recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD+R medier/Hvilket mærke?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVD+R medier/Hvilket mærke?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
SkiveBio Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Emne: DVD+R medier/Hvilket mærke?
    Sendt: 28-Juli-2005 kl. 00:08

Hjææælp...Min harddiskoptager (Sony RDR-HX1000) er ved at løbe tør for plads på grund af min ubeslutsomhed ang. hvilket DVD-mediemærke, jeg skal serviceres af fremover. Jeg har hidtil brugt genskrivbare skiver (Fujifilm DVD+RW) og er senere gået over til Verbatim DVD+RW (4x), men har af holdbarhedsmæssige årsager besluttet fremover at bruge DVD+R.

Et nærliggende valg ville så være Verbatim DVD+R (8x), men uheldigvis har tvivlen ramt mig i faldet over nogle tests af DVD-medier, bl. a. på "X-bit" og på det tyske "testberichte.de". Generelt er det jo sådan, at DVD-mediers kvalitet varierer i forhold til hvilken brænder der anvendes. Men desværre har jeg nu konstateret, at Verbatim's DVD+R (8x) i mere end én test ikke er fundet anbefalelsesværdig i arkiveringsøjemed, hvilket har givet mig et par forbehold over fortsat at bruge Verbatim.  Da der samtidig bl. a. her fra nærværende forum har lydt toner, som har stillet tvivl om troværdigheden af sådanne tests, kunne jeg godt tænke mig at kaste et par spørgsmål ud i æteren:   

Er det ikke sådan, at et kvalitetsmedie fungerer upåklageligt, uanset hvilken brænder der benyttes, således at man egentlig godt kan regne med sandhedsværdien i de enkelte tests konklusioner. Altså at man f.eks. ikke kan udelukke et holdbarhedsproblem på Verbatim DVD+R (8x)

Hvor stor betydning skal man egentlig tillægge fejl i forbindelse med  brændingen ud fra et holdbarhedsmæssigt synspunkt. DVD+R/-R medier anslås til at have en levetid på ca. 100 år (hvis opbevaret korrekt), men kan en vis fejlprocent /ujævnhed ved brænding resultere i, at de brændte data på DVD+R/-R måske kun kan holde 5 år ?

Er der forskel på DVD-mediets kvalitet, alt efter hvor brændingen foregår (DVD-optager kontra PC) ?  

Og sidst, men ikke mindst. Hvis nu ikke Verbatim, hvilket medie er egentlig så kompatibelt med min trang til bare at gemme mine foretrukne optagelser i god kvalitet, og være sikker på, at de også er læsbare om f.eks. 10 år... 

Mvh SB

Redigeret af SkiveBio
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2005 kl. 16:18

Det var mange interessante spm. men desværre rækker min viden kun til at komme med et forslag til hvad der (stadigt) skulle være rigtigt gode medier - Fuji DVD+R 8x i 25 spindel. De skulle nemlig stadigt være Made in Japan og dermed TY.

Claus

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2005 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Det var mange interessante spm. men desværre rækker min viden kun til at komme med et forslag til hvad der (stadigt) skulle være rigtigt gode medier - Fuji DVD+R 8x i 25 spindel. De skulle nemlig stadigt være Made in Japan og dermed TY.

Fuji har skiftet til at få deres DVD'er produceret i Taiwan, så man skal efterhånden være heldig for at finde Made in Japan Fuji medier. Made in Taiwan medierne er ikke af samme høje kvalitet desværre.

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2005 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af SkiveBio SkiveBio skrev:

Et nærliggende valg ville så være Verbatim DVD+R (8x), men uheldigvis har tvivlen ramt mig i faldet over nogle tests af DVD-medier, bl. a. på "X-bit" og på det tyske "testberichte.de". Generelt er det jo sådan, at DVD-mediers kvalitet varierer i forhold til hvilken brænder der anvendes. Men desværre har jeg nu konstateret, at Verbatim's DVD+R (8x) i mere end én test ikke er fundet anbefalelsesværdig i arkiveringsøjemed, hvilket har givet mig et par forbehold over fortsat at bruge Verbatim.  Da der samtidig bl. a. her fra nærværende forum har lydt toner, som har stillet tvivl om troværdigheden af sådanne tests, kunne jeg godt tænke mig at kaste et par spørgsmål ud i æteren:   

Jeg synes ikke du skal lægge alt for stor vægt på en eller to enkelte tests. Hvis man ser antallet af tests på Club CDFreaks Media Forum rapporteret af brugere rundt omkring i verden, så blegner de ovenstående tests fuldstændigt.

Det helt generelle svar på kvalitet er, at Taiyo Yuden (TY) er generelt de bedste medier og Verbatim er generelt de næst-bedste. Andre mærker er generelt ikke ligeså gode. Brænder, firmware og variationer i medie batch kan ændre denne rangering.

Verbatim er langt nemmere at finde i forretninger (fysiske eller på nettet) end TY. Taiyo Yuden sælger ikke under sit eget navn, men kan i Europa f.eks. findes som "Plextor" medier. Indtil fornylig kunne man også købe TY som "Fujifilm DVD+R 8x Made in Japan" medier, men disse er ved at være erstattet af Made in Taiwan medier (Ritek?).

Er det ikke sådan, at et kvalitetsmedie fungerer upåklageligt, uanset hvilken brænder der benyttes, således at man egentlig godt kan regne med sandhedsværdien i de enkelte tests konklusioner. Altså at man f.eks. ikke kan udelukke et holdbarhedsproblem på Verbatim DVD+R (8x)

Et kvalitetsmedie burde i teorien fungere i alle brændere, men dette er desværre ikke altid tilfældet. Generelt fungerer Taiyo Yuden og Verbatim medier bedst, men ikke altid.

Man kan ikke udelukke et holdbarhedsproblem på nogetsomhelst optisk medie, da der forekommer variationer i produktionskvalitet, men risikoen for problemer er mindst med kvalitetsprodukter som f.eks. TY og Verbatim.

Hvor stor betydning skal man egentlig tillægge fejl i forbindelse med  brændingen ud fra et holdbarhedsmæssigt synspunkt. DVD+R/-R medier anslås til at have en levetid på ca. 100 år (hvis opbevaret korrekt), men kan en vis fejlprocent /ujævnhed ved brænding resultere i, at de brændte data på DVD+R/-R måske kun kan holde 5 år ?

Holdbarheden kan vel nærmest anses som den tid der går, før mediet ikke længere kan læses uden fejl. Dette afhænger dels af mediets fysiske og kemiske egenskaber, hvilken temperatur og fugtighed det opbevares under, hvor meget lys mediet udsættes for, og hvilken kvalitet mediet havde lige efter det var brændt.

Således er det nemt at indse, at kvaliteten af selve brændingen er en af de forhold som bestemmer mediets holdbarhed, men langt fra den eneste. Dog bliver mediet ikke bedre over tid end det var lige efter det blev brændt!

Er der forskel på DVD-mediets kvalitet, alt efter hvor brændingen foregår (DVD-optager kontra PC) ?  

Det kan i høj grad afhænge af brænder, firmware og brændningshastighed. Og lige for at aflive en myte, så er kvaliteten ikke nødvendigvis bedre ved en lavere brændingshastighed.

Og sidst, men ikke mindst. Hvis nu ikke Verbatim, hvilket medie er egentlig så kompatibelt med min trang til bare at gemme mine foretrukne optagelser i god kvalitet, og være sikker på, at de også er læsbare om f.eks. 10 år... 

Tja, hvis du nu bygger en tidsmaskine og rejser 10 år ud i fremtiden, kan du så ikke lige rejse tilbage og fortælle os andre hvad du fandt ud af?

Nogen folk har på Club CDFreaks forummet rapporteret om brændte medier fra f.eks. Ritek og Princo som er degenereret til det ulæselige i løbet af få måneder. Andre har rapporteret at kvalitetsmedier er degenereret i løbet af få måneder når de opbevares ved tropiske forhold, altså høje temperaturer og meget høj luftfugtighed.

Redigeret af DrageMester
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2005 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Fuji har skiftet til at få deres DVD'er produceret i Taiwan, så man skal efterhånden være heldig for at finde Made in Japan Fuji medier. Made in Taiwan medierne er ikke af samme høje kvalitet desværre.

Jeg havde godt nok hørt om Taiwan muligheden (eller måske nærmere risikoen) men troede ikke helt at disse skiver var nået til Europa endnu.

Claus

Til top
SkiveBio Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Juli-2004
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2005 kl. 22:39

Takker for den foreløbige "krisehjælp". Jeg vil fremover satse på videobånd .....nej, jeg mener satse på de mærker jeg kender, droppe anmeldelserne og ellers tage back-ups til den store guldmedalje. Når jeg samtidig gør alt for at opbevare dem korrekt, så kan det nok ikke gå helt galt. 

Og tidsmaskinen er kørt i stilling. Desværre er nyheder fra den kun forbeholdt nye generationer...

Mvh SB

Til top
Perfektionist Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Marts-2005
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2005 kl. 08:16
[QUOTE=DrageMester]

Det helt generelle svar på kvalitet er, at Taiyo Yuden (TY) er generelt de bedste medier og Verbatim er generelt de næst-bedste. Andre mærker er generelt ikke ligeså gode. Brænder, firmware og variationer i medie batch kan ændre denne rangering.

Et lille tip til ejere af Sony recordere, som påtænker at bruge DL medier. I nogle tilfælde har jeg af praktiske årsager brugt de endnu alt for dyre DL medier. Verbatim har i ALLEe tilfælde fungeret upåklageligt. Så måtte jeg også lige prøve Fuji, da deres DVD +R 8X har fungeret perfekt sammen med min Sony 710. MEN, MEN, straks løb jeg ind diverse fejlbeskeder. Checkede så producenten, på Fuji DVD +R 8X var det Taiyo Yuden, MEN på DVD+R DL udgaven var producenten RICOH. Konklusion: Tilbage til Verbatim eller Fuji på TAIYO YUDEN skiver!!!!

perfektionist

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2005 kl. 10:21

Hej, meget interessante indlæg,

Som tidligere fotoekspedient ved jeg, at Fujifilm har meget kørende i Tyskland. Og jeg ved da også, at det opr. er japansk og navnet på et stort bjerg. På de enkeltlags -R 4x og -R 8x diske, jeg indtil videre opererer med står der tysk firmaadresse på æsker og spindler, men hvor de faktisk er produceret ved jeg ikke. Nu er jeg blevet nysgerrig:

Hvis ikke i Tyskland, hvordan kan man så undersøge det og om de er fra TY eller ej?

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2005 kl. 11:03

Hej Carser

Kan se, at jeg har et QUOTE problem!!

Jeg er ikke sikker på, om man UMIDDELBART kan vide det. På mit spindel står der Fuji R+ 8X og så det vigtige,"Made in Japan", samt Fuji Magnetics GmbH. På Fuji DL etiketten står der blot Fuji Magnetics GmbH, altså IKKE, "Made in Japan". For en sikkerheds skyld kører jeg skiven igennem DVD identifier, http://dvd.identifier.cdfreaks.com/, som straks afslører, at R+8X skiverne er lavet af Taiyo Yuden, mens DL skiverne er produceret af Ricoh. --Og believe me, der er en verden til forskel. Sidstnævnte bliver straks returneret og byttet med Verbatim DL skiver.

Hilsen

perfektionist

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2005 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Perfektionist Perfektionist skrev:

Hej Carser

Kan se, at jeg har et QUOTE problem!!

Jeg er ikke sikker på, om man UMIDDELBART kan vide det. På mit spindel står der Fuji R+ 8X og så det vigtige,"Made in Japan", samt Fuji Magnetics GmbH. På Fuji DL etiketten står der blot Fuji Magnetics GmbH, altså IKKE, "Made in Japan". For en sikkerheds skyld kører jeg skiven igennem DVD identifier, http://dvd.identifier.cdfreaks.com/, som straks afslører, at R+8X skiverne er lavet af Taiyo Yuden, mens DL skiverne er produceret af Ricoh. --Og believe me, der er en verden til forskel. Sidstnævnte bliver straks returneret og byttet med Verbatim DL skiver.

Hej Perfektionist,

Det var et rigtigt godt svar. Og jeg kan godt forstå det sidste, du skriver... I do believe you!  Fuji Magnetics GmbH er alt, hvad jeg har set på mine skiver.

Må jeg ulejlige dig med et par tillægsspørgsmål?

Er dvd-identifier programmet freeware? Kan jeg bruge det på min pc med kombodrev (DVD-læser og CD-brænder)?

På forhånd tak.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2005 kl. 07:49

Hej Carser

Undskyld det sene svar, men jeg kunne ikke få adgang til serveren.

Ja, det er freeware og fylder alt i alt kun ca. 1,4MB. Hvis du søger DVD Identifier via Google, kan du finde i massevis af download sites.  Jeg er helt sikker på, at du kan bruge programmet på dit kombodrev.

Jeg bruger det faktisk altid som sikkerhedscheck, da Sony 710 er yderst selektiv mht skiver. Selv på Sony's "egne" skiver (lavet af Ricoh) har jeg ofte fået meddelelser som "Disken snavset", "Ingen disk", osv. Så bliver jeg omgående mistænksom, da jeg meget nødig vil have et arkiv af gode optagelser, som MÅSKE virker! Med Verbatim og Taiyo Yuden producerede Fuji skiver har jeg ikke haft et eneste tilfælde, hvor Sony 710 ikke ville læse skiven.

I øvrigt meget stor ros til www.mediecentralen.com, som uden den mindste indvending sendte mig 3 Verbatim +R DL skiver til erstatning for Fuji DL skiverne (Ricoh), som drillede.

Jeg vil selvfølgelig ikke bare ubetinget kaste grums efter Ricoh og alle andre ikke-Verbatim og ikke-Taiyo Yuden skiver, men med Sony 710 ved jeg efterhånden, hvad der virker, og hvad der ikke virker.

Hilsen

perfektionist

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2005 kl. 09:31

Hej perfektionist,

Tak for dit udførlige svar. Server-problemet er da træls, oppe-tiden i går var næppe over 50%! 

Fint med programmet, det må jeg fluks hente.

Det er tankevækkende, at selv Sony-skiver kan drille på en ny Sony-recorder. (Jeg har over hundrede af de billigste Sony DX VHS-bånd og kun to måtte jeg skille ad og pille lidt ved for at fjerne lidt mekanisk mislyd. De har til gengæld aldrig givet et eneste drop-out i billedet eller lyden! Fujis VHS-bånd, lydbånd, fotopapir og film er generelt også ganske gode.) 

Efter at have læst med her havde jeg også besluttet at bruge Fuji eller Verbatim for at undgå problemer på min egen 710'er.

M.v.h. Carser

Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu