Hejsa, jeg er rendt ind i lidt af et luksusproblem, og jeg kunne godt bruge jeres mening om hvad I ville have gjort.
Jeg har lige investeret i en BenQ W5000 projekter. Det er for så vidt godt nok. Nu skal jeg så ud og investere i et lærrede.
Jeg har fået af vide, at Lissaus Tab-tension som manuelt rullelærrede er udgået, så eneste mulighed for at få sådan et lærrede, er ved at betale prisen og få et med motor. Den mulighed ser jeg derfor lidt som droppet, da økonomien ikke er til et motorlærrede.
Næste mulighed er så, at man kan få et almindeligt Lissau lærrede, som desværre er lidt mere grovkornet end Tab-tension, hvilket vil få billedet til at virke en anelse mindre detaljeret. Det er nok den billigste løsning, men heller ikke den bedste hvis man kigger på billedkvalitet.
Sidste mulighed er så et fastrammelærrede, som vil være af samme kvalitet som et Tab-tension eller måske bedre, samt så vil det være en smule dyrere end det billige lærred, men til gengæld væsentligt billigere end et motorlærred.
Af udstyr har jeg som I kan se i bunden, en Onkyo forstærker med én HDMI udgang, en digital modtagerboks DVB-C samt en Samsung BD-P1400 BD afspiller og et Sharp LCD TV.
I dag kører både BD afspiller og DVB-C boksen ind igennem min forstærker via HDMI, og så et kabel op til mit tv. Så jeg skifter på min forstærker hvilken enhed jeg vil se billede og høre lyd fra.
Nu vil jeg prøve og stille for og imod op, som jeg ser det.
Hvis jeg starter med det billige lærrede, er jeg ikke så vild med ideen om det, da jeg synes det vil være synd at gå på kompromis med kvaliteten af billedet. Hvis man kigger bort fra det, vil det aflive nogle af de andre problemstillinger. Bl.a. at det er til at betale sig fra, samt at det ikke vil komme i kambolage med mit tv.
Hvis jeg så vælger det rullelærrede og mit tv fortsat skal blive hængende, kommer jeg ud i den problematik med at mit tv ikke kan modtage et 24p signal, men at projektoren kan.. (jeg vil jo helst sende et 24p signal ud af min afspiller), samt at jeg kun har en udgang fra min forstærker, så jeg skal ud i noget med en splitter af en art..? grunden til at jeg ser det som et problem at mit tv også skal kunne bruges på afspilleren er, at hvis man bare skal se en eller anden dum DVD, hvor man ikke lige gider bruge projektoren, vil det være rart at kunne se det på tv’et.. Det kan jeg bare ikke, når det ikke kan modtage et 24p signal.
Hvis jeg vælger et fastrammelærrede, bliver jeg nød til at fjerne mit tv, og nedgradere det til soveværelset.. Så bliver problemerne med kun én udgang og 24p signalet løst, men så kommer jeg ud i, at jeg kun har projektoreren i stuen, hvor jeg jo også sidder og ser almindelig tv.. Så er jeg bare bange for, at de 3000 timer man siger en pære holder, lige pludselig går alt for stærkt og at jeg i løbet af måske 2 år skal ud og købe ny pære*.. Det var heller ikke lige, en del af min plan.
*Hvis man overhovedet kan købe en ny pære til en W5000 om 2-3 år?
Samtidig med, synes jeg måske ikke det er vildt fedt at sidde og se almindelig SD udsendelser (opskaleret til 720p/1080i) på et 92” lærred i forhold til en 37” Sharp. Det jeg har set ind til nu, synes jeg ikke var ret god kvalitet.
Ud over det, får jeg jo så den gode billedkvalitet på HD hvis jeg vælger at sætte fastramme lærredet op.
Har i nogenlunde forstået mine ”problemer”? J og hvad ville I selv gøre?
På forhånd tak.