recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sortniveau i biografer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSortniveau i biografer

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
morteng Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 376
Direkte link til dette indlæg Emne: Sortniveau i biografer
    Sendt: 23-December-2008 kl. 00:06

Jeg går sjældent i biografen, men var dog blevet lokket til at se 'The Day The Earth Stood Still' i Imperial i Købenavn (jeg vil hellere dø end at se den film igen btw, slap af den var ringe). Efter at have fulgt med her på forummet i et års tid er jeg jo blevet opmærksom på begreber inden for 'et godt billede' som jeg ikke har lagt mærke til før, og der slog det mig at sortniveauet i Imperial faktisk er langt fra imponerende - langt ringere end på mit 508XD.

Nå, jeg ville bare lige ud med lidt galde :)

Go' jul.

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 00:14

Det er heller ikke så tit, jeg går i biffen mere. Efter jeg køber blueray og har fået HD lyd. SÅ synes jeg faktisk det er bedre hjemme i stuen. 
bedre lyd og bedre billede. nogen gange er lyden alt for høj og savner ikke og sidde på første række og få hold i nakken.  

Til top
Zappy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Marts-2006
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 00:15

Jeg fik sjovt nok samme tanke da jeg så den. Jeg er enig i, at den er dårlig!

Jeg bed også mærke i sortniveauet og var bestemt ikke imponeret. Er det mon optagelsen eller er det bare sådan? Jeg har ikke tidligere tænkt over det.

Samsung 7505 55"
Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 08:34
Jeg var i Biocity Århus igår og lagde sjovt nok også mærke til sort niveu efter at have fulgt dette forum. Vil umiddelbart også sige det var ringere end mit lx5090, og så har jeg ikke engang gjort noget for at kalibrere det endnu ( regner med Otto skal forbi når alt mit isenkram er nået frem ).

Man bliver klogere og mere opmærksom af recordere.dk.
Nyt slogan måske?`
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 08:51

Har også set filmen i Imperial. Man kunne tydeligt se det var på projektor de viste den. Helt klart dårligt sortniveau. Jeg mener ikke det var så slemt sidste gang jeg var derinde.
Det er da godt nok et tilbageskridt i forhold til den gode gamle fremviser, men de sparer jo en masse penge de filmselskaber.

Er der nogen her der ved om Imperial kun viser med projektor i dag ?? eller begge dele alt efter filmen.

Tilføjet: Deres ridtige projektor må da være til rep. så ringe som det var.

Redigeret af SVP03 - 23-December-2008 kl. 08:53
SVP03
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Zappy Zappy skrev:

Er det mon optagelsen eller er det bare sådan?

Jeg må indrømme, at jeg har haft lidt svært ved at tage diskussionen om sortniveau på TV-apparater alvorligt, netop fordi så mange Blu-Ray- og DVD-film alligevel er indspillet med elendigt sortniveau. Jeg skal ikke kunne sige, om det i disse film stammer helt tilbage fra biografversionen, eller om det er sket ved overførslen til plastikskive.

Et godt eksempel er Flammen og Citronen på Blu-Ray. Her er nogle nat-optagelser, hvor de mørkeste skygger nærmest er lysegrå i sammenligning med den sorte bjælke over og under filmen.

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8641
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Har også set filmen i Imperial. Man kunne tydeligt se det var på projektor de viste den. Helt klart dårligt sortniveau. Jeg mener ikke det var så slemt sidste gang
jeg var derinde. Det er da godt nok et tilbageskridt i forhold til den gode gamle fremviser, men de sparer jo en masse penge de filmselskaber.

Hvad mener du med projektor?

Imperial har en digital fremviser, der ikke ligefrem er billig, men den bruges kun med film de kan få digitalt, og der er kvaliteten som regel bedre end med filmruller.

Mht. sortniveau, så er der sjældent helt mørkt i en biograf, så sort kan ikke blive mørkere end lærredet.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Har også set filmen i Imperial. Man kunne tydeligt se det var på projektor de viste den. Helt klart dårligt sortniveau. Jeg mener ikke det var så slemt sidste gang
jeg var derinde. Det er da godt nok et tilbageskridt i forhold til den gode gamle fremviser, men de sparer jo en masse penge de filmselskaber.

Hvad mener du med projektor?

Imperial har en digital fremviser, der ikke ligefrem er billig, men den bruges kun med film de kan få digitalt, og der er kvaliteten som regel bedre end med filmruller.

Mht. sortniveau, så er der sjældent helt mørkt i en biograf, så sort kan ikke blive mørkere end lærredet.
En digital fremviser er en projektor i biograf størrelse.
Tag selv ind og kig, det var som at se på et LCD TV i et mørkt rum, hvis du er med.

SVP03
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8641
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 14:40
Deres digitale fremviser er i en helt anden klasse end en projektor, og den har intet med sortniveauet at gøre - det er højst sandsynligt filmen der er sådan, hvis den var dårligere end normalt.

Derudover tror jeg slet ikke de viser filmen digitalt. Det fremgår ikke af deres hjemmeside, og langt de fleste film er stadigvæk på almindelig film.

Det er jo ikke sådan at Imperial ikke har almindelige fremvisere.
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2006
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 17:21

Deres digitale fremviser er i en helt anden klasse end en projektor, og den har intet med sortniveauet at gøre - det er højst sandsynligt filmen der er sådan, hvis den var dårligere end normalt.

Derudover tror jeg slet ikke de viser filmen digitalt. Det fremgår ikke af deres hjemmeside, og langt de fleste film er stadigvæk på almindelig film.

Det kan godt være den er i en helt anden klasse end en alm. hjemmebioprojektor, men det ændrer ikke på at den ikke har noget overbevisende sortniveau. Normalt oplever man noget der ligner 1000-3000:1 on/off-kontrast i en biograf, om det så er digitalprojektor eller film. Jeg tror desuden godt Imperialteknikerne kan finde ud af at justere brightness på deres projektor. :)

Redigeret af mowa - 23-December-2008 kl. 17:23
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 20:52

Er det gætteri ?
Så vidt jeg ved har de både projektor og alm. fremviser.
At projektor er i anden kaliber er vel nærmere kæmpe lærred og dermed stor lysbehov. Sikkert også dobbelt lampe i m.m.
Det giver som udgangspunkt ikke bedre billede.
SVP03
Til top
zekidk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-December-2008
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 22:57

Det er stadig kun få film der bliver projekteret digitalt. Den første var 'I Robot' . Sidenhen Star Wars 2 og 3 + en håndfuld andre titler.

Denne projektor bliver oftest brugt og er også den de bruger i Imperial (i hvert fald ifm Star Wars):

http://www.barco.com/digitalcinema/en/products/product.asp?e lement=1721

Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu