recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16:9 optagelse på DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket16:9 optagelse på DVD

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Emne: 16:9 optagelse på DVD
    Sendt: 29-Juni-2004 kl. 23:12

Som et udspring af emnet Double Layer DVD+R på Sony RDR-HX910, flyttes diskussionen om 16:9 optagelse på DVD+R/RW og -R/RW medier (fortrinsvis på Sony, Philips m.fl. +VR optagere) hertil.

Oprindelig opstart af emnet

Oprindeligt skrevet af ole post ole post skrev:

hej.

kan det passe at dual skiverne ikke kan optage i 16:9

              mvh   ole post-

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Hej,

Manualen dækker noget af det her på side 9 (dansk udgave), men går ikke i dybden med det.
Det vil jeg nu gøre. 

16:9 kan optages*, men det ender på alle +medie versioner som letterbox, og der skal ved afspilning skiftes til zoom e.l. på 16:9 TV'et.

Dette gælder medmindre ens 16:9 kilde ikke sender WIDE-signal til Sony'en (og videre til TV'et), der så vil "tro", at det, der optages (hhv. ses) er i 4:3.

Og så kan det optages anamorft og afspilles med manuelt valg af WIDE. Det ser bedre ud end letterbox+zoom.

*Dog ikke kopi-beskyttet materiale.




Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 17:50

Jeg kan blot understøtte, hvad Carser skriver.

Har netop forleden dag overført "THE BIG BLUE" optaget på HDD i HSP mode & 16:9 Anamorphic fra min Selector (Sagem 60) til en DVD+R DL.

Der er INTET problem i at optage 16:9 på + medier, hverken DVD+R/+RW eller DVD+R DL.

Det eneste du selv skal gøre ved afspilning er at sætte TV'et i 16:9 (Wide) mode. På minus medier gøres dette automatisk, det er den eneste forskel. Det står på sædvanlig japansk engelsk i sony manualen og giver et helt forkert indtryk af man slet ikke kan optage 16:9 på + medier

mvh

mvh

RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af bcman bcman skrev:

Der er INTET problem i at optage 16:9 på + medier, hverken DVD+R/+RW eller DVD+R DL.


Det eneste du selv skal gøre ved afspilning er at sætte TV'et i 16:9 (Wide) mode. På minus medier gøres dette automatisk, det er den eneste forskel. Det står på sædvanlig japansk engelsk i sony manualen og giver et helt forkert indtryk af man slet ikke kan optage 16:9 på + medier


I og med, at du selv skal skifte fjernsynet til "Wide" mode, så er det rent faktisk ikke optaget i 16:9 på disken.

16:9 er mere end blot, at det er optaget "aspect ratio challenged". Det er også, at der på disken er sat det flag, der overfor DVD-afspillere fortæller, at det er optaget i 16:9 mode, og det gør den altså ikke, hvis du manuelt skal skifte.

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 20:45

HeartWare skrev : I og med, at du selv skal skifte fjernsynet til "Wide" mode, så er det rent faktisk ikke optaget i 16:9 på disken.

Det var da noget af en påstand. Sådanne som jeg ser det er der to aspect ratio modes når vi taler PAL (720x576) 4:3 eller 16:9.

At der mangler det flag i linie 23 til TV'et er af mindre betydning, det vigtigste er at kildematerialet på DVD+ discen er i ægte 16:9 anamorphic. Det kan optages og gengives på + medier - det er det jeg ligger vægt på i mit foregående indslag. Derfor er påstanden foroven ikke korrekt da det kun er af betydning om ens TV kan skifte automatisk eller ej, det ændrer IKKE på det klare faktum at man godt kan optage 16:9 på +medier. 

mvh

mvh

RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 21:30

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

...det er optaget "aspect ratio challenged"...

Det begreb fatter jeg ikke, og det er ikke det engelske, der er problemet.
I sig selv lyder det som (endnu) en challenge fra en kendt ikke-Sony bruger. 

Som beskrevet i mange tråde i nylige indlæg og også nu af bcman, er en DVD PAL optagelse altid i 720x576 pixels uanset kilde. Det er en del af DVD-standarden, jeg har kendt siden '97 og som ikke challenges af vores recordere. Heller ikke af Pioneers. 

På +medier er Sonys optagelser gemt med al billedinfo intakt og formatet for skærmstørrelse er sat til 4:3* (hvor det på -medier kan vælges).

Og det er da rigtigt, at der så manuelt skal zoomes eller "wide's" for korrekt gengivelse af andet end 4:3. Men det vedgår vi Sony-brugere jo allerede åbent og ærligt i denne tråd! Om optagelsen så er i 16:9 eller ej er lige så diskutabelt og lige så lidt entydigt som TV-programmers løfter om, at "filmen vises i bredformat".

Når en bruger direkte spørger, om en Sony ikke kan optage 16:9 på +medier synes jeg, at vedkomne og nye læsere her er bedre tjent med vores svar end med et begreb som "aspect ratio challenged" og (især) med et blankt nej. Det kunne nemlig mistolkes til at betyde, at maskinen beskærer billedet eller melder "dette signal kan ikke optages" og sådan er det ikke. Det er min pointe og (synes jeg også) værd at vide for nuværende og kommende brugere.

*ref.: manualen side 47   



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Når en bruger direkte spørger, om en Sony ikke kan optage 16:9 på +medier synes jeg, at vedkomne og nye læsere her er bedre tjent med vores svar end med et begreb som "aspect ratio challenged" og (især) med et blankt nej. Det kunne nemlig mistolkes til at betyde, at maskinen beskærer billedet eller melder "dette signal kan ikke optages" og sådan er det ikke. Det er min pointe og (synes jeg også) værd at vide for nuværende og kommende brugere.

Selvfølgelig kan den optage et 16:9 signal.

Det interessante er vel om den bibeholder 16:9 formatet, altså om optagelsen er anamophic.

Jeg har ikke forstand på WS TV og flag, men har slv en 16:9 projektor, og der er det jo ret interessant om kildematerialet er i 16:9 eller ikke.

En simpel måde at tjekke dette er (hvis jeg har forstået det rigtigt) at putte skiven i en PC, og afspille filmen i PowerDVD.
Når filmen kører og afspillervinduet ikke er maximeret (altså et mindre vindue man kan trække rundt på skærmen) indeholder dette vindue så:

1) Så store bjælker at det må betragtes som et 4:3 vindue
2) Smalle bjælker (som en 2,35:1 film)
3) Ingen bjælker overhovedet (1,78:1 format)?

Hvis 1, så er et anamorphic 16:9 signal vel blevet lavet til et letterboxed 4:3 signal.
Hvis 2 eller 3, så er 16:9 formatet bibeholdt (men ved 2, er filmen blot i 2,35:1 fremfor 1,78:1)

Mvh Michael

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

...det er optaget "aspect ratio challenged"...

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Det begreb fatter jeg ikke, og det er ikke det engelske, der er problemet.

Det er et forsøg på at skrive, at den faktiske aspect ratio på disken, og den aspect ratio disken fortæller er på disken ikke stemmer overens.

Og dermed er optagelsen ikke i "ægte" 16:9 format, idet disken fortæller dit fjernsyn, at det er i 4:3 format.

Det vil f.eks. betyde, at mange fladskærme ikke - via HDMI/DVI indgang - kan vise billedet i korrekt aspect ratio, idet mange fladskærme ikke har en omskifter mellem 16:9 og 4:3 på den digitale indgang.

Min Pioneer DVR-920 kan så kompensere for dette ved at pillar-boxe en 4:3 optagelse, så den fremkommer med korrekt aspect ratio på mit fladskærms-TV, men for at kunne vide om den skal gøre dette, så bruger den (selvfølgelig) det format, som disken fortæller optagelsen er i. Med en disk, der oplyser 4:3 selvom optagelsen er i 16:9, så vil den altså pillar-boxe et 16:9 billede til 4:3 uden mulighed for at undgå dette.

Derfor er det ikke en korrekt 16:9 optagelse, der forefindes på disken, lige meget hvordan billed-materialet så end er skruet sammen, og ingen former for justeringer på fjernsyn eller afspiller kan lave om på dette (kun ved at skifte til analog indgang kan man så - manuelt - sætte TV'et til 16:9 mode, men det kan ligesom ikke være meningen, at man skal gøre dette, vel?).

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

I sig selv lyder det som (endnu) en challenge fra en kendt ikke-Sony bruger.

My, my, I er vel nok touchy over, at man påpeger, at jeres maskiner ikke er helt så gode som I går og forestiller jer, og at der forefindes maskiner, som ikke har de samme problemer.

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

På +medier er Sonys optagelser gemt med al billedinfo intakt og formatet for skærmstørrelse er sat til 4:3* (hvor det på -medier kan vælges).

Bingo! Dermed er det ikke en 16:9 optagelse, vel? Det er en 4:3 optagelse med forkert aspect ratio - som tilfældigvis matcher en 16:9 aspect ratio. Men det er og bliver en 4:3 optagelse. Prop den i ethvert analyse-program og du vil få svaret "4:3".

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Om optagelsen så er i 16:9 eller ej er lige så diskutabelt og lige så lidt entydigt som TV-programmers løfter om, at "filmen vises i bredformat".

Den analogi forstår jeg ikke helt. Det er indiskutabelt, at optagelsen er en 4:3 optagelse - det siger Sony selv til dit fjernsyn.

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Når en bruger direkte spørger, om en Sony ikke kan optage 16:9 på +medier synes jeg, at vedkomne og nye læsere her er bedre tjent med vores svar end med et begreb som "aspect ratio challenged" og (især) med et blankt nej. Det kunne nemlig mistolkes til at betyde, at maskinen beskærer billedet eller melder "dette signal kan ikke optages" og sådan er det ikke. Det er min pointe og (synes jeg også) værd at vide for nuværende og kommende brugere.

Så langt er vi enige. Men det vil være lige så forkert at svare blankt "ja" som det vil være at svare blankt "nej".

Faktum er, at jo flere fladskærme, der ikke kan skifte aspect ratio på den digitale indgang, folk køber, des flere problemer vil folk få med DVD+R diske optaget på en Sony, hvor den ikke har registreret den korrekte aspect ratio. Og den information mener jeg er lige så vigtig at folk får - samt at folk får at vide, at den "fejl" (som jeg mener det er - der er absolut ingen grund til, at Sony skal gøre det på denne måde. Det giver ingen mening) er der andre maskiner, som ikke har (forstået på den måde, at folk ikke behøver at tænke over, hvad de optager på hvilke medier - det virker bare på alle de kombinationer som recorderen understøtter).

Ja - Sony kan (ifølge hvad I siger) gøre det korrekt på DVD-R diske. Hvorfor i h... h... kan den så ikke gøre det på DVD+R diske? Det er da topmålet af idioti at have denne forskel - specielt i en tid, hvor flere og flere vil anskaffe sig digitale TVs og afspillere med digital udgang, og så kan de lige pludselig ikke se filmen som de plejer bare fordi Sonys teknikere har kløjset i det.

Det bliver interessant at se, hvordan tingene udvikler sig for de folk, der langsomt, men sikkert, vil rende ind i dette problem...

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Når filmen kører og afspillervinduet ikke er maximeret (altså et mindre vindue man kan trække rundt på skærmen) indeholder dette vindue så:

1) Så store bjælker at det må betragtes som et 4:3 vindue

2) Smalle bjælker (som en 2,35:1 film)

3) Ingen bjælker overhovedet (1,78:1 format)?

Nej - det interessante er faktisk, hvad Power DVD gør når billedet er zoomet fil full-screen.

Viser den det LetterBoxed (da din skærm jo er 4:3) som den skal, eller viser den det "aspect ratio challenged" (som er det mit udtryk dækker over - at den viser det i forkert aspect ratio).

Og svaret er: Den viser det i full-screen, så folk bliver lange og tynde, og derfor er optagelsen ikke i 16:9, men i 4:3. Var optagelsen i 16:9, så ville PowerDVD vide, at den skulle LetterBoxe optagelsen når den afspiller den full-screen.

(BTW: Du vil have samme problem når den afspiller i et vindue, men der kan du - i lighed med et manuelt skift til Wide på dit TV - trække i siderne på afspilningsvinduet, og så - hvis du har slået "keep aspect ratio" fra - selv trække den ud til 16:9 størrelse. Men igen - det er noget du skal gøre manuelt, og optagelsen er derfor ikke i ægte 16:9. 16:9 er mere end blot, at optagelsen er foretaget med anamorphic).


Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 23:19

HeartWare skrev : 16:9 er mere end blot, at optagelsen er foretaget med anamorphic.

Hvad mere er der ?

Beklager, men du har et par begreber helt galt i halsen. Der er 4:3 og 16:9 - du kører rundt i letterbox og aspect ratio challenged - viser det i forkert aspect ratio- det sidste udtryk er vist noget du selv har opfundet.

Du ejer IKKE Sony HD/DVD optager forstår jeg, du er Pioneer bruger ifl. Carser.

Jeg havde tidligere en DVDR-80 Philips der kun kunne optage på +medier. Den gjorde præcist det samme som min nuværende Sony. Når man optog 16:9 og gengav det skulle man selv sætte TV'et i 16:9. Det bliver det sku ikke mindre 16:9 af - END OF STORY !

Tråden omhandler om man kan optage 16:9 på +medier med en Sony. Det er helt uinteressant at høre om fladskærme, TV & PowerDVD i den forbindelse.

og det var så mit sidste indlæg i denne tråd.

mvh

mvh

RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 23:25

Hej Keld.

Tak for dit svar. Jeg kan nu bedre følge med i, hvad du har tænkt. Det med fladskærme (og måske også projektorer) uden omskiftning/zoom etc. har jeg ikke selv erfaring med og det er bestemt relevant her. (Bestemt af dig  )

Men det vil være lige så forkert at svare blankt "ja" som det vil være at svare blankt "nej".

Det vil jeg faktisk give dig 100% ret i.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 23:42

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det er en 4:3 optagelse med forkert aspect ratio - som tilfældigvis matcher en 16:9 aspect ratio.

Ikke enig. Signalerer kilden korrekt er alt geometrisk i orden. Dækket i mit 13:46 indlæg og naturligvis afprøvet. 



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 23:58

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

den faktisk aspect ratio på disken, og den aspect ratio disken fortæller er på disken ikke stemmer overens

Har du oplevet det på en DVD brændt på en Sony

Jeg har aldrig. Jeg har har heller ikke læst om andre, der har. Igen er detaljerne dækket i mit 13:46 svar og i DVD-formatets grundlæggende definitioner m.m. 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu