|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
musicus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
![]() Sendt: 22-Maj-2009 kl. 19:58 |
Hej. Er der nogen der ved, hvordan man som forbruger er stillet i forhold til producenten, hvis ét af hans produkter forårsager uoprettelig skade på éns elektronik-grej? Sagen er den, at jeg har købt en Sandberg HDMI-Switchbox (fordi den understøtter HDMI 1.3), men som skal tilsluttes et stømstik for at man kan skifte rundt imellem indgangene på den. Nu har switchboxen imidlertid indenfor ganske få dage først brændt HDMI-udgangen af på min ny-indkøbte Denon DVD-2930 ("FEDT"! Mistanken retter sig sig helt konkret imod 'Input 3'-indgangen på boxen: Det er dér de to berørte afspillere har været tilsluttet. Jeg har haft Switchboxen i brug i en måneds tid, men har egentlig ikke haft mistanke om nogen defekt port, idet det indtil for ganske nylig kun har været 'Input 1' og 'Input2'-portene, der har været i brug. Og de har ingen skade forårsaget. - Men hvordan står jeg? Venlig hilsen Redigeret af musicus - 23-Maj-2009 kl. 14:04 |
|
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
|
![]() |
|
musicus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
![]() |
Nogen gode råd?
![]() |
|
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
|
![]() |
|
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
Du skal søge på nettet efter produktansvar. Jeg har desværre ikke tid til at hjælpe.
Redigeret af Sandal - 23-Maj-2009 kl. 16:04 |
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|
![]() |
|
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
Bemærk, at der er (eller i hvert fald har været) en bagatelgrænse på produktansvar. Beløbet har engang været 4000,-. Jeg ved ikke, om det er ændret.
|
|
![]() |
|
![]() |
Med erstatning for både Denon DVD-2930 afspilleren og Panasonic DVD-s97 afspilleren (som nu hedder DVD-s100) plus refundering af penge for den defekte boks, løber det samlede beløb op i 7.000-8.000 kroner. Muligvis er det så bagateller for nogen, her anno 2009. For mig føles det dog ikke som nogen lille bagatel. Det føltes nærmere som penge direkte ud af vinduet. Mine penge. Redigeret af musicus - 23-Maj-2009 kl. 22:08 |
|
|
![]() |
|
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
Jeg fandt lige noget lidt mere håndfast:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2407 § 8. Ved fastsættelse af erstatning i henhold til § 6, stk. 1, for skade på ting fradrages et beløb på 4.000 kr. Stk. 2. Justitsministeren kan til gennemførelse af EF-direktiv herom ændre beløbsangivelsen i stk. 1. |
|
![]() |
|
mhaahr ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-December-2008 Status: Offline Point: 79 |
![]() |
Problemet er blot at DU skal bevise at portene ikke var i stykker, før du købte/brugte HDMI-splitteren.
En firholdsvis svær byrde at løfte. |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg er overbevist om, at det i praksis vil være tilstrækkeligt at bevise, at splitteren brænder porte af. Det burde relativt nemt kunne undersøges. |
|
![]() |
|
mhaahr ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-December-2008 Status: Offline Point: 79 |
![]() |
Du kan prøve, men al min, mangeårige, erfaring siger mig at du ikke kommer langt. Producenten vælger, hvis du brokker dig nok, helt at boykotte kontakten til dig, og forventer at du ikke gider vente 12-24 måneder på en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, som de så ikke nødvendigvis skal følge.
Dernæst er der hele problematikken, om hvis problem det er; sælgers eller producentens. Enhver sælger, vil nægte at anerkende, at de har et ansvar. |
|
![]() |
|
![]() |
mhaahr, du forholder dig ikke til det, jeg skrev til dig.
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg forholder mig til det faktum, at selv hvis du kunne bevise, at det er der fejlen, skal du stadig overbevise producenten om at det er deres problem. Min erfaring siger mig, at du ikke kommer langt. Dermed ikke sagt, at du kan prøve, men jeg prøver blot at svare på dine spørgsmål: - Men hvordan står jeg? Dårligt! - Har jeg en oplagt "sag"? Ja. Men ikke én man "bare" vinder. - Kan jeg kræve erstatning hos Sandberg for to delvist ødelagte afspillere? Ja, der er dog en bagatelgrænse på 4000,-. Jeg forholder mig til hvordan forholdene er i virkeligheden. |
|
![]() |
|
![]() |
mhaahr, du bør nok se at få styr på, hvem der har skrevet hvad i denne tråd.
Du citerer mig for en del, jeg ikke har skrevet. Mine bidrag til tråden har været en omtale af 4000,- kroners grænsen samt en korrektion af din fejlagtige påstand vedr. bevisførelse. Redigeret af Allan Olesen - 25-Maj-2009 kl. 08:48 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |