Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
|
Emne: Anmeldelse af RipNAS Sendt: 13-April-2009 kl. 23:02 |
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
|
hummelmose
Administrator
Skribent, udvikler
Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Point: 3978
|
Sendt: 13-April-2009 kl. 23:14 |
Jeg vil gerne starte selv. Jeg har den stående og køre de næste 4-5 dage mere, så hvis der er noget i overhovedet vil have testet eller svar på, så bare shoot...
|
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 13-April-2009 kl. 23:43 |
Har du overvejet hvad du kunne bygge en for selv? Det ligner et standard mini-ITX motherboard (endda med parallelport) med en Atom CPU, 1 Gb RAM, en 320 GB 2.5" harddisk, et mini-ITX kabinet med DVD drev. Ud fra disse specs synes jeg at 7500 kr lyder af meget (selv med en WHS licens).
Redigeret af JesperLund - 13-April-2009 kl. 23:44
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
hummelmose
Administrator
Skribent, udvikler
Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Point: 3978
|
Sendt: 13-April-2009 kl. 23:47 |
JesperLund skrev:
Har du overvejet hvad du kunne bygge en for selv? Det ligner et standard mini-ITX motherboard (endda med parallelport) med en Atom CPU, 1 Gb RAM og en 320 GB 2.5" harddisk. Ud fra disse specs synes jeg at 7500 kr lyder af meget (selv med en WHS licens).
|
Et passivt kølet kabinet, koster vel et par tusinde, motherboard 500 kr. en 500 GB harddisk en lille tusse, et slot in drev 500 kr. og så lidt til licenser til Firefly og deres ripNAS løsning. Jeg tror alligevel ikke jeg kan lave så lækker en maskine, men medgiver at det er et OEM operativsystem med lidt ekstra features. Bliver det min fremtidige NAS. hmm. Måske. En af de ting jeg kan lide ved den, er at den har mulighed for IIS og mine programmer.
|
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
|
|
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 13-April-2009 kl. 23:57 |
hummelmose skrev:
Et passivt kølet kabinet, koster vel et par tusinde
|
Ikke til mini-ITX... Sålænge der kun sidder 2.5" harddiske i kabinettet burde det være tilstrækkeligt at varmen stiger op gennem lufthuller i toppen. Ok, jeg kan godt se at der står heat-pipe technology på deres webside, men det virker noget overkill efter min mening (og mini-ITX erfaring).
Redigeret af JesperLund - 14-April-2009 kl. 00:00
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
Binnerup
Guld medlem
Oprettet: 26-September-2005
Point: 1137
|
Sendt: 14-April-2009 kl. 07:27 |
mCubed HFX kabinettet, som denne er bygget på har én fordel over andre Mini-ITX løsninger, og det er muligheden for at køre med 2 x 2,5" diske.
Efter min mening er det direkte problematisk at løsningen leveres med mulighed for kun én disk, kombineret med at man ikke selv bare skifter diske - på en Windows Home Server hvor baggrunden for produktet er duplikering og sikkerhed af data.
Mange vil være tilbøjelige til at vælge den "billigste" model, og så ryger sikkerheden.
|
|
|
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
|
Sendt: 14-April-2009 kl. 10:04 |
Jeg har ikke nogen erfaring med hardwaren i RipNAS, men selve ripping softwaren kender jeg, og jeg savner en lidt længere gennemgang af denne, for det er altså en solid software løsning.
Det er dbPowerAmp som bruges til at rippe med, et program jeg har brugt i mange år efterhånden da jeg synes det er uovertruffent. Det koster også lidt penge, men jeg synes de er ganske godt givet ud. Jeg opgraderede for ikke så længe siden til dbPowerAmp Reference (deres "premium"-udgave), hovedsageligt for at få muligheden for BatchRipping, som også er det RipNAS benytter sig af. Og det betyder som sagt at man bare smider en skive i drevet, hvorefter den automatisk finder info og ripper cd'en. Når den er færdig efter 3-5 minutter spytter den cd'en ud og man kan lægge den næste i - uden nogen som helst user interaction med selve programmet.
Det er så den overfladiske del af det (som du også er inde på). Udover dette så kan du 100% selv indstille hvordan du vil have lagret musikken, hvilket er væsentligt for en overbliks-fanatiker som mig, der vil have musikken lagret, tagget og navngivet på en helt bestemt måde. Der er også mulighed for at rippe til alverdens kendte og mindre kendte formater. De mest gængse kommer som standard med når du installerer, resten kan meget nemt via et interface i programmet hentes og installeres.
Jeg har som nævnt ikke prøvet RipNAS, så jeg ved ikke hvor mange af disse muligheder der foreligger i den, men det skulle undre mig om de havde skåret mulighederne væk. Jeg går ihvertfald ud fra at det bare er en lettere tilpasset udgave af deres Reference udgave der er installeret på RipNAS.¨
Jeg er dog enig i at de Covers der er tilgengælige ikke er verdens bedste kvalitet, men da jeg hovedsageligt benytter musikken på min iPhone og diverse iPods er det ikke til at se - det ville dog være lækker med Covers i iTunes kvalitet, men det kræver jo også lige at der er en database der hoster dem.
|
|
Binnerup
Guld medlem
|
Sendt: 14-April-2009 kl. 10:20 |
Er cover kvaliteten ikke udelukkende en konfigurations ting?
Vi bruger GD3 (og FreeDB samt MusicBrainz) på My Movies' konkurrende software, og covers leveres her i op til 500x500 pixels, tilsvarende benyttes MusicBrainz sammen med Amazon's webservice til at levere covers, og Amazon's er også i god opløsning.
Disse bliver dog i embedding skaleret. Softwaren kan gemme i to forskellige formater, fx. Flac som primært format, og et "Mobile" format, fx. en lav kvalitets MP3.
Ved det primære format bliver "folder.jpg" filer gemt i (op til) 500x500 pixels, og 200x200 til "Mobile" format, og embedded i begge formater i 200x200 pixels.
Disse størrelser er konfigurér bare, og mon ikke at RipNAS'ens kan være det også?
Vedr. jonaskp's kommentar kan det nævnes at software er en special Windows Home Server software, men bygger på byggekoldser fra deres standard pogram, men det er ikke "bare" den samme software.
|
|
|
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 14-April-2009 kl. 11:39 |
Binnerup skrev:
mCubed HFX kabinettet, som denne er bygget på har én fordel over andre Mini-ITX løsninger, og det er muligheden for at køre med 2 x 2,5" diske. |
Der er andre mini-ITX kabinettet som kan have 2x2.5" diske. Jeg er helt enig i at mCubed HFX micro kabinettet er en elegant løsning til passiv køling, men jeg mener at det er skudt over målet med en processor som Atom og en server der ikke skal lave ret meget det meste af tiden. Hvis man derimod skulle lave et mediecenter med en Core2Duo processor og passiv køling ville det være rigtigt smart og pengene værd.
|
|
|
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
|
Sendt: 14-April-2009 kl. 11:44 |
Binnerup skrev:
Disse størrelser er konfigurér bare, og mon ikke at RipNAS'ens kan være det også?
Vedr. jonaskp's kommentar kan det nævnes at software er en special Windows Home Server software, men bygger på byggekoldser fra deres standard pogram, men det er ikke "bare" den samme software.
|
I dbPowerAmp findes der en funktion der kan nedskalere billederne hvis man ønsker det. Jeg mener dog at jeg har slået den fra eller sat den ret højt, men får stadig ikke verdens bedste coverkvalitet. Skal måske lige have rodet lidt mere med det.
Jeg regnede også med at det var noget specielt software. Jeg mente bare at det IMO ville være fuldstændigt tåbeligt at begynde at fjerne nogle af de gode funktioner såsom muligheden for fleksible navngivning samt alle de forskellige formater der er understøttelse for. Jeg kunne derfor ikke forestille mig at de havde fjernet disse muligheder, men jeg kan selvfølgeligt tage fejl.
|
|
Binnerup
Guld medlem
|
Sendt: 14-April-2009 kl. 11:51 |
JesperLund skrev:
Der er andre mini-ITX kabinettet som kan have 2x2.5" diske. |
Ja, det er rigtigt - du kan sætte en 2 x 2,5" til 3,5" adapter i, og så kan du reelt have det i de kabinetter der understøtter én 3,5" disk, og et slim drev.
Jeg er umiddelbart enig i at prisen er alt for høj.
|
|
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 15-April-2009 kl. 10:51 |
Det virker efter min mening totalt gakket den løsning, ihvertfald rent prismæssigt.
RipNas hedder den, fordi den (efter min opfattelse) har et CD (eller er det DVD) drev og kan rippe CDére.
Jeg blev ikke helt klog på, hvad den præcise pris var. Men hvis det er 7500,- for boksen UDEN disk, så er det helt hul i hovedet. En mindst lige så nem løsning består oftest i allerede eksisterende software i form af sin egen PC, og så kan man tillægge en dertil indkøbt NAS for en pris der er langt under de 7500,- Media Player kan rippe direkte til NASén i stort set samme form for brugervenlighed. Måske ikke lige Flac, men det er sådan set kun et spørgsmål om software.
Det eneste jeg umiddelbart kan se som en fordel ved denne boks, det er WHS softwaren, og det er evt. den der virkelig trækker prisen op, selvom det er en udtalelse som jeg baserer på absolut ingen personlig erfaring med softwaren.
Min umiddelbare opfattelse er, at det er en smart boks for folk der ikke ved bedre. For dem der ved bedre, er det en smart OG voldsom dyr boks!
|
|
|