recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 24p: Hvorfor og for hvem?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket24p: Hvorfor og for hvem?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Emne: 24p: Hvorfor og for hvem?
    Sendt: 24-Oktober-2007 kl. 19:37

Hvis du er interesseret i spillefilm og i at se dem, som instruktøren har tænkt dem ? så er 24p vigtigt. I dag kan du med det rigtige setup se filmen i en form, der er meget tæt på det oprindelige materiale.

Debat herunder >>>>

Redigeret af Lars - 24-Oktober-2007 kl. 19:47
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
kimnorgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2007
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2007 kl. 21:18
God artikel, dér! Som ny i denne verden er det rart at få sat nogen ting på
plads på en let tilgængelig måde.

Hvilke pioneer-skærme understøtter 24p "native" output?

Kim Nørgaard
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12348
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2007 kl. 21:25
Alt fra i hvert fald de sidste tre generationer.
Til top
Thomas H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Maj-2005
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2007 kl. 10:12

Jeg er i besiddelse af en Sharp LC37XD1E, og hvis man læser i brugermanualen, så står der at det har en funktion der hedder film mode, som automatisk registrere en film baseret kolde kodet ved 24/25 enkeltbilleder/sek, og så analysere den og derefter genskaber hvert stillbillede, således at en højdefinitions billedkvalitet opnåes.

Er der nogle der ved, om det TV så viser filmen ved de 24fps, eller om den hekser lidt med det og så viser billedet ved 50hz?

Ellers var det en ganske god artikel.

Redigeret af Thomas H - 25-Oktober-2007 kl. 10:13
Med Venlig Hilsen
Thomas H.
LG 55LB650V - Samsung BD-F6500 - Marantz NR1608 - Dali Concept serie
Til top
Tony Montana Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 12-September-2007
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2007 kl. 11:49
Hej Thomas,

Så vidt jeg ved, kan XD1E serien ikke vise 24p materiale ved en af de "rigtige" frekvenser (24/48/72/96/120...) - men den kan formentlig modtage et 24p signal, bearbejde det, og vise det ved den interne frekvens.

Som jeg i øvrigt skrev - det er jo dit indtryk af skærmen, der er afgørende, og mange mener da, at XD1E serien leverer rigtig god value for money.

Sharps nye serie XL2E har i øvrigt ægte 24p understøttelse ved 120 Hz.

Mange hilsner

Bo
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2007 kl. 12:07

Hej Bo

Tak for dit svar. Det der så undre mig lidt, som jeg har læst mig til i manualen, er hvis man slå den der Film mode til, så sættes tv'et automatisk til Progressive billedvisning. Og har jeg misforstået det korrekt, så hvis billedet kører progressive, så skal det vel køre de 24fps som input billedet kommer med, for ikke at ende med en skæv opdateringshastighed, forudsat tv'et ikke understøtter at opdatere med den "rigtige" frekvens? Eller sætter den en ekstra frame ind som den 25. frame, så man opnår en opdateringshastighed på de 50hz?

Jeg har desværre ikke nogen HD kilde jeg kan sætte til mit tv, og kan desværre ikke se hvad der sker.. Finanserne har desværre ikke været tilstrækkelige til at købe en HD afspiller.

Redigeret af Thomas H - 25-Oktober-2007 kl. 12:08
Med Venlig Hilsen
Thomas H.
Til top
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2007 kl. 15:31
Hej Thomas,

Mit gæt er, at Film Mode detekterer om orginalmaterialet var 24p.

Et LCD foretager altid deinterlacing, hvis den får et interlaced input. Men det kan have betydning for deinterlacingens kvalitet, hvis den kender det oprindelige format. Mit gæt er altså, at film mode er en optimeret deinterlacing, der arbejder under hensyntagen til de 24 originale billeder i sekundet.

Hvis skærmen modtager et 24p input, ja så kender den jo de oprindelige frames, og skal bare gøre sit bedste for at få materialet konverteret til den interne frekvens (vi gætter 50Hz). I dette tilfælde må den indskyde ekstra frames, som du selv skriver.

Jeg mener i øvrigt at have læst, at Sharp skærmene kan vise, hvilken frekvens de kører, hvis man trykker det rette sted på fjernbetjeningen.

Hilsner

Bo

Til top
mortenkn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-December-2004
Point: 323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2007 kl. 16:26
Det er næsten til at græde over... Man tror man har sat sig ind i LCD vs. plasma, 1:1 pixelmapping, Full HD vs. HD ready osv., og så får man stadig et hakkende billede ved panoreringer på HD DVD, på ens nye 37" Panasonic PX70. Men så må jeg jo tilføje endnu en feature til mit ord/teknikforråd: 24P
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2007 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Tony Montana Tony Montana skrev:

Hvis skærmen modtager et 24p input, ja så kender den jo de oprindelige frames, og skal bare gøre sit bedste for at få materialet konverteret til den interne frekvens (vi gætter 50Hz). I dette tilfælde må den indskyde ekstra frames, som du selv skriver.

Jeg mener i øvrigt at have læst, at Sharp skærmene kan vise, hvilken frekvens de kører, hvis man trykker det rette sted på fjernbetjeningen.

Det var det jeg frygtede, at skærmen selv indsætter frames.. :/ Jeg havde håbet på, at den afspillede filmen i de 24fps

Det er helt rigtigt, at man kan se hvilken opløsning og fps på det indput man giver tv'et.. Jeg har desværre bare ikke en enhed der kan afspillet et HD signal (Blu Ray).. :(
Med Venlig Hilsen
Thomas H.
Til top
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2007 kl. 21:05
Oprindeligt skrevet af mortenkn mortenkn skrev:

Det er næsten til at græde over... Man tror man har sat sig ind i LCD vs. plasma, 1:1 pixelmapping, Full HD vs. HD ready osv., og så får man stadig et hakkende billede ved panoreringer på HD DVD, på ens nye 37" Panasonic PX70. Men så må jeg jo tilføje endnu en feature til mit ord/teknikforråd: 24P

Morten, hvis du læser lidt rundt omkring på forummet vil du se, at PX70 betragtes som en fremragende fladskærm, selv af plasmaskeptikerne. Så vent med at flushe tårekanalerne til en anden gang - 24p er ikke alt

Hilsner

Bo
Til top
Chubbi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-Januar-2007
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 08:40
Måske et dumt spørgsmål, men hvis 24p er = 24 hz, hvorfor er det så godt at de nye fladskærme kører 100hz  ??????
LG 42PC1RR
Bose Lifestyle 28
PS3
PSP
Pace satbox
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 17:36

Oprindeligt skrevet af Chubbi Chubbi skrev:

Måske et dumt spørgsmål, men hvis 24p er = 24 hz, hvorfor er det så godt at de nye fladskærme kører 100hz  ??????

Fordi et LCD-tv modsat hvad mange tilsyneladende tror, ikke har én fast frekvens. De kører 100 Hz på pal-materiale, men ikke ved 24 Hz input og 60 Hz kilder.

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu