recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placebo effekten tråden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacebo effekten tråden

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Emne: Placebo effekten tråden
    Sendt: 29-Oktober-2008 kl. 16:17
Er vi ikke god og grund ramt af placebo effekten, inde for bilde og lyd ?

Tænk bare på højtale kabler og strøm kabler, og for slet at tænke på
HDMI kabler, som virklig er påvirket af placebo effekten.

Eller hvad synd i, er vi virklig påvirket at denne placebo effekten, og som
smart forretningsfolk og smart reklame folk udnytte med stor succes

Redigeret af Startrek - 29-Oktober-2008 kl. 19:16
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2008 kl. 16:26

1 million % enig.

 

Endnu en gang vil jeg bare sige "Kejserens nye klæder"

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
henriksommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2008 kl. 16:28
mener du det med at nogle kabler kan koste 70 kroner for 5 meter og 1000 for 1 meter?
for isåfald er jeg også 100% enig ;)
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2008 kl. 16:29

Fra et tidligere indlæg skrev jeg flg.:

Hvis man så eks. prøver at sælge en vare der ikke har en berettiget effekt i forhold til pris, ved eks. at påpege en urigtig gevinst ved købet, vil man bevæge sig ud i en gråzone som KAN resultere i ophævelse af pris.

Eks.     Denne vandhane kan levere 100.000 liter i sekundet.....   Da det jo er det "SVAGESTE" led der bestemmer mængden (De bagved liggende rør) vil vandhanen kun levere det vand som de bagvedliggende rør tillader.....

Det samme gør sig i øvrigt gældende eks. når vi snakker kabler....

Eks.    Et SUPERKABEL til en fortærker (strømkabel(220 volt)) som kan løbe op i over 2000 kr., vil STADIG have en begrænsning i forhold til hvad der ligger af kabler i væggen hvor stikket sidder...

Eks.  I vægger er der 30 meter 2½ kvd. (ledningstykkelse) standard NKT tråd som levere strøm til stikkontakten.  Hvor stor effekt vil et 50 cm SUPERKABEL så have EFTER de 30 meter 2½ kvd.? 

Endnu en gang må jeg huske jer alle på at man altid skal bevare jordforbindelsen i forhold til ens behov kontra en sælgers behov.

Og denne gang har jeg ikke nævnt "kejserens nye klæder" før NU..

 

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2008 kl. 16:33

Helt enig Startrek!

Nogle folk vil dog gerne retfærdiggøre deres nye indkøb af hdmi-kabel til 1000kr pr meter. Og det skal de da have lov til

Det eneste sted jeg vil mene at JEG kan høre forskel er på højtalerkabler. Da jeg skiftede fra mit gamle, tynde kobber kabel over til det jeg har nu var der en verden til forskel. Men hdmi- og stræmkabler giver jeg ikke en dyt for.

7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2008 kl. 18:29

Helt enig mht både højttalerkabler og HDMI og generelt kan der sagtens være fordel ved køb af bedre kabler,men så er vi nok over i HIFI grej.

Filmen knækker lidt for mig når man vil give flere tusinde for et strømkabel på ½-1 meter der sidder i en almindelig stikkontakt i væggen, men bliver man lykkeligere af det er det ok for mig.

 

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2008 kl. 19:10
Jaa...

Skift fra et tyndt højtalerkabel kabel til et tykt kan høres, men det er ikke let at høre en forskel på kabler der ikke begrænser den strøm der løber, for ikke at sige umuligt. Men der er mange der sværger på det modsatte.

LINK

Hvad angår HDMI og fx 2 stk forskellige 1.3 certificerede kabler a fx 3 meter, det ene dyrt og det andet billigt, er der ingen forskel hvis de virker naturligvis. Det er nemlig et spørgsmål om det sidste, der er ikke noget trylleri som nogen tror. Det er en datastrøm af et ens udseende i begge kabler og der er ingen forskel for enden af kablet. Hvis der er en forskel i det billige kabel, virker det ikke. Fx ved et 10 meter kabel eller længere.

 


Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 12:28

I enhver subjektiv sammenligning, hvadenten det er hifi, vin, biler, kvinder eller hvad man nu kan finde på, så vil alle mennesker uden undtagelse være ramt af én eller anden form for placebo-effekt. Det man skal være opmærksom på er imidlertid for det første at placebo ikke kan forklare alt - i nogle situationer ER der rent faktisk forskel på ting, som vi ikke lige har en forklaring klar på. For det andet at placebo virker begge veje: Hvis der rent faktisk ER forskel på to forskellige højttalerkabler, men du er fuldstændigt overbevist om at det kan der bare ikke være, så kan placebo-effekten betyde at du bevidst eller ubevidst "overhører" den forskel, og konkluderer at der ikke er forskel, selv om du rent faktisk kunne have hørt en forskel hvis du havde haft en mere åben indgangsvinkel. Derfor skal man passe lidt på med bare at skrige "placebo" efter en hvilken som helst forskel man ikke selv forstår. Det relevante er at udelukke placebo'en på den ene eller den anden måde. Den mest populære, men ikke altid skudsikre metode er blindtestning. I tilfælde hvor dét vi ønsker at registrere kan måles objektivt, kan en måling afgøre udfaldet, og så er en blindtest overflødig.

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 13:07

Ingen tvivl om at nogle producenter er skuppelløse.

Se bare her. Det er i mine øjne det bedste eksempel på hvilket blår producenterne af og til stikker i øjnene på de stakkel hi-fi-entusiaster.

http://www.usa.denon.com/ProductDetails/3429.asp Det er et cat5 ethernetkabel på 1,5 meter til 500 USD! Selv hvis man laver det i exceptionel god kvalitet er det en faktor 25 grådigt for dyrt.

Når det er sagt er der selvfølgelig stor forskel på (analoge) kabler, ihvertfald/især i den billigere ende af skalaen.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2008 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Se bare her. Det er i mine øjne det bedste eksempel på hvilket blår producenterne af og til stikker i øjnene på de stakkel hi-fi-entusiaster.

Hønen eller ægget? Det pågældende kabel gør stensikkert ikke en bjælde forskel på lyden via DenonLink, men det sjove er at Denon har haft meget svært ved at få DenonLink taget seriøst af traditionelle hifi-entusiaster, netop fordi kablet "jo er et computerkabel, det kan umuligt være hifi!" Så når man endelig laver en ordentlig standard, der er designet så det er komplet ufølsomt overfor hvilket kabel man bruger, så tager kunderne det ikke seriøst, de vil have "hifi-kabler". Så Denon har været nødt til at lave et "hifi-kabel", og sælge det til en relativt høj pris, for at kunderne overhovedet vil bruge det, paradoksalt nok.

Jeg er primært overrasket over at ingen af de almindelige kabel-producenter har kastet sig over dét noget før, men det siger vel netop noget om hvor lidt udbredt DenonLink er - og hvis de ikke snart får en blu-ray godkendelse på det, så dør det desværre nok igen.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2008 kl. 14:19
DenonLink er nok en død sild, for hvis Denon ikke gør mere for
DenonLink, end de gør idag, og vel HDMI v1.3a kan jo stort set det
samme som DenonLink, så er der jo stor set ingen grund til at havde
DenonLink, det kan jo også ses på at ingen Denon SACD eller Blu-ray
afspille har DenonLink.

For at vent tilbag til Placebo effekten, så er NOROST kable nok et rigtig
god eks. for mere reklame gas skal man lede længe efter.
Til top
LarsKnudsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Juli-2006
Status: Offline
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2008 kl. 03:03
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

I enhver subjektiv sammenligning, hvadenten det er hifi, vin, biler, kvinder eller hvad man nu kan finde på, så vil alle mennesker uden undtagelse være ramt af én eller anden form for placebo-effekt.

...

 

Interessant post, havde aldrig rigtig tænkt på placeboen som være en udelukkende faktor. Er det ikke muligt at sende et kendt lydsignal ud, gennem et kabel og sammenligne det resulterende lydsignal efter det er kommet gennem kablet? På den måde kan man vel sammenligne signalerne og se om der reelt er nogen forvrængning, og få en vurdering af kablet baseret på objektiv måling?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu