recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb/betalig/levering via nettet....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøb/betalig/levering via nettet....

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6282
Direkte link til dette indlæg Emne: Køb/betalig/levering via nettet....
    Sendt: 07-Maj-2008 kl. 17:47

Hej , jeg bestilte for en måneds tid siden 4 BD film hos axel-music på nettet , de første 3 havde de på lager og fik dem ret hurtigt. Den sidste " rumrejsen 2001 " var så i rest ordre og ville blive sendt senere...så fik jeg en mail om at den var blevet sendt d.22-4 og 23-4 var pengene så hævet på min konto , ingen problemer i det...Så skete der så det at jeg IKKE fik min sidste film af posten , og dette har jeg så skrevet 3 gange på mail til "axel" , de svarede så ikke og i dag ringede jeg så til dem , de var kede af at de ikke havde nået at svare på mine mails , og ville sende en ny film til mig i dag , og det er jo bare super...Så kom jeg til at tænke lidt på at hvordan skal man egentlig forholde sig hvis man IKKE modtager sine ting man har bestilt og pengene er trukket?? og hvad hvis man ikke modtager det man har bestilt i udlandet?? , er der en frist hvor jeg skal bede banken om at trække beløbet tilbage? , eller hvad skal jeg gøre fremover hvis jeg er uheldig...Det er første gang jeg ikke har modtaget de varer jeg har bestilt på nettet...De sagde at det sker jævnligt for "axel" at det sker med en enkelt film , men når de sender flere via pakke-post har de tracking nr og det er jo også bedre...

MVH

PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 20:56
Juridisk set er det altid afsenderen, der har bevisbyrden for, at modtageren har modtaget forsendelsen.

Dvs., hvis en forretning sender en forsendelse som almindelig brevpost, så bærer de selv ansvaret for, at den kommer frem. Der er nemlig ingen tracking af brevforsendelser.

På tilsvarende vis, så er det dit ansvar, at en forsendelse du sender retur (efter at have modtaget den) også rent faktisk kommer tilbage til forretningen.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 21:06

Tak for dit svar HeartWare , men hvad gør man rent økonomisk når pengene er trukket fra ens konto , og det firma man har købt hos herhjemme eller i udlandet evt ikke vil gøre noget for en , kan man få banken til at trække betalingen tilbage?? , eller hvad gør man så? Et er at et udlandsk firma har bevis førelsen , men kan der ikke hurtigt opstå en tvist?

MVH

PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 21:44

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Så kom jeg til at tænke lidt på at hvordan skal man egentlig forholde sig hvis man IKKE modtager sine ting man har bestilt og pengene er trukket?

Det væsentlige er lov om visse betalingsmidler og forbrugerombudsmandes retningslinjer vedrørende fjernsalg m.v. i betalingssystemer med betalingskort, specielt punkt 5 og 6.

Forbrugerombudsmandens retsningslinjer er normalt kun vejledende, men netop disse retningslinjer er fastsat i samarbejde med alle væsentlige parter, så disse har næsten lovkraft.

Forbrugerombudsmandens retningslinjer punkt 5:

Gør kortindehaveren gældende,

a) [...]
b) [...]
c) at den bestilte ydelse ikke er leveret, eller
d) [...]

skal kortudstederen stille opkrævningen i bero, mens indsigelsens rigtighed undersøges. [...] Er kortindehaveren allerede blevet debiteret for transaktionen, skal det omtvistede beløb straks tilbageføres til kortindehaveren.

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

...og hvad hvis man ikke modtager det man har bestilt i udlandet?

Så længe betalingskortet er udstedt af et dansk pengeinstitut, så finder overstående retsningslinjer anvendelse, uanset om købet er sket i udlandet.

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

...er der en frist hvor jeg skal bede banken om at trække beløbet tilbage?

Forbrugerombudsmandens retningslinjer punkt 6:

Kortindehaverens ret til at fremkomme med de under punkt 5 nævnte indsigelser må ikke begrænses af reklamationsfrister i kortindehaverreglerne.

Der er således ingen egentlig frist, men hvis der går lang tid, så kan pengeinstitutet påberåbe sig dansk rets almindelige retsgrundsætninger/retsregler om fortabelse af indsigelser som følge af passivitet eller forældelse.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 21:53

Hej Sandal , tusind tak for dit svar , det skal vist læses stille og roligt....

MVH

PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu