|
|
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | ||
r00t ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Januar-2009 Status: Offline Point: 4 |
![]() Sendt: 07-Januar-2009 kl. 23:27 |
|
Hejsa
Da jeg er meget ny inden for dette område søger jeg noget hjælp til en server jeg skal bruge til at streame film osv til min PCH eller Tvix. Aner dog ikk hvilken af dem det bliver endnu. Jeg gerne en server man kan få windows på :) |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Windows Home Server. Der sælges maskiner med dette OS præ-installeret.
Men du går glip af en masse ting i forhold til en Linux server. ![]() |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
r00t ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Januar-2009 Status: Offline Point: 4 |
![]() |
|
Okay, men nu har jeg aldrig nogensinde prøvet at rode med Linux. Men er en Linux server lige til at gå til? Eller skal man installere en masse osv. før den virker til at streame?
Hvilke features har en Linux server i forhold til en Win server? :) |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Hvad er det for ting? |
||
![]() |
||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9422 |
![]() |
|
Ellers har jeg også svært ved at se hvilke ting du kommer til at mangle. Dårlig performance og halvbøvlet OS er jo ikke en fejl i Windows, det kaldes vel en feature. |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Jeg kunne godt begynde at skrive en laaang liste med software, men vi kan også bare konstatere at mængden af server software til Linux (og unix) er langt større end mængden af server software til Windows. Jeg kan ikke installere en Exchange Server på min Ubuntu Home Server. Det kan jeg godt leve med. En server, specielt en mail server, skal efter min mening bruge åbne standarder ligesom på World Wide Web, så man frit kan vælge klient i den anden ende (IE, Firefox, Opera, Chrome, etc). Har man sagt Exchange, har man sagt Outlook som klient (i praksis; omend Evolution måske kan bruges på Linux). Har man sagt IMAP, er der derimod 117 klienter at vælge i mellem. Jeg har lige opsat en IMAP server på min Ubuntu Server og flyttet 10 års mails fra harddiskens mail folder (pop'et gennem 10 år fra forskellige POP3 konti, og flyttet fra Outlook Express til Thunderbird på et tidspunkt) til denne server. Jeg kunne fuldstændigt frit vælge og kombinere hvad jeg ville have som IMAP server, hvad jeg ville bruge til mail filtering (mail delivery agent) og hvad jeg ville bruge til at modtage mailen eller hente den (mail transport agent). Jeg valgte Dovecot som IMAP server, Sieve scripts i Dovecot som mail filtering, og Getmail til at hente mails fra eksterne pop3 konti, så jeg slipper for at køre en SMTP server på port 25 selv. Jeg kunne også have valgt noget andet, og hvis jeg en dag vil have mere mail filtering (spam, server side virusscanning, etc), eller selv køre SMTP daemon, skal jeg blot sætte det op. Endviderere slap jeg for at betale $$$ for licenser og betale min advokat endnu flere $$$$ for at forstå de EULA'er som M$ præsenterer mig for. Det er friheden til at vælge. Og jeg kan stadig vælge at bruge Outlook [Express] som IMAP klient hvis jeg ønsker det. Men det bliver nu Thunderbird som jeg kan bruge både på Windows og Linux i mit dual-boot setup. Redigeret af JesperLund - 08-Januar-2009 kl. 12:33 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Med al respekt for din ellers viden omkring ret så meget, så synes jeg ikke rigtig du besvare spørgsmålet. Du forklarer derimod, hvorfor du mener det er mere besværligt og dyrere på en MS server frem for en Linux server, men der er intet af ovenstående du mister med en MS server i forhold til en Linux.
Altså, min konklution (især baseret på erfaring fra MS server, som jeg selv kører), så mister man ikke noget i forhold til Linux. Man betaler bare en væsentlig højere pris. Men i bund og grund kan de det samme. Det som kan være en fordel ved en Linux frem for en MS server, det er processorkraften. Ofte er Linux væsentlig hurtigere, og man kan derfor køre nogle flere server applikationer uden at skulle overdimensionere sin server med voldsom ram og processor. Jeg kører selv en Win2003 advance server derhjemme, hvor jeg dog primært kun bruger MS IISén. Mailserver (Daemon) og DNS server er 3. part programmer. Så har jeg MySQL og MsSQL server kørende, plus et par få andre små applikationer. Hvis ellers man passer og plejer sin server som man burde, så kører den faktisk klippe stabil. Det hele kører på en dual Xeon med 2 x 2.6 GHz CPU med 4Gb ram og 2x320GB SCSI ultra wide harddiske påsat en Adaptec SCSI ultra wide raid controler med 128MB ram, så fil systemet kører rimelig optimalt.. Det støreste problem med den maskine er, at den koster det hvide ud af øjnenen om året i strøm, samtidig med den støjer som bar fanden, fordi Dell (det er en Dell maskine), har valgt en totalt tåbelig kølerløsning. Men softwaremæssigt er jeg faktisk ganske godt tilfreds. Det skal dog lige siges, at det bruges primært til at drive mine private domæner med, samt den DNS server jeg har kørende (ja jeg har egen DNS server, fordi jeg ikke gad bøvle med andres DNS mere). Så CPU mæssigt er den nok ekstrem overkill. SQL serveren er nok den der tager flest resourcer, og det groteske er, at den bruges stort set ikke mere, da den udelukkende bruges til at drive et forum magen til dette her (blot nyere version), men brugerne har fundet andre mere interessant steder. Så den overvejer jeg at fjerne. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Pointen var at der er flere programmer at vælge i mellem på Linux. Jeg kan ikke installere dovecot på en Windows server (medmindre jeg bruger cygwin, men det er reelt at skabe et unix miljø på Windows...). Jeg siger ikke at du ikke kan lave det samme ting ("ting" som i IMAP server), men alene at der vil være mere at vælge i mellem på Linux. Redigeret af JesperLund - 08-Januar-2009 kl. 12:59 |
||
|
||
![]() |
||
vipmlo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 830 |
![]() |
|
Med al respekt for jeres store tekniske indsigt.......... r00t skriver bl.a.
Med det som udgangspunkt, så bør r00t gå den vej der ikke kræver dyb teknisk indsigt, mange timers installation/konfigurering/test, opsætning af back-up, osv. Hvis jeg vil have en bil der kan transportere mig fra A til B, så går jeg til en bilforhandler og køber en færdig bil. Jeg kunne også vælge at købe stumperne og samle den selv - hvis jeg har forstand på det, lyst og tid til det. Derfor, hvis r00t vil hurtigt og nemt i gang, og ikke ønsker at sætte sig ind i alt for meget nyt, så køb en færdig løsning. Og her kunne en Windows Home Server være en fin løsning http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/windowsh omeserver/default.mspx Bla. har HP deres MediaSmart Server løsninger http://h41112.www4.hp.com/promo/mediasmart-server/dk/da/inde x.html
Redigeret af vipmlo - 08-Januar-2009 kl. 14:23 |
||
![]() |
||
mark.vesterskov ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 06-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4 |
![]() |
|
Korrekt at du ikke kan installere Dovecot, men du kan vel installere noget tilsvarende? :) |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det var sådan set også mit første svar... køb noget WHS baseret. Alternativt: købt en NAS hvilket bør være endnu simplere (selv om alle NAS'er er unix-baseret). |
||
|
||
![]() |
||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9422 |
![]() |
|
Spørgsmålet er vel også om det virkeligt er en server r00t skal bruge, eller om en NAS ikke er bedre. Men kender jo ikke hans behov.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |