recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Secam til Nicam ??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSecam til Nicam ??

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
PfAn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 125
Direkte link til dette indlæg Emne: Secam til Nicam ??
    Sendt: 25-Januar-2005 kl. 16:46
Jeg har en harddiskrecorder Auvion, som er billig, men uheldigvis kan den ikke modtage Nicamsignaler på en tilfredsstillende måde, men derimod godt Secam.
Findes der en konverter eller andet trick, som kan ændre signalet til Secam?

mvh per
Per Andersen
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2005 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af PfAn PfAn skrev:

Jeg har en harddiskrecorder Auvion, som er billig, men uheldigvis kan den ikke modtage Nicamsignaler på en tilfredsstillende måde, men derimod godt Secam.
Findes der en konverter eller andet trick, som kan ændre signalet til Secam?

Du blander vist to ting sammen, Nicam er Digital lyd som bruges i flere lande, Secam er en sendestandard for det kombinerede A/V signal. Secam bruges bl.a i Frankrig, i DK bruger vi PAL, modtager du PAL på Secam modtager og omvendt Secam på PAL så er billedet kun i S/H. Om man har Nicam lyd på Secam standard ved jeg ikke lige nu og her.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2005 kl. 17:02

Hej Pfan

SECAM er ikke stereo. Det er en TV standard, den franske pendant til PAL og NTSC.

Auvion har kun en mono-tuner.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2005 kl. 17:17
Til yderligere oplysning Secamstandarden sender i Stereo med tokanal digitallyd +6,5 Mhz fra billed carrier (bærebølge) hvor vi her i DK på PAL har Nicam på +5,5 Mhz fra billed carrier.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
PfAn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2005 kl. 17:37

OK, jeg må udtrykke mig klarere.

Når jeg modtager tv-signalet til Auvion gennem tuneren er lyden forfærdelig - jeg kan ikke holde den ud. Kører jeg tvsignalet gennem min video til AV2, f.eks., er der ingen problemer.

Jeg ved positivt, at der ikke er problem med lyden  i Frankrig (som bruger Secam) ved brug af tunerdelen. Derfor spørger jeg om det er muligt at konvertere tvsignalet, så det modtages som et Secam-signal. Eller om dervkan gøres andet for at gøre lyden udholdelig. Og om det er mono er stort set ligegyldigt.

mvh per

Per Andersen
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2005 kl. 17:51
Du kan ikke konvertere fra et sendesystem til et andet. Du siger at der ikke er nogen problemer med at modtage i frankrig, så kan du ikke bruge den i DK fordi det jo som skrevet er 2 forskellige sendesystemer.  Er der ikke en opsætning i maskinen hvor du kan ændre på modtage standarden (lande kode eller andet), som der er på så meget andet udstyr nu til dags.?
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2005 kl. 17:51

Hej Per

Ok.

Nej, der findes ikke lige nogen nem lille billig konverter fra PAL til SECAM.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
PfAn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2005 kl. 17:58

Til radiomanden:

Det sted hvor Secam er nævnt (source) er den eneste anden mulighed Auto, men man kan godt vælge mellem forskellige PAL og NTSC standarder.

Per Andersen
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2005 kl. 18:01

Hej Per

Det sted hvor Secam er nævnt (source) er den eneste anden mulighed Auto, men man kan godt vælge mellem forskellige PAL og NTSC standarder.

Hvis der er valgmulighed imellem flere PAL standarder, så er det PAL B/G vi bruger i Danmark.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5307
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2005 kl. 18:01

Når jeg modtager tv-signalet til Auvion gennem tuneren er lyden forfærdelig - jeg kan ikke holde den ud. Kører jeg tvsignalet gennem min video til AV2, f.eks., er der ingen problemer.

Hej

Den billigste løsning er nok at bruge en gammel VHS maskine som tuner (evt. en stereo model), hvis der ikke er omskiftnings mulighed imellem Secam  og Pal i set-up. En sådan omskiftning kræver mere isenkram i maskinen, og er derfor ikke sandsynlig pga. højere produktions pris.

Mvh JørgenT

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2005 kl. 18:04

Hvis du kan indstille den til at modtage PAL B/G så skal du gøre det, for det er det system vi bruger i DK, og så skulle dit problem være løst.

PS: PAL B = VHF   PAL G = UHF.

Til top
PfAn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2005 kl. 18:10

JørgenT

Jeg bruger allerede som nævnt en video gennem en anden indgang (AV2), og det virker udmærket, bortset fra, at videon skal være tændt og at det er besværligt at optage fra 2 programmer fra forskellige kanaler, da det kræver, at videoen bliver sat til at optage det samme!

Det hjælper ikke, at tilslutte videoen til tunerindgangen, da det stadig er det samme PALsignal, der kommer ind, så lyden bliver præcis lige så ringe som før.

Per Andersen
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu