recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vinder af formatkrigen : DVD !
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVinder af formatkrigen : DVD !

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Emne: Vinder af formatkrigen : DVD !
    Sendt: 21-Januar-2008 kl. 19:02

Her er nogle Norske betragtninger og tal :

http://www.dinside.no/php/art.php?id=504839               

Til top
pjoska Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 11:23
jeg vil godt give ret i at den forløbige vinder er dvd med de lavere og lavere prise, efter jeg skiftede min samsung blueray afspiller ud med en pioneer LX70 må jeg sige, at den er så suveræn til og håndtere dvd signal, at det så godt på skærmen, at vi lige så tit køber en dvd på tilbud som en blueray, der er ikke ret stor forskel. Især på nye film er forskellen meget lille men udviklingen med de lavere priser på dvd er også dødskramper
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Point: 2590
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 11:28

Jeg så i går Indiana Jones Jagten/ Raiders of the lost Ark! Den stod ret fantastisk! Det er en udgivelse der, som alle ved, er nogen år gammel, men som afspillet på PS3/1080p ser ganske fantastisk ud! (Selv på 50")

Gode farver, dybde i billedet og fin fin transfer i det hele taget! Der er jo seføli´ kælet lidt for den (THX osv) ligesom Starwars!

Jeg smider under alle omstændigheder IKKE mine DVD film på bålet!

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Her er nogle Norske betragtninger og tal :

http://www.dinside.no/php/art.php?id=504839               

Dén grad af rigtighed der er i artiklen, er at det for langt de fleste mennesker ikke er kvaliteten af mediet, men kvaliteten og størrelsen af TV'et der sætter grænsen. Hvis man antager at en gennemsnitsbruger har 50 DVD-film som han kunne tænke sig at opgradere til Blu-Ray, plus udgiften til afspilleren, plus merprisen for nye film i forhold til DVD, så når vi hurtigt op på en udgift på 10-15.000,- for at skifte fra DVD til Blu-Ray. Langt de fleste forbrugere vil få mere ud af de penge ved at købe et bedre/større tv, og/eller bare udnytte deres udstyr ordentligt.

Kort sagt, så skal Blu-Ray ikke bedømmes på om det slår DVD af banen i år eller næste år. Det skal bedømmes på om det har en støt stigende vækst, som med tiden skubber DVD ud i kulden, efterhånden som folk helt naturligt skifter deres DVD-afspillere ud med nye afspillere der tilfældigvis også har blu-ray. Det store spørgsmål er derfor mere om der er plads til Blu-Ray ved siden af et download-marked. Det tror jeg personligt at der er - downloads vil overtage en meget stor del af leje-markedet, mens købe-markedet stille og roligt vil skifte fra DVD til Blu-Ray. Men det skal ikke nødvendigvis betragtes som en fiasko, hvis der går 3-4 år endnu før fordelingen mellem dem er 50-50.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Men det skal ikke nødvendigvis betragtes som en fiasko, hvis der går 3-4 år endnu før fordelingen mellem dem er 50-50.

Hvad med 8-10 år eller mere?

Spørgsmålet er også om alle DVD film fra bagkataloget vil blive udgivet på Blu-Ray? Specielt hvis det kræver nye HD transfers fra råmaterialet.

Dermed vil det have betydning om DVD-BD fordelingen opgøres på nye film eller det samlede filmsalg.

Der er stadig VHS film som mangler at blive udgivet på DVD.

Redigeret af JesperLund - 26-Januar-2008 kl. 12:11
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2006
Point: 738
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 12:26

Jeg har allerede nu efter knapt et år brugt flere penge på BD film end jeg gjorde på DVD på 10 år(og jeg køber IKKE flere film på DVD). Det må da betegnes som en succes historie for BD!

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 12:41

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvad med 8-10 år eller mere?

Hvis de tjener penge på det, er der ikke noget i vejen for at have det kørende sideløbende med DVD. Jeg tror ikke der er nogen i branchen der forventer at skubbe DVD af pinden lige med det samme.

Spørgsmålet er også om alle DVD film fra bagkataloget vil blive udgivet på Blu-Ray? Specielt hvis det kræver nye HD transfers fra råmaterialet.

Det gør jo ikke rigtigt nogen forskel, det er her den helt væsentlige forskel mellem VHS>DVD og DVD>blu-ray ligger. For at DVD kunne slå igennem, var forskellen i kvalitet nødt til at være stor nok til at få folk til at købe filmene igen, før de kunn smide VHS afspilleren ud. Denne gang kan folk nøjes med at skifte afspilleren, evt. som en naturlig del af deres opgradering (hvis de f.eks. vil have en ny afspiller med HDMI til deres nye fladskærms-tv, vælger de måske at gå hele vejen og købe en blu-ray, især når først Funai går i gang). De kan stadig afspille deres DVD-samling i samme kvalitet som de hele tiden har kunnet, og diverse B-film kan de stadig købe på DVD. Så længe alle de nye film udkommer på Blu-Ray, er det ikke specielt afgørende om nogle udgivelser fortsat er på DVD. Jeg mener afgjort der er plads til DVD ved siden af Blu-Ray, jeg mener ikke DVD behøver dø før Blu-Ray kan kaldes en succes. Det er da alt andet lige bedre at have alle ny-udgivelser på blu-ray og bagkatalog på DVD, end det er at have ny-udgivelser på DVD og bagkatalog på DVD? Jeg kan ikke helt se hvad det er der skal afholde folk fra at købe en billig Blu-Ray afspiller, købe de film de interesserer sig meget for på Blu-Ray, og de mindre væsentlige på DVD?

En ting jeg tror mange misforstår lidt omkring produktionen af forskellige formater: Det væsentlige i forbindelse med omkostningerne, er at nå "critical mass". Om man skal producere 1 million eller 2 millioner af en bestemt film, det påvirker ikke omkostningen per film. Hvis vi antager at "critical mass" er f.eks. 20.000 styk, så er det ret lige meget for film-producenten om de skal producere 60.000 DVD'er eller 40.000 DVD'er plus 20.000 Blu-Ray. Så kan begge formater eksistere sideløbende. Det bliver først et problem hvis de skal producere 55.000 DVD'er og 5000 BluRay, eller 55.000 BluRay og 5000 DVD'er. Så lader de ét af formaterne dø. Det nye er, at de kan tage dén beslutning for hver enkelt film. Hvis en film ikke er stor nok til at retfærdiggøre en blu-ray produktion, så nøjes de bare med at sende den ud på DVD, og så kan blu-ray afspillerne bare afspille DVD'en. Naturligvis ikke et drømme-scenarie, men det er et scenarie vi kan finde os i et pænt stykke tid endnu, indtil den almindelige forbruger har fået skiftet DVD-afspillerne ud med Blu-Ray.

Der er stadig VHS film som mangler at blive udgivet på DVD.

Og de vil næppe afgøre om Blu-Ray bliver en succes eller ej...

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Jeg har allerede nu efter knapt et år brugt flere penge på BD film end jeg gjorde på DVD på 10 år(og jeg køber IKKE flere film på DVD). Det må da betegnes som en succes historie for BD!

Jeg er også tæt på (i hvert fald hvis vi regner HD-DVD med), men det er så også lige så meget fordi jeg meget hurtigt stoppede med at købe DVD, da jeg først så hvad HD var i stand til. Som jeg har sagt før, så er der meget få forbrugere der rent faktisk ved hvad HD kan.

Redigeret af AV Precision - 26-Januar-2008 kl. 12:42
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 12:49

DVD køb stoppede for mit vedkommende i okt. 2006 da jeg fik mit pioneer 507 og downloadede en HD trailer på X-box.

Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 12:52

Det er bare træls at man skal vente på at de såkaldte alm. forbrugere får fingeren ud!

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 12:59

Det gør jo ikke rigtigt nogen forskel, det er her den helt væsentlige forskel mellem VHS>DVD og DVD>blu-ray ligger. For at DVD kunne slå igennem, var forskellen i kvalitet nødt til at være stor nok til at få folk til at købe filmene igen, før de kunn smide VHS afspilleren ud. Denne gang kan folk nøjes med at skifte afspilleren, evt. som en naturlig del af deres opgradering (hvis de f.eks. vil have en ny afspiller med HDMI til deres nye fladskærms-tv, vælger de måske at gå hele vejen og købe en blu-ray, især når først Funai går i gang). De kan stadig afspille deres DVD-samling i samme kvalitet som de hele tiden har kunnet [...]

Det er klart at en Blu-Ray afspiller kan tilbyde en bagudkompatibilitet som DVD ikke kunne tilbyde i forhold til VHS eller Laserdisc. På den anden side vil en ægte filmsamler (og dem er der trods alt nogle af) have DVD film fra alle regioner, og de nye Blu-Ray afspillere synes at håndhæve regionskoder både på BD og DVD medier. Med BD+ er det en risikabel affære at begynde at modificere sin afspiller så den kan afspille alle regioner. Man risikerer at man en dag ikke kan afspille film med BD+. RCE kom aldrig til at virke mod regionskodehacks, men BD+ er en farlig ting.

Det bliver først et problem hvis de skal producere 55.000 DVD'er og 5000 BluRay, eller 55.000 BluRay og 5000 DVD'er. Så lader de ét af formaterne dø. Det nye er, at de kan tage dén beslutning for hver enkelt film. Hvis en film ikke er stor nok til at retfærdiggøre en blu-ray produktion, så nøjes de bare med at sende den ud på DVD, og så kan blu-ray afspillerne bare afspille DVD'en. Naturligvis ikke et drømme-scenarie, men det er et scenarie vi kan finde os i et pænt stykke tid endnu, indtil den almindelige forbruger har fået skiftet DVD-afspillerne ud med Blu-Ray.

Den kritiske masse for antal enheder må også ligge væsentligt højere for Blu-Ray sammenlignet med DVD. Den obligatoriske brug af AACS på BD-ROM medier er en betydelig fast omkostning for den lille disc udgiver, og det er "de store" som bestemmer prisstrukturen hos AACS LA. Hvis man ser på tynde DVD udgivelser ("tynde" på antal solgte enheder), er de typisk produceret uden CSS. Den mulighed har man ikke på Blu-Ray.

En verden kun med Blu-Ray bliver en fattigere verden, da mange film ikke vil blive udgivet. Så alene af den grund må man håbe at DVD overlever. Det kunne jo også være at forbrugerne ikke er helt så begejstrede for Digital Restrictions Management, som Hollywood er det, og at det ville påvirke deres forbrugsvalg...

Redigeret af JesperLund - 26-Januar-2008 kl. 13:00
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Zavior Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-April-2007
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 12:59
Ja det er træls at vente. Tror bare der kommet til at gå et stykke tid. De fleste jeg kender ved ikke hvad Blu-Ray er. Og endnu færre ved hvad HD-DVD er! Faktisk er der mange der tror HD-DVD er Blu-Ray!
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu