recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV gengiver farve nuancer bedst? CRT?LCD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV gengiver farve nuancer bedst? CRT?LCD?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Emne: TV gengiver farve nuancer bedst? CRT?LCD?
    Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 01:00
Har fra den grafiske branche altid været fået det indtryk fra folkene som sidder med farve og dtp og print, at nye LCD skærme ikke gengiver nuancer klart som CRT skærme(i god kvalitet altså)
og derfor vil de stadig vælge CRT..

Kan andre fagfolk her, afvise dette?

Jeg mener bestemt ikke at alle lcd skærme er lige gode og at de har problemer med nuance gengivelserne, når vi taler om en række fra 0-15 f.eks eller overgange mellem 2 farver, så du vises 32 nuancer?

Er det ikke et spørgsmål om kontraster og hvor god din lcd skærm er? og derfor vi vælger kontraster på 50000:1 idag? f.eks?
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 01:06

Indenfor broadcasting (professionel TV produktion) bruger man også stadig CRT-skærme som kontrolmonitor.

Hverken LCD eller plasma har samme farveægthed og kontrast, selvom de bedste plasma-skærme idag kommer tæt på. Så tæt, at den almindelige forbruger typisk finder fordelene ved en flad, større end ulemperne.

Redigeret af erla - 02-Oktober-2008 kl. 01:06
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8665
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 09:04
Det er korrekt at LCD stadigvæk ikke er på højde med CRT, og udover det med farver er der også problemet med synsvinkel.

Der er dog LCD skærme til en halv bondegård som er bedre end de "normale".
Til top
Gambit Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-August-2008
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det er korrekt at LCD stadigvæk ikke er på højde med CRT, og udover det med farver er der også problemet med synsvinkel.

Der er dog LCD skærme til en halv bondegård som er bedre end de "normale".

+1
Specielt når der er tale om pre-press arbejde, da de andre skærm teknologier ikke kan ramme farverne precist nok - men i samme ånde drag skal det dog siges at det ikke er noget hr og fr danmark vil ligge mærke til om man så gav dem en palette med den pantone farve en LCD forsøgte at vise.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 15:01

Takker

Kan allerede nu se vi er alle enige om CRT til broadcast og grafisk er stadig foretrukket..

jeg bør nok inkludere årsagen til hele debatten som ligger i denne

http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77

xrite har lavet en lille skærm test, hvor du skal sortere nuancerne korrekt.. Problemet er at i andet forum hvor dette er testet , er det primært CRT ejere som scorer lavest point som er bedst..
Og det hele må jo begrundes i præsentationen af farverne på din skærm som på LCD så vil være sværere at gennemskue nuancerne på.
Der siges det kun er øjet som fejler her, det kan jeg dog ikke tro.. selvfølgelig tager ens syn da noget af æren.
vises de korrekt tror jeg altså man burde kunne fuldføre på en god lav karakter..

Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-August-2008
Point: 746
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 15:19
Jeg fik 27 på min bærbare.. :P Ingen idé om det er godt eller skidt, men kan forestille mig det ikke er sindssygt imponerende.. :D

Gik også forholdsvist hurtigt igennem, men skærmen er nok heller ikke ligefrem blandt de bedste. :)
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Hverken LCD eller plasma har samme farveægthed og kontrast, selvom de bedste plasma-skærme idag kommer tæt på. Så tæt, at den almindelige forbruger typisk finder fordelene ved en flad, større end ulemperne.

En plasmaskærm må da alt andet lige, have samme "farveægthed", da opbygning/funktion er meget lig CRT's.

M.v.h.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

En plasmaskærm må da alt andet lige, have samme "farveægthed", da opbygning/funktion er meget lig CRT's.

M.v.h.

Meget muligt at plasma er lig CRT, bortset fra den ringe opløsning på plasma i forhold CRT/LCD. Så plasma kan umiddelbart ikke bruges fremfor CRT/LCD.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Maj-2007
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

M.v.h.

"Meget lig" er ikke det samme som "det samme"

Dog skal det siges, at når jeg snakker kontrolmonitorer indenfor broadcast, så er der ikke tale om CRT-skærme man køber i daglig handel. Der findes en særlig høj standard for tolerancer, som broadcast-udstyr skal opfylde.

Og efter min erfaring kan man idag godt få en god plasma-skærm der står bedre end en billig CRT-skærm.

Men en højkvalitets CRT-skærm, vil stadig slå en højkvalitets plasma-skærm.

Men vi er ude i de små marginaler...

Til top
mejersken Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-April-2007
Point: 319
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2008 kl. 11:48

Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Jeg fik 27 på min bærbare.. :P Ingen idé om det er godt eller skidt, men kan forestille mig det ikke er sindssygt imponerende.. :D

Gik også forholdsvist hurtigt igennem, men skærmen er nok heller ikke ligefrem blandt de bedste. :)

sjovt, jeg fik den samme score på min bærbare, med en kaliberet skærm.

morgenen efter en våd Tequila fest

edit: kan se at 0 er perfekt og 99 er højt så 27 må være en ok score

Redigeret af mejersken - 04-Oktober-2008 kl. 11:51
Til top
Garfield Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Oktober-2004
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2008 kl. 12:46
Det kommer forhåbentligt ikke som den store overraskelse at CRT stadigvæk er det bedste TV
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2008 kl. 13:24

Skærm: Samsung SyncMaster 940Fn 19"

Score: 8

... så min skærm må være rimelig god

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu