recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Biograf - den digitale oplevelse eller?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBiograf - den digitale oplevelse eller?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Emne: Biograf - den digitale oplevelse eller?
    Sendt: 19-Juli-2008 kl. 21:30

Jeg var i onsdags i biografen (Cinemaxx Århus) for at se Narnia - Prins Caspian. Det var et godt stykke tid siden jeg havde været i biografen (nok mere end et år), så havde en forventning om den store digitale oplevelse med knivskape billeder og fantastisk lyd.

Lyden var bestemt også fantastisk, men var svært skuffet over billedet. Jeg troede at de analoge filmruller var afskaffet fuldstændig og alt var blevet digitalt, men desværre. Der var flere gange, hvor filmen hoppede og der var skidt på filmen (det var helt sikkert ikke en bevidst effekt). Bevars, filmen var flot, men havde forventet et knivskabt billede, men det var bestemt ikke tilfældet.

Hvorfor er biograferne ikke længere fremme mht. teknologien, når vi som privatpersoner kan se knivskape billeder med high definition i vores hjemmebiografer?

Er det bare mig der havde for høje forventninger eller valgte vi blot den eneste film der stadig var analog?

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2008 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

[...] og der var skidt på filmen (det var helt sikkert ikke en bevidst effekt).

Cigarette burns? Det er en feature ved 35mm.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2008 kl. 22:15

Edit

Redigeret af musicus - 19-Juli-2008 kl. 23:14
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12348
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2008 kl. 22:22

Er det bare mig der havde for høje forventninger eller valgte vi blot den eneste film der stadig var analog?

Det er stadig de digitale visninger der er i undertal. Jeg går godt nok ikke i biffen vanvittigt ofte, men jeg har endnu kun set én digital visning. Resten er en noget slatten omgang analog i CinemaxX0rz.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2008 kl. 22:22

Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

De kører med både analog og digital visning af en film...

Ok, så ved jeg det til næste gange, men hvorfor denne valgmulighed? Billetprisen er vel ikke højere på den digitale udgave? Alle er vel interesseret i den bedste mulige kvalitet, forudsat at prisen er den samme.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2008 kl. 23:00

Ok, så ved jeg det til næste gange, men hvorfor denne valgmulighed? Billetprisen er vel ikke højere på den digitale udgave? Alle er vel interesseret i den bedste mulige kvalitet, forudsat at prisen er den samme.

Hmmm. Jeg huskede vist forkert.  Nu, hvor jeg tænker nærmere efter, var det nok snarere i Bio City (Nordisk Film), at jeg har oplevet film som "Narnia" og "Sith-Fyrstens hævn" i digital visning. Sorry.

Spørgsmålet er nok, om CinemaxX overhovedet har udstyr til digital visning i Århus .... eller andre byer, for den sags skyld? (Så tror da pokker, at "Indiana Jones 4"-filmen også lignede røv og nøgler oppe på lærredet, da jeg var inde og se den i CinemaxX!)

Redigeret af musicus - 19-Juli-2008 kl. 23:30
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
nbu001 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-August-2004
Sted: CPH, DK
Point: 890
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2008 kl. 23:26
Nu går jeg i biografen temmelig ofte - i torsdags var 34 gang i år . Min favoritbiograf, Imperial i Københavnstrup, har i hvert tilfælde digitalt udstyr som er noget nær toppen af poppen. De viste da også "Narnia 2" i Digital Version, og her var bestemt ikke hoppen, slinger eller "cigarette burns". Det ændrer desværre ikke på at filmen var kedelig og forudsigelig (selv om jeg ikke har læst bøgerne).

Der er absolut mærkbar forskel på digitale og ikke digitale visninger. Desværre er det bare alt for sjældent at filmene bliver vist/lavet i digitale versioner (endnu) .

/Nils

Redigeret af nbu001 - 19-Juli-2008 kl. 23:29
           
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 00:51

Billetprisen er den samme på analoge og digitale forevisninger. Der er dog kun et fåtal af biografsale i DK der har D-cinema projektorer, hvorfor analoge forevisninger stadig er det mest normale.

Spørgsmålet er nok, om CinemaxX overhovedet har udstyr til digital visning i Århus .... eller andre byer, for den sags skyld? (Så tror da pokker, at "Indiana Jones 4"-filmen også lignede røv og nøgler oppe på lærredet, da jeg var inde og se den i CinemaxX!)

Cinemaxx har ikke D-cinema i nogen af deres sale i landet, men det ændrer sig nok inden så længe. NB. Indiana Jones 4 er udelukkende vist på 35mm analoge filmkopier verdenen over, idet Steven Spielberg ikke ville tillade digitale kopier af filmen, sikkert fordi den skulle "ligne" de gamle film.

Oprindeligt skrevet af nbu001 nbu001 skrev:

Der er absolut mærkbar forskel på digitale og ikke digitale visninger. Desværre er det bare alt for sjældent at filmene bliver vist/lavet i digitale versioner (endnu) .

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen at film skydes 100% digitalt, eller filmes på 35mm og scannes/efterbehandles digitalt, så de kan distribueres digitalt. 35mm filmprint er også temmelig dyre, så der er mange penge at spare. Men det kræver selvsagt at biograferne har investeret i D-cinema udstyret, og det halter desværre rigtig meget, i hvertfald i DK. Årsagen er formentlig, at det tager en del år før udstyret har tjent sig selv ind. Og mange biografer som godt kan investere i 2K D-cinema, vil hellere vente på 4K, da det er "lige om hjørnet".

En anden mere uforståelig ting, er, hvorfor de danske D-cinema biografer (Imperial, Palads m.fl.) ofte viser premierefilm i analoge 35mm kopier frem for digitale kopier, når de findes i fx USA? Måske det hænger sammen med at distributionsselskabet nogle gange vurderer, at det økonimisk set ikke rigtig kan betale sig at undertekste de digitale film versioner - der er jo ikke ret mange D-cinema biografer i DK...

Til top
nbu001 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-August-2004
Sted: CPH, DK
Point: 890
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 00:59
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af nbu001 nbu001 skrev:

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen at film skydes 100% digitalt, eller filmes på 35mm og scannes/efterbehandles digitalt, så de kan distribueres digitalt. 35mm filmprint er også temmelig dyre, så der er mange penge at spare. Men det kræver selvsagt at biograferne har investeret i D-cinema udstyret, og det halter desværre rigtig meget, i hvertfald i DK. Årsagen er formentlig, at det tager en del år før udstyret har tjent sig selv ind. Og mange biografer som godt kan investere i 2K D-cinema, vil hellere vente på 4K, da det er "lige om hjørnet".

En anden mere uforståelig ting, er, hvorfor de danske D-cinema biografer (Imperial, Palads m.fl.) ofte viser premierefilm i analoge 35mm kopier frem for digitale kopier, når de findes i fx USA? Måske det hænger sammen med at distributionsselskabet nogle gange vurderer, at det økonimisk set ikke rigtig kan betale sig at undertekste de digitale film versioner - der er jo ikke ret mange D-cinema biografer i DK...

Det er godt nok sur r**, at man kun så sjældent får mulighed for at se de digitale versioner i Imperial, når de nu har udstyret til det og filmene i vid udstrækning bliver lavet 100% digitalt. For min skyld måtte de gerne droppe underteksterne - måske lige med undtagelse af på film som "El Orfanato" og "El Laberinto del Fauno" .

/Nils

Redigeret af nbu001 - 20-Juli-2008 kl. 01:05
           
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 01:22

NB. Indiana Jones 4 er udelukkende vist på 35mm analoge filmkopier verdenen over, idet Steven Spielberg ikke ville tillade digitale kopier af filmen, sikkert fordi den skulle "ligne" de gamle film.

Jeg kender ikke hans motiver, men et argument kunne være frygten for "pirat"kopiering, hvis en scene release gruppe får fat i den digitale udgave og dekrypteringsnøglerne. Kopiering af 35mm ruller med telecine udstyr er ikke helt ukendt (i Rusland), men her taler vi om en digital udgave som kan encodes i bedre kvalitet end Blu-Ray på et tidspunkt hvor der slet ikke er nogle Blu-Ray udgaver. Og information ønsker at være fri.

Det argument forstår jeg ikke. Det må da være væsentligt dyrere at undertekste en film på 35mm da underteksterne skal brændes ind i hver filmrulle. Ved digital visning formoder jeg at underteksterne bliver genereret on-the-fly og overlayed ala DVD Video.

Redigeret af JesperLund - 20-Juli-2008 kl. 01:23
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
stoffer2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2008
Point: 424
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 11:30
jeg var i bio igår i Aabenraa for at se Hancock. Men det var en kæmpe skuffelse, og ikke kun pga uskarpt billede, lyden var næsten ikke tilstede. Ingen bulder ved eksplosioner og dialogen lød af h..... til. Normalt går vi i bio i kolding biocenter om er THX certificeret, det er jo en helt anden oplevelse. Så jeg synes det er lidt ringe at man skal betale så meget for så lidt, næste gang venter jeg på bluray udgaven som vi kan se hjemme i sofaen istedet
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 21:27

Oprindeligt skrevet af stoffer2001 stoffer2001 skrev:

jeg var i bio igår i Aabenraa for at se Hancock. Men det var en kæmpe skuffelse, og ikke kun pga uskarpt billede, lyden var næsten ikke tilstede. Ingen bulder ved eksplosioner og dialogen lød af h..... til. Normalt går vi i bio i kolding biocenter om er THX certificeret, det er jo en helt anden oplevelse. Så jeg synes det er lidt ringe at man skal betale så meget for så lidt, næste gang venter jeg på bluray udgaven som vi kan se hjemme i sofaen istedet

HUSK at klage til biografen når du oplever det. Årsagen til at der spilles så lavt er at folk der synes det er for højt, klager oftere end folk der synes det er for lavt.

Jeg så Hancock til "Level 7" forestilling i Megascope i Horsens, og det var en ren fornøjelse hvordan de stille passager i filmen kom meget mere til sin ret end ved almindelige forestillinger. Sjovt nok er det ikke de kraftige passager der vinder mest ved at blive spillet på det rigtige niveau, men at man stadig har alle detaljer med i de stille passager. Når det er sagt, så var det ikke den mest imponerende film jeg har oplevet rent lydmæssigt, så det kan også have spillet ind.

Mht. THX godkendelsen, så garanterer det ikke at der bliver spillet højt nok, hvilket "Level 7" forestillingerne i Horsens jo netop bevidner - det er lidt ringe at man har et THX logo på væggen, og så overholder man kun THX specs én gang om måneden.

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu