recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fremtidens fladskærmspaneler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFremtidens fladskærmspaneler

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
miffe2507 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Emne: Fremtidens fladskærmspaneler
    Sendt: 01-Juli-2009 kl. 13:38

Gennem de sidste par år, har der været en stor og vidt spændt debat, om hvorvid LCD eller Plasma er det bedste panel på markedet.

Jeg læste et sted, at det næsten har udviklet sig til en religionskrig

Plasma <-> LCD

Men...

Jeg synes efterhånden at den er blevet en smule triviel, og alle de her forum indlæg, om hvad der er bedst, forvirrer mere end de hjælper ...

Så jeg valgte at sætte mig ind i teorien bag hvert enkelt panel, og har besluttet mig for, hvilken af de to der er mest ineffektiv...

Men igen ...

Så kiggede jeg lidt på de teorier og innovative projekter som ligger ude i fremtiden; LED(til dels) og OLED

Som i teorien består af de samme komponenter nemlig lysdioder, men hvor opbygningen af netop disse er altafgørende for, den store forskel der faktisk er på kvaliteten, af disse typer af paneler.

Der er en del svagheder ved LED teknologien som bla. samsung benytter i deres aktuelle paneller, nemlig edge-LED. Grundlæggende har samsung bare udskiftet lystofrørende fra et normalt LCD-TV, med nogle dioder. Dette giver en bedre kvalitet, men har nogle af de samme svagheder som LCD også lider under - EKS. kan der ikke opnås en perfekt sort, fordi der altid vil "løbe" noget lys forbi...

Jeg undersøgte markedet igen, og fandt at LG(en artikel på denne her side) lavede et LED-panel med backlight, altså hvor dioderne sider placeret lige bag skæmen, og panelet altså kan slukke helt for dioder i en afdeling af skærmen, og dermed opnå en perfekt sort.

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=2947&zoneid=5

OLED's opbygning er jeg ikke helt fortrolig med endnu, men efter denne test:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id= 1245917286

-> er det tydeligt at der et fremtidsperspektiv i panelobygningen. Levetiden, som der bliver beskrevet i artiklen, er, generelt for dårlig til at produktet kan blive implementeret i TV-produktion endnu. Derudover er der også bergænsninger i produktionsmetoden, der gør det svært at lave panelerne store nok, til et stue-tv.

Men igen igen ...

Så sad jeg og kiggede på hvad enheden cd/mm2 betyder(enheden som ofte bliver brugt til at måle lysstyrken på TV - ikke vigtigt), og jeg faldt over en artikel om laser teknologien, igen var der en artikel realteret til emnet, og i den artikel blev der nævnt en anden teknologi, som jeg aldrig havde hørt om før:

PenTile RGBW™

http://www.clairvoyante.com/technology.html

Men teknologien er ikke så langt fremme som OLED, jeg er faktisk ikke engang sikker på der er lavet en prototype endnu...

Så her, efter en lidt overfladisk gennemgang af styrker og svagheder, kunne jeg godt tænke mig at stille et spørgsmål op til debat:

Hvad bliver den næste religionskrigskrig i "TV-branchen"?

PenTile RGBW™ <-> (O)LED

Og tror i stadig at Plasma har en chance i fremtiden?

Eller er PenTile RGBW™ teknologien så langt ude i fremtiden, at den nærmere skal opfattes som en afløser til OLED?

Redigeret af miffe2507 - 01-Juli-2009 kl. 14:59
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2009 kl. 14:24
Om 10 år har oled overtaget hele markedet. Alle ulemper ved lcd og plasma bliver minimeret. Men OLED er ikke bare lig med god billedekvalitet. der bliver lige så stor forskel som et crt engang havde fra bund til top. Men alle vil får en bedre kvalitet end i dag. Plasma er allerede på vej over til dem til som vil have et korrekt billede og lcd/led og overtager alt under 50 tommer.
så led/lcd ryger også ud til højre, men prisen bliver jo afgørende. Der går rigtig mange år før et 40 tommer oled koster det samme som et LED.
Jeg har lige købt et plasma 500M og hvis jeg ikke kan få et oled næste gang hedder det projektor. Selve teknikken bag lcd/led kan ikke give mig det billede som jeg ønsker.

Redigeret af xcardman - 01-Juli-2009 kl. 14:25
Til top
miffe2507 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Juli-2007
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2009 kl. 15:04

Jeg er helt enig i dit synspunkt på OLED, men noget jeg synes er interessant, er PenTile RGBW™. Jeg havde aldrig hørt om den teknologi, og jeg må indrømme, at jeg har meget høje forventninger til den. Som der bliver beskrevet i artiklen, gives der mulighed for at lave tv med rigtig høje opløsninger...

Men jeg må indrømme at OLED virker som et stort gennembrud...

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1246263816

-> tillykke med dit pio!

Redigeret af miffe2507 - 01-Juli-2009 kl. 15:05
Til top
T-Ras Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-November-2008
Point: 334
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2009 kl. 17:12

Lige en tilføjelse:
Det der RGBW er altså ikke en panelteknologi. Det er bare et alternativ til RGB opdelingen, som pt. benyttes i alle fladskærme. Med en hvid enkeltfarve slipper du for at skulle have lys i både R, G og B, hvilket sparer strøm. Det har intet med panelteknologi at gøre, ud over at du får 4 "grundfarver" i stedet for 3.

Så din tråd mister måske lidt af sin relevans...

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2009 kl. 21:07

Personligt begynder jeg at tvivle på,at LCD teknologien indhenter/overhaler plasma på rå billedkvalitet - inden OLED tar over.Spørgsmålet er om LCD producenterne overhovedet satser ? Alle kræfterne bruges tilsyneladende på "tynd,tyndere,trådløs". Disse features sælger unægteligt også flere TV ,end god billedkvalitet.Så hvorfor bruge energi på billedkvalitet ? 

Plasma her et synligt forspring nu, - som jeg tror holder hele kapløbet ud . .  

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu