recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HVor meget luft kræver en projector
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHVor meget luft kræver en projector

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Emne: HVor meget luft kræver en projector
    Sendt: 27-August-2009 kl. 18:00

Da jeg havde tænkt mig at indbygge min projector i væggen så jeg slipper for at have den hængede i loftet prøver jeg at finde ud af hvor stort "hullet" skal være.. Er det nok med 5cm i top og hver side eller?

Drejer sig om en Sanyo Z3000 projector..

Takker

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

Da jeg havde tænkt mig at indbygge min projector i væggen så jeg slipper for at have den hængede i loftet prøver jeg at finde ud af hvor stort "hullet" skal være.. Er det nok med 5cm i top og hver side eller?

Det er lige præcis nok hvis du vil have en nedsmeltet projektor inden for meget kort tid. Eller, for nu at udtrykke mig klart: NEJ! Det er på ingen måde nok. Der skal være frit airflow omkring projektoren. Jeg kan kun sige: Medmindre du har råd til at projektoren dør hvis du gør noget forkert, eller at du reducerer dens levetid dramatisk, så drop projektet. En projektor trækker MEGET luft igennem, og du skal ikke ændre ret meget på airflow'et før det er et væsentligt problem. Især med en projektor som din, der dybest set er designet lige til grænsen af hvad man kan tillade sig, for at holde støjniveauet nede. Så skal der ikke så meget til, før det bliver et problem.

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 18:19
Check manualen - der står garanteret hvor meget frigang der skal være til alle sider...

-Kent

Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 18:28

Ville det hjælpe hvis jeg lavede noget air flow u hullet i form af nogen feks 120mm blæsere i bagenden af rummet der enten sugede eller blæse ind/ud i hullet..

Det er temmelig vigtigt jeg finder en løsning på dette da jeg flytter snarest og desværre ikke vil kunne udnytte mit lærred fuldt ud pga afstanden bliver mindre..

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 18:38

Ville det hjælpe hvis jeg lavede noget air flow u hullet i form af nogen feks 120mm blæsere i bagenden af rummet der enten sugede eller blæse ind/ud i hullet..

Hvis du har en måde at holde styr på temperaturen i projektoren, så du kan holde øje med at der er airflow nok, OG du føler du kan lave en løsning så du er ret sikker på at blæserne ikke stopper før projektoren gør, så er der teknisk set ikke noget i vejen for at gøre det. Men jeg ville få ondt i maven hvis jeg sagde det var en god idé, og jeg så fik en mail en måned senere om hvad man gør når éns projektor er brændt sammen. Dérfor understreger jeg kraftigt at det er på eget ansvar, og at jeg helt generelt synes det er en dårlig idé. Du skal være _hysterisk_ med hvordan du gør det, du må ikke bare gøre et eller andet og så forvente at projektoren da selvfølgelig bare lukker ned hvis den bliver for varm.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 18:44

Selv om det er lidt noget andet, så er jeg blevet lidt skræmt på dette punkt af en projektor jeg så engang hvor ejeren havde kloget den temmeligt meget på at de blæsere der sad i var fuldstændigt tåbeligt valgte, så han havde skiftet dem ud med nogle Pabst der var mere effektive OG mere støjsvage. 14 dage efter kom han forbi med en projektor han bare lige ville vise mig inden han smed den ud - halvdelen af kabinettet var smeltet, og det var rent held at den ikke satte ild i huset. Det fungerede fint da projektoren stod på et bord, men den futtede af da han hængte den i loftet. 20.000,- ud af vinduet.

Jeg ved godt din situation er lidt anderledes, og "han kunne jo bare have loddet kablerne ordentligt fast ikke", men - jeg mener det alvorligt når jeg siger "på eget ansvar". Så kan folk kalde mig hysterisk, men jeg vil hellere være hysterisk end se et hus brænde ned.

Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 18:59

Jamen kan kun takke for din ærlighed.. og er self ikke ude på at skade min projector..så ville det være billigere at købe et 100" skærm og så hænge den i loftet..

Men hvis nu jeg kunne få dette til at virke optimalt ville det jo være både flottere og billigere da jeg slap for at gå ud og købe nyt lærred..

Har prøvet at lave en tegning over hvad jeg mente ville være smartest..

De røde er self blæserne som er placeret bag projectoren

Og det bliver nok disse blæsere

http://www.tweak.dk/review/Monacor_120mm_230V_fan/264/1/1

Og så ville de kører hele tiden mens projectoren er tændt..

blæserne ville self blive placeret foran et hul skåret til dem på den anden side af væggen som går ind i det andet rum..

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 19:19

Jeg kan ikke lige huske hvordan blæserne sidder på en Z3000, men hvis du sørger for at de sidder ud for de tilsvarende ind- og udsugningsblæsere i projektoren, så burde det være en ok løsning. Jeg havde af en eller anden grund tænkt på det som et lukket indhak i væggen, med luft igennem til det andet rum og blæsere til at hjælpe, så skal det nok virke. Men sørg for helv... for at blæserne starter automatisk, ellers glemmer du det en dag...

Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 19:57

den suger luft ind i bunden og spytter det ud i siden..

Men du har ret.. må tænke på en løsning på at de automatisk tænder..

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 20:54

den suger luft ind i bunden og spytter det ud i siden..

Du skal ikke undervurdere placeringen af blæserne. Det gør faktisk en væsentlig forskel hvis det bliver designet uheldigt så den varme luft fra udblæsningen bliver suget tilbage til indsugningen.

Det bedste vil formentligt være: Udsugning til rummet bagved i samme side som udsugningen i projektoren, og indsugning til projektoren i rummet hvor du sidder, i modsat side af projektoren.

Men den hysteriske trold i maven af mig er nødt til at understrege at dette er helt uofficiel rådgivning, det er dig selv der har ansvaret for projektet...

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 21:13

Jeg har bygget det ind i min bagvæg, med fronten åben, fronten af projektoren er plan med vægen. Jeg har monteret en 120 lydløs blæser til pc tilsluttet via elspareskinne, den suger luften ud af kassen, og bemærk at den sidder lige ud for afkastet i projektoren. Har målt temperaturen, og den kommer ikke over 26 grader, ca. 25,5 grader. Otto har set det, hvis han lagde mærke til det.

SVP03
Til top
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 07:25
billeder svp03 billeder
Sony AF8 65