Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Leon S
Bruger
Oprettet: 03-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 61
|
Emne: Firewire Sendt: 08-August-2008 kl. 20:00 |
Jeg har fået kig på et "video-kamera", som er sat på tilbud hos Kvickly Extra. Det er et (formentlig) ældre JVC-kamera, som har en pris (ca 1500 kr.), som jeg kan klare: MEN Men, der står, at det har mulighed for PC-adgang via "Firewire". Er der mon noget her en amatør, som jeg er, skal vogte sig for? Havde der bare stået "USB-adgang". Jeg er blevet lidt forskrækket over læsningen her på kanalen af mulige vanskeligheder.
Hilsen Leon
|
Leon
|
|
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 08-August-2008 kl. 20:08 |
Det skal du kun være glad for.. USB sucks - Firewire rocks!
Gå efter firewire når vi snakker digital video..
(det kræver selvfølgelig din computer har firewire, men ellers kan det tilkøbes for et par hundrede..)
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 08-August-2008 kl. 20:08 |
Fi-Wi er den normale måde at overføre på til en PC eller Recorder. Hvad er problemet.?
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 08-August-2008 kl. 20:09 |
Der er skam ingen grund til at blive bange over at kamaret kun har
"Firewire", da "Firewire" er standart for at sende lyd og bilde digital ud, til en
computer, bla. har alle Apple Mac computer "Firewire" som standart, og et
"Firewire" kort til PC koster under 500,- kr.
|
|
Leon S
Bruger
|
Sendt: 08-August-2008 kl. 23:19 |
Radiomanden skrev:
Det lyder jo godt nok, at Fi-Wi er normalt. Lige nu er min opgave så, at opklare om min PC har den mulighed. Men det må vel stå i manualen! Så er det også lige det, at andre dyrere kameraer skilter med "IT-brugerflade: USB", som jeg i øvrigt bruger i alle andre henseender for eksempel til mine digitale foto-apparater. - Hilsen Leon
Fi-Wi er den normale måde at overføre på til en PC eller Recorder. Hvad er problemet.?
|
|
Leon
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 08-August-2008 kl. 23:27 |
Det er jo nemt nok, at se om PCen har Fi-Wi, det er bare at se på tilslutningerne. USB til Digitale kameraer, dertil bruges kortlæseren.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Leon S
Bruger
|
Sendt: 09-August-2008 kl. 19:06 |
MartinJohansen skrev:
Det skal du kun være glad for.. USB sucks - Firewire rocks!
Gå efter firewire når vi snakker digital video..
(det kræver selvfølgelig din computer har firewire, men ellers kan det tilkøbes for et par hundrede..)
|
Tak for dit svar, Hilsen Leon
|
Leon
|
|
Leon S
Bruger
|
Sendt: 09-August-2008 kl. 19:18 |
Startrek skrev:
Der er skam ingen grund til at blive bange over at kamaret kun har "Firewire", da "Firewire" er standart for at sende lyd og bilde digital ud, til en computer, bla. har alle Apple Mac computer "Firewire" som standart, og et "Firewire" kort til PC koster under 500,- kr. |
Tak for dit svar. Nu skal jeg lige finde ud af, om min PC har Firewire. Det er en Dell - Dimension - 8300 Series. Hilsen Leon
|
Leon
|
|
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 09-August-2008 kl. 19:41 |
Hvis Dell - Dimension - 8300 ikke har "Firewire", så koste et "Firewire"
PCI kort ikke en bondegård idag, det vigtig er at finde et godt redigering
software.
Husk at der nok sidder et mini "Firewire" i kamera, så hvis der ikke følger
et mini til normal "Firewire" skal du ud og købe en sådan et, koste hele
ikke en bondegård.
Prøv først lige at finde ud, hvad der følger med kameret, så som kabler og
software, der er jo ingen grund til at købe det en gang til.
Redigeret af Startrek - 09-August-2008 kl. 19:42
|
|
niepe
Guld medlem
Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 1120
|
Sendt: 09-August-2008 kl. 20:52 |
Det eneste du skal "passe" er at et firewire kort kræver i modsætning til USB en driver...(så bruger du linux kan du ikke være sikker på at det kommer til at virke..)
Rent performance mæssigt er der ikke den store forskel på Firewire 400 og USB 2.0..
|
|
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 09-August-2008 kl. 21:06 |
Det er ikke helt korrekt Niepe. Performance mæssigt er der en del at hente mht USB vs. FW da FW slet ikke er så CPU-intensivt som USB er.
Teoretisk har USB2 højere transfer, men reality viser noget andet. Det er bl.a. derfor der bruges FW og ikke USB når vi snakker video.
|
|
niepe
Guld medlem
Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 1120
|
Sendt: 09-August-2008 kl. 21:13 |
MartinJohansen skrev:
Det er ikke helt korrekt Niepe. Performance mæssigt er der en del at hente mht USB vs. FW da FW slet ikke er så CPU-intensivt som USB er.
Teoretisk har USB2 højere transfer, men reality viser noget andet. Det er bl.a. derfor der bruges FW og ikke USB når vi snakker video.
|
Jo det der... ..
Forskellen i den reelle transfer rate mellem Firewire400 og USB 2.0 er MEGET lille.. og uden praktisk betydning.
At USB så er lidt mere CPU krævende er korrekt men med dagens standard processorer (2 og 4 kerner) vil denne forskel med garanti heller ikke kunne mærkes. Når man overfører video mellem kamera og computer laver man vel heller ikke noget andet på maskinen imens?
+ Er alle nyere Video kameraer til hjemmebrug ikke kun med USB?
Redigeret af niepe - 09-August-2008 kl. 21:18
|
|