recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - RROD - firmwareopdateret maskine
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRROD - firmwareopdateret maskine

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
chuckie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Emne: RROD - firmwareopdateret maskine
    Sendt: 03-Marts-2009 kl. 21:23

Hej folkens.

Jeg står i den situation, at jeg ved www.gamers-shop.dk har købt en firmwareopdateret Xbox360. Nu er problemet at jeg har fået fejlen med 3 blinkende røde lys. Maskinen er ca. 13 måneder. Jeg har taget kontakt til sælgeren, men han vil ikke udbedre skaden, og henviser til at Microsoft udbedrer denne form for skader gratis.

Mit problem er, hvis jeg sender min Xobx ind til Microsoft, så vil min opdatering af firmwaren gå tabt.

Jeg mener at siden jeg har købt et "færdigt" produkt indeholdende en opdatering af firmwaren, så forpligtiger sælger sig til, at jeg får en maskine tilbage som er firmwareopdateret. Altså at de efter Microsofts udbedren af den nuværende fejl skal sørge for at maskinen bliver firmwareopdateret.

Er jeg helt på galt spor her? Siger købeloven ikke at køber ikke må stilles dårligere ved tilfælde at garanti- og reklamationssager?

Håber at nogen herinde kan tage stilling til mine spørgsmål.

På forhånd tak
Anders Johansen

Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-August-2006
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 21:41
Såvidt jeg ved er det butikken der har garanti/reklamations ansvaret og ikke producenten. Jeg kan dog godt forstå sælger, da MS ikke tager godt imod "kunder" som (ifølge dem) mishandler deres produkt.

Du bør ikke være bange for at midste firmwareopdateringen, men derimod om at modtage en regning på ca. 100 euro da der ikke længere er garanti på fra MS. At de samtidig opdaterer (og dermed sletter) firmwaren er en selvfølge.

Personligt kommer jeg i tanke om ordsproget "man ligger som man har redt".
Til top
chuckie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 21:57

Tak for dit svar.

Men jeg mener at når sælger går ind og modificerer en konsol, så den almindelige garanti ikke længere gælder, så overtager han forpligtigelserne.

Jeg har jo også betalt ekstra for at sælger påtager sig ansvaret.

Til top
skipper Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Maj-2006
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 22:15
Jeg fandt dette på deres side:

Garanti på vores produkter

Idet konsollen bliver åbnet, frafalder garantien fra Microsoft/Nintendo/Sony totalt. Dette vil med andre ord sige at, hvis du vælger at udskifte din konsols standard case, chip modde, eller på andre måder modificere din konsol, vil Microsoft/Nintendo/Sony ikke servicere konsollen ud fra garanti aftalen.
Gamers-Shop yder garanti på selve produktet, altså casen/chip/mm. men ikke hardwaren.

Hvis du derimod har købt din Konsol hos Gamers-Shop overtager vi garantien både på konsollen og modifikationen. Det vil sige at hvis du vælger at købe en konsol med modifikation, vil garantien dække et år fremad, og dette er altså også på elektronikken inden i konsollen. For at denne garanti er aktuel, skal modifikationen være installeret af Gamers-Shop.

Garantien forfalder hvis der er tegn på mishandling eller ukorrekt brug af produktet.

Iht. det de skriver så er du udover de 12 måneder garanti. Spørgsmålet er så om en forhandler kan tilsiddesætte den to års reklamationsret? Umiddelbart kan det argumenteres at du ikke har behandlet produktet, som det var tiltænkte og derved frafalder din reklamationsret, selvom det ikke dig der fysisk har moddet den, men du har bestilt det.

Jeg mener ikke du har så meget at komme efter.

Betal butikken for at modde tilbage til alm. firmware og send konsolen ind. Mod det selv og send ind. Eller drop xbox/køb ny.

/Skipper
/Skipper
Til top
chuckie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 22:37

Hej skipper.

Langt hen af vejen er vi enige. Men jeg mener ikke at firmaet kan tilsidesætte reklamationsretten, da fejlen er en kendt fejl. Producenten har tilmed efter lanceringen af konsollen været ude og give 3 års ekstra garanti på netop denne fejl.

Det er Gamers-shop der som erhvervsdrivende sælger et modificeret produkt, og derfor kan jeg ikke klantres for, at konsollen er moddet. Derfor mener jeg at ansvaret ligger hos dem.

Sagen omhandler ikke blot pengene. Det er mere princippet i det hele. Jeg mener ikke at et firma kan frasige sig de 2 års reklamationsret. Og i dette tilfælde vil jeg mene at der er argumenter for, at det er enten konstruktionen eller elektronikken der er skyld i fejlen - altså reklamation.

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 00:21
Nu er jeg ikke jurist, men du har jo gået med til, under deres vilkår, at købe en modificeret konsol.

At de tilbyder den eksta garanti, det er jo bare super, men det skal vel forstås som en forsikring udskrevet mellem dig og sælger, og derfor gælder den almene reklamationsret ikke - den gav du afkald på da den blev modificeret.

Der er ikke noget at gøre - du må til lommerne igen.
Til top
chuckie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 00:34
Man kan ikke som sælge ændre på garanti- og reklamationsretten på en sådan måde at det stiller køber dårligere. Det står der direkte i købeloven.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 07:01

Hej chuckie

Jeg er desværre enig med de andre her. Idet du har købt en modificeret Xbox 360 er du gået med til at fabr. garantien er væk MEN at sælger påtager sig garantien i 12 mdr.

Du skriver at Xbox'en er ca. 13 mdr. gammel, dvs. over de 12 mdr. som sælger har givet dig, hvorfor sælger er i sin gode ret til at afvise dig med mindre du vil betale for det.

Det er jo bare utrolig uheldigt at Xbox'en skulle gå i stykker lige efter de 12 mdr.

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 07:45
Oprindeligt skrevet af chuckie chuckie skrev:

Man kan ikke som sælge ændre på garanti- og reklamationsretten på en sådan måde at det stiller køber dårligere. Det står der direkte i købeloven.

Først, send en PM til Sandal om dette emne!

Desværre skal du se dette som et stykke arbejde som er blevet udført - den er "ulovlig", og derfor bortfalder producentgarantien. Du har så købt den et sted hvor de så tilgengæld er professionelle nok til at give dig garanti på det stykke arbejde som er udført, men ikke på konsollen som helhed.

Det er noget øv, men sådan er det når man modificerer ting
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 13:16

Der er i henhold til købeloven altid 2 års reklamationsret og denne ret kan ikke fraviges ved forbrugerkøb, jf. § 1, stk. 2.

Det er en udbredt misforståelse, at reklamationsretten bortfalder fordi man ændre ved produktet. Dette er ikke korrekt. Hvis skaden ville være opstået uanset ændringen af produktet, foreligger der stadig en mangel. Hvis forhandleren derimod kan sandsynliggøre, at fejlen er opstået pga. ændringen, så foreligger der egen skyld og manglen er ikke omfattet af købeloven. Hvis ændringen er foretaget af en tredjepart, vil man kunne gøre et erstatningskrav for reparationsomkostningerne gældende mod denne, da denne er skyld i manglen. Det kan dog være vanskeligt for den almindelige forbruger, at bevise, hvorvidt manglen opstod eller ikke opstod som følge af ændringen.

Det er givetvis korrekt, at garantien fra producenten, som er tredjepart i denne sag, er bortfaldet, men det ændre ikke på, at du altid kan og skal gøre din reklamationsret gældende overfor din forhandler. Forhandleren må gerne oplyse dig om, at det vil være nemmere og hurtigere, hvis du fremsætter reklamationen overfor producenten (når denne yder en sådan service), men din forhandler skal modtage og behandle din reklamation - også selvom forhandleren behandling alene består i, at videresende produktet til producenten.

Du har i det konkrete sag købt et færdigt produkt, et styk spillekonsol m. opdateret firmware. Det er det produkt din forhandler har solgt dig og det er det produkt du kan reklamere over. Det betyder selvfølgelig også, at produktet skal have de samme egenskaber efter en reparation. Hvis dette ikke er tilfældet, er der opstået mangler som følge af reparationen, hvorfor du kan reklamere over dette. Hvis forhandleren nægter at afhjælpe denne mangel, kan du hæve handlen.

Redigeret af Sandal - 04-Marts-2009 kl. 13:19
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
chuckie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 13:56

Sandal... Mange tak for dit svar.

Mit korte tid indenfor jura på AAU sagde mig det samme.

Hvis sælger alligevel ikke vil udbedre skaden, er mit næste skridt så, at indsende en klage til forbrugerklagenævnet?

Endnu engang... tak for din tid

Mvh.

Anders Johansen

Redigeret af chuckie - 04-Marts-2009 kl. 13:57
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 14:14

Oprindeligt skrevet af chuckie chuckie skrev:

Hvis sælger alligevel ikke vil udbedre skaden, er mit næste skridt så, at indsende en klage til forbrugerklagenævnet?

Det vil være det naturlige at gøre. Du skal dog være opmærksom på, at behandlingens tiden er forholdsvis lang og at forhandleren ikke er forpligtet til at følge afgørelsen. Du har dog mulighed for at opnå fri proces, når sagen har været omkring forbrugerklagenævnet, hvis det skulle bliver nødvendigt at gå i retten med sagen efterfølgende.

Hvis du har en retshjælpsforsikring vil denne muligvis kunne dække dine omkostninger, hvis du vælger at få direkte i retten. Her er ventetiden dog også lang, så uanset hvad, så kommer der ikke en løsning med det samme, hvis du ikke kan finde ud af det med din forhandler.

Redigeret af Sandal - 04-Marts-2009 kl. 14:21
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu