recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16:9 hvad var ideen egentlig.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket16:9 hvad var ideen egentlig.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Emne: 16:9 hvad var ideen egentlig.
    Sendt: 06-Juni-2008 kl. 13:46

Nu har jeg haft 16:9 tv i snart 1/2 år. Jeg har ligeledes ca. 10 filmkanaler.

Men oplever stort set aldrig at noget sendes i 16:9, det er altid i de andre formater (letterbox, pana eller hvad de nu hedder).

Hvem søren fant på at det skulle være 16:9. Det er vel ikke det format der laves flest optagelser i kan jeg se.

bevares, jeg har en knap der kan hive i billedet så de sidste 20 % kommer med, men....

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 15:07
16:9 DVD (anamorphic WS) har været der i 10+ år.
Digitalt SDTV i 16:9 finder du på hovedkanalerne (DRx og TV2).
Derudover er HDTV per definition i 16:9.

NB: 16:9 = ægte 16:9, aka anamorphic widescreen i ovenstående.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 15:25

Ok, men det er vel stadig væk ikke det format der bliver brugt mest når der produceres biograf film, og det var vel det der var hele ideen eller hvad.

MVH

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 15:30

Oprindeligt skrevet af rasmuzzen rasmuzzen skrev:

Hvem søren fant på at det skulle være 16:9. Det er vel ikke det format der laves flest optagelser i kan jeg se.

Du kan ikke få ét format, der kan vise alt. Men 16:9 er dog meget tættere på film end 4:3 var.

Der findes et hav af filmformater. Se evt. artiklen:

Hvorfor sorte bånd i top og bund, når man ser film på et 16:9 TV? Hvorfor virker nogle film mere "storslåede" end andre? Læs denne artikel om filmformaterne.

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 15:34

Hele min pointe var, skulle formatet ikke have været endnu bredere. Da det er mere sjældent det passer i kassen end at det ikke gør ?.

Analyserede man mon dengang på om hvilket format der blev produceret flest film i.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 15:54

Hele min pointe var, skulle formatet ikke have været endnu bredere. Da det er mere sjældent det passer i kassen end at det ikke gør ?.

TV er ikke lavet til film som sådan. Men du har da ret, at for at vise en film i eksempelvis Cinemascope (2,35 : 1) så skal displayet været ret bredt.

Måske kommer der på et tidspunkt sådan et TV .. så vil du dog have sorte bånd i siderne når du ser almindelig TV.

Min pointe var blot, at du kan ikke finde en størrelse der kan bruges til det hele. Film er også vidt forskellige .... 2,35:1 gælder ikke alle film.

Analyserede man mon dengang på om hvilket format der blev produceret flest film i.

16:9 er ikke noget nyt format. Det blev "opfundet" tilbage i 1970'erne, og endte som det foretrukne format til HDTV. På det tidspunkt var film på 2,35 :1 mere sjældne end de er i dag. Men selvom man havde adopteret det format, ville det nok have været besværligt at lave billedrørene brede nok. Og 4:3 udsendelserne ville bare være et frimærke midt på skærmen.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 16:08
Ja, det ved jeg godt (jeg er autodidakt radiomekaniker). Det tager mere strøm at fyre en bred CRT skærm op end en 4:3.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 16:16

Ja, det ved jeg godt (jeg er autodidakt radiomekaniker). Det tager mere strøm at fyre en bred CRT skærm op end en 4:3.

Samt at problemerne med geometrifejl bliver større i praksis...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

16:9 er ikke noget nyt format. Det blev "opfundet" tilbage i 1970'erne, og endte som det foretrukne format til HDTV. På det tidspunkt var film på 2,35 :1 mere sjældne end de er i dag. Men selvom man havde adopteret det format, ville det nok have været besværligt at lave billedrørene brede nok. Og 4:3 udsendelserne ville bare være et frimærke midt på skærmen.

/Lars

Men jeg forstå egentligt ikke, at man ikke noget mere aggressivt satser på at sende i 16:9.  

Netop nu, hvor der omstilles til digitalt tv på både kabel og DTT og hvor  vel langt over halvdelen af alle tv er i (næsten) 16:9 format, så burde alle digitale udsendelser være i 16:9 -  SDTV eller HDTV  ALLE.

At så nogle kanaler og ældre programmer ikke kan sendes i andet end 4:3  og visse film er for brede kan der ikke gøres meget ved.

Meld dog klart ud:

Standarden for TV billedformat er 16:9 - alt digitalt TV skal sendes i denne standard !  

Lars

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 18:34
Så vidt jeg ved, så udsendes alt, hvad der kan, i 16:9 af de danske TV-stationer.

Det er som regel de kommercielle stationer, der halter bagud (Kanal4/5, TV3/3+ mv., TV2 Film/Charlie/Zulu).

Brok dig til dem - det er kun dem, der kan ændre deres adfærd. Det hjælper ikke, at du brokker dig herinde
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 20:28

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Men jeg forstå egentligt ikke, at man ikke noget mere aggressivt satser på at sende i 16:9.  

Jeg synes nu nok, der satses ret aggressivt på at få udbredt 16:9 standarden. Langt størstedelen af alle tv-apparater der produceres nu er i 16:9 format. DVD bredformatfilm har, som JesperLund skriver, ligget i anamorfisk 16:9 siden slutningen af 90'erne, og de nye HD formater, HD-DVD, Blu-ray samt HDTV kører kun i 16:9 (ikke-anamorfisk). Og mht. tv-stationerne, så sender DR næsten udelukkende i 16:9 og TV2 er efterhånden kommet rigtig godt med om end de stadig sender mange film i 4:3 letterbox (sikkert fordi de er billigere i indkøb). Canal Digital eller rettere Canal+ sender også langt størstedelen af deres film i 16:9. De er faktisk så glade for formatet, at mange film i bredere formater, fx 2.35:1, tit beskæres til 16:9, blot for at glæde de mennesker, der gerne vil have billedet til at fylde hele deres 16:9 skærm ud...

Det tager tid at omstille fra 4:3 til 16:9 tv-produktion, men jeg synes faktisk de er nået ret langt efterhånden. Det er efterhånden sjældent jeg støder på 4:3 udsendelser på de seriøse stationer.

Netop nu, hvor der omstilles til digitalt tv på både kabel og DTT og hvor  vel langt over halvdelen af alle tv er i (næsten) 16:9 format, så burde alle digitale udsendelser være i 16:9 -  SDTV eller HDTV  ALLE.

At så nogle kanaler og ældre programmer ikke kan sendes i andet end 4:3  og visse film er for brede kan der ikke gøres meget ved.

Ja, alt bør udsendes i 16:9 standarden, men 2.35:1 film bør stadig vises i 16:9 letterbox på et 16:9 tv, ligesom 4:3 film/programmer bør vises i 16:9 pillarbox på et 16:9 tv - så får vi hele originalbilledet med og geometrien fastholdes!

Meld dog klart ud:

Standarden for TV billedformat er 16:9 - alt digitalt TV skal sendes i denne standard !  

Lars

Jeg melder hermed enighed i dette udsagn!

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 20:33
Kan det hele ikke løse ved at man også udgiver 2K TV og Pj. til hjemme
brug.