JVC LT-37S60
Efter at jeg nu har set på mit nye JVC LT-37S60 en dags tid vil jeg skrive et par indtryk.
Billedet
Lcd billedet skal man lige vænne sig til. Jeg har tidligere haft en plasmaskærm til test og billedet ”out of the box” er meget skarpere her. Som senere nævnt har jeg skruet ned for skarpheden så billedet står på det der svarer til plasma. Ulempen ved lcd er at ”fejl” i tvsignalet bliver meget tydelige. Efter en dag tænker jeg ikke længere over det og det hjalp meget at jeg fik skruen ned for de kunstige ”skarpheds” features. Jeg vil prøve at skaffe en selector og se om det giver tydelige forbedringer på billedet. Det største ”problem” med billedet er nok betragtningsvinklen. Indenfor 40 grader får man et billede hvor sort er sort og god kontrast. Har man derimod sat sin stue med en sofa fx vinkelret på tv’et på væggen vil jeg ikke anbefale denne model. Billedet mister sin dynamik og bliver lyst og mat. Sidder man ”hvor man skal” byder modellen på et flot billede. Jeg oplever intet slør eller den slags. Jeg sidder ca. 3 – 4 meter fra mit tv og herfra lægger man ikke mærke til grumset billede selv uden selector.
Tekst TV
I manualen står der 1500 siders hukommelse og det skal sikkert nok passe. Jeg har indtil nu ikke bemærket nogen ventetid. Man kan enten få tekst i hele billedet eller en side by side hvor man kan se kanalen og tekst tv samtidigt i to vinduer.
Dual screen funktion.
Her syntes jeg måske både manual og reklamer snyder lidt. I manualen står der at man fx kan se video og tv samtidigt i to vinduer (som med tekst tv). Det kan man da også men hvad de glemmer at skrive er at det højre vindue kun kan vise signalet fra EXT indgangene. Da Tv’et ikke har to tunere kan man altså ikke se side by side med to tv kanaler samtidigt.
D.I.S.T billedteknologi
Man kan slå en lang række filtre til som skulle give et bedre billede. Generelt vil jeg sige at brugen af disse ikke sløver gengivelsen ned (de har deres egen CPU til formålet). Jeg har valgt at slå alle disse fra så jeg ser det ”rå” signal både fra tv, dvd og xbox. Det er smag og behag men jeg kan bedre holde ud at se på et lidt fesent signal hvor der ikke bliver skruen kunstigt op for farver, kanter osv.
Billeformater
Man kan skifte imellem en masse formater som 16:9, 6:4 osv. Det virker egentligt ok. Man kan sætte systemet til auto så den selv finder ud af hvad tv kanalerne sender i og tilpasser sig når man skifter til dem. Smart. Fordelen ved at købe et tv i denne størrelse er at man sagtens kan se tv i 6:4 og stadig have et stort billede. Jeg har valgt ikke at strække alle kanaler ud i 16:9 men i stedet beholde deres native format. Vil man force fx 16:9 kan man gøre det på 2 måder. Den ene strækker billedet i bredden så det fordeles jævnt i bredden (det benytter jeg til min xbox til spil der ikke selv understøtter widescreen) På tv får dette dog personer til at se meget tykke ud =). Den anden metoder beholder de originale billedproportionerne midt i billedet og strækker i stedet den yderste ca. 1/6 i siderne. Dette giver faktisk et meget flot billede hvor man tit ikke lægger mærke til at formatet er ”fake”. Tv værter har det dog med at få meget brede skuldre da de tit kommer ud i strække regionen.
Indgange
Tv’et har en lang række indgange hvoraf jeg indtil nu kun har testet scart. Resten kan slås op på JVCs hjemmeside.
3D Sound
Her er endnu en filter funktion som jeg ikke gør brug af. Slår man 3D sound til lyder det vitterligt som om man sidder på stadion hvis man ser fodbold. Man kan ikke stedfæste hvor lyden kommer fra og det er jo som sådan en lækker feature. Ulempen syntes jeg så er at speaker stemmen forsvinder i ”larmen”. Både i fifa på xbox og 3+ kampe kan man næsten ikke høre speakeren i kampene så denne feature har også fået tommelfingeren ned hos mig.
HD Ready
Her er vi ovre i det mere ”tør man tro på at det kommer” stadie. Jeg kender ikke status på hvornår vi får det i Danmark men jeg så et testsignal hos SpeakersCorner fra en Belgisk (tror jeg) satellit test kanal og det er altså et helt fænomenalt skarpt billede HD leverer. Jeg har læst mig til at den nye xbox og ps3 skulle benytte HD så om end ikke andet så kan vi da nyde det her (til jul). Skal man ud og give så mange penge for et tv er det da en nice feature (også selvom det indtil nu bare er et logo på fronten…).
Mit er købt i Electronic World City2. De har stadig 3 tilbage selvom mange andre butikker har udsolgt. Kassedamen gjorde mig opmærksom på at man får kr.400,- i rabat hvis man har et FDB kort (havde jeg). Dem kan man jo så købe et par film for =)
Jeg håber i kan bruge det. Jeg svarer gerne på spørgsmål.
Redigeret af KlausJeppesen