recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Test af DVD-medier
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTest af DVD-medier

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Emne: Test af DVD-medier
    Sendt: 24-Juli-2005 kl. 11:08

Under "Nero CD/DVD Speed" har man mulighed for at foretage en DAE-kvalitetstest. Spm.:

1. Kan man først teste skiverne når de er brændt?
  2. Hvordan tolker man begreberne PI errors, PI failures, PO failures og Jitter?
  3. Hvad er gode eller acceptable Max. og Gns. værdier for disse?

Claus

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2005 kl. 12:17

Hej Claus,

Ja, mediet skal desværre skrives før kvaliteten af det skrevne kan testes (husk at det ikke så meget er kvaliteten af mediet der testes ved den angivne metode, men sammenspillet mellem din specifikke CD/DVD brænder og mediet).

Se mere om emnet i tråden Hvilke skiver

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2005 kl. 15:59

Hej Lars

Tak for links - der er mange informationer om emnet. Er der nogen der ved hvad der er at foretrække til testen: Nero CD/DVD Speed eller KProbe?

Claus

Redigeret af clausewitz
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Tak for links - der er mange informationer om emnet. Er der nogen der ved hvad der er at foretrække til testen: Nero CD/DVD Speed eller KProbe?

KProbe fungerer kun med LiteOn og Sony drev (og evt. andre baseret på samme chip).

Nero CD-DVD Speed fungerer på en lang række drev, inklusive LiteOn og Sony, men dog ikke på alle drev; ikke alle drev er i stand til at rapportere de relevante paritets fejl m.m.

Af disse to foretrækker jeg personligt Nero CD-DVD Speed, men idet jeg selv har et Plextor drev, så bruger jeg pxscan/pxview og PlexTools istedet. (Nero CD-DVD Speed understøtter ikke Plextor drev, da Plextor har frabedt sig dette).

Hvis du vil vide mere om media testing så tag en kig på Club CDFreaks forum for Medie Testing/Identifying Software. Der er rigelig information til flere dages læsning.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Under "Nero CD/DVD Speed" har man mulighed for at foretage en DAE-kvalitetstest. Spm.:

1. Kan man først teste skiverne når de er brændt?
  2. Hvordan tolker man begreberne PI errors, PI failures, PO failures og Jitter?
  3. Hvad er gode eller acceptable Max. og Gns. værdier for disse?

1. Ja. Men hvis du har et BenQ 1620/1640 drev eller et Plextor 712/716 drev, så kan du teste Focus Errors og Tracking Errors på en blank skive før du skriver til den (med hhv. QSuite og PlexTools).
  2. Det er lidt kompliceret, se link til Media Testing/Identifying Software ovenfor.
  3. Ifølge specifikationerne må maksimum PI Errors ikke overstige 280, maksimum PI Failures må ikke overstige 4 (per 1 ECC blok), og der må ikke være nogen PO Failures overhovedet. Kun få drev kan rapportere Jitter, men den bør være under 12% og vil typisk give store problemer hvis den overstiger 15%.
    De reelt aceptable værdier afhænger i praksis af hviklet drev, der bruges til at "måle" værdierne. PIE/PIF/POF/Jitter eksisterer ikke som sådan på skiven, de opstår ved læsning på et drev og kan derfor være meget afhængig af drevet og af læsehastigheden.

Hvis du tager et kig i Club CDFReaks forum for Blank DVD Media Tests vil du kunne se tusindvis af testscanninger med alle mulige og umulige kombinationer af drev og media og kommentarer til disse.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2005 kl. 17:33

Tak for responsen til Dragemester

Jeg håbede inderst inde også at få et svar fra dig og Laursen da der vist er tale om et rimeligt teknisk område som kræver at mestrene træder i karakter som Jørgen Leth jo nok ville have formuleret det. Jeg var i går forbi de links som du refererer til og ja der er sku' rigtig meget læsestof.

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

1. , maksimum PI Failures må ikke overstige 4 (per 1 ECC blok),

Ved du (eller andre) om Nero rapporterer pr. 1 ECC blok eller pr. 8 - så max. PIF ikke bør overstige 32?  

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

De reelt aceptable værdier afhænger i praksis af hviklet drev, der bruges til at "måle" værdierne. PIE/PIF/POF/Jitter eksisterer ikke som sådan på skiven, de opstår ved læsning på et drev og kan derfor være meget afhængig af drevet og af læsehastigheden.

Jeg troede PIE, PIF etc. var på skiverne jf. nedenstående (se specielt fremhævet):

Re: PI/PO Question

Ignore individual spikes unless your getting alot of those. peaks are what matters most in PIF testing. PIE are correctable errors so even above 280 you will not have playback issues unless your PIFs are considerably above 4 (scanned at 1ecc, 12 if using cdspeed and benq drives at 8ecc).

The issue with high PIEs though are that some players (home dvd players as well as computer dvd roms) cannot handle high amounts in one ecc block (what a peak represents) I.E. more than 4 PIF errors (uncorrectable) in 1 ecc block which can cause issues with playback, skips and freezes.

With that said having high PIEs alone can become a issue later on even though playback is ok for now. They have a tendency to raise over time (due to dust, time, etc. ) so your playback may be ok for now (pifs are still tollerable) but later with time you develop higher PIEs and thus causing more higher PIFs which then result in a skipping or pausing disk.

So Lower is better rule of thumb..this of course doesnt address Beta and Jitter which can cause playback problems as well. From what ive seen though Beta and Jitter are usually only high when you have PIF issues.

Samt:

Based on experience with CDR's, it might be assumed that DVD's with high PI or PO rates may be more likely to degrade over time, so there's another reason to test. Demonstrating a progressively increasing error rate on a disc over a span of weeks or months is surely a predictor of impending failure.

Jeg forstår i øvrigt ikke helt hvad der menes med at PIE er corretable!? Jeg tolker aligevel ovenstående som om at PIE i sig selv ikke er et problem men vil resultere i flere PIF som er dem der skaber problemerne.

Her er iøvrigt hvad jeg fandt som anbefaling:

Use this as a guideline for good discs:
PI (Parity Inner): No larger areas on the disc should exceed 280 PI errors, do not worry too much about high single spikes that exceeds 280.
PO (Parity Outer): No larger areas on the disc should exceed 32 PO (actually PI uncorrectable) errors, do not worry too much about high single spikes that exceeds 32. (Note that this is not completely correct according to the standards, but is still a good guideline, read the first technical post if you wonder why this is not a 100% correct way of reading the results compared to the standards).

PO i ovenstående er vist PIF.

Afslutningsvist så ved jeg ikke helt om jeg kan bruge min BTC 1016UI brænder til disse test. Den virker dog til at give rimelige konsistente estimater af PIE og PIF på den samme disk. Men problemer med at teste Verbatim DVD-R 8x og meget forskellige resultater for Fuji DVD+R 8x fra samme spindel hvilket man vel ikke burde forvente når de nu er TY.

Sidste spm.: er det tilrådeligt at tage en ekstra kopi af de skiver der viser høje værdier af PIE/PIF? Hvis jeg forstår DrageMester rigtigt så burde fejlene ikke følge med over.

Det var en kæmpe smørre!

Claus

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2005 kl. 03:48

Det var ellers en ordentlig omgang!

> Ved du (eller andre) om Nero rapporterer pr. 1 ECC blok eller pr. 8 - så max. PIF ikke bør overstige 32?

Nero CD-DVD Speed rapporterer afhængigt af hvad drevet kan levere. De fleste drev er låst til at rapportere på en bestemt måde, men nogen få kan bringes til at rapportere ifølge et valgfrit antal ECC blokke (dette kan sættes i Registry). Nero CD-DVD Speed bruger forskellige farver til at vise om PIF værdier er i det gode, farlige eller skrækindjagende område.

> Jeg troede PIE, PIF etc. var på skiverne jf. nedenstående (se specielt fremhævet):

Nej, der er forskellige fysiske karakteristika på skiverne som gør dem nemme eller svære at læse for forskellige drev (forestil dig en udtværet kopi eller fax), men PIE/PIF/POE/POF opstår først ved læsning. I nogen tilfælde kan der være stor forskel på disse værdier ved forskellige læsehastigheder og/eller i forskellige drev.

Du bør også gøre brug af en Read Transfer test i Nero CD-DVD Speed, og du skulle gerne få en smuk blød kurve der stiger fra starten mod slutningen af disken. Hvis der er dybe dyk betyder det at drevet har svært ved at læse disken på det sted.

> Jeg forstår i øvrigt ikke helt hvad der menes med at PIE er corretable!? Jeg tolker aligevel ovenstående som om at PIE i sig selv ikke er et problem men vil resultere i flere PIF som er dem der skaber problemerne.

DVD indeholder et fejlkorrektions system i to lag, Parity Inner (PI) og Parity Outer (PO). Der er ALTID bit-fejl på optiske medier, så disse fejlkorrektions systemer bruges til at korrigere disse fejl. En bit-fejl dukker først op som en PI Error, og kan normalt korrigeres. Hvis der er for mange bit-fejl i et område til at PI kan korrigere dem alle, så kommer der en PI Failure. Ved PI Failures overtager Parity Outer fejlkorrektionen, men hvis den også fejler har man en Parity Outer Failure (POF) hvilket betyder at data ikke kunne korrigeres!

Hvis POF opstår vil drevet typisk prøve at læse sektoren igen, og evt. sænke drevets læsehastighed, og ofte vil dette være nok til at kunne læse data og korrigere dem, men hvis ikke så får man en ECC fejlbesked fra Windows og filen vil ikke være læst korrekt. Afhængig af hvordan man læser fra Windows vil dette betyde at læsningen afbrydes.

> Afslutningsvist så ved jeg ikke helt om jeg kan bruge min BTC 1016UI brænder til disse test. Den virker dog til at give rimelige konsistente estimater af PIE og PIF på den samme disk. Men problemer med at teste Verbatim DVD-R 8x og meget forskellige resultater for Fuji DVD+R 8x fra samme spindel hvilket man vel ikke burde forvente når de nu er TY.

Officielt er Nero CD-DVD Speed Disc Quality scanning kompatibel med følgende drev, men listen er i praksis ikke fuldstændig.

> Sidste spm.: er det tilrådeligt at tage en ekstra kopi af de skiver der viser høje værdier af PIE/PIF? Hvis jeg forstår DrageMester rigtigt så burde fejlene ikke følge med over.

Under forudsætning af at DVD'en kan læses uden ECC fejl, så følger fejlene ikke med over. Det er kun dig selv der kan vurdere, om du vil stole på en disk der scanner dårligt (høje PIE/PIF/Jitter værdier og/eller grim Read Transfer graf), men hvis du har PO Failures bør du i hvert fald kopiere data over på en ny skive.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2005 kl. 17:07

Endnu en gang tak til DrageMester for det meget fyldestgørende svar

Jeg er dog stadig i tvivl om hvor mange ECC blokke mit drev rapporterer for. Jeg kan således ikke se om det er 4 eller evt. 32 PIF's der bør være max-grænsen. Men vurderet ud fra kvalitetsmåling-scoren hælder jeg mest til 1 ECC blok.

Du bør også gøre brug af en Read Transfer test i Nero CD-DVD Speed

Jeg tror vist også den er vist som den grønne stigende linie inkluderet i DAE-test. En hastighedsmåling der tit starter omkring ca. 3,5 og slutter over 8 for en 8x-speed DVD.

Jeg får nogen gange beskeden "Fejl:  Parameter Value Invalid (052602)" under en scanning men dette tyder jeg mere som et program/brænder kompatibilitets problem.

Hvordan får man egentligt den bedste kopi:

1. Ved at tage en disc-copy fra læsedrev til brænder?
  2. Ved at lægge disk ned på HD og brænde derfra?

Er der forskel på disse alternativer?

Claus

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2005 kl. 17:50

> Jeg er dog stadig i tvivl om hvor mange ECC blokke mit drev rapporterer for. Jeg kan således ikke se om det er 4 eller evt. 32 PIF's der bør være max-grænsen. Men vurderet ud fra kvalitetsmåling-scoren hælder jeg mest til 1 ECC blok.

Du kan jo prøve at poste et screenshot af din PIE/PIF scanning her. Under alle omstændigheder stiger grænsen for acceptable PIF ikke til 32 hvis der måles per 8 ECC blokke. Kort fortalt er dette fordi alle de 32 PIF jo kunne være i den samme ECC blok; i praksis er grænsen omkring 12 hvis der måles per 8 ECC blokke.

> Jeg får nogen gange beskeden "Fejl:  Parameter Value Invalid (052602)" under en scanning men dette tyder jeg mere som et program/brænder kompatibilitets problem.

Jeg ved ikke hvad det betyder, men jeg gætter på at du har ret.

> Hvordan får man egentligt den bedste kopi

Kvaliteten bliver den samme så det er mest et spørgsmål om personlig preference. Personligt foretrækker jeg at læse disken ind som et ISO image på harddisken, og derefter brænde fra harddisken. Hvis man skal brænde mere end én kopi er dette normalt at foretrække.

Hvis originalen indeholder så graverende fejl at ikke alle blokke kan læses, så vil du opdage dette FØR du brænder ved at kopiere et image ind på harddisken først. Hvis du læser og brænder samtidigt (on-the-fly kopiering), så opdager du først dette når det er for sent, og du har spildt et medie.

Hvis du laver on-the-fly kopiering, så kan du i praksis ikke brænde ved fuld hastighed på de nyeste 16x brændere, da læsedrevet ikke kan følge med, og da pc'en typisk ikke er i stand til at holde to datastrømme i gang samtidigt med denne hastighed. Kopieringen vil dog fungere alligevel p.g.a. anti buffer-underrun teknologi i brænder drevet.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2005 kl. 21:11

Claus

Redigeret af clausewitz
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2005 kl. 23:54
Jeg kan ikke se dit screenshot desværre.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2005 kl. 16:00

D

Redigeret af clausewitz
Til top