|
Transport udgifter til reparation...... |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |||
Smurf
Super bruger Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
Emne: Transport udgifter til reparation...... Sendt: 23-August-2007 kl. 16:02 |
||
Dette er en generel post der tager udgangspunkt I en meget konkret henvendelse til en forhandler omkring spørgsmål til garanti og reperation af plasma skærm - konkret brugt en Pioneer PDP-508xd som eksempel. From: Michael Jensen [mailto: Hej Jeg har et par spørgsmål i forbindelse med muligt køb af en Pioneer PDP-508xd (plasmaskærm) Med venlig hilsen / Kindly Regards
Fra: kundeservice@xxxxx.dk Hej, Vi dækker din udgift for transport til os – i form af betalt fragtlabel til post dk. Med Venlig Hilsen / Best Regards Xxxx xxxxx Salgskonsulent Fra: Michael Jensen [mailto:mje@tweakup.dk] Det er en lidt underlig løsning at vælge at sende en plasmaskærm med Postdanmark af den simple årsag det rent faktisk ikke lever op til kravene i købeloven (fjernsalg) når det drejer sig om forsendelse af større produkter som bl.a. Plasmaskærme hører under. Købeloven er meget klar på dette område: Køberens mangelsbeføjelser Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen Transportudgifter Når sælgeren modtager en klage, skal han selvfølgelig have mulighed for at se og at undersøge varen, før han kan tage stilling til klagen. Køber skal være sælger behjælpelig med at aflevere, sende eller på anden måde stille varen til sælgers disposition. Mindre ting - dvs. ting det er muligt at transportere med offentlige transportmidler – skal du normalt selv indlevere i butikken. Når det gælder større ting som hårde hvidevarer, møbler, antenner o.l., vil der ofte komme en montør eller anden sagkyndig fra firmaet hjem til dig. Hvis sælgeren ønsker en stor og uhåndterlig genstand indleveret i butikken, må han som hovedregel selv sørge for transporten, medmindre det er muligt for køberen at sende varen med posten. Det kan jo meget klart siges og der har endda været sager, hvor man har vurderet at større tv m.m. anses som produkter som køber ikke selv kan sende med posten uden unødig ulempe (det er de færreste der har plads til at transportere det korrekt til posthuset.) Jeres holdning på dette punkt undre mig en del, især fordi I har e-mærket og dermed har nogle strenge krav at leve op til. Med venlig hilsen / Kindly Regards
Fra: Hej Michael. Læs venligst dette link.. : http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/fladskaerme/fortryd-man gler/ Det handler specielt om tv. Her er et udsnit: ”Du skal selv betale for returforsendelsen. Du må ikke sende tv’et retur pr. efterkrav. Forretningen kan ikke tage et gebyr eller lignende for den tid, du har brugt tv’et, når du benytter din fortrydelsesret, så du skal have alle dine penge retur.” Vi har enda tilbudt ham at sende en fragt seddel, så vi har tilbudt mere end vi egentlig skal. Med Venlig Hilsen / Best Regards Salgskonsulent
From: Michael Jensen [mailto:mje@tweakup.dk] Jeg forstår slet ikke svaret. Det er i forbindelse med reparation indenfor reklamationsretten jeg forespørger på og jeg fik svaret vi sender en pakkelabel til postdanmark, som jeg bestemt ikke er enig i er en mulighed på denne type vare. Indsat fra tidligere mails under jeres svar: Med venlig hilsen / Kindly Regards
Fra: Hej Michael. VI har jo svaret på det en gang. Hvis du ikke ønsker at handle her er det op til dig, du har nu fået svar på det du spurgte om. Med Venlig Hilsen / Best Regards Salgskonsulent
From: Michael Jensen [mailto:mje@tweakup.dk] Så det skal forstås sådan, at ved reparation af et produkt under reklamationsretten, så stiller I en pakkelabel til PostDanmark til rådighed, er det svaret? Det korrekt jeg kan undlade at handle hos jer, hvis det ikke lever op til det jeg forventer, men der er jo nogle krav i købeloven, det er derfor jeg spørger for at være sikker. Med venlig hilsen / Kindly Regards
Fra: kundeservice@xxxxx.dk Hvis du skal have ydeligere svar må du rette dig til vores ledelse. Vi har svaret dig. Med Venlig Hilsen / Best Regards Salgskonsulent |
|||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||
Mister Sinister
Junior bruger Oprettet: 17-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 42 |
Sendt: 23-August-2007 kl. 20:57 | ||
Kører du ikke lidt i selvsving i øjeblikket?.. Du er jo udemærket klar over reglerne på området, så hvorfor bliver du så ved med at spamme dem med det samme spørgsmål igen og igen? For det første er du i din fulde ret til at handle et andet sted .For det andet, kunne du jo bare handle der og hvis det så blev aktuelt at varen skulle transporteres til forretningen og de ikke ville afhente den hos dig, kunne du så indgive en klage til forbrugerklagenævnet og e-mærket. Det er jo helt absurd at du brokker dig over noget, de slet ikke har nægtet at gøre endnu, i en reel situation.... Den lugter lidt af 'Minority Report' Godt råd: Handl et andet sted. Det bliver måske lidt dyrere, men hvis når du allerede nu, før du har købt, har brugt en masse tid på at skrive mails, og lave indlæg her, kunne det måske godt betale sig i den sidste ende. |
|||
Smurf
Super bruger Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
Sendt: 23-August-2007 kl. 21:04 | ||
Jeg tror i bund grund ikke du forstår min grobund for at starte noget dialog omkring det. Du kalder det brok fair nok - det er jo den måde du ser det på, jeg ser det som en der gerne vil noget af al den her vi vil ikke overholde reglerne til livs især fra butikker der har et e-mærke når vi snakker internet handel. |
|||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 23-August-2007 kl. 21:08 | ||
Nu er det jo et debat forum ... så det er ikke spam at lægge op til en debat. Og emnet er relevant. Jeg kender en her, som tog en lignende rundspørge forleden - hvordan butikkerne stillede sig til afhentning i forbindelse med reklamationer. Du må ikke holde mig op på tallene lige her, men der var 1-2 butikker som overholdt reglerne. Resten (en 6-8 stykker) ville enten ikke afhente, eller også ville de sende en postlabel så man selv kunne aflevere det 30kg store TV på et posthus. En enkelt forhandler ville slet ikke betale portoen - det måtte være kundens hovedpine. Nu var det en uformel rundspørge, og ikke en egentlig undersøgelse. Men i mine øjne er der behov for mere oplysning. Både overfor de forhandlere som ikke overholder reglerne, men også overfor de kunder der ikke er opmærksom på faren for at komme i klemme. /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
Smurf
Super bruger Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
Sendt: 23-August-2007 kl. 21:36 | ||
Det er præcis det jeg ønsker en debat om. Man kan sige reglerne er ikke så meget til debat andet end at få slået fast hvad de er. Debatten for mig og for mange andre er netop hvad gør man som forbruger for at ændre det billede Lars også her hentyder til. Redigeret af Smurf - 23-August-2007 kl. 21:36 |
|||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||
Mister Sinister
Junior bruger Oprettet: 17-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 42 |
Sendt: 23-August-2007 kl. 22:19 | ||
Jeg mener nu heller ikke at han spammer forum, men derimod forhandleren. De har jo givet ham et svar og han kender endda selv reglerne på området. Alligevel bliver han ved med at maile frem og tilbage med dem uden at have for øje, rent faktisk at handle med dem. At svaret ikke er det han vil have eller forventer, er der jo ikke noget at gøre ved. Jeg synes det er langt mere relevant, at gå efter e-mærket. Det er da definitionen af falsk tryghed. Det er et logo der er købt og betalt og de er som firma, selvfølgelig ikke interesseret i, at miste en kunde. Jeg synes du skal prøve at 'anmelde' det pågældende firma, til e-mærket. Jeg vil vædde en kamel og syv jomfruer på at de stadig har deres e-mærke om en måned. Jeg må sige, at jeg i realiteten synes at det er længe fint at et firma tilbyder at betale for forsendelsen tilbage til forhandleren, ved en reparation. De omkostninger der er ved at have en til at afhente varen på kundens adresse, må jo være helt uhyrlige. Jeg kan forstå at Fona, Expert osv. kan gøre det, men det er sikkert også derfor deres TV koster 20-30% mere. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken forhandler du har kontaktet, men jeg går ikke ud fra at det er en af ovenstående, men en af de internetbaserede som sælger til langt under vejl. udsalgspris. .. Det jeg mener, er vel at folk gerne vil spare penge, men samtidig vil de også serviceres til den store guldmedalje, og det kan der vel ikke altid være tid/penge/folk til når priserne er nede i det niveau. Personligt ville jeg langt hellere betale for en god vejledning og så give afkald på personlig afhentning ved en reparation. Det kan jeg godt selv håndtere, ellers kan jeg da få en taxa til at køre på posthuset med varen. Jeg er enig i at det er problematisk at nogle forhandlere åbenbart ikke overholder købeloven, men jeg synes det er mere problematisk at dem der laver den lov, skal afgøre om en forretning vil tilbyde personlig afhentning på kundens adresse. Det er en vare der er købt og betalt og så må man vel ligesom tage ejerskab over den?!?..
|
|||
Sandal
Guld medlem Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
Sendt: 23-August-2007 kl. 22:38 | ||
Det er rigtigt, at når folk køber billigt, så skal de ikke forvente service til den store guldmedalje, men de må som minimum forvente den service, som loven foreskriver. Det er således forhandlerens problem, at han har solgt produktet så billigt, at han ikke kan yde den service som loven foreskriver, men dette er ikke (ifølge loven) forbrugerens problem. Køberen skal holdes skadesløs i forbindelse med en (berettiget) reklamation, hvorfor forhandleren skal betale hele fragten, medmindre køberen uden det store besvær, selv kan fragte produktet til forhandleren. Hvis forhandleren kun vil betale en fragtseddel til Post Danmark, så skal køberen selv betale et fragtfirma til at fragte produktet fra hoveddøren til Post Danmark. Dette er heldigvis ikke virkeligheden, for en sådan (kort) fragt kan nemt være bekostelig. Forhandleren skal således selv hente store genstande hos køberen eller betale et fragtfirma for at hente produktet. Dette er uden tvivl en stor omkostning for forhandleren, men dette må han indberegne i salgsprisen af produktet. Hvis han ikke har gjort dette, er det bare ærgeligt. Det er forbrugeren der er den svage part i dette forhold, så det er forhandleren der må bøde for sine dumheder. |
|||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|||
Smurf
Super bruger Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
Sendt: 23-August-2007 kl. 22:50 | ||
Jeg er enig i den første del. hvis du har læst hvad jeg skrev konkret, skrev jeg jo netop også jeg ikke burde have skrevet til dem igen og igen, men følte jeg blev nød til det for at sikre det svar de havde givet mig rent faktisk er deres politik. Omkring det med e-mærket kunne jeg ikke være mere enig de gør MEGET lidt for at tjekke samt fjerne mærkerne på dem der gradbøjer købeloven (hvad enten man er enig i den lov eller ej) til deres egen fordel. Jeg har faktisk skrevet direkte til e-mærket for at få en overordnet holdning fra deres side (tvivler på jeg får en) :) Omkring det med priserne kontra hvad de så yder af service har du fat i en meget god pointe, dog skal alle jo overholde købeloven ligemeget hvor meget de tager i diverse priser mig bekendt og det er det grundlag vi skal frem til. hvor går balancen for salgsprisen kontra en butik der selv forstår at sætte grænserne de rigtige steder + parallelimport skader det mere end godt er ? Personligt tror jeg desværre det gør når man ser på helheden fordi det presser priserne. Omkring ejerskab, tja lov er lov så kan man diskutere om den skal ændres, men indtil det evt skulle ske kan man da ikke løbe fra forhandlerne skal overholde reglerne og nogle skal jo sikre sig de gør det. Når e-mærket ikke vil så er det jo kun forbrugerne der kan gøre det ved at boykotte dem der ikke vil leve op til gældende lovgivning? :) |
|||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||
Mister Sinister
Junior bruger Oprettet: 17-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 42 |
Sendt: 23-August-2007 kl. 23:00 | ||
Jeg skriver heller ikke at kunden skal forvente mindre end hvad købeloven forekriver, men du skal da ikke være nået til mere end tredje spørgsmål i 'Hvem vil være Millionær', for at kunne regne ud at de lave priser ét eller andet sted i kæden, må være medvirkende til at forretningen ikke kan levere samme service, som konkurrenten der tager det dobbelte for varen. Om det så står i købeloven eller ej. Jeg tror ikke der er nogen der er i tvivl om købeloven, og hvordan kunden er stillet i en sådan situation. Det jeg synes er problematisk, er at forretningen er tvunget til at betale transportomkostningerne. Hvis varen er købt i en forretning, har kunden højst sandsynligt haft mulighed for at afhente varen, eller betalt for at få den leveret, og så burde det også gælde den anden vej. Hvis man skal bruge 200,- på en taxi, ned på posthuset med sit TV man har givet 15.000,- for, og så synes det er for galt, har man et prioriteringsproblem. Det burde være forhandleren frit for, at stille egne betingelser for sådanne tilfælde i en købskontrakt. Så kunne kunden selv vælge om de ville indgå i en handel på de betingelser, eller betale uforholdsmæssigt meget mere og så få den service der bliver lagt op til i købeloven. |
|||
Smurf
Super bruger Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
Sendt: 23-August-2007 kl. 23:08 | ||
Det er jo så din holdning og fair nok -men det med selv at tage ansvar når det faktisk ligger i lovgivningen at forhandleren skal det - det er jeg direkte uenig i. |
|||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||
Mister Sinister
Junior bruger Oprettet: 17-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 42 |
Sendt: 23-August-2007 kl. 23:13 | ||
Beklager! - jeg missede det afsnit.. havde nok for travlt med at komme til enden for at se hvor mange gange du faktisk havde skrevet til dem.. lol.. Det er klart at købeloven skal overholdes når man er forretningsdrivende. Der er vi helt enige. At den så burde revideres er en anden sag. Som du selv skriver er der ikke andre til at presse forretningerne til at handle i overensstemmelse med loven, end forbrugerne. Dog kunne vi som forbrugere i nogle tilfælde godt have en lidt mere objektiv tilgang til tingene. Jeg synes virkelig der har været nogle seriøst slemme tilfælde i det hedengangne 'forhandlere' forum, hvor der virkeligt har været navlepilleri for alle pengene. Det er nok et biprodukt af 'mig, mig, mig' kulturen vi lever i.
Redigeret af Mister Sinister - 23-August-2007 kl. 23:16 |
|||
Sandal
Guld medlem Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
Sendt: 23-August-2007 kl. 23:35 | ||
Du har virkeligt ikke forstået formålet med købeloven: at beskytte forbrugeren. Når en forbruger køber et produkt, har en berettiget forventning om, at produktet virker efter specifikationerne. Når forhandleren stiller produktet til rådighed for forbrugeren, har han således opfyldt købeaftalen. Hvordan forbrugeren herefter fragter/behandler produktet er således ikke af betydning for forhandleren. Hvis produktet mod forventning ikke fungerer efter specifikationerne, så har forhandleren ikke opfyldt købeaftalen og er derfor forpligtet til, at afhjælpe manglen. Det skal ikke koste forbrugeren yderligere, at forhandleren ikke har opfyldt købeaftalen. Netop derfor skal forhandleren betale fragten, hvis forbrugerne ikke nemt kan fragten produktet til forhandleren.
Det bør absolut ikke stå forhandleren frit, at stille sådanne betingelser, for dette vil helt sikkert blive udnyttet tilskade for forbrugeren. Det er, som jeg skrev tidligere, forbrugeren der er den svage part og det er således denne der skal beskyttes. Redigeret af Sandal - 23-August-2007 kl. 23:46 |
|||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|||
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |