recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Beregning af  K Ohm værdierne, hjælp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBeregning af K Ohm værdierne, hjælp

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Emne: Beregning af K Ohm værdierne, hjælp
    Sendt: 22-Marts-2009 kl. 22:35

Jeg vil gerne have hjælp til beregning af  K Ohm værdierne på passiv stereo logaritmisk potentiometere.

en passiv Volumenregulerings diy boks skal have en indgang for CD, DVD, tuner, DAT, Squeezebox, osv. og en udgang som nogenlunde passer til indgangen på en ICEpower stereo forstærker.

Her under data på ICEpower ASP modulerne som skal lyd styres.

ICEpower500ASP Datasheet på pdf file her.

Her kan man se hvad værdier der at vælge imellem :

Alps Blue Beauty skulle være noget af det bedre. 

Men hvad vil passe bedst til mit ønske , og hvordan regner man det egentligt ud   

Redigeret af Peter Pan - 24-Marts-2009 kl. 22:39
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2009 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

For at regne / vælge det potentiometer der passer til dine ICE moduler skal man kende indgangs modstanden (impedans) i ICE modulerne. Det stå der ikke noget om i skemaet. Indgangen i din forforstærker skal passe med udgangen af det der er foran, og udgangen skal passe med det der er bagefter. Passe sammen i den her sammenhæng vil sige at de skal have samme impedans. Så det er ikke kun ICEene der bestemmer.

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2009 kl. 22:18

Tak for svar FLarsen 

Redigeret af Peter Pan - 24-Marts-2009 kl. 22:44
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2009 kl. 22:45

Indgangsimpedans af signalinput er ca. 8kΩ, som er en acceptabelt
belaesning for pre-ampere, aktivt delefilter udgange osv.

Ifølge databladet.

Så vi havner på en verdi på ca. 5 K Ohm for det passiv stereo logaritmisk potentiometere.

http://www.goldpt.com/sa1.html 

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 10:38

Indgangsimpedans af signalinput er ca. 8kΩ, som er en acceptabelt belaesning for pre-ampere, aktivt delefilter udgange osv.

Ifølge databladet.

Så vi havner på en verdi på ca. 5 K Ohm for det passiv stereo logaritmisk potentiometere.

Tag det lige roligt. Med et 5 K pot og 8 K indgangs belastning i ICE kommer du ned på ca. 3K belastning ved max volume. Kan du dine output ”holde” til det ? Jeg går ikke ud fra at du pre-ampere, aktivt delfilter eller lignende, men en CD afspiller der gerne vil belastes med for eksempel 47Kohm.

Formel for modstands beregning parallel

Rtot = 1/(1/R1 + 1/R2)  Ved 5K og 8K giver det Rtot = 1/(1/5000 + 1/8000) = 3077 = 3K077 ca 3K

Formel for modstands beregning Serie

Rtot = R1 + R2

Når du så skal regne indgangs impedansen ud for din konstruktion skal du tænke på at den ændre sig for hvilken indstilling der er valgt på volumenkontrollen.

Ved min volume

Rin = potentiometeret (her kaldet Rpot)

Ved max volume

Rin = 1/(1/Rpot + 1/Rin ICE)   Med 5K pot Rin= 1/(1/5000 + 1/8000) = 3077 = 3K077 ca 3K

Ved X volume.

RpotT (T for Top) er her lig den modstand der er fra potentiometer udtag til top/indgang. Ved lav volume er der en stor værdig omvendt ved lav volume.

RpotB (B for Bund) er her lig den modstand der er fra potentiometer udtag til bund/stel. Ved lav volume er der en lille værdig omvendt ved lav volume.

Rin= RpotT + (1/(1/RpotB + 1/Rin ICE))

Når udgang impedansen skal beregnes kommer Rout Kilde med i beregningen. RoutKilde er i serie med RpotTop så de skal lægge sammen og der efter parallelt med RpotBund.

Rout =  1/((1/(RoutK + RpotT)) +  (1/RpotB))

Jeg skulle nok have lavet et regne ark og afprøvet formlerne.

Men dine kilder, som skal aflevere lyd til volumenkontrollen, vil sandsynligt hellere have, at du vælger et potentiometer med en højere impedans end de 5 K. Det er en antagelse der bygger på mit start gæt og husk at du i praksis kommer ned på 3K Rin. Når en ind/udgang belastes forkert giver det en uønsket indvirkning på lyden. Det gør lyden dog også når vi indskyder et aktivt kredsløb men impedans tilpasning.

En korrekt vejlednig kræver,at man ved hvordan lyden bliver påvirket - for hver signal kilde - ved de givne ”for” lave belastninger, og naturlivis hvordan ICE indgangen påvirkes. Hvilket kompromis du skal vælge vil jeg ikke afgøre, men de fleste ville nok vælge 20K udgaven. Jeg hælder i retning af at CD udgangens impedans tilpasning gå forud for forstærkernes indgangs impedans tilpasning. Det afhænger naturligvis af de aktuelle forstærker kredsløb. De billige komponentpriser tillader dog heldigvis at prøve sig lidt frem.

Bare helt rolig, det er slet ikke så slemt i dit tilfælde. Det er faktisk rigtig "nemt" når ICE diagrammet kommer i spil i næste indlæg.

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 11:23

Databladet oplyser at ” et ikke balanceret input kan opnås ved at forbinde Vi- til AGND” og jeg antager at det er den løsning du vil benytte dig af.

Lydsignal strømmen ind i operationsforstærker er så lille at den i formel sammenhæng er uden betydning. Rin bestemmes derfor udelukkende af de 3 Vi+ modstande. Og det rigtige gode er at ICE lyden ikke bliver ændret af en mistilpasning af udgangs impedansen i din volumeregulering.

Ud af et lydkvalitets synspunkt skal du udelukkende vælge potentiometer ud fra hvad der passer bedst til dine signal kilder. Fedt ikk´ Med mindre at du lige har bestilt det 5K.

Nu kender jeg ikke data på dine signal kilder, med lad mig gætte videre på Rout = 47K. Her vil valget så blive 50K (evt 100k) og en ombygning at ICE modulerne. De 3 modstande kunne simpelthen øges 6 gange i værdi. Når du er i gang så gør det lige med de 3 andre modstande også, så undgår du problemer den dag der skal køres balanceret. C1 og C2 skal skiftes til nogle der er samme antal gange mindre som modstandene bliver større, med mindre at de er meget små. Ved at ændre indgangs impedansen på dine ICE får siganal kilderne en mere korrekt belastning. Det er i sær ved høj volume  at ICEens 8K indgangs impedans vil få indflydelse. Som en lille sidegevinst giver det også en mere betjenings venlig lyd regulering (tætter på samme dB spring ved lav og høj volume).

Redigeret af FLarsen - 28-Marts-2009 kl. 17:32

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 21:25
Hej FLarsen

Tusind tak for dit store arbejde med det fine indlæg.
Jeg har sendt dig en PM.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Indgangen i din forforstærker skal passe med udgangen af det der er foran, og udgangen skal passe med det der er bagefter. Passe sammen i den her sammenhæng vil sige at de skal have samme impedans. Så det er ikke kun ICEene der bestemmer.

Det er lavfrekvens, så udgangsimpedansen behøver ikke være lig med indgangsimpedansen. Jeg ville antage, at udgangsimpedanserne er neglicible. Men det betyder ikke, at udgangene kan belastes meget.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 00:12

Databladet oplyser at ” et ikke balanceret input kan opnås ved at forbinde Vi- til AGND” og jeg antager at det er den løsning du vil benytte dig af.

Det lyder fornuftigt nok.

Nu kender jeg ikke data på dine signal kilder, med lad mig gætte videre på Rout = 47K.

Her går det så helt galt! (Sorry Flemming).

Udgangsimpedansen i kvalitetsudstyr er ofte 50-200 ohm, max 600 ohm. I balancerede udstyr vil det nok være 600 ohm, men i HiFi (ex B&O) vil det være lavere, og iøvrigt oplyst i de tekniske data for apparatet.

Da din indgangs impedans er 8,2 kohm bliver det svært at skyde et potentiometer ind der. Indgangsimpedansen vil simpelthen belaste potentiometeret så meget at det får en underlig kurve, men du kan da prøve hvordan det lyder. Der bør ikke være nogen risiko for at du brænder potentiometeret af.

I stedet vil jeg foreslå en linje forstærker (impedansfølger) (én gangs forstærkning) sat ind mellem potentiometeret's udtag og forstærkerens indgang.

mvh Infinity
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 14:19
Nedenfor vises forholdene ved en ubelastet 5K attenuator(potentiometer), en 5K attenuator belastet med 8,2 kohm og en 10K attenuator belastet med 8,2 kohm.

Springene i lydstyrke mellem de forskellige trin er praktisk taget den samme over hele mellemområdet. Jeg ville nok vælge 10K attenuatoren, da den belaster mindst, da jeg synes, at springene i det lave område ser mest brugbar ud og da jeg ikke ville regne med at skulle lytte ved de to højeste lydstyrker, hvor springet ved 10K attenuatoren er højere end ved 5K attenuatoren. Impedansen med 5K og 10 K attenuatoren er nede på henholdsvis 3,1 og 4,5 kohm ved højeste lydstyrke og 4,0 og 6,8 kohm ved næsthøjeste lydstyrke.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Da din indgangs impedans er 8,2 kohm bliver det svært at skyde et potentiometer ind der. Indgangsimpedansen vil simpelthen belaste potentiometeret så meget at det får en underlig kurve, men du kan da prøve hvordan det lyder.

Jeg troede også, at der ville være en ret stor indflydelse på en del af kurven, men ifølge mine beregninger ovenfor, er indflydelsen ret lille. Det er kun springet mellem næsthøjeste og højeste lydstyrke, som er værd at nævne i denne sammenhæng.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 23:10

Hej og tak for jeres indlæg.

Jeg har en Cayin CD-252

Tekniske specifikationer:

Udgangsniveau, analog: 2 V
Analog udgang: 1 stk. RCA (Phono)

En RIAA forstærker TC-400D
Forforstærker til min pladespillere, med 2 x RCA eller 5 pol DIN tilkobling.

Indput: 5mV/ 1KHz / 47 K Ohm.
Output: 400mV/ 1KHz /1 K Ohm.
Frekvens omr. 20 Hz - 20 KHz

Og sidst men ikke mindst output fra et Creative Sound Blaster Audigy LS lyd kort i en PC.

Ovenstående er hvad jeg forestiller mig at kunne tilsluttes boksen.

10KOhm er standart i en færdig samlet SA1 Passive Level Control.  http://www.goldpt.com/sa1.html 

Så er det vel et 10 K Ohm jeg køber.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu