|
Fakturafejl til min fordel? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |||
nicolais
Bruger Oprettet: 27-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 55 |
Emne: Fakturafejl til min fordel? Sendt: 07-Maj-2008 kl. 16:01 |
||
Hejsa,
Jeg købte d. 12. juli 2007 et bundkort og et grafikkort online, og jeg betalte med Dankort via deres online webshop. I dag (d. 7. maj 2008 - knap 10 mdr. senere) får jeg nu en mail omkring, at de kun har hævet for bundkortet (plus kortgebyr og fragt). Jeg købte en del hardware i den tid, da jeg samlede en stor PC til mig selv. Af samme årsag skal jeg ærligt erkende, at jeg ikke dobbeltcheckede mit kontoudtog 100%, da det var en del posteringer. Set i bakspejlet burde jeg nok have gjort det, da det jo kunne tænkes, at nogen havde hævet for meget! Hvordan forholder jeg mig til dette? Er det ikke lige lovligt sent at komme og opkræve denne betaling? Jeg ved der er flere herinde, der har ret godt styr på online handel og relaterede emner, så jeg håber at nogen kan give mig lidt indsigt i normal praksis :) Jeg fandt noget lign. på forbrug.dk På forhånd tak - Nicolai EDIT: Rettede dum stavefejl :) Redigeret af nicolais - 07-Maj-2008 kl. 16:01 |
|||
ThomasP
Super bruger Oprettet: 26-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 472 |
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 16:10 | ||
Umiddelbart: Nej.
Almindeligvis er der 5 års forældelsesfrist, så med mindre, der skulle gælde helt særlige regler for online handel, tror jeg bare, at du skal betale og sige tak for næsten et års gratis kredit. Forestil dig i øvrigt, at det var den omvendte situation: At du pludselig opdagede, at de havde trukket penge for grafikkortet to gange. |
|||
nicolais
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 16:10 | ||
Jeg har lige snakket med en god kammerat i England, og derovre har butikker angiveligt 6 uger til at gøre indsigelse til et online køb.
|
|||
Sandal
Guld medlem Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 16:22 | ||
Jeg er som udgangspunkt enig i din konklusion (men vil undersøge sagen nærmere når jeg kommer hjem). Lov om forældelsesfrister er blevet ændret (mener den trådte i kraft 1. januar 2008), hvorefter forældelsesfristen for simple fordringer er ikke længere 5 år, men derimod kun 3 år, men det ændre nu ikke på, at fordringen ikke er forældet på nuværende tidspunkt. Redigeret af Sandal - 07-Maj-2008 kl. 16:22 |
|||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|||
Sandal
Guld medlem Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 16:51 | ||
Skulle lige have løsrevet min hjerne fra lejeret (læser til eksamen), men synes nu ikke der kan være så meget tvivl omkring din retsstilling. Forhandleren er fuld ud berettiget til at gøre sit krav gældende, så længe dette ikke er forældet, hvilket ikke er tilfældet. Du bør dog sikre dig, at beløbet faktisk ikke er blevet hævet tidligere. Sælger har pligt til at levere inden 30 dage (medmindre andet er aftalt), men der er intet beskyttelseshensyn omkring forbrugerens betaling, da en senere opkrævning, kun kommer forbrugeren tilgode, da forbrugeren herved har fået en kredit, han ikke var lovmæssigt berettiget til. Den afgørelsen du har fundet på forbrugerstyrelses hjemmeside, afviser kravet på grund af, at kravet blev opkrævet efter forbrugeren havde modtaget og betalt slutopgørelsen. Forbrugeren havde derfor, med rette, kunne forvente, at alle krav mellem de to parter var afsluttet. |
|||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|||
nicolais
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 19:16 | ||
Selvfølgelig vil jeg checke det hele op...
Ja, jeg ved godt at den sag var langt fra sammenlignelig, men det var alligevel den sag der var tættest på - som jeg lige kunne finde. Er der et sted online, hvor jeg kan læse om denne forældelsesfrist, og at denne også gælder for online-handler... og at der ikke er andre (særlige) regler her? Hvis jeg nu ikke har pengene til at betale for denne vare (her og nu), hvad gør jeg så? Kan jeg levere varen tilbage - eller er det nærmere et spørgsmål til butikken og deres lokale procedurer? Og tak for jeres input :) |
|||
Sandal
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 19:31 | ||
Forældelsesloven kan du finde her (men den kan være vanskelig at læse): https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2655 Men kan sige med meget store sikkerhed, at der ikke findes særlige bestemmelser om dette. Hvis en sådan eksisterede, burde den være i lov om visse forbrugeraftaler, da denne indeholde indeholde de væsentlige bestemmelser omkring fjernsalg.
Pengemangel giver aldrig beføjelser (altså er det forbrugerens eget problem), så hvis du ikke har penge, så må du fremskaffe nogle, ellers vil sælgeren muligvis forsøge at inddrive pengene med hjælp fra fogedretten. Men prøv eventuelt at kontakte sælgeren og hør om du ikke kan vente med at betale til primo juni. Redigeret af Sandal - 07-Maj-2008 kl. 19:33 |
|||
|
|||
lebon1971
Bruger Oprettet: 19-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 187 |
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 19:41 | ||
Undskyld, men jeg er nødt til at komme med et opstød. Udover juraen er der vel også det moralske element?!?: Du har fået en vare - og må derfor betale for den. Butikken har begået en fejl.....men det ændrer vel ikke ved at du har fået en vare og dermed må betale for den. Jeg er sikker på, at butikken har forståelse for at betalingsevnen kan være dårlig - og dermed vil acceptere en forlænget betalingsfrist...eller alternativt en afdragsordning. Men jeg synes ærligt talt at alt den snak om hvorvidt man kan slippe for at betale for en leveret vare nærmer sig det uanstændige.....blot en mening! Redigeret af lebon1971 - 07-Maj-2008 kl. 19:42 |
|||
nicolais
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 19:56 | ||
Du behøver nu ikke undskylde - jeg blev i første omgang nok bare lidt harm over, at jeg ikke havde fået dette at vide for 6, 7, 8 måneder siden... Ret skal være ret - og det er derfor jeg også spørger her. Jeg har på ingen måde i sinde at forsøge på at snyde denne butik, men sætter bare spørgsmålstegn ved, om de virkelig har 3-5 år om at finde ud af, at de har nosset i deres faktureringssystem. Mine første formuleringer bærer nok lidt præg af mine første tanker, og ikke den rationelle og reelle person, som jeg nu faktisk synes jeg er ;) Jeg kunne nok have nøjes med at spørge meget direkte: hvor lang tid efter et online køb må en forhandler vente med at opkræve penge... svaret er åbenbart 3 eller 5 år :) Mange tak for input og tilbagemeldinger - Nicolai |
|||
nicolais
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 19:59 | ||
Noget andet er så, at deres mail til mig ikke er ret godt sat sammen - og de slutter af med at skrive, at de vil sende mig en mail mere med oplysninger omkring betaling og en kopi af deres kontoudtog.
Denne har jeg så ikke set noget til endnu... men der går nok 10 mdr. mere, inden jeg ser denne ;) |
|||
nicolais
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 20:08 | ||
lebon1971, bare for at gå lidt ud i ekstremerne... hvad ville du så sige til, at du havde købt en vare til 350.000 kr. for 20 år siden, men ved en fejl havde betalt 20.000 for lidt.
Sælger skriver i kontrakten, at ved evt. udestående vil der falder renter på (pålydende rente i Denmark + 5%, som de har lov til, altså 4,25+5=9,25). 20 år senere får du en korrektion til betaling: 107.000 DKK. Det er sgu da lidt surt - vil du ikke sige det? ;) Selv efter 5 år vil det have beløbet sig til godt 28.500, altså 8.500 oveni hatten... Så man kan sige, at jeg er i bund og grund glad for, at de "allerede" kontakter mig nu, og ikke om 5 år - med en "bonus" i for at renters rente. - Nicolai, nu knap så harm ;) EDIT: Rettet bold 20 fra 30 - ups :) EDIT: Og nej, de har (endnu) ikke givet udtryk for, at de vil have renter af beløbet, bare lige for en god ordens skyld. Redigeret af nicolais - 07-Maj-2008 kl. 20:20 |
|||
Ole
Guld medlem recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 20:38 | ||
Nicolais, nu blander du vist tingene lidt sammen. Butikken har selvfølgelig ikke lov til at afkræve dig renter af noget, så længe du har stillet beløbet "til rådighed" som aftalt - og det må man sige, at du har ved at give dem dit dankortnummer (hvis der er dækning) Jeg går heller ikke ud fra, at butikken har bedt om renter, men blot hævet det beløb, som du skylder dem.
Jeg er bortset fra det enig dig i, at det er uheldigt, at de er så langsomme. Dermed kommer du i klemme. -Hvis du ikke har dækning på dit dankort længere, så kan det blive butikkens problem, da de så ikke kan få deres betaling. Med forbehold for, at jeg ikke er jurist, så vil jeg dog stadig mene, at du kommer til at hænge på den. -Nu snakker vi igen teoretisk - men jeg fornemmer, at du også gerne vil have den principielle diskution Jeg kan så tilføje, at udlæget i dit indbo ikke behøver at begrænse sig til den vare du har købt. - Lad os sige, at du har købt en fladskærm til 20.000kr. Den er nu 10.000kr værd (for princippets skyld) - så kan de "tage" varer til en brugtpris på 10.000kr yderligere i huset.
Men, men, men. Nu blev det jo temmeligt teoretisk. Jeg tror, at den billigste løsning er at spørge din bank om en "afdragsordning", hvis du ikke umiddelbart har dækning ...Ole |
|||
Moderator, recordere.dk
|
|||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |