Hej Alle
Jeg har haft lejlighed til at afprøve både LG42PX4 (standard plasma) og PX5 (HD plasma) og har arbejdet på at optimere indstillingerne så billedet blev bedst muligt.
Jeg tror det er noget man aldrig bliver _helt_ færdig med
men her er ihvertfald lidt som andre ejere af disse TV kan eksperimentere med.
LG reklamerer i salgs-materialet med deres XD teknologi. Det er en slags kunstig kontrast forøgelse, men som jeg ser det har den flere ulemper:
- XD giver en unaturlig form for kontrast
- XD giver mere støj i billedet
- Apparatet mangler ikke kontrast
Mit råd: Slå XD fra.
![](uploads/Lars/2005-11-13_134552_menuset1.jpg)
Modellerne har en række indbyggede faste indstillinger man kan vælge. Der er naturlig, dymanisk osv. Mit råd er at lave din helt egen indstilling af lys, kontrast, farve og skarhed. Det giver det mest naturtro resultat.
Ovenfor ses hvilke værdier jeg for tiden kører med på almindelig TV kiggeri. Dette på en PX5.
Da PX4 har mere kontrast i billedet bør denne stå lavere på det apparat. Måske 40 i kontrast på en PX4.
Farve er en af de indstillinger der skal skrues langt ned, i forhold til at "middel" er 50. Men fabrikanterne har en mærkelig opfattelse af at jo flere farver jo bedre sælger det i butikkerne. Måske, men det er ihvertfald ikke naturligt, så skru godt ned for farverne.
Skarphed er også for høj fra fabrikken. Billedet skal være mere blødt, og som en side-gevinst så mindskes støjen i billedet. Jeg har skarphed på ca. 35.
Inde under "Skærm" menuen, under "Skærm NR" (støj reduktion) gemmer sig 2 generelle indstillinger for støj-reduktion. 3D NR har jeg til 1, og MPEG NR til 0.
=============================
En lille fælde, når man begynder at arbejde med egne indstillinger, er at TV'et har forskellige indstillinger for TV, AV1, AV2 osv. Dette er ret smart, da det jo ikke nødvendigvis er samme indstillinger som er gode til TV som til DVD. Men det betyder at man skal justere indstillingerne flere steder.
Så vælg AV1, og gå ind i menuen igen.
Slå XD fra igen, og juster de andre niveauer. Jeg syntes DVD sagtens kan bære en lidt højere skarphed, og min DVD-afspiller lidt mere lys. Dette kan dog variere fra DVD-afspiller til DVD-afspiller, men her er mine indstillinger for AV1:
![](uploads/Lars/2005-11-13_140042_menuset2.jpg)
Og som nævnt: XD off
/Lars