|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
fumper ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1062 |
![]() Sendt: 17-Marts-2008 kl. 20:33 |
Til dem der sidder og tænker CIH ???? (Constant Image Height) hvis man har valgt den tilgang til projektorer at man vil have samme højde på sit billede, og typisk nok har valgt at ville have et lærred i 2.35:1 istedet for 16:9.
Har set lidt på de forskellige løsninger, som enten er en projektor der zoomer sig til det, en projektor der ikke udnytter hele billedelementet, eller en projektor der udnytter den fulde opløsning, skalerer billedet, og har en linse foran som strækker billedet i bredden... Men findes der en projektor der kan lave både fattigmands løsningen og også vil kunne klare hvis man en dag bliver rig, og kan købe en af de mere eller mindre kostbare linser man skal have og sætte foran projektoren? det ville jo være en god måde at starte på, da man så kan komme igang med at se film, og så spare op til linsen... |
|
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3 Hjemmebio |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Det afhænger lidt af hvad du mener med "fattigmands-løsning". Hvis vi forudsætter at du skal kunne bruge et 2.35:1 lærred zoomet op, uden at skulle justere zoom hver gang du skifter format, så er der mig bekendt kun Mitsubishi (hvis vi også forudsætter at projektoren skal være billig for at være en "fattigmandsløsning..." Sim2 fra D80 og op (dvs. ikke D10) har custom aspect ratio, der ville kunne bruges). Men dét du skal være obs på, er at hvis du vil kunne bruge undertekster, vil du ofte få brug for at lave et eller andet kompromis-format, og det er svært uden at have en dedikeret scaler (eller Sim2's førnævnte custom aspects). I praksis vil du derfor være bedst stillet med at investere i en DVDO eller Lumagen scaler med det samme, den vil kunne lave dét stretch du skal bruge, både til "fattigmands-løsningen" og til når du får en anamorph optik. Har du en ekstern scaler, kan du bruge en hvilken som helst projektor. Med en Mitsubishi kan du vælge at du har et 2.35:1 lærred, og så bruger du bare ikke dén del af chippen der går udenfor 2.35:1 feltet. Det er den absolut billigste løsning på markedet mig bekendt. Jeg er ikke 100% sikker på at den så også har vertical stretch til når du får optikken, men mon dog ikke. Bemærk at der i virkeligheden er flere projektorer der kan arbejde sammen med en linse, end der er projektorer der kan lave zoom-løsningen som Mitsubishi. Alle projektorer der har en letterbox-mode der er aktiv med 16:9 inputs kan bruge en anamorph optik (zoom fra 16:9 til 2.35:1 er præcist den samme zoom som fra 4:3 til 16:9). |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Udover issue't med underteksterne, er en anden fordel ved en ekstern scaler ved et CIH setup at du får bedre mulighed for at tweake overscan/masking i forbindelse med forskellen på 2.35:1 og 2.39:1 film - eftersom dét du laver i hjemmebio principielt er 2.37:1... Forskellene mellem disse formater er principielt ikke vigtigt, men det er altid en fordel at kunne maskere de par centimeter der ryger uden for lærredet. Det skal dog siges at der også findes projektorer med dette indbygget, men alt i alt giver den eksterne scaler klare fordele i et CIH setup, mht. håndteringen af forskellige input aspects. |
|
![]() |
|
fumper ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1062 |
![]() |
Det der tiltaler mig, er jo at kunne starte med lærredet og projektoren, og så på sigt kunne udbygge, med evt. scaler og anamorf linse, når og hvis midlerne bliver til det...
hvorimod, hvis jeg skal have en scaler fra start, så går der lige mindst et ekstra år, sådan ca., før midlerne er til det... |
|
|
![]() |
|
![]() |
Hvis du vil slippe for manuelt at skulle zoome når du skifter mellem 16:9 og 2.35:1, så findes der mig bekendt ikke andet end Mitsubishi. Det er den eneste løsning jeg kender hvor du kan zoome billedet op, så du bruger den fulde bredde til 2.35:1, og så når du vælger 16:9 kun bruger den midterste del af chippen. I Mitsu'ernes opsætnings-menu vælger du simpelthen at du har et 2.35:1 lærred, og så tilpasses aspect ratio'erne til dét, så billedet altid er inden for dette felt. Det betyder selvsagt at du på intet tidspunkt bruger hele chippen, det er dét du skal bruge linsen til. Men som en midlertidig løsning, til der bliver råd til linsen, er det en brugbar løsning. Bare husk at hvis du har f.eks. et 240 cm bredt 2.35:1 lærred, så får du samme lysstyrke som hvis du havde et 240 cm 16:9. Linsen giver dig 33% mere lys - det er mindst lige så afgørende en grund til at have linsen, som forskellen i opløsning. Det er bare en ting du skal være opmærksom på når du vælger lærredsstørrelse i forhold til projektor. Jeg kigger lige i nogle manualer mht. om mitsu'erne kan "det omvendte", dvs strække lodret så du kan bruge linsen. |
|
![]() |
|
![]() |
Hmmm... Nu bliver jeg i tvivl her - ifølge manualen får du ikke de nødvendige stretch modes til rådighed når signalkilden er 16:9... Men jeg har ikke lige en Mitsubishi ved hånden så jeg kan tjekke. Det skal definitivt være en HC5000/6000 eller én af DLP'erne, HC4900 har ikke en 2.35:1 mode. Kort sagt, så tror jeg ikke umiddelbart du finder en løsning der fungerer problemfrit _både_ med "fattigmands-løsningen" og med anamorph-løsningen - udover at zoome manuelt. Men jeg kender ikke de enkelte aspect features på samtlige projektorer på markedet... |
|
![]() |
|
![]() |
tror det er den løsning der kun bruger en del af chippen der er mest aktuel for mig, med mindre jeg kan få løsning hvor zoomen er forudindstillet, og "selv" kan skifte mellem 16:9 zoom og 2.35:1
så dvs. jeg leder efter en der enten kan skifte zoom nok til at skifte mellem de to formater "automatisk" OG har den fornødne scaling eller en der, som mitsubishi(erne?) kan bruge mindre af panelet til at lave samme nummer, OG har scaling'en det skal i sidste tilfælde være en 1080p for at der stadig er HD i det, jeg kan ikke helt gennemskue om det er sagen med den første løsning også |
|
|
![]() |
|
![]() |
problemet med manuel zoom, er jo at jeg med garanti har glemt at tjekke hvilket format filmen er i, og når så alt er sat til rette, så skal jeg op og stå for at ændre zoom på projektoren, og skal måske endda pille en del med den for at det passer præcist...
Det lyder småligt, og dovent, men jeg ved jeg kommer til at brokke mig helt sygt hvis jeg skal op og stå efter sådan noget ![]() |
|
|
![]() |
|
CSN Teknik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Branchemedlem Oprettet: 20-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1091 |
![]() |
Kan HD100 fra JVC ikke klare det?
Det må du næsten vide Otto, jeg ved godt den er dyrere end Mitsubishi HC6000 |
|
![]() |
|
![]() |
Den kan lave vertical stretch, dvs. den strækker billedet lodret, så man kan strække billedet vandret med anamorph linsen efterfølgende, og så ender man med 2.35:1 (2.37:1 teknisk set). Men dét jeg læser det som om at Fumper gerne vil, er at have et setup der kan bruges uden linsen i mellemtiden, og uden at man skal zoome manuelt alt efter format (?) Det kræver at man kan sætte output formatet til 2.35:1, så billedet altid skabes inden for denne ramme, og så f.eks. vise 16:9 med sorte bjælker i siden - _indenfor_ dét 2.35:1 felt med sorte bjælker i top og bund, som man lavede for at matche lærredet. 16:9 skal altså vises med 33% sorte bjælker, både i top og bund. Det mener jeg at HC6000 kan, men efter at have læst manualen bliver jeg i tvivl om den kan gøre det med et 1080P input, og ikke mindst om den så tilsvarende kan lave vertical stretch når linsen kommer på. Måske kunne man lokke dig til at tjekke, hvis du har en HC6000 hængende p.t.? Dvs. på den ene side, så skal den vise 16:9 med sorte bjælker hele vejen rundt, når screen aspect er sat til 2.35:1, på den anden side skal den kunne strække 2.35:1 film i højden så det fylder hele 16:9 feltet i chippen (dette gøres normalt ved at sætte screen aspect til 16:9 og vælge letterbox zoom). Der er relativt mange der kan lave letterbox zoom så man kan bruge en linse, men som sagt kan jeg ikke komme i tanke om andre end Mitsu hvor man kan vælge 2.35:1 output format. |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg er helt enig, dét er en løsning man meget hurtigt bliver træt af. |
|
![]() |
|
![]() |
Findes mig bekendt ikke, og heller ikke ifølge AVSforum. I det hele taget, så check AVS, der er et forum specifikt for CIH setups - men jeg har trawlet stort set hele dét forum igennem for nyligt, og ikke faldet over nogen løsning på dit spørgsmål - udover den eksterne scaler... |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |