recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor zoom = dårlig kvalitet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor zoom = dårlig kvalitet?

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Zepp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor zoom = dårlig kvalitet?
    Sendt: 18-September-2009 kl. 17:00
Ret simpelt spørgsmål. :)

Hvis du en projektor (Z3000 i dette tilfælde) skal zoome 1.5x zoom for at passe til lærredet.. er billedet så 1.5x dårligere end ved ikke zoom?

Har kigget lidt på projectorcentral's calculator da jeg skal bestemme lærredstørrelse, og regnet frem til at z3000 skal zoome 1.53x zoom for at ramme 100".. 1.66x zoom for at ramme 110" og 1.82x zoom hvis den skal ramme 120".. ud fra hvor langt jeg har fra lens til lærred (4m)..

Bliver billedet 1,66 gange dårligere ved 110".. hvis man stiller den ved denne afstand og bruger zoom.. fremfor hvis jeg havde mulighed for at stille den 6,73m væk og ikke bruge zoom.. altså 1.00x..

Håber det er til at forstå. :)

/Sebastian
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2007
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2009 kl. 19:42

efter hvad jeg har læst så skulle optisk zoom som sanyo har ikke forringe billede kvaliteten..

Men der er nok en del hel klogere end mig :P

Redigeret af nitrotg - 20-September-2009 kl. 08:11
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2009 kl. 20:28
jeg kender ikke ovennævnte projektor, men digital zoom skal man som
udgangspunkt holde sig fra. Er det optisk zoom burde der ikke være
forskel.
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2007
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2009 kl. 08:11

Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

jeg kender ikke ovennævnte projektor, men digital zoom skal man som
udgangspunkt holde sig fra. Er det optisk zoom burde der ikke være
forskel.

Ja det var self også optisk zoom jeg mente som z3000 også har..  :)

Til top
Østergaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-December-2008
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2009 kl. 09:44

Oprindeligt skrevet af Zepp Zepp skrev:

Ret simpelt spørgsmål. :)

Hvis du en projektor (Z3000 i dette tilfælde) skal zoome 1.5x zoom for at passe til lærredet.. er billedet så 1.5x dårligere end ved ikke zoom?

Har kigget lidt på projectorcentral's calculator da jeg skal bestemme lærredstørrelse, og regnet frem til at z3000 skal zoome 1.53x zoom for at ramme 100".. 1.66x zoom for at ramme 110" og 1.82x zoom hvis den skal ramme 120".. ud fra hvor langt jeg har fra lens til lærred (4m)..

Bliver billedet 1,66 gange dårligere ved 110".. hvis man stiller den ved denne afstand og bruger zoom.. fremfor hvis jeg havde mulighed for at stille den 6,73m væk og ikke bruge zoom.. altså 1.00x..

Håber det er til at forstå. :)

/Sebastian

Jeg har en Pioneer kfr 9000, og har fået at vide hos KT Radio at det bedste kompromis er at bruge en del zoom (men ikke maksimalt) for at få projektoren så tæt på lærredet som muligt. Så taber den ikke så meget lysstyrke på afstanden fra linse til lærred.

Når du skriver "dårligere kvalitet" så ved jeg ikke præcis hvad du mener, men lysstyrke og skarphed burde blive bedre jo tættere projektoren fysisk er på lærredet også selvom der bruges zoom. Hvis du bruger "projector calculator" på Projectorcentral.com så kan du også se at "image brightness" bliver højere jo mere der zoomes på en given afstand.

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2009 kl. 11:08
Det kan godt være at jeg måske er helt ved siden af, men hvad menes der med digital zoom når der tales om en projektor?

Man sætter sit lærred op og sørger for at ens billede kan være der ved at skrue på objektivets zoom. Hvis billedet ikke kan være der så rykker man projektoren, frem eller tilbage. Selvfølgeligt kan man have regnet sig frem til placeringen ved brug af projector central og så er det kun at dreje zoom på objektivet.

Man skal undgå at korrigere hvilken som helst skævhed i billedet digitalt. Det skal foregå ved at flytte eller dreje projektoren. Til nød kan analog lens shift benyttes, men det har stadig muligheden for at skabe kromatisk aberration (grundfarverne splittes ud på lærredet ofte i kanterne).
Hvis man benytter digitale korrigeringer, så ødelægger man 1:1 pixelmapping og får dårligere billede.

Min projektor har en digital funktion til at korrigere overcan, kan det være den i kalder for zoom? Men man skal holde fingrene væk da det ikke kan bruges uden at ødelægge 1:1 pixelmapping. Den har også en 2x og 4x zoom, men det er bare en party funktion ligesom nogle tv har det.

Redigeret af Cyberguyen - 20-September-2009 kl. 11:09
Til top
Zepp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Maj-2008
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2009 kl. 11:23
Det var blot optisk zoom jeg mente. :)

Mange tak for svar.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2009 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af Østergaard Østergaard skrev:

Jeg har en Pioneer kfr 9000, og har fået at vide hos KT Radio at det bedste kompromis er at bruge en del zoom (men ikke maksimalt) for at få projektoren så tæt på lærredet som muligt. Så taber den ikke så meget lysstyrke på afstanden fra linse til lærred.

Når du skriver "dårligere kvalitet" så ved jeg ikke præcis hvad du mener, men lysstyrke og skarphed burde blive bedre jo tættere projektoren fysisk er på lærredet også selvom der bruges zoom. Hvis du bruger "projector calculator" på Projectorcentral.com så kan du også se at "image brightness" bliver højere jo mere der zoomes på en given afstand.

I et perfekt rum med en perfekt linse og et perfekt lærred, er det ligemeget om projektoren er tæt på og du zoomer lidt, eller projektoren er langt fra og du zoomer meget.

De fleste linser performer desværre ikke ens ved forskellige zoom indstillinger og derfor kan der opstå deformationer i billedet eller man kan få kromatisk aberration som deler farverne ud og gør billedet uskarpt.
Lærredet kan også have en tendens til at reflektere lys kommende i forskellige vinkler bedre end andre.

Hvis linsen ikke laver fejl, er det bedste at have så lang afstand til lærred fra projektor som muligt, det skaber den bedste vinkel for lyset.
Nogle lærreder giver mere hotspot end andre, så derfor gælder denne regel heller ikke altid i dette tilfælde. Der kan også være støv i luften som forstyrrer billedet og længere afstand giver mere støv at trænge igennem.
Så det er bedre at prøve sig lidt frem.

Jeg har prøvet at illustrere herunde hvordan lyset tilbagekastes:

Hvis lensen ikke er perfekt og skal bøje lyset i en kraftig vinkel som på tegningen ovenover til venstre.

Så kan der opstå kromatisk linsefejl som er vist herunder på højre A.

Det er et meget kendt fænomen på billige projektorer.

Redigeret af Cyberguyen - 20-September-2009 kl. 11:50
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2009 kl. 12:15
Jo længere der er fra projektor til lærred, jo mere lys
taber man.

Når man bruger zoom (tele) vil der også være lidt lystab.

I praksis, vil det dog normalt være uden reel betydning.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2009 kl. 13:05

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

taber man.

Jeg synes dit svar her godt kan fejltolkes lidt (eller også skriver du noget der er forkert...). Der er ikke lystab af betydning på grund af afstanden som sådan. Men når du bruger zoom, vil du miste noget lysstyrke i optikken. Til gengæld kastes lyset mindre rundt i optikken, så du får bedre kontrast. Jeg er derudover ikke enig i at det er uden reel betydning, tabet kan sagtens være 20-30%, i enkelte tilfælde mere. Hvis man i forvejen ligger på kanten af det acceptable mht. lysstyrke, kan det godt være problematisk - især hvis man så lægger til at lampen mister lys over tid, mest i starten, så man efter nogle få hundrede timer godt kan risikere at have alt for lidt lys.

Det mest korrekte korte svar er altså at det er et spørgsmål om fordele og ulemper afhængigt af den givne situation, der er ikke ét simpelt svar på om max wide eller max tele er bedst.

Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2009 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

taber man.

Jeg synes dit svar her godt kan fejltolkes lidt (eller også skriver du noget der er forkert...). Der er ikke lystab af betydning på grund af afstanden som sådan. Men når du bruger zoom, vil du miste noget lysstyrke i optikken. Til gengæld kastes lyset mindre rundt i optikken, så du får bedre kontrast. Jeg er derudover ikke enig i at det er uden reel betydning, tabet kan sagtens være 20-30%, i enkelte tilfælde mere. Hvis man i forvejen ligger på kanten af det acceptable mht. lysstyrke, kan det godt være problematisk - især hvis man så lægger til at lampen mister lys over tid, mest i starten, så man efter nogle få hundrede timer godt kan risikere at have alt for lidt lys.

Det mest korrekte korte svar er altså at det er et spørgsmål om fordele og ulemper afhængigt af den givne situation, der er ikke ét simpelt svar på om max wide eller max tele er bedst.

Arhhh, er ikke helt enig...

Afstand betyder i aller højeste grad noget for lysintensiteten. Hvis du f.eks. ændrer afstanden fra 3 meter til 5 meter, bliver lysintensiteten næsten 3 gange mindre.

Mht til lystab ved zoom, så afhænger det meget af objektivets opbygning, men det er ikke usædvanligt at halvere lysstyrken fra wide til tele (generelt set, jeg kender ikke specs på projektorobjektiverne).

Jeg skriver at det i praksis vil være uden stor betydning, fordi projektoren i sig selv sætter nogle ret snævre grænser for hvor meget man kan ændre afstande, så for det "almindelige" øje vil der ikke være den store forskel synlig.

Jeg har arbjedet med kameraer og objektiver i 15 år, så jeg kender lidt til emnet

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2009 kl. 14:21

Arhhh, er ikke helt enig...

Afstand betyder i aller højeste grad noget for lysintensiteten. Hvis du f.eks. ændrer afstanden fra 3 meter til 5 meter, bliver lysintensiteten næsten 3 gange mindre.

Hvordan kommer du frem til dét regnestykke? For at tage et eksempel, så har jeg en Projektor, Sim2 HT380, der kan fås med 1,5-2x linse, eller med 2-3x linse. Du mener altså at hvis jeg køber den med 2-3x linse, og dermed øger kasteafstanden fra 3 til 5 meter, så bliver lysstyrken en tredjedel? Jeg kender ikke lige regnestykket for lys' tab af energi over afstand, så jeg har ikke regnet efter, men praktisk erfaring siger noget andet.

Mht til lystab ved zoom, så afhænger det meget af objektivets opbygning, men det er ikke usædvanligt at halvere lysstyrken fra wide til tele (generelt set, jeg kender ikke specs på projektorobjektiverne).

Uden at jeg lige har tjekket op på tallene, så ligger det typisk på 20-25% på projektorer med moderat zoom, til 40-45% på de projektorer der har mest zoom.

Jeg skriver at det i praksis vil være uden stor betydning, fordi projektoren i sig selv sætter nogle ret snævre grænser for hvor meget man kan ændre afstande, så for det "almindelige" øje vil der ikke være den store forskel synlig.

Det hænger da ikke sammen med at du lige skrev at fra 3 til 5 meter giver 3 gange mindre lys! Det ville da i allerhøjeste grad være synligt (men nu mener jeg så altså også at dét tal er forkert...)

Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu