recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor/Lærred til udfordrende stue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor/Lærred til udfordrende stue

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor/Lærred til udfordrende stue
    Sendt: 28-Juli-2009 kl. 17:21

Hej alle,

Til efteråret skal jeg have købt projektor og lærred til min hjemmebio.

I den anledning har jeg en del udfordringer eller problemstillinger, som gør det endnu sværere for mig at vælge projektor og lærred.

Mine krav/ønsker og problemstillinger:

- Billedstørrelse, omkring 86-100”, helst nok 92-96”.

Siddeafstanden er nemlig ca. 3,3 meter, så jeg synes det ville passe bedst, og det er også omtrent THX standard, så de fleste gæster ville kunne se med uden at få tenniskamp-ondt-i-nakken.

- Derudover ønsker jeg ikke at skulle flytte mine fronthøjttalere ret meget fra hinanden (de står nu 1,95m fra hinanden)

Kan man ikke få noget lærred hvor lyden kunne passere igennem?

Har andre erfaringer med noget sådan?

- Projektoren skal understøtte 1080/24p og have forholdsvis fremtidssikret HDMI udgave.

- Den må meget gerne have mulighed for sådan noget ”motion” frame interpolation som jeg kan forstå er en religiøs ting om man kan lide det eller hader det.

- Den skal være forholdsvis lysstærk:

Vi har p.t. ikke mørklægning - Planen er dog oftest at se film efter mørkets frembrud (om sommeren sidder vi alligevel udenfor på terrassen), men det ville være rart, hvis man kunne se en landskamp selv hvis det er lyst.

Stuen har hvide lamelgardiner, men de giver jo enormt meget lys alligevel, da de ikke er af mørklægningstypen.

Der er lyst ask parket, lyse vægge og loft, og det bliver der ikke ændret på.

Se i øvrigt billeder af stuen i min hjemmebio (link øverst) for indtryk af vinduesparti/lysforhold m.v.

- Farve på projektor helst hvid, alternativt den helst være lille og kunne placeres på en hvid hylde på væggen i lofthøjde. (men så kommer den ikke så langt ud fra væggen, og Throw Distance problematikken som jeg kommer mere ind på bliver forværret)

- Pris: Jeg havde forestillet mig ca. 20-25K for en projektor og 5-7K for lærred, men pris er ikke første prioritet (ja, det må da selvfølgelig også gerne være billigere)

Min største udfordring må være Throw Distancen, som er forventeligt 5,6-5,9 meter alt efter hvilken projektor (dybden) jeg vælger, hvor meget den kan sidde ud fra væggen og stuen stadig ser pæn ud, og endelig hvor langt fra den modsatte væg lærred bliver sat op.(det skal min. 23 cm ud, da det skal køre udover TV’et)

Deraf indsnævres feltet over mulige projektorer, med mindre de kan fås med long throw linse.

Fås der nogle gode projektorer til almindelige penge, hvor man kan tilkøbe long throw linse?

Her de kandidater jeg bl.a. selv har kigget på:

Panasonic PT-AE3000U

Den har ikke bedste throw ratio til mit setup. Den er samtidig sort, så jeg får ikke lov til at hænge den for meget frem i rummet, den skal helst være tæt på væggen, men så bliver billedet ret stort.

Selv hvis jeg accepterer dette, er jeg slet ikke sikker på om den giver et godt billede så langt fra.

JVC DLA-HD350WE

En halvstor fætter. Kunne pga. farven nok godt hænge de cm ud fra væggen, der gjorde at jeg kunne presse billedet ned på f.eks. 92”

Har JVC’en noget motion interpolation eller lign. indbygget?

Sanyo PLV-Z700

Sanyo PLV-Z3000

Z700 er hvid og kunne placeres ud fra væggen, men den har dårligere specs end storebroderen som er sort. Har Z700 lys nok til mit setup med den afstand?

En illustration af det kommende setup, og de deraf fødte problemstillinger:

illustration bio setup

Denne 3D tegning viser problematikken, som altså er at projektoren skal sidde helt dernede på bagvæggen. Samtidig kan lærrered dels pga. æstetiske overvejelser og dels pga. siddeafstanden, ikke komme meget tættere på projektoren end de ca. 23 cm det under alle omstændigheder skal ud, for at komme ud over TV’et som her sidder bag lærredet.

Afstanden mellem højttalere er p.t. ca. 1,95 meter. Lytte/siddeafstand 3,3, så dem kunne jeg sådan set godt skubbe lidt ud til siderne for at skabe mere pladt til lærred. Alternativt skal lærredet ned foran højttalerne og være af et stof der lader lyden slippe igennem.

Vi har en forholdsvis lav sofa, så det duer ikke at lærredet bare kører ned til højttalerne.

Er der andre projektorer jeg bør overveje? Så Epson havde nogle, men ifølge projectorcentral, understøttede de vist ikke 24p...

Håber på nogle input, til hvad jeg selv synes er lidt af en gotisk knude. Skal af med mange penge, så vil helst ikke have for mange kompromisser, så hellere af med lidt flere penge.

Mvh.

Thomas

mvh.

Thomas
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

Akustisk transparente lærreder er en fornuftig mulighed hvis man sidder langt fra et stort billede. Fra 3-4 meters afstand skal man være klar over at det degraderer billedkvaliteten, hullerne i lærredet vil kunne ses, enten som direkte synlige huller, eller som en sløring af skarpheden.

- Projektoren skal understøtte 1080/24p og have forholdsvis fremtidssikret HDMI udgave.

Der er i virkeligheden ikke så meget i en projektor at fremtidssikre sig med. De fleste, hvis ikke alle, projektorer har 8 bit paneler alligevel, så om der f.eks. er Deep Color eller ej, er fuldstændigt underordnet. HDMI versionen skal passe med de funktioner projektoren nu engang har, om der er en HDMI version der kan nogle ting projektoren alligevel ikke understøtter, er jo ligegyldigt.

- Den må meget gerne have mulighed for sådan noget ”motion” frame interpolation som jeg kan forstå er en religiøs ting om man kan lide det eller hader det.

Jeg er modstander af det, men respekterer hvis folk vil have det - men jeg vil anbefale at se det i praksis, især fordi ulemperne bliver dét større på store billeder. Jeg vil anbefale at være ekstra opmærksom når det er et projektor-setup. Og så vil jeg anbefale at se noget forskelligt materiale på en projektor uden, og vurdere om det overhovedet er nødvendigt - mange af de problemer der er med bevægelser på fladskærme skyldes helt andre ting end dét motion compensation løser, så pas på at du ikke forsøger at løse et problem du slet ikke har.

Min største udfordring må være Throw Distancen, som er forventeligt 5,6-5,9 meter alt efter hvilken projektor (dybden) jeg vælger, hvor meget den kan sidde ud fra væggen og stuen stadig ser pæn ud, og endelig hvor langt fra den modsatte væg lærred bliver sat op.(det skal min. 23 cm ud, da det skal køre udover TV’et)

Deraf indsnævres feltet over mulige projektorer, med mindre de kan fås med long throw linse.

Det bliver absolut indsnævret ja, hvis din max billedbredde er 1,95 meter, så har du faktisk et decideret problem. 2,8x billedbredden som du har i JVC'erne er det bedste du kan finde i et humant prisleje, og husk at du skal indregne +-5% tolerance i dét tal - især hvis du også bruger lens shift.

Fås der nogle gode projektorer til almindelige penge, hvor man kan tilkøbe long throw linse?

Billigste jeg kender til med udskiftelig linse, er Sim2 HT380 der netop er sat kraftigt ned i pris, så en version med linse med op til 3x throw ratio vil koste ca. 56k. Øvrige projektorer med udskiftelige linser ligger tættere på 100k. Ellers findes der zoom-linser i løs vægt, men de er heller ikke helt billige.

Panasonic PT-AE3000U

Den har ikke bedste throw ratio til mit setup. Den er samtidig sort, så jeg får ikke lov til at hænge den for meget frem i rummet, den skal helst være tæt på væggen, men så bliver billedet ret stort.

Selv hvis jeg accepterer dette, er jeg slet ikke sikker på om den giver et godt billede så langt fra.

Derudover lider den under samme problem som alle andre LCD'er jeg har været i nærheden af: Dén lysstyrke der er på papiret, kan ikke udnyttes samtidig med en god farvegengivelse. Du må altså kort sagt vælge mellem korrekte farver og meget lys. Med 195 cm billedbredde burde det dog kunne gå, men det vil ikke være decideret lysstærkt.

JVC DLA-HD350WE

En halvstor fætter. Kunne pga. farven nok godt hænge de cm ud fra væggen, der gjorde at jeg kunne presse billedet ned på f.eks. 92”

Nej. Ikke desto mindre klart dén projektor jeg vil anbefale dig under de forhold du beskriver. Jeg er personligt DLP-fan, men JVC'erne er det bedste alternativ hvis det ikke lige skal være DLP, og der er såvidt jeg kan overskue ikke nogen DLP der opfylder dine placeringskrav billigere end den nævnte HT380.

Sanyo PLV-Z700

Sanyo PLV-Z3000

Z700 er hvid og kunne placeres ud fra væggen, men den har dårligere specs end storebroderen som er sort. Har Z700 lys nok til mit setup med den afstand?

Z700 har på INGEN måde lys nok til dit setup. Z3000 er bedre, men hvis det skal være LCD synes jeg Panasonic'en er et bedre valg.

Så ja, lidt en gotisk knude - HT380 med long throw linse er reelt dén projektor du bør have (hvis du kan undvære motion compensation), men er en del over dit fremlagte budget. Inden for dit budget kan jeg ikke se nogen løsning der dækker alle de nævnte punkter på én gang.

Men som sagt, mht. motion compensation, så bliv lige helt sikker på at det nu også er nødvendigt.

Redigeret af AV Precision - 28-Juli-2009 kl. 17:57
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 18:04

projektoren er jo nok ikke det store problem.det er straks være med lærred,der med de krav du stiller ikke er billigt.hvis det skal til nød kunne bruges i dagslys(ingen direkte sol på lærredet)er der nærmest kun stewart der laver noget der dur(firehawk eller greyhawk)jeg har selv et firehawk lærred som jeg syntes fungere imponerende i lyse omgivelser.

hvis det samtidig skal være akustisk transparent er stewart ikke den optimale løsning.slet ikke med den betragtningsafstand.der laver screen research et ret så lækkert produkt,som til gengæld ikke er ret godt til lyse forhold.så det bliver svært.et stewart fire/greyhawk motorlærred koster i omegnen af 25000.-mener det  er det samme for screen research

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Akustisk transparente lærreder er en fornuftig mulighed hvis man sidder langt fra et stort billede. Fra 3-4 meters afstand skal man være klar over at det degraderer billedkvaliteten, hullerne i lærredet vil kunne ses, enten som direkte synlige huller, eller som en sløring af skarpheden.

Der er i virkeligheden ikke så meget i en projektor at fremtidssikre sig med. De fleste, hvis ikke alle, projektorer har 8 bit paneler alligevel, så om der f.eks. er Deep Color eller ej, er fuldstændigt underordnet. HDMI versionen skal passe med de funktioner projektoren nu engang har, om der er en HDMI version der kan nogle ting projektoren alligevel ikke understøtter, er jo ligegyldigt.

Jeg er modstander af det, men respekterer hvis folk vil have det - men jeg vil anbefale at se det i praksis, især fordi ulemperne bliver dét større på store billeder. Jeg vil anbefale at være ekstra opmærksom når det er et projektor-setup. Og så vil jeg anbefale at se noget forskelligt materiale på en projektor uden, og vurdere om det overhovedet er nødvendigt - mange af de problemer der er med bevægelser på fladskærme skyldes helt andre ting end dét motion compensation løser, så pas på at du ikke forsøger at løse et problem du slet ikke har.

Det bliver absolut indsnævret ja, hvis din max billedbredde er 1,95 meter, så har du faktisk et decideret problem. 2,8x billedbredden som du har i JVC'erne er det bedste du kan finde i et humant prisleje, og husk at du skal indregne +-5% tolerance i dét tal - især hvis du også bruger lens shift.

Billigste jeg kender til med udskiftelig linse, er Sim2 HT380 der netop er sat kraftigt ned i pris, så en version med linse med op til 3x throw ratio vil koste ca. 56k. Øvrige projektorer med udskiftelige linser ligger tættere på 100k. Ellers findes der zoom-linser i løs vægt, men de er heller ikke helt billige.

Panasonic PT-AE3000U

Derudover lider den under samme problem som alle andre LCD'er jeg har været i nærheden af: Dén lysstyrke der er på papiret, kan ikke udnyttes samtidig med en god farvegengivelse. Du må altså kort sagt vælge mellem korrekte farver og meget lys. Med 195 cm billedbredde burde det dog kunne gå, men det vil ikke være decideret lysstærkt.

JVC DLA-HD350WE

Nej. Ikke desto mindre klart dén projektor jeg vil anbefale dig under de forhold du beskriver. Jeg er personligt DLP-fan, men JVC'erne er det bedste alternativ hvis det ikke lige skal være DLP, og der er såvidt jeg kan overskue ikke nogen DLP der opfylder dine placeringskrav billigere end den nævnte HT380.

Sanyo PLV-Z700

Sanyo PLV-Z3000

Z700 har på INGEN måde lys nok til dit setup. Z3000 er bedre, men hvis det skal være LCD synes jeg Panasonic'en er et bedre valg.

Så ja, lidt en gotisk knude - HT380 med long throw linse er reelt dén projektor du bør have (hvis du kan undvære motion compensation), men er en del over dit fremlagte budget. Inden for dit budget kan jeg ikke se nogen løsning der dækker alle de nævnte punkter på én gang.

Men som sagt, mht. motion compensation, så bliv lige helt sikker på at det nu også er nødvendigt.

fuck..du er hurtig otto

det er jeg åbentbart også,jeg så slet ikke det med throw ratio på projektoren

Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 18:50

Håber på nogle input, til hvad jeg selv synes er lidt af en gotisk knude.

Den gordiske knude har jeg læst om, og der skulle et sværdhug til for at løse den.

Den gotiske knude har jeg dog ikke hørt om før. Det må sikkert være en endnu hårdere nyser ........

Redigeret af musicus - 28-Juli-2009 kl. 19:12
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 19:16

Tak for det hurtige og detaljerede svar Otto.

Et par yderligere spørgsmål.

Et kort et først:

Man kunne jo placere projektoren i siden af rummet, men jeg mener ikke at have hørt om en projektor med så meget horisontal lens shift (70-100%, jeg har ikke målt helt nøjagtig efter)?

Rummet er 4,25 meter bredt, og billedet skal næsten være i midten, ca. 0,4 meter til højre for midten.

Placerede jeg den til højre i rummet, skulle den lens shiftes mindst, men nok stadig uopnåeligt?

Jeg antager ovenstående er en dødsejler, så lad os lege videre med tanken om en JVC DLA-HD350WE:

afstand væg til væg                                          652,5

Lærred ud fra væg forbi højttalere                  -38,0

Projektor dybde                                              -48,0

Luft til kabler (antager de sidder bagved)       -6,5

Throw distance                                       =     560 cm

Ifølge projectorcentral calculator, bliver det 91”, eller 202 cm billedebredde.

Lad os bruge 92”, det er vist mere gængs? Altså 92”, eller 204 cm billedebredde. Så er der også lidt buffer...

Men så kommer der jo sorte kanter på billedet... Hvor meget snakker vi om? 5cm på hver side?

Så ville vi være oppe på en lærredsbredde inkl. sorte kanter på 214 cm. Ergo skulle jeg kun flytte mine fronthøjttalere 10 cm til hver side, hvilket jeg tror er til at leve med... Et spørgsmål der mere vedrører HIFI end projektor/lærred. En kendt tommerfinger regel er jo ”afstand mellem fronthøjttalere” = ”lytteafstand”, og andre siger ”afstand mellem fronthøjttalere” =  3/4 eller 2/3 * ”lytteafstanden”... Synes det virker lidt ”bredt”...

Hvis der sidder en HIFI nørd og læser med, så svar endelig

Otto (andre må da også gerne svare), du skriver noget omkring en +/- 5% tolerance og i særdeleshed hvis man bruger lens shift:

Der bliver ikke brug for horisontal lens shift, projektoren vil sidde midt for billede.

Den skal sidde små 5-10 cm under loftet, så der bliver vel lidt vertical lens shift:       Loftshøjde 250cm:

Med linsen siddende ca. 15cm under loftet d.v.s. i højden 235 og et 92” billede er lig 115 i højden, og jeg så gerne at billedet startede i højden 75 cm over gulvet. D.v.s. midten af billede er i højden 132,5 cm.

Kan det lade sig gøre? (har jeg regnet rigtigt :-)

Man kunne godt sænke projektoren lidt selvfølgelig...

Men spørgsmålet er, hvor meget vil dette brug af lens shift betyde at jeg skal lægge ind som margin og i hvilken retning.

Med andre ord, holder mit regnestykke vand, vil jeg kunne installere en JVC HD350 med throw distance 560 cm og vise et 92” billede med de fakts her beskrevet?

halvdyr investering at hive i land hvis det ikke holder.

Mvh.

Thomas

mvh.

Thomas
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 19:52
HD350 kan godt vise et 92" billede på 560cm.

Når du ikke bruger horisontalt shift, kan projektoren forskyde 80% af højden; dvs. at med 115cm billedhøjde, kan du placere den 92cm over centrum af billedet.

Hvis dit centrum sidder i 132,5cm over gulvet, kan projectoren sidde 224,5 cm over gulvet - den skal altså sænkes 25,5 cm fra loftet (målt til centrum af linsen).

Linsecentrum sidder 9,5cm fra 'fødderne', så dit ophæng skal altså absolut minimum være 16cm.

Bemærk også at hvis du skal overholde foreskrifterne, så skal der være min. 20cm friluft bag ved projektoren. Linsen kommer altså minimum 68cm fra bagvæggen.

-Kent

Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 20:03

Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

HD350 kan godt vise et 92" billede på 560cm.

Når du ikke bruger horisontalt shift, kan projektoren forskyde 80% af højden; dvs. at med 115cm billedhøjde, kan du placere den 92cm over centrum af billedet.

Hvis dit centrum sidder i 132,5cm over gulvet, kan projectoren sidde 224,5 cm over gulvet - den skal altså sænkes 25,5 cm fra loftet (målt til centrum af linsen).

Linsecentrum sidder 9,5cm fra 'fødderne', så dit ophæng skal altså absolut minimum være 16cm.

Bemærk også at hvis du skal overholde foreskrifterne, så skal der være min. 20cm friluft bag ved projektoren. Linsen kommer altså minimum 68cm fra bagvæggen.

-Kent

ok, så bliver throw distance 546,5cm ~ 547 cm, hvilket medfører 89"... Så skulle det nok gå med 92". Den kommer godt nok lidt langt ud fra væggen :-/

Jeg antager den godt kan hænge fra et gipsloft med et korrekt beslag?

/ Thomas

mvh.

Thomas
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 20:29
I praksis kan den sagtens sidde tættere på væggen end 20cm (hvis der i øvrigt er god luft omkring den). Der er ingen indsugning/udblæsning eller stik og kabler bagpå - det eneste som foregår bagpå er udskiftning af pæren.

-Kent
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 11:00

Et kort et først:

Man kunne jo placere projektoren i siden af rummet, men jeg mener ikke at have hørt om en projektor med så meget horisontal lens shift (70-100%, jeg har ikke målt helt nøjagtig efter)?

Rummet er 4,25 meter bredt, og billedet skal næsten være i midten, ca. 0,4 meter til højre for midten.

Placerede jeg den til højre i rummet, skulle den lens shiftes mindst, men nok stadig uopnåeligt?

Ja, uopnåeligt - glem den løsning.

Jeg antager ovenstående er en dødsejler, så lad os lege videre med tanken om en JVC DLA-HD350WE:

afstand væg til væg                                          652,5

Lærred ud fra væg forbi højttalere                  -38,0

Projektor dybde                                               -48,0

Luft til kabler (antager de sidder bagved)       -6,5

Throw distance                                       =     560 cm

Ifølge projectorcentral calculator, bliver det 91”, eller 202 cm billedebredde.

Lad os bruge 92”, det er vist mere gængs? Altså 92”, eller 204 cm billedebredde. Så er der også lidt buffer...

Men så kommer der jo sorte kanter på billedet... Hvor meget snakker vi om? 5cm på hver side?

Lidt mere hvis det er tab-tension.

Så ville vi være oppe på en lærredsbredde inkl. sorte kanter på 214 cm. Ergo skulle jeg kun flytte mine fronthøjttalere 10 cm til hver side, hvilket jeg tror er til at leve med... Et spørgsmål der mere vedrører HIFI end projektor/lærred. En kendt tommerfinger regel er jo ”afstand mellem fronthøjttalere” = ”lytteafstand”, og andre siger ”afstand mellem fronthøjttalere” =  3/4 eller 2/3 * ”lytteafstanden”... Synes det virker lidt ”bredt”...

Hvis der sidder en HIFI nørd og læser med, så svar endelig

Jeg er vist "skabs-hifinørd"  Jeg snakker i hvert fald så meget om billede at nogle åbenbart har fået opfattelsen af at jeg ikke interesserer mig for lyd, hvilket er ret forkert... Du skal absolut ikke være bange for at få mere bredde mellem højttalerne end du har nu, tværtimod. Det kan svinge lidt fra lytterum til lytterum, og fra højttaler til højttaler, men i mit eget setup har jeg cirka lytteafstand = afstand mellem højttalerne, og det er klart bedre end hvis jeg rykker bare en halv meter bagud.

Otto (andre må da også gerne svare), du skriver noget omkring en +/- 5% tolerance og i særdeleshed hvis man bruger lens shift:

Der bliver ikke brug for horisontal lens shift, projektoren vil sidde midt for billede.

Den skal sidde små 5-10 cm under loftet, så der bliver vel lidt vertical lens shift:       Loftshøjde 250cm:

Med linsen siddende ca. 15cm under loftet d.v.s. i højden 235 og et 92” billede er lig 115 i højden, og jeg så gerne at billedet startede i højden 75 cm over gulvet. D.v.s. midten af billede er i højden 132,5 cm.

Kan det lade sig gøre? (har jeg regnet rigtigt :-)

Man kunne godt sænke projektoren lidt selvfølgelig...

Det kan godt lade sig gøre ja, men du kommer til at bevæge dig på kanterne. Generelt er tolerancen for lens shift om noget større end for zoom'en...

Men spørgsmålet er, hvor meget vil dette brug af lens shift betyde at jeg skal lægge ind som margin og i hvilken retning.

+-5% vil sige at du skal indregne margin i den "værste" retning. Hvis du beregner 202 cm billedbredde, er 204 cm for lidt. Du bør gå efter 210 cm.

Med andre ord, holder mit regnestykke vand, vil jeg kunne installere en JVC HD350 med throw distance 560 cm og vise et 92” billede med de fakts her beskrevet?

Jeg skal lige regne det nærmere efter inden jeg vil lægge hovedet på blokken - hvilket jeg i det hele taget ikke vil gøre hvis ikke jeg selv sælger udstyret. Sagt på en anden måde: Få dén du har tænkt dig at købe udstyret af, såfremt det ikke er mig, til at garantere at det virker. Så har du ryggen fri.

Husk iøvrigt at linsen på en HD350 ikke sidder midt i, så projektoren skal hænge en smule til siden for at linsen sidder midt i.

Redigeret af AV Precision - 29-Juli-2009 kl. 11:02
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 11:00

Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

I praksis kan den sagtens sidde tættere på væggen end 20cm (hvis der i øvrigt er god luft omkring den). Der er ingen indsugning/udblæsning eller stik og kabler bagpå - det eneste som foregår bagpå er udskiftning af pæren.

-Kent

I dette tilfælde vil det bare gøre problemet værre.

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 12:08
jeg syntes at dine højtalere står for tæt.du vil få e mere indvolverende lyd ved at rykke dem længere ud til siden.til film er det vigtigste at billed og lyd hænger sammen
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu