recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DRM / Kopibeskyttelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDRM / Kopibeskyttelse

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Emne: DRM / Kopibeskyttelse
    Sendt: 11-Oktober-2007 kl. 10:54
Denne diskussion startede i kommentarerne til artiklen "Formatkrigen: Bitrate" men det er offtopic så derfor flytter jeg den hertil.

Bruce - 2007/10/11
@Jramskov: Piratkopiering er tyveri og at det er lykkedes pirakopisterne at knække de tiltag industrien hidtil er kommet med, er ingen grund til ikke at fortsætte med at forsøge, især ikke når der er milliarder på spil. Hidtil har filmindustrien kunnet få penge for deres kronjuveler flere gange. Først i biografen, så VHS, så DVD og nu HD, som muligvis er sidste gang. Så når de udstiller deres bagkatalog denne gang, så forstår jeg kun alt for godt, at beskyttelsen skal være så god som muligt. Derfor må der andet end ren softwarebeskyttelse til, hvilket så har vist sig at være en kombination involverende firmware opgradering. Uden piratkopiering havde det forlængst været muligt med download tjenester af film.

Jeg er helt enig i at piratkopiering er ulovligt og at medieindustrien selvfølgeligt fortsat skal bekæmpe piratkopiering. Hvad jeg siger er at det aldrig vil lykkes dem at vinde det slag så de kan lige så godt lade være med at spilde en masse penge på det og i stedet bruge pengene på at levere bedre produkter til deres kunder.

Hvorfor skal bilister straffes for at biltyve stjæler biler og have tyveriforanstaltninger i deres biler, alarmer, som går igang, når en fodgænger rammer dem. Hvorfor skal en bilist straffes for det en biltyv gør?

Som så mange andre sammenligninger, så holder den heller ikke. Billisten bliver ikke straffet - billisten er næppe interesseret i at hans bil ikke bliver stjålet. Jeg er heller ikke interesseret i at få stjålet de film jeg har købt, men al den DRM som medieindustrien bruger på de produkter de vil sælge til mig, forhindrer ikke en tyv i at stjæle dem i forbindelse med et indbrud i min lejlighed.

Ps. Tjek også dette Freedom to tinker blogindlæg der har en vis relevans for denne diskussion. Generelt kan jeg anbefale Freedom-to-tinker.com hvis man er interesseret i emner som disse.

--
Jramskov
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2007 kl. 11:26

Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Jeg er helt enig i at piratkopiering er ulovligt og at medieindustrien selvfølgeligt fortsat skal bekæmpe piratkopiering. Hvad jeg siger er at det aldrig vil lykkes dem at vinde det slag så de kan lige så godt lade være med at spilde en masse penge på det og i stedet bruge
pengene på at levere bedre produkter til deres kunder.

Jeg kan slet ikke købe den argumentation, men det ved du jo godt  I mine ører (jeg ved godt det ikke er i dine, men det klinger fint i mine), er det ligesom at erklære at man ikke kan vinde krigen mod narko eller terrorisme og at man derfor ligeså godt kan holde inde og bruge pengene på noget andet. 

Skal man stoppe en kamp mod noget kriminelt, fordi de kriminelle har størst succes? Det er godt nok ikke en mentalitet for et retssamfund, som jeg vil føle mig tryg i. BD+ er ikke knækket som det ser ud nu og bliver det, ja så må vi se, om piraterne tager det sidste stik eller ej. Indtil videre er det et nyt tiltag, som må stå sin prøve.

Som så mange andre sammenligninger, så holder den heller ikke. Billisten bliver ikke straffet - billisten er næppe interesseret i at hans bil ikke bliver stjålet.

Jo han bliver da straffet i og med, at hans bil skal indeholde en masse ekstra foranstaltninger som koster ekstra tusinder oveni hatten. Måske hans bil endda er sikret, så ved et tyveri, kan han stoppe motoren via at ringe til et firma, som stopper motoren via satellit. Billisten er ikke interesseret i at hans bil bliver stjålet og pga. truslen fra kriminelle må han have installeret alle disse irriterende himstregimster, som indimellem giver ham irriterende brugeroplevelser, når alarmen starter unødigt. Filmproducenterne er ikke interesserede i, at deres film bliver kopieret og videredistribueret uden at få betaling herfor og derfor må de installere alle disse irriterende himstregimster, som giver brugerne irriterende brugeroplevelser.

Jeg er heller ikke interesseret i at få stjålet de film jeg har købt, men al den DRM som medieindustrien bruger på de produkter de vil sælge til mig, forhindrer ikke en tyv i at stjæle dem i forbindelse med et indbrud i min lejlighed.

Bilproducenten kan gøre, hvad han kan for at sikre en bil, men han kan ikke sikre garagen, som forbrugeren vælger at stille sin bil i. Fordi et nyt medie og nye muligheder for distribution af varer og ydelser opstår, så betyder det ikke, at man skal give efter på moralskalaen, blot fordi det bliver vanskeligere at sikre sin ophavsret og få betaling for det man har produceret. Det er menneskers moral eller mangel på samme, som er det store problem.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2007 kl. 11:46

Jeg kan nu godt følge pointwood et stykke ad vejen.

Det jeg tror han mener er, at hvis et stykke (kunne f.eks være en film) koster 10,- at lave, (blot et eksempel) og man så bruger forholdsmæssig mange penge på at beskytte den mod noget, som man ved ikke hjælper alligevel. Så kan det altså godt give mening at undlade at bruge penge på denne beskyttelse, og måske få filmen ned i en pris, hvor den sælger bedre (et reelt salg).

Hvornår dette forhold er for meget eller for lidt, det er meget svært at sige. Men principielt holder det argumentationen.

At samligne med andre og langt mere alvorligere lovovertrædelser, det mener jeg ikke er reelt. Det er helt klart en stor forskel på narko og på industrielle tab.

Bruce - Du har helt ret i, at det er menneskers moral eller mangel på samme, der er det store problem. Men moralen er jo gensidigt. For nogle pirater mener, at filmproducenter/selskaber, de har så ringe en moral pga. deres priser, så de netop bruger dette argument for at gøre som de gør. F.eks hvorfor faen det skal være så dyrt at købe en DVD, CD eller andet, som i virkeligheden (for dem) bare er en dum plastikskive. Og selv der kan jeg godt følge disse (i mine øjne) tåbelige mennesker, for vi er sgu blevet tørret i rø*** flere gange af medie industrien. Dengik vi gik fra vinylplader til CD er et ret godt eksempel på dårlig moral fra medieindustrien. Produktionen blev ekstremt meget billigere for dem, men for forbrugerne betød det højere priser, (trods lovning om andet).
Episoden gentog sig præcis det samme da vi gik fra VHS til DVD. Omkostninger blev billigere, men forbrugernes priser blev højere.
Jeg har en meget lumsk mistanke om, at præcis det samme sker nu med DVD til BD/HD DVD. Reelt set bør produktionen blive billigere, da der er lidt mindre arbejde ved det. Faktum er, at vi giver mellem 30 og 50% mere for samme film, på et billigere produceret medie. 

Det er også moral!

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2007 kl. 11:54

Ahh og så glemte jeg lige min mærkesag...

Her i DK (og mange andre steder) skal vi udover de høje priser, også slås med en tåblig lovgivning for beskyttelse af kopisikring, hvilket mest af alt giver et ekstremt generende resultat for den ærlige borger. Nemlig at man, trods det at man har købt og erhvervet sig en film på ret vis og i dyre domme, ikke har lov til at kopiere den til sin harddisk/mediacenter, medmindre man kan gøre det uden at bryde kopisikringen.
En lov der skulle forhindre pirateri, men rammer alle andre, for piraterne er nok de sidste der overhovdet gider at bekymre sig om det.

Er det derimod en CD eller Computerspil, så må du gerne!  (CD  må kopieres til eksempelvis din MP3 afspiller, computerspil må kopieres til backup).

Kom ikke og fortæl mig, at medieindustrien ikke har en finger med i spillet i de her love. Forestil dig hvad der ville ske, hvis du eksemplevis ikke måtte kopiere en CD til din MP3 afspiller. Mit bud - Der ville ikke blive solgt særlig mange afspillere.

Snakker vi virkelig moral her?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2007 kl. 12:22

Ahh, jeg kan blive ved.. eet enkelt ord (moral) og jeg er helt oppe og køre

For få år siden fandt mucikbranchen pludselig ud af, at der blev solgt ca. 22mill blanke cdére om året, som primært bruges til ulovlig kopering af musik. Dette mente de da lige de skulle have en kompensation for, så de bad regeringen om at sætte "blankbåndsafgiften" op på disse medier.
(I mine øjne betyder dette, at de ved der sker noget ulovligt, men de vil lige have en økonomisk fordel af det. Det troede jeg var ulovligt i sig selv ).

Jeg skev til musikbranchen og bad dem redegøre for, hvordan de dog var kommet frem til dette tal 22millioner cdére. Det lykkedes mig aldrig at få svar på dette.

Faktum er dog, at regeringen indvilligede i at sætte afgiften op. Resultatet er, at dem som ved noget om noget, de handler i udlandet, og dem som ikke ved så meget om dette, de køber sindsyge dyre blanke skiver herhjemme i DK. Og det er oftest dem som bruger/kopiere dem lovligt eksempelvis til deres mp3/bilradio eller andet udstyr, som virkelig kommer til at betale kassen for dette stunt.
Der er forøvrigt også "blankbåndsafgift" på en MP3 afspiller. Ja sågår på memorykort til digitale kamera, på trods af at personen som bruger det er ophaveren af værket (må man formode). Vedkommende skal altså lige betale til en afgift fordi han bruger et medie der kan bruges til ulovlig kopiering - Go figure!

I mine øjne er det kunstnerne der bliver sorteper i dette her løb. Vi så det for ikke ret lang tid side, hvor flere danske musikere bla. var efter APG (Anti Pirat Gruppen) for deres metoder. Hvor musikerne simpelthen sagde stop, at dette ville de ikke medvirke til. Det var ikke i deres intentioner at tingene skulle drives helt derud som nogle åbenbart mente.

Det er skide syndt for kunsterne, for det er dem der skal leve af det her.

Jeg vil gerne lige sige, at jeg på ingen som helst måde kan eller vil opfordre folk til at gøre noget ulovligt. Men når vi snakker moral, så er der altså også den anden side af sagen, nemlig den anden part, der i mine øjne bestemt ikke kan boltre sig med at have en bedre moral end piraterne.

Redigeret af Kandersen - 11-Oktober-2007 kl. 12:25
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2007 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

computerspil må kopieres til backup

Faktisk, nej...

Ophavsretsloven:

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edb‑programmer i digitaliseret form,

Redigeret af HeartWare - 11-Oktober-2007 kl. 13:15
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2007 kl. 12:38

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

computerspil må kopieres til backup

Faktisk, nej...

3) fremstille eksemplarer af edb‑programmer i digitaliseret form,

Hmm, er det ændret fornyligt?
Jeg er ret overbevist om, at jeg har læst indtil flere steder, at netop computerspil/programmer var lovligt at kopiere som backup. Pointen var sådan set, at det samme program ikke måtte bruges flere steder på samme tid, medmindre man har licens fra ophaveren til dette. Dvs. det høre under licensregler.

Jeg skal se om jeg kan finde det.

Hmm, ved nærmere eftertanke, så kan det godt være du har ret. Men er det ikke den del som netop er ændret. Bla. fordi at netop den linie du citere der, den betyder sågar også, at det ikke er lovligt at downloade et program, da dette begragtes som en digital kopi? Jeg mente, at netop den del var blev ændret. Den har i hvertfald været i ophavsretsloven temmelig lange.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2007 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af Bruce Bruce skrev:

Jeg kan slet ikke købe den argumentation, men det ved du jo godt I mine ører (jeg ved godt det ikke er i dine, men det klinger fint i mine), er det ligesom at erklære at man ikke kan vinde krigen mod narko eller terrorisme og at man derfor ligeså godt kan holde inde og bruge pengene på noget andet.

Nej, du misforstår mig igen (jeg synes eller jeg forsøgte at forklare mig) Du kan ikke sammenligne det med narko og terrorisme (om end jeg da gerne vil påstå at Lene E. enten er helt ufattelig dum eller har en anden agenda for ellers ville man ikke lave noget så dumt som logningsbekendtgørelsen).

Du bliver nødt til at tage følgende ind i din beregning:
1) Prisen. Det koster nul kroner (eller så tæt på nul at det er lige meget) at lave en kopi.
2) Kopien er lige så god som originalen.

Ovenstående ændrer alting i forhold til før "den digitale verden" vi lever i idag (og som det link jeg postede i mit tidligere indlæg viser, bliver det kun værre/bedre). Læg dertil at det er kun én gang en given kopisikring skal brydes, så har alle adgang til det. For at få fat i en piratkopi behøver vi ikke hver især at bryde kopibeskyttelsen. Der skal bare være én eneste person i verden der bryder, så har alle i realiteten adgang til piratkopien. Læg ydderligere dertil at der masser af hackere med rigeligt med fritid og der kommer hele tiden nye til. Medieindustrien har ikke en chance, så hvorfor gøre forsøget?

Min pointe: Bekæmp piratkopieringen på en anden måde! Hvordan? En måde ville f.eks. være at levere et bedre produkt og til en fair pris. Det er min påstand at de fleste folk gerne vil overholde loven, men hvis folk synes prisen er for høj, tjae...

Som så mange andre sammenligninger, så holder den heller ikke. Billisten bliver ikke straffet - billisten er næppe interesseret i at hans bil ikke bliver stjålet.

Jo han bliver da straffet i og med, at hans bil skal indeholde en masse ekstra foranstaltninger som koster ekstra tusinder oveni hatten. Måske hans bil endda er sikret, så ved et tyveri, kan han stoppe motoren via at ringe til et firma, som stopper motoren via satellit. Billisten er ikke interesseret i at hans bil bliver stjålet og pga. truslen fra kriminelle må han have installeret alle disse irriterende himstregimster, som indimellem giver ham irriterende brugeroplevelser, når alarmen starter unødigt. Filmproducenterne er ikke interesserede i, at deres film bliver kopieret og videredistribueret uden at få betaling herfor og derfor må de installere alle disse irriterende himstregimster, som giver brugerne irriterende brugeroplevelser.

Du misser et par væsentlige forskelle:

1) Det hjælper mig (kopibeskyttelse er kun til for at hjælpe producenten).
2. Jeg kan selv bestemme om jeg vil slå alarmen til. Hvis jeg havde fuld tiltro til alle mennesker, så kunne jeg jo lade nøglen sidde i bilen - ikke at jeg vil anbefale det

Bilproducenten kan gøre, hvad han kan for at sikre en bil, men han kan ikke sikre garagen, som forbrugeren vælger at stille sin bil i. Fordi et nyt medie og nye muligheder for distribution af varer og ydelser opstår, så betyder det ikke, at man skal give efter på moralskalaen, blot fordi det bliver vanskeligere at sikre sin ophavsret og få betaling for det man har produceret. Det er menneskers moral eller mangel på samme, som er det store problem.

Enig Men det gælder både piraterne og medieindustrien.
Jramskov
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2007 kl. 13:18
Mht. hvad der er lovligt at kopiere, så siger loven et eller andet sted noget med "effektiv kopibeskyttelse" men det bliver ikke defineret hvad "effektiv kopibeskyttelse" er og én ting er da helt sikker: den "kopibeskyttelse" de har benyttet på f.eks. musik CD'ere og DVD'ere er IKKE effektiv

Det skal siges at det er lang tid siden jeg har brugt tid på lige netop det emne
Jramskov
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2007 kl. 13:35
Ophavsretslovens §75c:

§75c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2007 kl. 13:53
HeartWare: Tak! Det var lige netop den paragraf jeg tænkte på

Jeg ved at den kopibeskyttelse der er på DVD'ere ved en domstol i Finland for ikke så lang tid siden, ikke blev anerkendt som "effektive tekniske foranstaltninger".
Jramskov
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2007 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Ophavsretslovens §75c:

§75c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Hvis formålet er afspilning, må man gerne hacke AACS og BD+ alt det som man har lyst til. OHL §75c forbyder kun kopiering, hvis det er nødvendigt at omgå effektive tekniske foranstaltninger.

Rettighedshaverne kan ikke med ophavsretsloven (OHL) i hånden tvinge dig til at bruge en bestemt afspiller. Hvis du synes at kombinationen af AnyDVD HD og MPlayer er sjovere end PowerDVD, så go ahead.

Derudover har AnyDVD HD en væsentlig funktion med at fjerne regionskoder på Blu-Ray (og DVD), og regionskoder er på ingen måde beskyttet af ophavsretsloven i Danmark.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu