recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Streaming af musik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStreaming af musik

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bjarnelund Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Emne: Streaming af musik
    Sendt: 12-November-2009 kl. 16:27
Hej derude

Jeg er forhodsvis grøn med hensyn til forkellige typer musikfiler. Jeg har indvesteret i PS3 samt en god surround receiver og regner med at streame min musik fra pc til mit anlæg.

Min musik ligger dog fortrinsvis som mp3 filer og har i den forbindelse nogle spørgsmål

1. Får jeg en dårlig lyd ud af at bruge dem til streaming?

2. Hvis ja - Kan jeg så konvertere dem til et andet format som giver bedre og som ikke fylder sidsygt meget (Er det ikke Flac som kunne være ok9?

3. Hvis jeg skal til at rippe igen. Hvilket format skal jeg så bruge for at få ok lyd (Jeg er ikke fanatisk)

4. Hvilket program er godt at rippe med og hvilket program er god til konvertering?

Håber nogen kan hjælpe

Bjarne Lund

Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2009 kl. 19:54
1. Det kommer an på din bitrate og kvaliteten af dint anlæg.

2. Du kan godt konvertere dem til et andet format, men det får du ikke en bedre lyd ud af, da begrænsningen er sket i mp3-formatet.

3. flac.

4. Der er mange. MediaMonkey, EAC, dbPowerAmp bare for at nævne et par eksempler. De tre nævnte programmer kan rippe til flac og mp3 samt et par andre formater.  Jeg bruger selv MediaMonkey, men det er en smagssag. Den har også den fordel at den kan downloade coveret til cd'en samtidig med at den rippe.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2009 kl. 20:00
Ok tak for det

1. Som nok var det vigtigste spørgsmål blev jeg jo desværre ikke klogere på.. Mit anlæg er Harman Kardon AVR 355 med XTZ 99.26 front og 12 tommer SUB
Det med bitrate har jeg ikke styr på hvad er - håber du kan forklare det med menneskeord..

Bjarne
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2009 kl. 20:16
Det kan jeg ikke vurdere. Prøv det og hør på det evt. prøv at høre det samme musik fra en cd, så du kan sammenligne.

Bitraten er den opløsning en mp3 fil har. Dvs at jo højere bitrate jo tættere er det på originalen. Og jo højere bitrate jo mere fylder filen. Mp3 formatet er et såkaldt lossy format. Dvs. at uanset hvad du gør så mister du detaljer i musikken. Til gengæld fylder det ikke så meget. Og til bærbare musikafspillere er det jo fint, fordi du sjældent kan høre forskel i små headsets.

Flac er også et komprimeret format. Men til forskel fra mp3 så er det ikke lossy format. Dvs at du taber ikke musikinformation, men det fylder så også mere. Og det kræver meget mere for at pakke formatet ud fordi der ikke må gå musik tabt. Dette gør formatet uanvendeligt til bærbare afspillere, da deres cpu- og batteri-kapacitet slet ikke til at pakke et sådan format ud.

Håber at det gjorde det hele lidt mere klart.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2009 kl. 20:39
Ok tak

Jeb det gjorde det. Jeg skal da til at rippe i Flac fremover kan jeg se. Det vil sige at en Mp3 fil kan have forkellige bitrater
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2009 kl. 20:44
I Media monkey kan man indstille more og less kompression..? Hvad skal den stå på?

Bjarne
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2009 kl. 21:33
Ved ripning i flac?
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2009 kl. 22:05
Jeg kender ikke MediaMonkey, men hvis det er i forbindelse med FLAC, er det sandsynligvis en indstilling for, hvor grundigt der skal komprimeres. Så ved at sætte den på "more kompression" vil konverteringen til FLAC tage længere tid, men filen vil blive mindre.

Bemærk i øvrigt, at PS3 ikke kan afspille FLAC direkte. Du bliver nødt til at konvertere videre til noget andet (eller streame fra en server, som kan stå for konverteringen on the fly).

Selv klarer jeg mig lige nu ved at konvertere til WAV, som også er tabsfrit men desværre ikke understøtter tags og i øvrigt fylder lige så meget som den CD, man rippede fra.

Så kan man sige, at jeg lige så godt kunne nøjes med at rippe de rå WAV-filer fra CD'en, men fordelen ved at rippe til FLAC er, at FLAC-filen indeholder tags. Får jeg en dag en afspiller, som understøtter FLAC, kunne jeg selvfølgelig konvertere WAV-filerne, men så ville jeg stå uden tags.

Redigeret af Allan Olesen - 12-November-2009 kl. 22:17
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2009 kl. 22:14
Det er sikkert rigtigt. Jeg kan ikke komme til den del af MediaMonkey lige nu da jeg ikke har en cd jeg skal rippe. De står på loftet. Smile

Jeg har bare brugt default indstillingen og det har virket fint. Men hvis du ikke har en stor nok harddisk så er det et godt sted at skrue.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2009 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Kurt Poulsen Kurt Poulsen skrev:

Det er sikkert rigtigt. Jeg kan ikke komme til den del af MediaMonkey lige nu da jeg ikke har en cd jeg skal rippe. De står på loftet. Smile

Jeg har bare brugt default indstillingen og det har virket fint. Men hvis du ikke har en stor nok harddisk så er det et godt sted at skrue.

Efter mine erfaringer med en tilsvarende indstilling i dbpoweramp er det dog ikke ret meget plads, man henter med den bedste kompression. Omvendt synes jeg heller ikke, at den tager ret meget mere tid.

Du kan da i øvrigt sagtens teste. Konverter en FLAC til WAV og prøv at konvertere den tilbage til FLAC med forskellige kompressionsindstillinger.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2009 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af Kurt Poulsen Kurt Poulsen skrev:

Og det kræver meget mere for at pakke formatet ud fordi der ikke må gå musik tabt. Dette gør formatet uanvendeligt til bærbare afspillere, da deres cpu- og batteri-kapacitet slet ikke til at pakke et sådan format ud.

Fra: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=FLAC
Fast: FLAC is asymmetric in favor of decode speed. Decoding requires only integer arithmetic, and is much less compute-intensive than for most perceptual codecs. Real-time decode performance is easily achievable on even modest hardware.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2009 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Real-time decode performance is easily achievable on even modest hardware.

Jeg tror ikke de med "Modest hardware" tænker på bærbare afspillere i IPOD størrelsen. 
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu