recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kontant om AntiPiratGruppen (APG)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKontant om AntiPiratGruppen (APG)

 Besvar Besvar Side  123 11>
Forfatter
Besked
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Emne: Kontant om AntiPiratGruppen (APG)
    Sendt: 12-Februar-2008 kl. 22:46
Jeg ved godt at dette ikke rigtigt hører til i dette forum, men jeg syntes alligevel det kunne være sjovt at se hvad i mener om historien om APG som kontant havde med i udsendelsen efter den famøse Zaptorboks.

Først hvorfor jeg interesserer mig lidt for det.
For et års tid siden læser jeg en historie i Herning Folkeblad om en kvinde der er blevet frifundet i landsretten (mener jeg det var) for at pirat, hvor APG mente hun havde downloadet en række musiknumre, så skulle have haft en større værdi (Jeg mener det var omkring ½ mio. kr.).

Fremgangsmåden var, som Kontant også beskrev, at APG sendte et kontantkrav til kvinden og hvis hun betalte inden 10 dage, ville kravet være en tredjedel af det oprindelige krav.

Da kvinden var på arbejde (igen, så vidt jeg husker artiklen) den pågældende aften/nat og der iøvrigt ikke havde været nogen hjemme i husstanden den aften/nat, var der altså ikke belæg for at der kunne være foregået nogen kriminalitet.

Jeg fandt fremgangsmåden fra APG så afskyelig og i strid med min danske retsbevidsthed, at jeg faktisk sendte historien til Kontant og blev noget overrasket over at de bragte historien, blot med en anden familie.

Så nu sidder jeg og tænker igen på om det virkeligt er den fremgangsmåde APG forsøger sig med? Et kontantkrav til en tilfældig husstand og så håbe på at "fjolserne/ofrene" betaler.
Husstanden der rettes kontantkrav imod må jo absolut være valgt tilfældigt, hvis det gang på gang kan bevises at der ikke har været nogen hjemme i den pågældende husstand på "gerningstidspunktet".

Tænk sig at få et (stort) kontantkrav ind af døren, man var hjemme den aften de "beviser" man har begået sine ulovligheder og det nærmeste man i virkeligheden har været en pirat, er pirates of the Caribbean på købeDVD.
Man hænger bare på den og den danske lovgivning eller trusler om armageddon hvis man ikke betaler, benyttes til at malke forbrugerne.

Jeg kan kun forestille mig hvordan det må være for en lovlydig ung familie med 2 mindre børn, at blive truet med verdens undergang hvis man ikke betaler øjeblikkeligt ved kasse 1.

Er det den måde plade- og filmindustrien vil tjene deres penge i fremtiden? Kan vi så ikke ligeså godt få det lavet om til en Andre-medier-end-DR-Licens, således at vi betaler i solidaritet i stedet for at enkelte, højst sandsynligt uskyldige børnefamilier skal pålægges det psykiske pres det måtte være at blive stillet overfor Johan Schüters SS-Officerer?

Hvis indlægget virker som et surt opstød, så er jeg ked af det, jeg er så gal lige nu, sådan kan man bare ikke behandle andre mennesker og så gemme sig bag dansk lovgivning.

Det svarer lidt til at jeg går ind i Stereo Studio og uden at stjæle noget, så bliver jeg stoppet af en butiksassistent på vejen ud.
Han har intet bevis for mit tyveri da det aldrig har fundet sted, men alligevel får jeg valget, at jeg kan betale 50,- kr. for CD'en nu eller ryge i retten med krav om 150,- kr. hvis jeg venter mere end 10 dage.
Når det så kommer for retten, så bliver jeg frifundet, ekspedienten griner lidt og så kommer hans reaktion, "Nå ja, den gik ikke, så i eftermiddag prøver jeg bare med et andet fjols og så håber jeg han betaler de 50,- kr, men det kan godt være det er slut med at prøve rettens vej, for den går åbentbart ikke."

Fik du ikke set programmet:
DR's Kontant

Andre links:
Antipiratgruppen
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 23:53
Jeg håber da,at der i begge tilfælde er tale om et par enestående,og meget uheldige kiksere. APG har helt klart et forklaringsproblem.Men det er vel også derfor, at det i det hele taget er blevet eksponeret i TV ? ? 
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 00:01
APG's forretningsmetoder bygger grundlæggende på folks frygt og
manglende evne til, at kæmpe imod.

Har man bøffet for en halv mill så har man bøffet for en halv mill - så får
man sq ikke rabat på 2/3 eller hvor meget der nu er tale om blot fordi
man "handler" hurtigt - hvaaa betaler APG så resten af egen lomme til
kunsterne? Det er pt. ikke så meget hype omkring dem som der var for år
tilbage og dengang var det ikke anderledes.

Tit er deres beviser "screenshots" som nemt kan hjemmelaves i
Photoshop, men dommerne æder det råt da de som så mange i det
danske samfund ved hvad en computer sådan grundlæggende er.. men
der stopper deres indsigt også. Prøv du, at overbevise en 60-årig
dommer der lige er begyndt, at bruge computer som, at sådan noget
nemt kan forfalskes.. han vil grine af dig fordi han ved jo bedst og der
står han med et klokkeklart bevis fra en rare anklager...............

Det er så gennemsyret råddent alt hvad det firma foretager sig og de skal
være forvisset om, at hvis jeg kører forbi en medarbejder derfra som er
kommet til skade så skal han håbe og be til der kommer en anden forbi
kort tid bagefter - for jeg stopper _ikke_ for, at hjælpe.

Fy for putgarten.
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 01:21
@Lennon, jeg håber også at det vi så i Kontant var en kikser fra APG's side og når der sker kiks, så bliver de også nød til at være large og indse at de nok har brug for en stærkere bevisførelse, netop da et stort kontantkrav er en tung psykisk byrde at bære over længere tid.
Dertil skal det siges at jeg naturligvis ikke skal sige om den pågældende familie er uskyldige, men jeg syntes at fremgangsmåden fra APG er yderst kritisabel i et moderne retssamfund.

En af de ting jeg hæfter mig ved, er beviset med en IP adresse. Så vidt jeg ved, så har jeg ved Cybercity en dynamisk IP og så vidt jeg er orienteret, så kan jeg modtage en ny IP ved at slukke min router i mere end 10 minutter.
Det kommer sandsynligvis ikke til at ske, da jeg har VoIP og jeg så mister min telefon i de periode, men jeg kan ikke se hvordan APG kan sikre beviser fra en IP der ingen garanti er for at det er den pågældende der har haft på det givne tidspunkt.
I min verden er det store mængder data der skal lagres for at tracke enhver bevægelse på nettet, men det er sikkert muligt.

Så jeg er enig i, at det vel også er det svage bevis der er grunden for at de nu er eksponeret på tv og APG har et stort forklaringsproblem i mine øjne lige nu og jeg mener at når APG benytter domstolene som skræmmemiddel, så burde domstolene også kigge APG's metoder lidt efter i sømmene, for der må vel være en grund til at APG lader Johan Schlüter foretage efterforskningen og ikke politiet, som jo med rette måtte forventes at være den eneste uvildige part og derfor måtte forventes at efterforske objektivt.

@MartinJohansen, og netop det problem skriver du jo så fint, at det virker skummelt med en rabat på 2/3 af beløbet.
Rabatten i mine øjne eksisterer fordi APG godt ved at de har utroligt svage beviser til en retsag og kan de få nogle til at betale bare lidt, så er høsten i hus, noget er altid bedre end ingenting.

Så skal det lige siges at jeg er ikke mod en organisation som APG, der er folk der arbejder og lever af det vi nyder og for det skal de naturligvis også have en løn.
Så naturligvis er piraterne ikke hellige, jeg vil på ingen måde forsvare dem og bliver de nappet, så skal de også have en passende straf, men den fremgangsmåde som APG bruger er i mine øjne, så kujonagtig, svag og ukontrolleret at det er grænseløst kritisabelt.

Forestil jer at min lokale advokat bestemmer sig for at ville have en lønforhøjelse og begynder at sende regninger ud til tilfældige borgere med krav om det ene eller det andet og 2/3 rabat hvis de betaler hurtigt.
Det kan blive en fed fidus hvis bare 10% betaler.

Jeg syntes bestemt at domstolene eller lovgiverne bør se lidt nærmere på Advokatfirmaet Johan Schlüter's forretningsmetoder før flere danskere kommer i klemme hos det firma.
Jeg er studerende og arbejder meget ved min computer, derfor vil det eksempelvis være svært for mig at modbevise de "beviser" de kommer med hvis det skulle ske, så jeg kan kun frygte at der en dag kommer et brev og jeg så skal gå i 1-2 år med et kontantkrav hængende over hovedet, indtil der kan komme en afgørelse.

Så Martin, jeg er helt enig, der er noget gennemsyret råddent ved det firma og det bør stoppes.
Jeg kan ikke komme med et konkret svar på hvad de så skal gøre, men deres SS metoder skal stoppes, man kan ikke bare anklage tilfældige danskere for hvad enten man nu har lyst til at anklage dem for.

Igen bliver jeg nød til at pointere, at i endeligt ikke må misforstå hvor mit sure opstød er rettet, jeg har lige set programmet igen (hurra for time shift buffer) og hidset mig op endnu engang og Martin, jeg vil gerne hjælpe med ikke at hjælpe dem
Jeg optog det denne gang, så jeg kan fortsætte med at være hidsig imorgen


Redigeret af Kim Jespersen - 13-Februar-2008 kl. 01:40
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 02:08

Antipiratgruppen er jo i bund og grund blot en moderne dansk udgave af Cosa Nostra

En kommerciel bande selvtægt mafiosos der uden egentlig juridisk myndighed udøver penge afpresning baseret på trusler og pression som mange almindelige mennesker uden nødvendig juridisk og teknologisk indsigt ikke kan/tør stå imod når de afpresses.

Jeg har kun foragt tilovers for Antipiratgruppen og deres metoder og for den klynkende brancheforening der står bag dem.

Branchen og dens uendelige grådighed og kontrolmanier samt manglende evne til at omstille sit produktions og salgsapperat i forhold til den moderne teknologiske udvikling netop pga. deres grådighed og kontrolmani, er hovedårsagen til den fildeling der finder sted.

Men uanset hvad man end måtte mene om fildeling og ophavsrettigheder - så hører Antipiratgruppens mafia metoder ikke hjemme i et land som Danmark der bygger på demokrati og retssikkerhed.

Det er ganske enkelt ufatteligt at det kan lade sig gøre at en kommerciel interesseorganisation kan få lov til at foretage digital overvågning af private mennesker, hackning af private menneskers computere, registrering af data, spionvirksomhed ved lanparties hvor spioner har opfordret til fildeling for at skaffe bevismateriale og hvad man ellers har hørt de har gjort gennem tiden osv. osv. samt afpresning med store erstatningskrav de helst vil have afgjort ved at indgå forlig med den afpressesede så de ikke behøver blande myndighederne ind i sagen, for her ville der være krav om bevisførelse og risiko for at der sættes juridiske spørgsmålstegn ved metoderne for bevisernes fremskaffelse eller risiko for manglende evne til at kunne bevisføre.

Problemet er ikke hvis nogen der groft overtræder loven straffes iht. samme - hvis de altså vitterligt har gjort det og gjort det i det omfang de anklages for.

- problemet er retssikkerheden når uskyldige kan rammes, og det kan de ufattelig nemt. Tænk hvor mange der får leveret en ubeskyttet trådløs router af deres internetleverandør uden at disse kunder har den fornødne viden til at sikre disse trådløse routere ordentligt, tænk hvor mange af disse trådløse routere der selv når der opsat korrekt har fejl i firmwaren der gør at hackere alligevel kan omgå dem. Tænk på hvor nemt uskyldige kan blive offer for en der udnytter deres trådløse internetforbindelse til sin fildeling eller andet. Jeg kan alene fra min adresse forbinde mig til 6 forskellige trådløse internetforbindelser (der ikke er mine egne), og gøre lige hvad der passer mig hvis jeg havde onde hensigter - og disse uskyldige mennesker ville blive anklaget pga. deres IP adresse.

- problemet er retssikkerheden når et privat kommercielt foretagende kan få lov til benytte de metoder de benytter - det er grov krænkelse af privatlivet, datasikkerhed og hvad man ellers kan finde på i deres metoder for at anskaffe materiale der kan benyttes til at anklage med, og det er grov selvtægt når de afpresser folk under trusler med disse "tilbud" om forlig.

- problemet er retssikkerheden når "beviserne" er så usikre som de ofte er - både hvad angår hvem der foretaget ulovlighederne, i hvilket omfang de har foretaget dem samt om de overhovedet har foretaget dem.

Antipiratgruppens metoder gør dem til større "forbrydere" i mit moralkodeks end de teenagere eller familier de oftest anklager. 

Hvis en privat interessegruppe har en mistanke om ulovligheder må de henvende sig til myndighederne med deres mistanke, og det må så være op til myndighederne at reagere på denne henvendelse og evt. fremskaffe bevismateriale indenfor lovens rammer samt anklage den mistænkte hvis de mener der er basis for dette.

Vi kan simpelthen ikke have private selvtægtsgrupper som Antipiratgruppen i et dansk retssamfund - det er jo det rene anarki.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
sj_r6 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 07:06

Hvordan kan det lade sig gøre,at et privat firma der kalder sig antipirat gruppen,kan opkræve penge af alm.danskere borgere,som muligvis har begået noget ulovligt.

Kan jeg stifte et selvskab ved navn Anti Hastighedsoverskridelse.Også ansætte en kreativ advokat til at opkræve bøder fra de personer,som jeg har målt har kørt for stærk.Med min laser pistol,jeg har lånt af naboen som er politi mand.Burde det så ikke også være muligt,der er vil næsten ingen grænser,hvis sagerne ikke kommer igennem retssystemet.

En anden ting som jeg syntes er mindst lige så interresant er,hvor bliver de penge af som de indkræver?

Går de til aflønning af advokater,virksomheden,internet udbyderne(da de vil ikke bare frivilligt udlevere oplysninger om private mennesker til et privat firma)Allan Olsen(for at stille sig til rådighed i medierne)eller går de til de musikere hvis nummer er blevet downloaded ulovligt.Det kunne være meget interressant at vide!

Jeg er ikke jurist og jeg  har ingen ide om hvordan det hænger sammen,men med de metoder de bruger,ligner det noget kriminelt der er blevet lovlig gjordt af nogen dygtige advokater.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af sj_r6 sj_r6 skrev:

Hvordan kan det lade sig gøre,at et privat firma der kalder sig antipirat gruppen,kan opkræve penge af alm.danskere borgere,som muligvis har begået noget ulovligt.

Kan jeg stifte et selvskab ved navn Anti Hastighedsoverskridelse.Også ansætte en kreativ advokat til at opkræve bøder fra de personer,som jeg har målt har kørt for stærk.Med min laser pistol,jeg har lånt af naboen som er politi mand.Burde det så ikke også være muligt,der er vil næsten ingen grænser,hvis sagerne ikke kommer igennem retssystemet.

Det er to meget forskellige ting. En hastighedsoverskridelse er et brud på færdselsloven, og som sådan en sag mellem politiet og forbryderen. Piratkopiering er et brud på loven om ophavsrettigheder, og således en sag mellem rettighedshaveren og forbryderen. Du kan ikke indkræve en erstatning, for du har ikke nogen at indkræve den til. APG repræsenterer rettighedshaverne. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor mange advokater der bliver rige og hvor mange penge der ryger til rettighedshaverne, men de har rettens ord for at de har lov til at føre en erstatningssag. Sympatisk eller ej, når man forsøger at få erstatning for noget, er det vel meget naturligt at man forsøger at få så meget som muligt. Hvor mange hér ville give forsikringsselskabet frivillig rabat i en sag omkring

At de tilbyder et forlig, er meget normalt i erstatningssager. Om man så ønsker at tage sagen i stedet for, er jo frivilligt. Ja, det koster penge at hyre en advokat, men så kunne man jo lade være med at bryde loven fra starten. At man er uenig i lovgivningen, fritager ikke en for straf hvis man bryder den.

 

Min holdning til journalistik i almindelighed kan ses andetsteds på dette forum. Jeg tror ikke på APG sender breve ud til tilfældige borgere, hvad skulle de dog få ud af det? Enten er det en fejl, eller også er disse borgeres internet-linier blevet hacket. Hånden op, hvor mange hér har en wifi sat op uden password? Hvem siger det ikke er naboen der har downloadet ting og sager via éns trådløse netværk? Sådan en detalje kunne en journalist jo godt finde på at "overse", når nu historien går ud på at kritisere APG. Ikke at APG er nogle englebasser, jeg bryder mig heller ikke ret meget om deres fremtoning, men det ville da være en mindst lige så interessant vinkel på historien, hvis det drejede sig om at man kan få et retskrav på halsen, hvis man ikke har krypteret sit trådløse netværk ordentligt. (Det skal siges at jeg ikke har set programmet, så muligvis antager jeg ting der blev dækket i indslaget).

Nej, deres fremtoning er ikke særlig sympatisk, men jeg tror nu heller ikke at de musikere der føler at piratkopisterne koster dem penge, synes at piratkopisternes adfærd er særligt sympatiske. Personligt synes jeg at den modsatte instans, Piratgruppen, er _særdeles_ usympatisk.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 09:17

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

- problemet er retssikkerheden når uskyldige kan rammes, og det kan de ufattelig nemt. Tænk hvor mange der får leveret en ubeskyttet trådløs router af deres internetleverandør uden at disse kunder har den fornødne viden til at sikre disse trådløse routere ordentligt, tænk hvor mange af disse trådløse routere der selv når der opsat korrekt har fejl i firmwaren der gør at hackere alligevel kan omgå dem. Tænk på hvor nemt uskyldige kan blive offer for en der udnytter deres trådløse internetforbindelse til sin fildeling eller andet. Jeg kan alene fra min adresse forbinde mig til 6 forskellige trådløse internetforbindelser (der ikke er mine egne), og gøre lige hvad der passer mig hvis jeg havde onde hensigter - og disse uskyldige mennesker ville blive anklaget pga. deres IP adresse.

Jeg læste ikke lige dit indlæg før jeg svarede. Retssikkerhed gælder jo begge veje - hvis du bare kan sige "jamen jeg havde ikke password på mit internet", og så blive fritaget for ethvert ansvar, så kan du jo bare fjerne passwordet med vilje, og foretage alle de ulovligheder du kan komme i tanke om. Du har selv ansvaret for at sikre din internet-linie. Hvis der sker ting fra din linie, fordi du ikke har sikret dig ordentligt, så må det som udgangspunkt være dit eget ansvar. Hvis det så skyldes at internet-udbyderen har leveret mangelfuld information, så må du stille et krav videre til internet-udbyderen. Det er _netop_ dét retssikkerhed går ud på, du kan ikke bare fyre aben videre. Hvis du glemmer at låse døren derhjemme, og der kommer én og stjæler dit fjernsyn, så får du jo heller ingen penge af forsikringen? 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 09:44

Jeg har iøvrigt en parallel der holder væsentligt bedre end en hastighedsoverskridelse: Parkeringsbøder. Hvis man ejer en parkeringsplads, vil man typisk overlade kontrollen med det til et privat P-vagt firma. Hvis du holder på min parkeringsplads uden at betale for det, får jeg en bøde. Du slipper ikke for bøden bare fordi du undskylder dig med at du alligevel aldrig ville have betalt for det alligevel! Det er en ret direkte parallel til pirat-kopiering: Det typiske argument mod erstatningskravene er at hvis man ikke havde piratkopieret, havde man ikke købt skiverne alligevel, og så har musikerne jo ikke mistet noget. Det er bare slet ikke dét der er pointen - pointen er at du har brugt noget der er mit, uden at have fået lov.

Jeg ved godt at tråden ikke handler om essensen i piratkopiering, men jeg synes bare det er vigtigt at skelne mellem forskellige former for forbrydelser, ligesom piratkopiering eksempelvis ikke er tyveri, sådan som APG ynder at kalde det.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 10:04

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:


Det kommer sandsynligvis ikke til at ske, da jeg har VoIP og jeg så mister min telefon i de periode, men jeg kan ikke se hvordan APG kan sikre beviser fra en IP der ingen garanti er for at det er den pågældende der har haft på det givne tidspunkt.
I min verden er det store mængder data der skal lagres for at tracke enhver bevægelse på nettet, men det er sikkert muligt.

Det er ikke bare muligt, det er et lovkrav, at internetudbyderne opbevare logfiler på disse oplysninger. Det blev indført for et par år siden, mener jeg det var.

Men der er en langt værre situation, som jeg kommer til om lidt.

 

Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 10:32

Det der for mig er interessant i denne 'sag' er hvor stærke digitale beviser skal være for at være holdbare i en dansk ret. For jeg ved ikke, hvor gode domstolene har været til at transformere sig til den digitale verden.  

IT-kriminalitet er jo ikke så håndgribeligt som fx et mord, hvor man typisk har et lig, en obduktion, et mordvåben, dna spor osv. som helt unikt kan identificere den skyldige. Derimod er IT-kriminalitet noget anderledes da alt afhænger af nogle log-filer/skærmbilleder osv. som bliver dannet af nogle it-systemer, nogle er automatiske, andre er manuelt betjente. Så det er vel et spørgsmål om hvor meget tillid har man til disse systemer (er de ufejlbarlige?) og om domstolene forstår, hvordan disse systemer fungerer, samt hvor let det er at ændre i disse beviser. Dermed IKKE sagt at nogen ændrer noget som helst, men muligheden er der, og der er ingen kontrol med dette.

For mig at se, så er nogle log-filer ikke en 'smoking gun' men spørgsmålet er om APG i disse tider kan sikre stærkere beviser uden selv at bryde diverse love? Jeg tror det ikke, men spørgsmålet er så om det er tilstrækkeligt?

Der er ikke andet for end at vente og se udfaldet af de ca. 10 sager? som pt. afventer en afgørelse.

Til top
brr_dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det typiske argument mod erstatningskravene er at hvis man ikke havde piratkopieret, havde man ikke købt skiverne alligevel, og så har musikerne jo ikke mistet noget. Det er bare slet ikke dét der er pointen - pointen er at du har brugt noget der er mit, uden at have fået lov.

Hej Otto,
I bund og grund er jeg meget enig med dine synspunkter, men der hvor jeg synes kæden hopper helt af, er ved fastsættelsen af erstatningskravene.
Her tages der typisk udgangspunkt i salgsprisen af de kopierede værker.

Dette er problematisk idet denne rummer såvel kostpris, marketing fortjeneste og moms og afgifter.
Dette er ikke noget som kunstnerne har mistet, hvorfor de naturligvis ikke bør indgå i en erstatningsopgørelse.

Heruover finder jeg selvfølgelig Antipiratgruppens forretningsmetoder dybt problematiske. Har de en reel sag, så før den ved retten.

Mvh,
Brian R.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 11>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu