recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ændringer i forummet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketÆndringer i forummet

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15693
Direkte link til dette indlæg Emne: Ændringer i forummet
    Sendt: 19-August-2007 kl. 16:18

Det forum der hed Forhandlere udgår, og erstattes af et nyt til debat om forbruger jura.

Jura

Tryk her for at aktivere email underretning for det forum

Der er oprettet et forum til debat om anmeldelserne på recordere.dk, så debatterne samles ét sted.

Anmeldelser

Tryk her for at aktivere email underretning for det forum

God fornøjelse
recordere.dk teamet

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 17:10
Hvor skal indlæg af typen "Erfaringer med forhandler XYZ?" placeres fremover?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
sommelle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2005
Sted: Hjemme :)
Point: 1365
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 17:13

Er det ikke bare et forsøg på at undgå af sponsorer får dårlig omtale?

m.v.h.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 17:30

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ingen steder - den type debat udgår.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 17:33

Oprindeligt skrevet af sommelle sommelle skrev:

Ingenlunde, den kan jo stadig komme. Men vi dropper den udokumentede del af forhandler debatten (positiv som negativ) og nøjes med muligheden for at tage aktuelle sager op.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Ingen steder - den type debat udgår.

Dvs. vi må gerne debattere "Overholder forhandler XYZ købeloven i denne reparationssag?", da det er et jura emne, men vi må ikke spørge efter andres erfaringer med forhandler XYZ inden vi køber?

Den sidste type debatter kan ellers -- efter min mening -- være ganske velegnene til at undgå efterfølgende juridiske problemer. Hvis folk vælger de forhandlere, som der generelt er gode erfaringer med, vil der formentlig også komme flest positive tråde, og færre endeløse diskussioner om det er acceptabelt med x ugers reparationstid, etc...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 17:40

Oprindeligt skrevet af sommelle sommelle skrev:

Ingenlunde, den kan jo stadig komme. Men vi dropper den udokumentede del af forhandler debatten (positiv som negativ) og nøjes med muligheden for at tage aktuelle sager op.

Konsekvensen er at vi kun får negative tråde om uheldige sager hos forhandler XYZ, og ingen positive historier. Derudover kan jeg ikke se at de mange tråde om juridiske problemer er mere dokumenterede end generelle diskussioner om forhandler XYZ, snarere tværtimod.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 17:51

Dvs. vi må gerne debattere "Overholder forhandler XYZ købeloven i denne reparationssag?", da det er et jura emne, men vi må ikke spørge efter andres erfaringer med forhandler XYZ inden vi køber?

Rigtigt spottet

Den sidste type debatter kan ellers -- efter min mening -- være ganske velegnene til at undgå efterfølgende juridiske problemer. Hvis folk vælger de forhandlere, som der generelt er gode erfaringer med, vil der formentlig også komme flest positive tråde, og færre endeløse diskussioner om det er acceptabelt med x ugers reparationstid, etc...

I det omfang at oplysningerne er 100% rigtige... ja. Men det er svært at kontrollere, og man risikerer let at hænge en forhandler ud på et forkert grundlag. En kan have set sig sur på en forhandler, men kender vi ikke forhandlerens side af sagen, så kan vi risikere en offentlig "dom" uden rettergang. Der er heller ikke noget som forindrer forhandlere selv eller deres ansatte, at skrive pænt om dem selv og mindre pænt om andre. Og det æder vi råt, og lader det tilmed ligge til evig tid i forummet tilgængelig for at kunne søges frem til hver en tid.

Så den type debatter om at forhandler A er god og forhandler B kan være farlige. Man bevæger sig på et knivsæg mht. etikken, og i yderst konsekvens kan man tage brødet fra en forhandler på et grundlag som måske slet ikke er retfærdigt.

Vi har derfor længe skelet til det forhandler forum, og overvejet muligheder for at bibeholde den del af debatten som handler om det juridiske hvor man kommer i klemme eller bare ønsker og sikre sig, men at nedtone den debat der ind imellem hænger forhandlere ud - uden mulighed for at vide om det er med rette.

Men har man konkrete sager og advarsler. Jeg kommer til at tænke på Alfaview sagen hvor mange kunder blev franarret penge, så kan den jo fortsat debateres i Jura forummet.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 18:00

Konsekvensen er at vi kun får negative tråde om uheldige sager hos forhandler XYZ, og ingen positive historier. Derudover kan jeg ikke se at de mange tråde om juridiske problemer er mere dokumenterede end generelle diskussioner om forhandler XYZ, snarere tværtimod.

Der er ikke lutter fordele ved de nye forums. Men en del af debatten, den hvor vi hænger forhandlere eller andre firmaer ud på et for tyndt grundlag, kan vi ikke lægge serverplads til. Havde de firmaer også været her, og fremlagt deres syn på kritikken kunne det nok gå. Men denne ensrettede til tider ukritiske kritik er ikke god - fordi der jo altid er to sider af en sag og den anden side får vi stort set aldrig.

Jura forummet vil være overvåget rent juridisk, så de råd og vejledning der kommer er i orden. Det skulle gerne løfte debatten et niveau eller to, om ikke andet vil udbyttet på forbruger siden nok blive bedre. Det er ihvertfald håbet.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 18:15

Vi har derfor længe skelet til det forhandler forum, og overvejet muligheder for at bibeholde den del af debatten som handler om det juridiske hvor man kommer i klemme eller bare ønsker og sikre sig, men at nedtone den debat der ind imellem hænger forhandlere ud - uden mulighed for at vide om det er med rette.

Jeg synes at du skulle overveje at bevare forhandler forumet, men foretage en kraftigere moderation, hvor ikke-underbyggede indlæg slettes. Det vil stadig efterlade en debat med erfaringer, som kan være værdifulde for andre. Gerne i kombination med en politik om at man skal have været registreret medlem i X dage før man kan poste i denne forum, hvis det er teknisk muligt. Så vil du undgå indlæg fra brugere, som alene opretter sig for at poste noget negativt (eller reklame) for forhandler XYZ.

Det er altid svært at vide om noget er sandt eller ej, men jeg synes faktisk at det problem er langt større i de tråde som handler om en brugers juridiske problemer hos forhandler XYZ. Det er næsten altid meget ensidige betragtninger fra en køber, som er kørt sur i sin reklamationssag. Hvis man derimod  "må" poste sine erfaringer med forhandler XYZ før vi kommer dertil, tror jeg faktisk at du får et mere retvisende billede.

Ingen af os kan vide hvad der er korrekt eller forkert, men det er nu engang vilkårene på internettet (eller andre steder, hvor information udveksles).
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 18:40

Der er ikke lutter fordele ved de nye forums. Men en del af debatten, den hvor vi hænger forhandlere eller andre firmaer ud på et for tyndt grundlag, kan vi ikke lægge serverplads til.

Det er en kæmpe misforståelse -- efter min mening -- at tro at et indlæg er sanktioneret af recordere.dk, blot fordi det postes her. Den enkelte bruger står naturligvis til ansvar for sine egne indlæg, både moralsk og juridisk. Alle internetudbydere og Google Groups "lægger serverplads" til usenet, men ingen af dem har naturligvis noget ansvar for det som der postes på usenet. IANAL, men jeg vil faktisk tro at recordere.dk's eventuelle ansvar bliver større, hvis man konsekvent screener/modererer de enkelte indlæg.

Havde de firmaer også været her, og fremlagt deres syn på kritikken kunne det nok gå. Men denne ensrettede til tider ukritiske kritik er ikke god - fordi der jo altid er to sider af en sag og den anden side får vi stort set aldrig.

Jo, men du får aldrig to sider af den konkrete sag, fordi forhandleren enten ikke har tid til at deltage (det er bedre at yde kundeservice direkte overfor kunden end via en tråd på recordere.dk), eller fordi forhandleren ikke kan deltage på grund af begrænsninger fra persondataloven el.lign.

Derimod kan den enkelte bruger danne sig sit eget indtryk ved at læse et antal tråde om forhandler XYZ. Den enkelte tråd er ikke særlig værdifuld, men den samlede mængde er det. Der er mange positive tråde om AV-Connection og mange negative tråde om Pixmania. Den information synes jeg er værdifuld, selvom man måske ikke kan bruge den enkelte tråd til så meget.

Du kan aldrig levere objektiv information, uanset hvor meget du som forum ejer anstrenger dig. Valget er mellem "ingen information" eller "masser af information, hvoraf noget, måske meget, vil være direkte misvisende".

Jura forummet vil være overvåget rent juridisk, så de råd og vejledning der kommer er i orden. Det skulle gerne løfte debatten et niveau eller to, om ikke andet vil udbyttet på forbruger siden nok blive bedre. Det er ihvertfald håbet.

Det er et meget stort ansvar, som du lægger på moderatoren. Hvis der er tale om general rådgivning, tror jeg at det bliver svært at gøre det bedre end www.forbrug.dk, og hvis vi skal til at diskutere konkrete sager, får du alligevel problematikken med ensidige indlæg.

Det er selvfølgelig dit forum, og vi må som brugere respektere reglerne eller skride, men personligt ville jeg egentlig foretrække at du henviste brugerne til dk.videnskab.jura eller anden usenet gruppe (umodereret), hvis du ikke vil "lægge serverplads" til denne type indlæg. Også af hensyn til den moderator, som får meget travlt, hvis den meget tynde grænse mellem "gode juridiske råd" og "ingen ensidige indlæg om forhandler XYZ" skal respekteres.

Redigeret af JesperLund - 19-August-2007 kl. 18:44
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2007 kl. 19:03

Jeg må er erkende, at recordere.dk virkelig mister en masse af sin værdi, hvis man ikke kan spørge her om erfaringerne med forhandlere. Ikke alle forhandlere er lige fine i kanten (ingen nævnt ingen glemt), men jeg er sikker på, at vi der bruger dette forum ofte, udemærket er klar over hvilke forhandlere som jeg har i tankerne.

Jeg kan godt forstå, at Lars er bange for sager med forhandlere hvor der er udtalt mere eller mindre relevante udtalelser. Omvendt, det er da alfa og omega at kunne få tilbagemeldinger om erfaringer med forhandlere.

Jeg synes det ville være langt mere givtigt og relevant, hvis man kunne lokke forhandlerene til at kommentere eventuelle negative udtalelser om dem.

Nå men jeg erkender, at ovennævnte kan være en svær fremgangsmåde.  

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu