recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 8x medier i DVR-5100H?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket8x medier i DVR-5100H?

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
JesperD Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Emne: 8x medier i DVR-5100H?
    Sendt: 24-Januar-2005 kl. 16:35
Jeg har en Pioneer 5100H. Den kan brænde DVD-R med 4x speed.

Nu har jeg lige købt en hel masse blanke DVD-R'er, og dem jeg kunne få var 8x speed ("Verbatim 8x photo-printable" - jeg har indtil i forgårs aldrig haft andet end positive oplevelser med Verbatim-medier).

Mit første forsøg med at brænde sådan én var ikke en success: filmen begynder ok, men hvis jeg går hen i slutningen hakker afspilningen og stopper helt på et tidspunkt.

Kan der være problemer med at brænde nye medier i drev som kun kan lave hastigheder? Eller har jeg bare været meget uheldig (jeg har brændt omkring 150 DVD-R'er tidligere med den 5100H, og jeg har aldrig oplevet at DVD'en ikke blev brændt korrekt)?

(Jeg har også en pc med et Toshiba-drev som kun kan brænde 2x - men den har jeg endnu ikke prøvet med de nye medier.)
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2005 kl. 17:01

Tekniskset burde der ikke være noget problem. Har du prøvet med mere end en skive ?

Selv Verbatim kan lave en dårlig skive, selvom det er sjældent.

Skiverne burde også kunne brændes i din PC med 2x uden problemer, dog kan der være en firmware begrænsning der sætter max hastighed til 1x.

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
JesperD Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2005 kl. 19:26
Tak for svaret, Michael.

Jeg vil prøve nogle flere skiver.

Lige nu sidder jeg og tænker på hvor dejligt det ville være hvis 5100H havde en "tjeklæs DVD efter skrivning"-mulighed man kunne slå til. Der går ofte måneder fra jeg optager og brænder en film til jeg ser den, så det er lidt ubehageligt hvis man ikke kan stole temmelig meget på skrivningen.

Måske vil jeg give mig til at tjeklæse dem på pc'en rutinemæssigt.
Til top
JesperD Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2005 kl. 15:40
Efter at den første DVD fejlede dengang, prøvede jeg én til, og det virkede.

Så troede jeg at det bare var en enkelt syg DVD.

Nu har jeg imidlertid brugt mig restlager af gamle 4x skiver op, og begyndt at bruge disse 8x Verbatim-DVD-R'er for alvor.

Og det går ikke spor godt. I den første 10-styks pakke var der i alt 5 der ikke kunne læses igen. Jeg tror ikke på at problemet er drevet, da restlageret af 4x medier slet ikke havde problemer.

Jeg er nu nået til den anden 10-styks pakke, og én af de to første DVD'er i den var også syg.

De fejler tilsyneladende alle langt inde. De første godt 3GB går tilsyneladende konsekvent fint. Af de 5 der godt fra den første pakke, var 2 ikke skrevet ret langt ind, så jeg ved strengt taget ikke om de også ville have haft problemet hvis jeg havde fyldt dem.

Der er advarsler på pakken om at 8x-medierne kan kræve firmwareopgradering, men så vidt jeg kan se på diverse websider, inkl. Pioneers, så er det - vistnok! - kun meget gamle drev der har det behov. Pioneer har i hvert fald ikke en opgradering til 5100H.

Er det helt helt sikkert at drevet i Pioneer 5100H skal kunne skrive Verbatims 8x medier uden problemer?

Hvis det er det, bliver jeg jo nødt til at returnere dem - men jeg har meget lidt lyst til at gøre det for derefter at opdage at de næste har samme problem.

De medier det her handler om, er mere præcist:
Media ID MCC02RG20
Verbatim DataLifePlus
Photo Printable
DVD-R
8x Certified
Advanced AZO
Reorder 43272

De er leveret individuelt indpakket i uåbnet plastik.
Til top
JesperD Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2005 kl. 17:35
Nærmere analyse af 3 fejlbrændte DVD'er viser at det syge område på 2 af dem begynder på præcis samme adresse: sektor 1e02e0 (hex).

Så jeg har efterhånden en kraftig mistanke om at de simpelthen ikke er kompatible med drevet.

Hvis det er rigtigt, hvad i alverden gør man så for at skaffe medier af ordentlig kvalitet som kan skrives i det drev? Jeg købte jo kun 8x-medier fordi det var dem jeg kunne få.

At min 5100H i praksis skulle være ubrugelig 15 måneder efter at jeg købte den fordi man ikke kan få medier til dens gamle drev, finder jeg ikke acceptabelt.

Jeg fandt Verbatims liste over deres medier
her. Den udmærker sig dels ved ikke at nævne de medier jeg har (43272), og dels ved at indeholde advarsler om brug af gamle drev til en hel masse af medierne.

Men sjovt er der også nogle 8x- og endda 16x-medier som slet ikke har sådan en advarsel.

Er der nogen her der har ordentlig forstand på medie/drev-kompatibilitet og/eller kan en reference til en brugbar redegørelse?
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2005 kl. 17:56

Hej Jesper

Jeg har tilladt mig at flytte dit emne over i Pioneer-forummet, da det nu ikke længere handler om medier som sådan men den maskine specifikt.

Oprindeligt skrevet af JesperD JesperD skrev:

Hvis det er rigtigt, hvad i alverden gør man så for at skaffe medier af ordentlig kvalitet som kan skrives i det drev? Jeg købte jo kun 8x-medier fordi det var dem jeg kunne få.

Som Michael skriver, så burde der ikke være problemer med at skrive på de hurtigere medier.

Jeg har desværre lige afhændet min 5100H, til min lillebror, men næste gang jeg kommer forbi skal jeg prøve at brænde hhv. en 8x og en 16x Verbatim skive på den.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JesperD Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2005 kl. 18:12
Hej Lars,

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Jeg har tilladt mig at flytte dit emne over i Pioneer-forummet, da det nu ikke længere handler om medier som sådan men den maskine specifikt.

Det er fint nok. Jeg ved ikke om andre maskiner har lignende problemer, men jeg vil i hvert fald gerne høre fra 5100H-ejere der kender til situationen.

Som Michael skriver, så burde der ikke være problemer med at skrive på de hurtigere medier.

Er I helt sikre på det? Det der bekymrer mig lidt, er alle de ufatteligt vage advarsler rundt omkring.

På etiketterne på jewelboksene står der "This media is for use in 8x DVD-R/RW drives and DVD-R/RW video recorders. Earlier DVD-R/RW drives and video recorders require a firmware upgrade".

På den anden side er den eneste opgradering Pioneer har til en recorder, en sag fra længe før der var noget der hed 5100H.

Jeg har desværre lige afhændet min 5100H, til min lillebror, men næste gang jeg kommer forbi skal jeg prøve at brænde hhv. en 8x og en 16x Verbatim skive på den.

Det vil jeg meget gerne høre resultatet af. Husk at de skal brændes nogenlunde fulde før jeg ser problemerne (over 4GB giver typisk problemet). Selve brændingen sker uden fejlmeddelelser, men hvis man enten ser filmen eller læser alle filerne på en pc, kommer der læsefejl (som ved visning på en 5100H desværre ikke giver en fejlmeddelelse, men kun huller og flimmer i filmen).

I mellemtiden har jeg ikke rigtig nogen idé om hvad jeg egentlig skal gøre for at finde nogle medier som min harddisk kan tømmes ud på. Er der nogle 5100H-ejere som kan fortælle om nogle velfungerende medier, gerne af høj kvalitet, der stadig kan købes?
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2005 kl. 18:27

Hej Jesper

Det der bekymrer mig lidt, er alle de ufatteligt vage advarsler rundt omkring.

På etiketterne på jewelboksene står der "This media is for use in 8x DVD-R/RW drives and DVD-R/RW video recorders. Earlier DVD-R/RW drives and video recorders require a firmware upgrade".

Men er det ikke noget de bare skriver, for en sikkerheds skyld ?

På den anden side er den eneste opgradering Pioneer har til en recorder, en sag fra længe før der var noget der hed 5100H.

Du skal nok lede efter ny firmware til Pioneer DVR-106 brænderen, det er sådan en der sidder i. Kan se i "Firmware Service" hos DiscsOnline at der er en nyere firmwares til DVR-106 brænderen ... gad vide om man bare kan putte den på. 

Er der nogle 5100H-ejere som kan fortælle om nogle velfungerende medier, gerne af høj kvalitet, der stadig kan købes?

Måske Ritek. De er ligeså dyre som Verbatim. De fås stadig som 4x hos ovennævnte forhandler.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JesperD Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 00:54
Hej Lars,

Det der bekymrer mig lidt, er alle de ufatteligt vage advarsler rundt omkring. På etiketterne på jewelboksene står der "This media is for use in 8x DVD-R/RW drives and DVD-R/RW video recorders. Earlier DVD-R/RW drives and video recorders require a firmware upgrade".

Men er det ikke noget de bare skriver, for en sikkerheds skyld ?

Det troede jeg det var - indtil jeg oplevede alle disse problemer.

Du skal nok lede efter ny firmware til Pioneer DVR-106 brænderen, det er sådan en der sidder i. Kan se i "Firmware Service" hos DiscsOnline at der er en nyere firmwares til DVR-106 brænderen ... gad vide om man bare kan putte den på.

Nu har jeg også fundet den på Pioneers websider. Men deres "Change History" antyder at ændringerne ikke har noget med 8x understøttelse at gøre.

Desuden ved jeg ikke hvor nemt det er at pille drevet ud og sætte det til en pc så man kan opgradere det.

Måske Ritek. De er ligeså dyre som Verbatim. De fås stadig som 4x hos ovennævnte forhandler.

Tak for forslaget. Det kan være jeg køber nogle af dem. Men det er jo nok en stakket frist hvis de langsomme hastigheder er ved at udgå.

I den sidste ende tror - og håber - jeg at det vil blive meget svært at sælge DVD-optagere i stort antal hvis køberne ikke kan stole på at de kan få medier i ganske mange år fremover.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 06:36

Hej Jesper

I den sidste ende tror - og håber - jeg at det vil blive meget svært at sælge DVD-optagere i stort antal hvis køberne ikke kan stole på at de kan få medier i ganske mange år fremover.

Jeg tror ikke du behøver se så sort på det endnu. Hvis det viser sig at være et problem, så må vi lægge pres på Pioneer for at de kommer med en løsning.

Som du selv skriver tidligere, så skal deres apparater gerne kunne bruges i mere end 1½-2 år. Måske ikke 8-10 år som vi har været vant til med den seneste generation af VHS-maskiner, men så minimum de 3-4 år som IT relateret hardware normalt forældes på.

Og misforstå mig ikke. Efter de første 3-4 år bør den stadig kunne bruges, ligesom en gammel PC kan, men efter den tid kan man bedre acceptere at udviklingen har overhalet teknikken så meget at anvendelsen begrænses.

Til den tid har du såmen nok allerede købt endnu en, så du kan brænde dual layer/double layer, optage ægte 5.1 lyd fra det digitale DVB-T sendenet og hvad der ellers måtte være af nye features til den tid. Og med endnu en recorder stående ved siden af den "gamle" 5100, så kan du bruge den nye recorder til at brænde for den gamle (evt. via firewire forbindelsen).

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
bsjens Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Januar-2004
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 14:34

Hej Jesper o.a.

Det er lidt træls/uhyggeligt hvis ikke de 8x dvd-r virker i  5100H. Har tidligere forespurgt om problemer. Uden reaktion fra de sandsynligvis mande 5100H ejere udover Lars. Antog derfor no problems. Kan det eventuelt skyldes at DVD'erne er Printable, men hvorfor dog det ??

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3998&P N=5

Da jeg skulle bestille medier ved www.billigmedien.de ville jeg bestille 8X, men opdagede at de havde 4x dvd-r Verbatim color i slimcase til 65 kr for 10 stk og synes det kunne være sjovt. -- Så jeg har endnu ikke prøvet 8x dvd-r.

Nu er jeg så kommet til at bestille en Pioneer 720  optager og er spændt på hvordan medierne spiller sammen. Meningen var jo at kunne optage på begge HDD og overføre til DVD-R på begge maskiner.

Håber du finder en løsning, for maskinen 5100H skulle da gerne kunne bruges i nogle år endnu - da den ellers er OK++++++

Venlig hilsen

Birgit
Er så glad for mine Pioneer Recordere
Til top
2jur Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 17:20

Hej Jesper

Jeg har en pio 520 og har haft fejlbrændinger med Verbatim 4 + 8x. Troede i starten det var medierne, men nu mener jeg det er Pioen. I øjeblikket mistænker jeg Navi Mark. Har du evt. brugt NM. ?.

Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu