|
Digitalt videokamera - hvilket? 3CCD? |
Besvar | Side 123 4> |
Forfatter | |||
tychsen
Super bruger Oprettet: 18-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 476 |
Emne: Digitalt videokamera - hvilket? 3CCD? Sendt: 27-December-2005 kl. 21:23 |
||
Kære forum, Jeg har lige siden jeg var knægt ejet mit eget videokamera. Men nu kan mit meget brugte Sony DCR-TRV 650E altså ikke mere. Den er begyndt at nægte at sluge bånd, bipper tit uden grund og nægtet tit at optage. Det er bare træt af dage, og hvem kan bebrejde det? 8 års slid og tæsk... Nå, men nu har jeg besluttet at tage kvantespringet fra det forrige århundredes Hi8-kvalitet til nutidens vel snart hedengangne DV-kvalitet. |
|||
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7908 |
Sendt: 27-December-2005 kl. 21:29 | ||
Hvis du nu endelig skal tage et kvantespring - hvad så med et harddiskvideokamera? Du kan læse mere om dem her: HDD-videokamera. Ud over de i artiklen nævnte modeller, der var de første, så kommer der et 16:9 kamera snart. Få evt. fat i JVC's nye katalog og læs mere om disse videokameraer.
|
|||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|||
tychsen
Super bruger Oprettet: 18-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 476 |
Sendt: 27-December-2005 kl. 21:49 | ||
Hej Thorvald, Det har jeg allerede læst (dog noget tid siden)... og det virker spændende. Jeg har dog i den forbindelse et par spørgsmål:
Og så bør jeg vel lige understrege, at det er et klart must, at videomaterialet kan editeres i Adobe Premiere. Der skal aldrig redigeres meget, men lidt fade, tekst og musik skal der ofte på mine optagelser. Her ser jeg altså MPEG-materiale som en hæmsko... Redigeret af tychsen |
|||
tychsen
Sendt: 27-December-2005 kl. 22:12 | ||
Har rodet lidt i det med redigeringsmuligheder, og camcorderinfo.com skriver således om dette emne:
Editing the GZ-MG70’s footage can be a bit of a process, even with their software bundle, which includes PowerDVD 5 NE, PowerDirector Express NE, and PowerProducer 2 Gold NE. Video files are classified with the .MOD file extension. In order to import them into most editing programs, or even play them in Real Player or Windows Media Player, you need to manually change the file extension to .MPG. Can you imagine not knowing this until you’ve already recorded 7 hours worth of clips? The software bundle allows you to skip this step, but that benefit hardly outweighs the wealth of options that a true editing program could give you. The Power suite is rudimentary, and its main function is to get your footage to DVD. It offers you some flexibility in changing clip order and basic fade in / fade out, but the clutter of cheesy effects like text fly-ins will strike even beginners as undesirable. While it's not horribly difficult, if you want the ease of use of DVD playback you're probably smarter to go with a DVD camcorder. The other big editing headache involves audio. If you import the .MOD files and manually convert them to .MPG, the audio track is dropped. You can work with all the silent footage you like in Avid or Final Cut, but including the original audio, at least for now, means using the bundled editing programs. Here, again, MiniDV is the preferable option. MiniDV footage may take time to capture onto a computer, but the quality and flexibility it offers are usually worth it. Det må altså være en negativ ting, som der måske ikke vægtes højt nok her på siderne... eller? |
|||
Erling
Bruger Oprettet: 08-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 62 |
Sendt: 27-December-2005 kl. 22:19 | ||
tænk har testet følgende videokamera: Canon MV880XE ,Canon MVX35iE , Canon MVX45iE, Canon MVX350iE Priserne på digitale videokameraer i næsten professionel kvalitet er styrtdykket. Panasonic scorer både guld, sølv og bronze i denne test af 15 kameraer Samlet bedømmelse vægtes således: Billedkvalitet45%, lydkvalitet 20%, betjening og batteriets driftstid tilsammen 25% og alsidighed 10%. Se mere på www.taenk.dk hvis du ikke vil batale for testen over nettet har dit lokale bibliotek tænk liggende. |
|||
De Herligste hilsner
Erling |
|||
Thorvald
Sendt: 27-December-2005 kl. 22:46 | ||
Interessant nok indlæg tychsen. Som jeg havde forstået HDD-Cams, så ville optagelse redigering og overspilning til DVD, alt sammen foregå i mpeg-verdenen, hvilket skulle være en fordel. Kan Adobe Premiere ikke arbejde med mpg-filer?
Redigeret af Thorvald |
|||
Thorvald. |
|||
tychsen
Sendt: 27-December-2005 kl. 23:01 | ||
Nej, generelt er det en stor bagdel at redigere i råmateriale der er incodet i MPEG. Jeg kender ikke den tekniske årsag, men tror det har noget at gøre med de ressourcer der skal til, for at decode en MPEG-strøm.
Adobe Premiere og mange andre semi-professionelle/professionelle redigeringsprogrammer kan kun behandle DV-video (avi-filer). Altså jeg har da prøvet at importere nogle MPEG-klip, men det giver en hulens masse problemer. For det første suger det sindsygt på systemressourcerne, dernæst er der ikke billede på filen, men kun lyd. Og af ovenstående kan jeg forstå, at der med JVC's filer er det modsatte problem - altså ingen lyd, men kun billede. Men det kan da godt være, at der findes proffe programmer derude, som er i stand til at behandle MPEG-materiale og redigere dette lige så smertefrit som DV-materiale... jeg tror det bare ikke. Der er vel for pokker en rationele og logisk forklaring på, hvorfor alle semi-proffer arbejder i DV og redigere i DV og kun benytter MPEG som final output til DVD-mediet. Tilføjet: desuden kan jeg generelt ikke lide ideen om, at man ikke kan smide optagelserne ind på ens PC, og så frit benytte det editeringsprogram man nu selv ønsker. Og at man i det mindste ikke bare kan se filerne i en mediaplayer. Man taber jo åbenbart lyden, når filerne omdøbes til *.mpg... Kan vi få en kommentar fra en teknisk kyndig Redigeret af tychsen |
|||
Thorvald
Sendt: 28-December-2005 kl. 07:13 | ||
Det kan jeg nu ikke se, at det skulle være en ulempe - med de fleste videoredigeringsprogrammer kan man jo hente sit DV-materiale ind i DVD-kvalitet (eller SVCD eller VCD for den sags skyld) og redigere i dette - og det er der ingen problemer i.
Fordi DV har været standarden i et stykke tid nu.
Ja, det synes jeg også man skal kunne - og hvis man ikke kan det, så er det usmart, hvad enten den optager i mpeg-2 eller DV. Og ja - en kommentar fra en teknisk kyndig på området - tak! |
|||
Thorvald. |
|||
tychsen
Sendt: 28-December-2005 kl. 11:14 | ||
Det er så min påstand, at det er en ulempe. Om det så kun er lokalt på min PC at det fucker op, eller om det er generelt, aner jeg ikke. Det kan jo være, at jeg bare ikke har haft installeret en ordenlig MPEG-decoder... |
|||
BrianJVC
-- Brian er stoppet hos JVC Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1188 |
Sendt: 28-December-2005 kl. 14:36 | ||
I skal købe den version der hedder Pinnacle Studio DV 10 Media Suite. Redigeret af BrianJVC |
|||
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize
|
|||
BrianJVC
-- Brian er stoppet hos JVC Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1188 |
Sendt: 28-December-2005 kl. 14:38 | ||
|
|||
|
|||
BrianJVC
Sendt: 28-December-2005 kl. 14:44 | ||
JVC GR-DF470 - med F1.2 blænde hvilket udnytter 70% af lyset der hvor du filmer, ingen anden producent opererer med så stor en blænde, ca 5000,- JVC GR-X5 - 3CCD DV-kamera samt 5-Megapixel still - verdens mest kompakte DV-kamera med 3CCD og 5-megapixel, ca. 9000,- JVC GZ-MC100 - Harddisk kamera, optager på medfølgende 4GB Microdrive eller et CF kort eller SD kort, 2 Megapixel still, og flot videokvalitet, slår de fleste DV-kameraer i samme prisklasse, 1/3,6" CCD på 2.000.000 pixels, ca. 6000,- normalpris ca. 9000,- JVC GZ-MC500 - Harddisk kamera 3CCD, 5-megapixel still, widescrenn optagelse, digital voice recorder, ca. 11.000,- |
|||
|
|||
Besvar | Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |