recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Holdbarhed på medier
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHoldbarhed på medier

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Emne: Holdbarhed på medier
    Sendt: 24-Februar-2004 kl. 17:22

Hej Alle

Hvor længe holder CD/DVD medier egentlig?

Altså under optimale forhold. Dvs. med et godt kvalitetsmedie, en god brænding, og opbevaring hverken for varmt eller for koldt, ingen store temperatursvingninger, lav luftfugtighed og ingen direkte sollys anslås det at holdbarheden er:

CD-R, DVD-R og DVD+R:  100-200 år.

CD-RW, DVD-RW, DVD+RW og DVD-RAM:  min. 25 år.

CD-ROM, DVD-ROM, DVD-Video:  20-100 år.

Kilden til disse tal er det amerikanste NIST - National Institute of
Standards and Technology i USA, og deres anbefalinger til
biblioteker/arkiver.

Link til selve vejledningen kan se i emnet:
Hvordan behandles DVD medier bedst?

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Peter 2 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-Februar-2004
Point: 48
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2004 kl. 18:25

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

CD-R, DVD-R og DVD+R:  100-200 år.
CD-RW, DVD-RW, DVD+RW og DVD-RAM:  min. 25 år.
CD-ROM, DVD-ROM, DVD-Video:  20-100 år.

Er det virkelig rigtigt, at en hjemmebrændt CD/DVD-R holder længere end en masseproduceret trykt/presset CD/DVD-ROM?

Det lyder umiddelbart sært, men jeg kender jo ikke baggrunden.

Redigeret af Peter 2
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2004 kl. 18:53

Hej Peter

Jeg er heller ikke hverken kemiker eller fysiker, så jeg vil ikke gøre mig klog på vejledningen. Men National Institute of Standards and Technology er vist rimeligt velrenomeret så jeg tror den holder vand Smile

Sådan mere i detaljer, så beskriver de at skiverne kan inddeles i tre kategorier - 3 vidt forskellige typer.

CD og DVD - ROM og R - RW og RAM

Altså de trykte, engangsudgaverne og de genskrivelige. Hver type har vidt forskellige data-lag - i samme rækkefølge er det: Støbt/trykt aluminium (molded aluminium), et organisk farvestof (organic dye) og en speciel film (phase changing film).

Man er ret sikker på at data-laget er det som først går til grunde. PVC plasten kan overleve de andre materialer med flere længder, så den regner man slet ikke med i levetidsberegninger.

Men selve de tal postet her, er et gennemsnit af fabrikanternes egne tests og beregninger. Men de skriver samtidig at der eksisterer en vis usikkerhed omkring tallene for de trykte medier - de 20-100 år er anslået levetid.

Men de må vel vurdere at den aluminium som benyttes i de trykte skiver har en svagt kortere levetid end det organiske farvestof (som øvrigt har sølv eller guld som det reflekterende lag).

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2004 kl. 22:48

Hej Alle

Jeg har lånt illustrationerne fra vejledningen http://www.recordere.dk/files/CDandDVDCareandHandlingGuide.p df omkring de tre forskellige typer medier (CD/DVD, R og RW/RAM).

De trykte købe medier har data trykt ind i et metal-lag (aluminium):

Engangs skiver benytter et organisk farvestof som laseren "former" til at danne data. Bag selve laget ligger en tynd reflektor af metal (typisk sølv - guld hvis det skal være fint).

De genskrivelige skiver benytter en anden type film, som reagerer på fase-skift i laserstrålen. Fordelen ved denne teknik, er at selve filmen kan "slettes" igen så skiven kan genbruges. Ulempen er at levetiden er en del kortere.

Det reflekterende metal-lag på RW er vist ofte aluminium. Når dette ikke benyttes ved engangs-DVD'erne skyldes det - vistnok - at det organiske materiale går i forbindelse med aluminium og andre metaller (men ikke sølv og guld).

/Lars

Redigeret af Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Denon-Fan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 05-April-2004
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2004 kl. 19:48

Det afhænger MEGET af kvaliteten på de skiver du brænder på. jeg har princo der er under et år gamle,og er ulæselige. Nu bruger jeg kun ritek,og er spændt på og se hvor længe de holder

Til top
----OR---- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-April-2004
Point: 787
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2004 kl. 01:52
Til top
Dreamstar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-Marts-2004
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2004 kl. 12:47

Ja det er for en CD.

Hvad med en DVD?????

Til top
Peter 2 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-Februar-2004
Point: 48
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2004 kl. 00:04

Ny artikel fra Berlingske Tidende, der citerer Ritzau, der citerer Politiken, der citerer Århus Statsbibliotek og Jacob Trock (fik jeg mon dem alle med? :

"CD'er går i opløsning"

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=429886/

Redigeret af Peter 2
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2004 kl. 18:28

Hej Peter

Oprindeligt skrevet af Peter 2 Peter 2 skrev:

Ny artikel fra Berlingske Tidende, der citerer Ritzau, der citerer Politiken, der citerer Århus Statsbibliotek og Jacob Trock (fik jeg mon dem alle med? :

Tak for info Smile

Blot for at forvirre yderligere, så er der forskel på holdbarheden af trykte CD'er, trykte DVD'er, skrivbare CD-R, skrivbare DVD+/-R, genskrivelige CD-RW, genskrivelige DVD+/-RW samt genskrivelige DVD-RAM. Hver type har forskellig holdbarhed, ligesom kvaliteten af skiverne/fabrikationen har indflydelse på holdbarheden.

Så det er vist en større videnskab! Smile

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
SkiveBio Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Juli-2004
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 23:48

Så er der igen dårligt nyt angående digitale mediers holdbarhed. På baggrund af nye undersøgelser spår storage-eksperten og fysikeren Kurt Gerecke fra IBM i Stuttgart, at hjemmebrændte CD'ere og DVD'ere kun har en læsbarhed på mellem 2 og 5 år alt efter kvaliteten af medier og brænder...

Der er godt nok et stykke op til de 50 år, som mange fabrikanterne spår levetiden til at være. 

Her er et link: http://www.inside-it.ch/frontend/insideit?XE7lhitk47Zk59ftAP faee4lmywQ194SErhC4liIIimjMqrDRr3XGvaB7YSW

Så måske man hurtigst muligt skulle se, at kopiere sine hjemmebrændte DVD'ere over på videobånd...    

Mvh SB

Redigeret af SkiveBio
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2006 kl. 01:40
Oprindeligt skrevet af SkiveBio SkiveBio skrev:

Så er der igen dårligt nyt angående digitale mediers holdbarhed. På baggrund af nye undersøgelser spår storage-eksperten og fysikeren Kurt Gerecke fra IBM i Stuttgart, at hjemmebrændte CD'ere og DVD'ere kun har en læsbarhed på mellem 2 og 5 år alt efter kvaliteten af medier og brænder...

Der er godt nok et stykke op til de 50 år, som mange fabrikanterne spår levetiden til at være. 

Emnet har også været debateret i denne tråd på CD Freaks forum.

Ud fra Kurt Gereckes udtalelser, så er han ligeså meget ekspert i optiske medier, som jeg er ekspert i transseksuelle mosegrise på planeten Rudolph.

Hans udtalelser om, at selv de bedste CD-R medier kun har en holdbarhed på maks. 5 år er simpelthen lodret løgn. Måske han har til hensigt at sælge nogen flere tape løsninger fra IBM, som jo overhovedet ikke er til stede i markedet med optiske drev eller optiske medier, eller også er han gået helt i selvsving over at der er en journalist som gidder interviewe ham.

At der så rent faktisk er dårlige CD-R og DVD+/-R medier på markedet, som ikke holder særligt længe, er en anden snak.

Jeg har f.eks. Verbatim CD-R medier brændt i 1998-1999 (6-7 år siden) som ved scanning kan ses er ligeså gode som de bedste CD-R medier jeg har brændt den sidste måned!

Jeg har blanke Kodak Ultima 80 Silver+Gold 12x CD-R medier fra 1999, som stadigvæk kan brændes med exceptionel god kvalitet (dog ikke ved >16x hastighed), som kun de bedste nye CD-R medier kan matche i kvalitet. Og det selvom "alle" eksperter mener, at blanke medier har kortere holdbarhed end brændte medier!

Der er tale om ren sensationslysten misinformation, hvis I spørger mig.

Redigeret af DrageMester
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
pizzamandk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Maj-2004
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2006 kl. 06:22
Nu var Kodak Ultima-serien jo legendarisk og vi var mange, der begræd dens bortgang. Forøvrigt er der et par producenter nu om dage, der annoncerer med deres guld-cd'ere, jeg ved ikke om det evt. er sagen.

Nå, men de bedste råd jeg kan give er:

1.Stol ikke på levetidsangivelser.

2. Lav 2 eksemplarer på 2 forskellige medier eller evt. 1 eksemplar og backup på en ekstern HD.

3. Lav nye udgaver hvert x. år.

Hilsen

Dan
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu