recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fladskærm og pejlevogn
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFladskærm og pejlevogn

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Fusser Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Emne: Fladskærm og pejlevogn
    Sendt: 25-November-2005 kl. 16:58

Hej

På arbejde kom vi til, at snakke om pejlevogne.

Jeg husker hvilken panik, sådan en sag kunne udløse tilbage i begyndelse af 80'erne, da jeg boede på Rigshospitalets kollegium. Lidt gevist var der vist.

Mit spørgsmål er, kan man pejle LCD og PLASMA tv?

Kan man pejle alm. TV, eller er/var det bare et stort blufnummer?

Venlig hilsen

En licensbetalende

Fusser

Redigeret af Fusser
jk

SONY KDL46W4500
DENON AVR-1908
BOSE Acoustimass 10
JVC DR-MH30S
YOUSEE Samsung HDD Boks
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2005 kl. 17:26

Hej Fusser,

Alle TV kan pejles. Det skyldes, at tuneren lækker visse frekvenser og det er meget teknisk altsammen. Faktisk er TV lidt forskellige, så en dygtig pejler kan skelne dem fra hinanden i f.eks. en opgang.

Mine data stammer fra bladet HiFi og Elektronik, der også fik spørgsmålet i flere omgange. Og som udd. elektroniktekniker, er jeg også sikker på, at der ikke er tale om bluff.

Men jeg ved ikke, om der i dag kører pejlevogne rundt. Der er ikke så meget på nettet om det. Og DR bruger nok også meget IT i jagten på sortseere.

Hvordan kommer faldskærme lige ind i billedet? Tastefejl eller hur? 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2005 kl. 17:31

PS: Det lykkedes mig lige at finde denne avisartikel om pejlevogne:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=1377744/

Den dækker det vist meget godt, og jeg lærte også lidt mere af at læse den. Det ser ud til, at DR helt droppede at bruge pejlevogne i 1990.

Om det meget tekniske på engelsk: http://www.tvlicensing.biz/detection/

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Fusser Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Februar-2004
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2005 kl. 17:49

Hej

UPS

TASTEFEJL, er rettet

Fusser

jk

SONY KDL46W4500
DENON AVR-1908
BOSE Acoustimass 10
JVC DR-MH30S
YOUSEE Samsung HDD Boks
Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Februar-2005
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2005 kl. 17:56
Man går simpelthen frem efter et kartotek efter gl. opskrift. Man ved hvad sandsynligheden er for at folk i dag har fjernsyn ( skud: mindst 95% har farve). Da jeg kender en del der er taget på et års tid her i Odense, ved jeg at DR gerne dropper at gå tilbage i tiden, såfremt man tilmelder sig straks. Flere har måttet som andre finde sig i at der gøres udlæg efter de nye regler om løntilbageholdelse via told& skat
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2005 kl. 17:59

Til Fusser: Okay, det var ellers en spændende overskrift!

Jeg håber, du nu har lidt flere facts til dig selv og dine kolleger om emnet.

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2005 kl. 18:36

Oprindeligt skrevet af Fusser Fusser skrev:

Kan man pejle alm. TV, eller er/var det bare et stort blufnummer?

Det er en and.

Man legede med pejleudstyr i begyndelsen af firserne, men fandt det for usikkert og dyrt at udvikle videre på. Men man havde skabt en myte - som blev fastholdt helt frem til pejlevognene kørte i garage i begyndelsen af 90'erne. Ingen vil rigtig bekræfte at pejlevognene ikke fandtes - og ingen vil bekræfte at de fandtes.

Af en eller anden grund prøver man at fastholde myten, selvom der ikke er grund til det mere. Men det sker muligvis fordi folk stadig tror på pejlevognen den dag i dag.

At de hed pejlevogne var en del af myten - de kunne ligeså godt have heddet skræmmevogne eller noget tredie. Det var biler som licens folkene kørte rundt i, mens de stemte dørklokker (eller bare viste flaget). De stemmer stadig dårklokker, men i dag uden de specielle "pejlevogne" der reelt ikke var andet end en transport-bil.

/Lars

Redigeret af Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2005 kl. 18:44

En and?

En myte?

"I 1977 indkøbte [DR] 14 biler, og indrettede dem med pejleudstyr i licenskontorets største aktion nogensinde. Aktionen blev fulgt op med omfattende TV-spots."

Det er med kilder angivet og det hele i den JP-artikel, jeg linkede til. At købe 14 biler og en masse udstyr kalder jeg ikke at lege.

Hvad er din kilde, Lars?

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2005 kl. 18:45

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Alle TV kan pejles. Det skyldes, at tuneren lækker visse frekvenser og det er meget teknisk altsammen. Faktisk er TV lidt forskellige, så en dygtig pejler kan skelne dem fra hinanden i f.eks. en opgang.

Tunerens signaler er alt for svage. Det er udstråling fra liniefrekvensen som kan måles på afstand. Men liniefrekvens-delen findes ikke i fladskærme.

Men et er at måle udstråling fra liniefrekvens på afstand, noget andet er at holde ud på gaden eller stå i en opgang og forsøge at detektere et TV. Det er her myten opstod - for DR prøvede at få folk til at tro at de reelt kunne måle præcist hvor der var TV-apparater tændt.

Reelt var de målinger præget af en så stor usikkerhed, at de næppe blev anvendt i praksis. Pejlevognen pejlede ingenting - den var et skræmmebillede.

Men selvfølgelig ringede de på hos folk, præcis som de gør i dag.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2005 kl. 18:47

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Det er med kilder angivet og det hele i den JP-artikel, jeg linkede til. At købe 14 biler og en masse udstyr kalder jeg ikke at lege.

Jamen, bilerne var der. Nogle hvide biler som der stor "DR pejlevogn" på siden.

Men det jeg siger (påstår) er at der aldrig blev pejlet noget fra dem. Det var udelukkende transport-biler for licens-folkene, samt skræmmevogne som kørte landet tyndt (i denne uge kører pejlevognene i Vejle og Ballerup - og det gjorde de så)

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2005 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Tunerens signaler er alt for svage...

...at de næppe blev anvendt i praksis. Pejlevognen pejlede ingenting - den var et skræmmebillede.

Kilde, tak!

Jeg har udover de angivne links flere fagblade (HiFi & Elektronik, Populær Radio- og TV-teknik m.fl.) med artikler om det tekniske i pejling og det drejer sig ikke om liniefrekvenser. Der er artikler, der følger en licensmand på job, beskriver udstyret etc. 

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2005 kl. 19:12
PS: Jeg tror bestemt på, at tunere i dag er bedre skærmet end de typisk var i 70'ernes og 80'ernes TV.
M.v.h. Carser

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu