recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ang. defekt Sandberg HDMI-switchbox
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAng. defekt Sandberg HDMI-switchbox

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Emne: Ang. defekt Sandberg HDMI-switchbox
    Sendt: 22-Maj-2009 kl. 19:58

Hej.

Er der nogen der ved, hvordan man som forbruger er stillet i forhold til producenten, hvis ét af hans produkter forårsager uoprettelig skade på éns elektronik-grej?

Sagen er den, at jeg har købt en Sandberg HDMI-Switchbox (fordi den understøtter HDMI 1.3), men som skal tilsluttes et stømstik for at man kan skifte rundt imellem indgangene på den. Nu har switchboxen imidlertid indenfor ganske få dage først brændt HDMI-udgangen af på min ny-indkøbte Denon DVD-2930 ("FEDT"!  ), og dernæst på min 5 år gamle Panasonic DVD-S97 ).

Mistanken retter sig sig helt konkret imod 'Input 3'-indgangen på boxen: Det er dér de to berørte afspillere har været tilsluttet. Jeg har haft Switchboxen i brug i en måneds tid, men har egentlig ikke haft mistanke om nogen defekt port, idet det indtil for ganske nylig kun har været 'Input 1' og 'Input2'-portene, der har været i brug. Og de har ingen skade forårsaget.

- Men hvordan står jeg?
- Har jeg en oplagt "sag"?
- Kan jeg kræve erstatning hos Sandberg for to delvist ødelagte afspillere?

Venlig hilsen
Musicus



Redigeret af musicus - 23-Maj-2009 kl. 14:04
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 14:03
Nogen gode råd?
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 16:04

Du skal søge på nettet efter produktansvar. Jeg har desværre ikke tid til at hjælpe.

 



Redigeret af Sandal - 23-Maj-2009 kl. 16:04
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 20:10
Bemærk, at der er (eller i hvert fald har været) en bagatelgrænse på produktansvar. Beløbet har engang været 4000,-. Jeg ved ikke, om det er ændret.
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 21:21

Med erstatning for både Denon DVD-2930 afspilleren og Panasonic DVD-s97 afspilleren (som nu hedder DVD-s100) plus refundering af penge for den defekte boks, løber det samlede beløb op i 7.000-8.000 kroner. Muligvis er det så bagateller for nogen, her anno 2009.

For mig føles det dog ikke som nogen lille bagatel. Det føltes nærmere som penge direkte ud af vinduet. Mine penge.  Men tak for tippet.



Redigeret af musicus - 23-Maj-2009 kl. 22:08
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 00:25
Jeg fandt lige noget lidt mere håndfast:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2407

§ 8.
Ved fastsættelse af erstatning i henhold til § 6, stk. 1, for skade på ting fradrages et beløb på 4.000 kr.

Stk. 2. Justitsministeren kan til gennemførelse af EF-direktiv herom ændre beløbsangivelsen i stk. 1.


Til top
mhaahr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2008
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 15:58
Problemet er blot at DU skal bevise at portene ikke var i stykker, før du købte/brugte HDMI-splitteren.

En firholdsvis svær byrde at løfte.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af mhaahr mhaahr skrev:

Problemet er blot at DU skal bevise at portene ikke var i stykker, før du købte/brugte HDMI-splitteren.

En firholdsvis svær byrde at løfte.

Jeg er overbevist om, at det i praksis vil være tilstrækkeligt at bevise, at splitteren brænder porte af. Det burde relativt nemt kunne undersøges.


Til top
mhaahr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2008
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 21:30
Du kan prøve, men al min, mangeårige, erfaring siger mig at du ikke kommer langt. Producenten vælger, hvis du brokker dig nok, helt at boykotte kontakten til dig, og forventer at du ikke gider vente 12-24 måneder på en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, som de så ikke nødvendigvis skal følge.

Dernæst er der hele problematikken, om hvis problem det er; sælgers eller producentens.

Enhver sælger, vil nægte at anerkende, at de har et ansvar.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2009 kl. 21:46
mhaahr, du forholder dig ikke til det, jeg skrev til dig.
Til top
mhaahr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2008
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2009 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

mhaahr, du forholder dig ikke til det, jeg skrev til dig.


Jeg forholder mig til det faktum, at selv hvis du kunne bevise, at det er der fejlen, skal du stadig overbevise producenten om at det er deres problem.

Min erfaring siger mig, at du ikke kommer langt. Dermed ikke sagt, at du kan prøve, men jeg prøver blot at svare på dine spørgsmål:

- Men hvordan står jeg? Dårligt!
- Har jeg en oplagt "sag"? Ja. Men ikke én man "bare" vinder.
- Kan jeg kræve erstatning hos Sandberg for to delvist ødelagte afspillere? Ja, der er dog en bagatelgrænse på 4000,-.

Jeg forholder mig til hvordan forholdene er i virkeligheden.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2009 kl. 08:47
mhaahr, du bør nok se at få styr på, hvem der har skrevet hvad i denne tråd.

Du citerer mig for en del, jeg ikke har skrevet.

Mine bidrag til tråden har været en omtale af 4000,- kroners grænsen samt en korrektion af din fejlagtige påstand vedr. bevisførelse.


Redigeret af Allan Olesen - 25-Maj-2009 kl. 08:48
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu