|
Kvalitet: Brændbar Dual Layer skive |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
eXeel
Bruger Oprettet: 24-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 102 |
Emne: Kvalitet: Brændbar Dual Layer skive Sendt: 26-September-2005 kl. 21:18 |
Jeg har netop bestilt en Sony HX710 som jeg modtager om en uges tid.
Det bliver primært harddisken jeg optager på, men ind imellem kan det
være jeg vil benytte mig af at kunne brænde ud på DVDer.
Det skal ingen hemmelighed være at jeg søger en kvalitet der ikke er helt i bunden. Aner ikke om dette overhovedet vil blive et problem, om der er speciel forskel på de billige og lidt dyrere. Jeg er heller ikke interesseret i at ofre 150-200kr per skive, slet ikke... Men kan I råde mig om mulighederne og forskellene her? Jeg regner med at ville købe 2-5 stykker. Om det er over nettet eller i forretninger, det ved jeg ikke. Når det er så få kan det måske ikke betale sig at bestille dem over nettet? På forhånd tak for inputs, alt er velkomment så jeg kan lære lidt om dette og træffe det rette valg :) |
|
Stampe
Guld medlem Oprettet: 07-Januar-2004 Status: Offline Point: 2406 |
Sendt: 26-September-2005 kl. 21:50 |
Et ord: Verbatim
|
|
Moef
Guld medlem Oprettet: 26-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 909 |
Sendt: 26-September-2005 kl. 22:00 |
Hejsa, Jeg bruger selv Verbatim skiver. De virker generelt godt i alle maskiner, også i Sony's. De DVD'er jeg bruger hedder Verbatim DVD+RW 4 x speed, hvor der er mulighed for at slette & genskrive på dem tusindvis af gange. Det er meget godt at ha' nogle stykker af disse, hvis dine harddisk optagelser skal ses på andre maskiner i huset, og kan slettes bagefter og skrives på igen. Til permanent arkivering ville jeg nappe nogle Verbatim DVD-R 16 x speed. Din recorder kan ikke skrive på dem hurtigere end 8 x speed, men måske har du en computer brænder som kan. Og prisen er vidst den samme på 8 & 16 x speed. På disse skiver brænder du dit materiale, hvorefter du lukker skiven (finalize). Derefter kan du ikke skive mere ned på skiven, og kan så arkivere dem. Hvis du altså har udsendelser som du vil altid vil beholde. Stedet hvor jeg handler -> http://www.wesellcd.dk/shop/default.asp?SetLng=1 Har handlet der tre gange, og har fået DVD'erne tilsendt indenfor 1-2 dage. Mange penge at spare hvis man køber lidt stort ind :-) Mvh. Moef
Redigeret af Moef |
|
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit
Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard |
|
Carser
-- Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
Sendt: 26-September-2005 kl. 22:51 |
Hej eXeel, Da single layer er langt billigere er det ikke sikkert, der er så mange her - mig selv inklusiv - der tænker i dual layer baner indtil videre. Men din overskrift er jo klar nok, så derfor supplerer jeg lige Moefs svar. Ved brug af Moef's link kan du få Verbatim Double Layer skiver til 28 kr. stykket! Det er jo et pænt stykke under de 150-200 per skive, du kom ind på i dit spørgsmål. Prøv evt. også at søge i links øverst m.h.t. netbutikker med medier. FACT: En single layer i Danmark er belagt med en afgift på knap 10 kr. før moms. Så meget under en hund for en 5-pak kommer man ikke til at se lige med det første. Det kan man i f.eks. Tyskland få mange gange flere diske for. Redigeret af Carser |
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. |
|
eXeel
Sendt: 27-September-2005 kl. 01:11 |
Igen, stor tak til jer to, specielt :) Jeg har stirret mig blindt
derinde, både på forsiden linket bringer mig til, på DVD+RW afdelingen
og så søgt på Dual Layer, men jeg ser intet omkring det...
Går ud fra jeg jo så må være blind eller kigger efter det forkerte, måske det kaldes noget andet eller DVD+RW bare ER dual layer i sig selv? Umiddelbart vil jeg mene dette passer til det jeg søger: 10stk. Premium DVD+RW 4x Men der står intet om Dual Layer :| Jeg har brug for 5 stks og lader til 10 er det mindste man kan købe, det skader skam heller ikke. Men søger jeg det helt forkerte sted, eller hvordan? Udpeg gerne hvor jeg ser de dual layers I snakker om ^^ Forresten Moef, hvordan kan det være du foreslår 8-16x speed? Og mht finalizing, det er vel bare for ikke ved uheld at komme til at overskrive, ikke sandt? Ændrer ikke på selve kvaliteten, vel? :) På forhånd tak! |
|
Carser
Sendt: 27-September-2005 kl. 01:24 |
Velbekomme. Klik først på enten DVD-R eller DVD+R til venstre, load siden og scroll ca. ½ ned. Dual layers(-navnet) og Double layers (+navnet) er markeret med rød tekst. +RW er ikke synonymt med DL! Og indtil videre kan man ikke få DL'ere der er genskrivbare, så under +RW finder du dem så ikke. TIP: Mere om discs her Redigeret af Carser |
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. |
|
eXeel
Sendt: 27-September-2005 kl. 01:38 |
Ah... Nu får jeg hovedpine!
* DVD±R skiver er mere læsbare end DVD±RW skiver. * DVD-R skiver er mere læsbare end DVD+R skiver og tilsvarende DVD-RW er mere læsbare end DVD+RW, idet DVD+R og DVD+RW formatet tillader at datastrømmen ikke ligger i lige rækkefølge på skiven. Såvidt jeg har forstået det, er DVD-R eller DVD-RW det jeg søger. Den eneste forskel er kompabiliteten med andre DVD afspillere/recordere. Men DVD-R og DVD+R er ikke brændbart, korrekt? Så i princippet er det kun DVD-RW og DVD+RW jeg skal overveje og eftersom DVD-RW skulle være den der virker hos flest andre, så er det den jeg sigter efter? Men inde i FAQen på dette site står der: DVD-RW er genskrivelig og god til redigering hvis man benytter VR mode. Optagelser i VR mode kan dog ikke afspilles i almindelige afspillere. Det er det samme som med DVD-RAM, at DVD afspilleren skal være lavet til at afspille DVD-RW i VR mode, og det er de færreste almindelige DVD afspillere. Benyttes derimod videomode så vil optagelser på DVD-RW kunne afspilles i almindelige DVD afspillere. Mht. redigering er mulighederne med Videomode noget begrænsede. DVD-RW tillader tidsforskudt afspilning ved brænde hastigheder på 2x eller højere på DVD optagere som understøtter tidsforskydning. Pioneer laver flere modeller. DVD+RW er genskrivelig og på mange måder et godt kompromis format til en ren DVD optager. Formatet minder meget om et videobånd. Man kan indspille noget, slette det igen, og så bliver der et hul som kan genbruges til en ny indspilning. Som på et videobånd, kan man dog ikke indspille længere end hullets længde, før man begynder at overskrive de optagelser som ligger efter. Har man et behov for at dele optagelser med andre, så er DVD+RW formatet en fordel fordi det tillader en form for redigering, samtidig med at det kan afspilles i de fleste almindelige DVD afspillere. Det er meget svært for mig at forstå det her, nok også fordi det er så sent. Men hvad står RW egentlig for? Read Write? I såfald er det jo det jeg skal efter. Men mht - pg + så er jeg lidt lost. Er det virkelig en smagssag eller er det helt sikkert jeg skal have én af delene, i såfald hvilken? Og det du lige sagde var, at man kalde det Dual layer når det er RW- pg Double layer med RW+, så er det sådan to helt forskellige ting? Godt nok åndssvagt lavet, undskyld mig Må sove på det og håbe I har hjulpet mig lidt på vej når jeg står op imorgen! |
|
Carser
Sendt: 27-September-2005 kl. 02:24 |
Du behøver ikke vide alt før du overhovedet har en recorder, vel? Studier uden fysisk masse har det med at give hovedpiner. Du må nok bruge lidt mere tid og omhu på at sætte dig stille og roligt ind i tingene. Jeg har selv været newbie for ret nyligt og læst 1000x mere end jeg har spurgt. Manualen til maskinen giver også data om discs. Men m.h.t. bestilling af discs må jeg lige give dig denne vigtige oplysning: Hvad dobbeltlags angår, er de eneste der duer til 710'eren DVD+R DL skiver. -R og +R er skam brændbare. Men kan ikke overskrives som 'W-typerne. Redigeret af Carser |
|
M.v.h. Carser
|
DrageMester
Guld medlem Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
Sendt: 27-September-2005 kl. 04:37 |
Her et lille forsøg på pædagogisk forklaring: +R og -R skiver kan man skrive på indtil de er fyldte, altså ligesom at skrive i et kladdehæfte med blæk. +RW og -RW skiver kan man også skrive på indtil de er fyldte, men man kan også slette på dem og skrive igen, altså ligesom at skrive i et kladdehæfte med blyant/viskelæder. -R skiver er det aller mest kompatible, men de andre skive typer bør også væe kompatible med næsten alle nye drev/recordere/afspillere. Hvis du godt kan lide at det er nemt at skrive, slette, tilføje noget mere, flytte skiven over i en ren DVD afspiller, flytte den tilbage, optage noget mere o.s.v. Så bør du købe DVD+RW skiver. Hvis du synes at det er OK at skulle bruge 2-3 minutter ekstra, hvis du skal flytte DVD skiven over i en anden afspiller, så kan du også bruge DVD-RW (disse skal nemlig færdiggøres/finalizes først). Hvis du optager ægte 16:9 format film, så skal du bruge -R eller -RW skiver til dette (ikke +R eller +RW). Dette er dog ikke nødvendigt for 16:9 format film i LetterBox format. Det nemmeste at huske omkring hvilket mærke af medier du skal købe er: Køb Verbatim! Det er rundt regnet det bedste der kan købes, og det er ikke ret meget dyrere end at købe noget ubrugeligt L.O.R.T. Forslag til skiver:
Skal man købe DVD skiver herhjemme eller fra udlandet over nettet? Hvis du kun køber 1-3 stykker, så kan du ligeså godt købe dem herhjemme (undtagen Double Layer), men ellers kan det uden diskussion svare sig at købe fra udlandet via nettet. Flere af butikkerne har hjemmesider på dansk og henvender sig direkte til danske forbrugere. Fragten er ca. 60-75 kroner for op til 5kg, nogen butikker har dog lidt billigere fragt hvis det er under 1kg, og selve skiverne koster helt ned til en tiendedel (1/10) af prisen i danske butikker. Dette skyldes en afgift herhjemme på næsten ti kroner per skive plus moms, hvor prisen per skive i Tyskland og Sverige via nettet er nede på 2,30 - 3,40 Kr ved køb af 25 styk eller flere (Single Layer ikke-genskrivbare skiver). P.g.a. den høje afgift så er der heller ikke den samme priskonkurrence på medier herhjemme. I øjeblikket er WeSellCD.com langt de billigste med Verbatim Double Layer medier (28 Kr/stk eller 125 Kr for 5). For single layer skiver svinger det fra uge til uge (eller dag til dag) hvem der er billigst, og udvalget er ikke det samme overalt, men følgende shops har jeg brugt med held: Denne butik er også billig, men jeg har ikke købt der endnu:
Redigeret af DrageMester |
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
|
eXeel
Sendt: 27-September-2005 kl. 11:10 |
Wouw, det hjalp jo en del :) Troede jeg havde gjort det klart at jeg
både skulle have Dual Layer og kunne brænde ind på dem flere gange,
slette, brænde igen osv.
Da det ikke er film jeg kommer til at gemme, men hvis de nedenunder skal have optaget noget af mig. Det må i såfald være Verbatim 4x DVD+RW jeg vil investere i. Men jeg har ikke noget imod et par ekstra minutter, så forskellepå på dem og -RW er kun den ekstra tid til finalize? Vil prøve at se på WeSellCD.com, igen mange tak :) ... |
|
Lennon
Guld medlem Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
Sendt: 27-September-2005 kl. 12:37 |
Der findes endnu ikke sletbare dual layer skiver i plus formatet .
|
|
DrageMester
Guld medlem Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
Sendt: 27-September-2005 kl. 15:52 |
Til langt de fleste formal er +RW og -RW skiver lige gode, men der er små forskelle. Her er de forskelle jeg kan komme på for en Sony 710/910 recorder:
|
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |