recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med RMA hos ComputerSalg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProblemer med RMA hos ComputerSalg

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Emne: Problemer med RMA hos ComputerSalg
    Sendt: 19-Maj-2009 kl. 17:27
Min voksne datters 22 mdr. gamle Fujitsu-Siemens Amilo Pro bærbar computer er sendt til ComputerSalg med følgende fejlmeddelelse:

1. Defekt tastatur - en række bogstaver går trægt
2. Defekt knap til klik ved mousepad.
3. Stikket ved strømforsyning er løst.

Efter halvanden måned har jeg fået følgende mail fra ComputerSalg:

"Tilbud på 5500 modtaget grundet væske skade. ønskes det beneyttet ellers kan i afvise det og få sendt den retur mod et
undersøgelses gebyr på 700 kr. besvar venligst denne mail med hvad der ønskes /RN"

Kan det virkelig være rigtigt?

1. Min datter afviser på det kraftigste, at hun har spildt noget i computeren, og defekterne er i øvrigt heller ikke opstået samtidig.

2. Selvom defekterne på tastatur og klik-tast skulle skyldes en vandskade, er den vel ikke skyld i det løse strøm-hunstik.

3. 700 kr. for at tilbagesende computeren virker meget dyrt. ComputerSalg skriver på deres hjemmeside, at de kræver 420 kr. i timen (inkl. moms) for arbejde, der ikke er dækket af reklamationsret.

Hvad skal jeg gøre?

Min datter kunne sådan set godt leve med det defekte tastatur og mousepad, men jeg har ikke lyst til at betale 700 kr. i løsepenge for computeren. Og slet ikke 5500 kr. for en reparation af en 4000-kr. PC, som burde repareres under reklamationsretten.

vh. Thomas

PS. Når Fujitsu-Siemens ikke selv tager sig af RMA-sagen skyldes det, at ComputerSalg har købt computeren som et erhvervsparti.

Redigeret af ThomasP - 20-Maj-2009 kl. 12:24
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 17:46
Defekterne på tastaturet bliver sikkert påstand mod påstand, så den bliver sikkert svær. Også fordi de måske har ret. Men stikket ved strømforsyning, der ville jeg nok prøve og forhør mig, hvorfor denne ikke er dækket af reklamationsretten.
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Point: 2323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 17:59

Jeg tror desværre eller ikke der er det store at gøre. Computersalg har skrevet i deres betingelsern at RMA uden ønsket løsning afregnes med 420 kr i timen og da du ikke kan tjekke om de reelt har brugt 1½ time på at tjekke dem, så er der ikke meget at gøre end at betale.

De sidder jo trods alt med "den lange ende", da de jo blot kan vælge at beholde computeren.

Jeg havde problemer med min Acer computer men der gik det hele igennem Acer, hvilket gjorde det lidt lettere. Små butikker kan oftest være sværere at overtale til at droppe eksempelvis et undersøgelsesgebyr.

Du kan jo prøve at argumentere for at det ikke burde tage dem over en time at konstatere "vandskaden" og dermed kræve kun at blive afkrævet 420 kr (+ moms?) men meget bedre tror jeg ikke du kan gøre det.

Trist men sandt.

Mvh.

Casper
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 17:59

Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Kan det virkelig være rigtigt?

Ja. Når de første 6 måneder efter levering er gået, så er det køberen der har bevisbyrden for, at manglerne er omfattet af reklamationsretten. Forhandleren har undersøgt produktet, hvilket han er forpligtet til, men har konstateret er manglerne er sket som følge af en fugt/vandskade. Hvis forbrugeren ikke er enig heri, skal han bevise eller i hvert fald sandsynliggøre, at dette ikke er tilfældet. Jeg synes dog det lyder noget mærkeligt, at de pågældende skader kan opstå som følge en en fugt/vandskade, så jeg synes i skal være kritiske over dette og bede forhandleren begrunde hvordan de er kommet til det resultat.

Vil umiddelbart tro, at problemet med det løse stik til strømforsyningen er opstået som følge af almindeligt slid, hvorfor det ikke er omfattet af reklamationsretten.

Jeg synes ikke 700 kr. i undersøgelsesgebyr lyder dyrt, men du skal være opmærksom på, at forhandleren skal have oplyst dig om dette gebyr inden reklamationen, for at han må opkræve dette.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
mhaahr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-December-2008
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 18:19
Bed forhandleren dokumentere skadens omfang og art ved hjælp af billeder.

(Det gjorde vi altid der hvor jeg arbejdede i sin tid). 700,- i undersøgelsesgebyr, er ikke dyrt. Vi plejede at tage over 800,-
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 19:12

Hvis den er købt brugt, så kan denne løsning nok ikke bruges.

Men prøv ellers at ring til HP support og giv dem serienummer, eller check det inde på deres hjemme side.

HP tilbyder 1 års garanti, som du kan slå op inde på deres side, og måske endda se om den er udvidet grundet andre årsager som fejl på bund kort.

Via type og serie nummer i bunden af maskinen , kan du nok få denne garanti information, og så kan HP henvise dig til om de overtager reparationen og dermed afviser forhandlerens påstand om ikke garanti dækket fejl. Jeg tror nemlig ikke forhandleren vil gå imod HP's egen oplysninger om garanti..

Har du en HP dækning, selvom de kalder det erhvervsparti, så må HP og forhandleren afgøre hvordan de modtager den. Du kan spare din 700,- her.. Det er jo forhandlerens fejl at påbegynde en vurdering hvis HP giver garanti. så den skal de tage selv og påføre "ommer".

Men igen, 22mdr er lige på grænsen.

UPS!
Ser nu at jeg fik forklaret mig udfra HP, og det er jo helt forkert!
Nå men ideen virker måske alligevel.

Redigeret af pendec - 20-Maj-2009 kl. 21:49
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 20:01

Jeg ville også kræve noget billeddokumentation.

På den anden side her de, som nævnt, fat i den lange ende.

Har været ude for noget lignende med en mobil der begyndte at slukke/tænde af sig selv. Tænkte fint nok, der var blevet passet godt på den så den skulle selvfølgelig repareres/byttes.

Men nej, de påstod den havde fået fugt. Den havde dog aldrig været i vand/regn etc. Men de sagde at kondens ved at gå fra kulden udenfor og ind i varmen var nok (og ekspedienten sagde at den selvfølgelig skulle være slukket indtil den var varmet op/affugtet!!! (uden pis, jeg var ved at springe en pakning på daværende tidspunkt!))!

De glemte heldigvis at opkræve deres undersøgelsesgebyr, men tlf. blev ikke rep'et...

Redigeret af thor-thor - 19-Maj-2009 kl. 20:03
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Men nej, de påstod den havde fået fugt. Den havde dog aldrig været i vand/regn etc. Men de sagde at kondens ved at gå fra kulden udenfor og ind i varmen var nok (og ekspedienten sagde at den selvfølgelig skulle være slukket indtil den var varmet op/affugtet!!! (uden pis, jeg var ved at springe en pakning på daværende tidspunkt!))!

næste gang, husk at forklare at denne samtale vil blive optaget og brugt i det videre forløb af denne sag, hvis de ikke ønsker at dokumentere deres påstand og hjælpe/afhjælpe uden at komme med sø forklaringer.

Den virker fint, især når man præsenterer den lille optager eller de hører "bip-bip" under samtalen, det er helt lovligt at gøre. så længe du bare siger det i starten og at det fremkommer på båndet i starten så har du alt på det rene. Og det kan skam bruges når de fejlinformerer kunder.

Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 22:24
Talte efterfølgende med forbrugerstyrelsen. De sagde at der rent faktisk var en mulighed for at sælger ville få ret i, at kondens i nogle tilfælde kunne være nok!
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Februar-2006
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 23:22
Tak for svarene.

For en god ordens skyld: Computeren er ikke købt brugt, men Fujitsu-Siemens fortæller, at de ikke servicerer denne serie udover 12 mdr., da det et en pro-udgave. De har i øvrigt repareret den én gang under garantien - uden bøvl.
Og de er jo i deres gode ret til at afvise varen efter et år. Og som kief skriver, er det nok sværere at få små butikker til at vise kulance. Noget jeg måske vil overveje, næste gang jeg handler.

Jeg synes stadig 700 kr. er lidt dyrt for blot at konstatere fejlen. Jeg havde regnet med max 500, som mange andre bruger. Selvfølgelig kan forretningens omkostninger til tjekket sagtens være højere, men det burde efter min opfattelse være en del af forretningens service. Og hvad skal jeg i øvrigt bruge ComputerSalgs oplysning om en timepris på 420 kr. inkl. moms til, hvis der ikke er nogen grænse for tidsforbruget. Kunne butikken også have krævet 1500 kr. i gebyr?

Hvad hvis det kun er tastaturfejlen, der skyldes evt. væske, mens muse-knappen er en mekanisk fejl?

vh. Thomas

Redigeret af ThomasP - 20-Maj-2009 kl. 12:25
Til top
Datashoppen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-December-2008
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 06:49

Tak for svarene.

For en god ordens skyld: Computeren er ikke købt brugt, men Fujitsu-Siemens fortæller, at de ikke servicerer denne serie udover 12 mdr., da det et en pro-udgave. De har i øvrigt repareret den én gang under garantien - uden bøvl.
Og de er jo i deres gode ret til at afvise varen efter et år. Og som kief skriver, er det nok sværere at få små butikker til at vise kulance. Noget jeg måske vil overveje, næste gang jeg handler.

Jeg synes stadig 700 kr. er lidt dyrt for blot at konstatere fejlen. Jeg havde regnet med max 500, som mange andre bruger. Selvfølgelig kan forretningens omkostninger til tjekket sagtens være højere, men det burde efter min opfattelse være en del af forretningens service. Og hvad skal jeg i øvrigt bruge ComputerSalgs oplysning om en timepris på 420 kr. inkl. moms til, hvis der ikke er nogen grænse for tidsforbruget. Kunne butikken også have krævet 1500 kr. i gebyr?

Hvad hvis det kun er tastaturfejlen, der skyldes evt. væske, mens muse-knappen er en mekanisk fejl?

vh. Thomas

Sodavand, kaffe mm. er desværre noget man ser jævnligt, når man reparerer bærbare pc’er, det taget ikke mere 5-10min at konstatere og en halv til en time at skifte et motherboard, om prisen er rimelig må du tale med butikken om.

Men når det nu er sagt, kan de ikke opkræve et undersøgelse gebyr, uden du er blevet oplyst om det ved indlevering. Feks. ved du har skrevet under på noget, da du indleverede hvor de har oplyst om pris for undersøgelse. DET ER IKKE NOK, DET STÅR PÅ DERES HJEMMESIDE.

"Praksis er, at butikkerne har lov til at tage et undersøgelsesgebyr, når blot de har oplyst forbrugeren om gebyret, inden varen undersøges"

se evt.

www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/6/undersoegels esgebyr/

www.forbrugerraadet.dk/nyheder-alle/nyhed251/?ref=2820

Her er en afgørelse på en ligende sag, som butikken har tabt.:

www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/unders oegelsesgebyr0/

Redigeret af Datashoppen - 24-Maj-2009 kl. 06:56
Til top
Business101 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-Februar-2006
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 10:44

Tak for svarene.

vh. Thomas

blev du gjort opmærksom på de specielle RMA betingelser i forbindelse med købet, for på hjemmesiden står det klart at de kun tager gebyret for varer tilsendt computersalg, og kigger du på deres RMA er FS produktRMA håndteres direkte af servicepartner danmark. således skulle du have været gjort opmærksom på denne specielle procedure ved købets indgåelse og dette skal være anført på regningen.

http://computersalg.dk/rma_step1.html?RMAProducent=FujitsuSi emensCo

Men bed dem om at sende billeddokumentationen til dig på mail.

Redigeret af Business101 - 24-Maj-2009 kl. 10:44
Panasonic TH-42PX70EA, Onkyo TX-SR605, KEF KHT5005.1

KEF KHT2005.2

Dreambox dm500-s, Popcorn Hour

Windows Home Server

SB3 og Squeezebox Duet

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu