recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Squeezebox  eller Sonos ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSqueezebox eller Sonos ?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
The12Trust Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-November-2009
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: Squeezebox eller Sonos ?
    Sendt: 18-November-2009 kl. 07:40
Hej alle sammen
 
Jeg har nu kigget rundt omkring de forskellige fora, men er stadig lidt i tvivl om jeg skal vælge Squeezebox eller sonos.
 
Jeg har et godt kørende netværk, har en My Book net disk og en HDX100. Min HDX100 fungerer som medieplayer op imod mit anlæg og tv. Jeg er bare lidt træt af interfacet da ikke er særlig intuitivt selv om folk udvikler skin's m.m. til den. Til film er den ok men ikke til musik.
 
Derfor leder jeg efter noget hvor jeg kan lytte til musik uafhængigt af en PC.
Der skal være inteaktive playlister og et let og godt interface da konen også skal kunne bruge den.
 
jeg har "MANGE" musik numre så dette spiller også ind.
 
Jeg har så kigget på Squeezebox men er lidt usikker da folk siger den er langsom. Derudover er jeg i tvivl om opbevaringen af musikfilerne.
 
Skal man have en speciell NAS server der kører noget specielt softvare (server) for at køre Squeezebox duo uden en PC??
Hvis man har sådan en NAS (tror ikke MY Book kan køre det) Hvilken en kan anbefales, Vil ikke habe en der står og larmer (helst så lydløs som muligt)?
 
Jeg har også kigget på Sonos, og det ser lækkert ud, men syntes at prisen er lidt høj, og kan se at alle fælles køb hertil er lukket Cry
 
Køm endelig med nogle forslag og ideer og undskyld hvis der er indlæg jeg har overset og hvis der så er svar på mine spørgsmål!
 
 
 
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2009 kl. 14:05
Squeezebox kobler enten op mod Squeezebox Server som du kan installere på en computer/nas eller mod SqueezeNetwork/MySqueezebox på Internettet. Du kan afspille radio, podcasts etc via begge muligheder, men lokal musik skal afspilles via din computer/nas. Hastigheden/stabiliteten af en Squeezebox afhænger af netforbindelsen samt den maskine, som server-softwaren er installeret på. Du kan ikke køre softwaren fra hverken din MyBook eller din HDX og skal derfor bruge en computer eller ud at købe en NAS til formålet.

"MANGE" musiknumre er et relativt begreb... - for nogle er 10.000 numre mange, mens andre er på den anden side af 100.000 - og det betyder også lidt om det ligger i lossless kvalitet eller blot som mp3-filer.

Mange vælger efterfølgende at streame musik til flere lokationer i huset/lejligheden og prisforskellen på systemerne giver hurtigt plads til en NAS i budgettet, hvis man vælger Squeezebox'ene som løsning.
Til top
rigo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-December-2006
Sted: Slangerup, DK
Status: Offline
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2009 kl. 15:11
Jeg har Sonos, og er MEGA tilfreds med det. Jeg har aldrig set Squeezebox live, men har et par kollegaer, der er godt tilfreds med deres Squeezebox, men de har omvendt ikke haft Sonos mellem hænderne.
Jeg tror bestemt at man skal vælge mellem disse 2 mærker, og holde sig laaaaaaangt væk fra Cisco's løsning (se anden tråd).
 
Groft sagt er Sonos noget dyrere, og vil mange mene, mere "lækkert".
Omvendt er der ved køb af Squeezebox plads til lidt ekstra, men  er knapt så "lækkert".
 
Jeg tror det er en win/win uanset hvilket mærke du vælger. 
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2009 kl. 18:00
rigo: Jeg har kun set Sonos i HiFi-Klubben - har ikke selv haft systemet i hænderne - hvad er det man får ekstra ved at købe Sonos frem for Squeezebox - hvad er det "lækre"? Anmeldelser og tests efterlader mig med det indtryk, at der ikke er forskel på lydkvaliteten - begge systemer leverer en fornuftig lydkvalitet. Jeg vil promovere det ene fremfor det andet system, det må være et spørgsmål om smag og behag - men jeg vil gerne vide, hvad man får ekstra for pengene når man vælger Sonos?
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2009 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

rigo: Jeg har kun set Sonos i HiFi-Klubben - har ikke selv haft systemet i hænderne - hvad er det man får ekstra ved at købe Sonos frem for Squeezebox - hvad er det "lækre"? Anmeldelser og tests efterlader mig med det indtryk, at der ikke er forskel på lydkvaliteten - begge systemer leverer en fornuftig lydkvalitet. Jeg vil promovere det ene fremfor det andet system, det må være et spørgsmål om smag og behag - men jeg vil gerne vide, hvad man får ekstra for pengene når man vælger Sonos?

Jeg har haft både Squeezebox Duet og har nu Sonos. Jeg er ikke den store netværks/computer haj, men er bare en "almen bruger". Jeg syntes maa med Sonos får: Bedre og mere brugervenlig samt flot interface og brugerflade. Samtidig er det super let at få sat op og at komme igang. Det tager ca. 2 sek. at tilføje en ny enhed. Desuden kræver Sonos ikke så meget af ens hardware, sonos kan køre direkte fra en Timecapsule uden problemer! Og så er det mere driftsikkert end Squeezebox, oplevede tit at min controller frøs. Som sagt, er ikke den store teknik-haj, så det kan være det kunne løses - jeg kunne bare ikke! Smile
Dog er det også noget dyrere end Logitechs/Squeezebox's produkter. Jeg mener personligt at Sonos er prisforskellen værd, andre vil nok mene noget andet.

Hvad angår lydforskel er der ikke den helt store forskel ud af de digitale udgange! Dog findes der flere vellydende mods til Sonos, f.eks. Cullens der har høstet rigtig god kritik. Smile Så hvis man virkelig går op i god lyd, kan man vælge en Transporter eller Cullens Sonos, og så er prisforskellen ikke så stor. (Tilgengæld er der både DAC og forforstærker i Transporteren, selvom forforstærkeren ikke skulle være så god).
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1504
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2009 kl. 20:08
Nu skriver du at du har mange numre. Hvis du har over 65000 så kan sonos ikke være med.

Som en der har Squeezebox og er helt vilde med dem så vil jeg da godt give dig min anbefaling. Jeg har aldrig haft problemer med at sætte dem op. Har lige købt en controller mere og det tog mig 5 minutter at sætte den op og få den til at virke.
Jeg tjekkede både Sonos og Squeezebox inden jeg købte. Prøvede Sonos hos hifiklubben og var ikke så imponeret af den gamle fjernbetjening. Den nye siges at være meget bedre.
Men det skal den også være for at kunne slå controlleren fra Duetten for den er fantatisk. Og så er udvidelses mulighederne helt utrolige. Der findes en masse udvidelser til serverdelen der kan få dine squeezeboxe til at gøre de utrolige ting.
Bagsiden af medaljen er at man skal have en server af en slags kørende. Enten en NAS eller en pc med linux, mac eller windows (XP,Vista,WHS,W7) til at køre. Det kan være alt fra en rigtig server til en gammel bærbar der står i et hjørne og summer.
Men her til jul skulle der komme en Squuezebox Touch der har en server indbyggget, så du bare kan tilslutte din disk til den via USB,  hvorefter den finder din musik og giver dig mulighed for at afspille den.
Prøv og kig på logitech.dk under trådløse musiksystemer.
Men uanset om du vælger Squeezebox eller Sonos går du ikke galt i byen. Det er begge systemer der virker og som har været på markedet i lang tid og derfor ved hvad det handler om.

Glemte lige at sige at når du får et sådan musiksystem som Squeezebox eller Sonos kommer du bare til at høre så meget mere musik end du nogensinde kan forestille dig. Og det er det, det hele handler om!! Tongue Så god fornøjelse.


Redigeret af Kurt Poulsen - 18-November-2009 kl. 20:14
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top
The12Trust Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-November-2009
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 09:48
Tak for alle de gode indput.
 
Ja der er fordele og ulemper ved dem begge, men jeg har brugt en del tid på mediecenter m.m. og orker det ikke rigtig mere. Så et eller andet sted er det rart måske at kunne blive brgrænset lidt af f.eks. Sonos :-)
 
Jeg købte således SONOS zp90 og CR200 igår, og må sige jeg er imponeret... 5 min og det hele var oppe og køre selv med min iphone. og det er vel at mærke så selv konen kan finde ud af det.
er også vild med selve designet og kvaliteten.
 
Mvh Palle
 
 
Til top
rigo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-December-2006
Sted: Slangerup, DK
Status: Offline
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

rigo: Jeg har kun set Sonos i HiFi-Klubben - har ikke selv haft systemet i hænderne - hvad er det man får ekstra ved at købe Sonos frem for Squeezebox - hvad er det "lækre"? Anmeldelser og tests efterlader mig med det indtryk, at der ikke er forskel på lydkvaliteten - begge systemer leverer en fornuftig lydkvalitet. Jeg vil promovere det ene fremfor det andet system, det må være et spørgsmål om smag og behag - men jeg vil gerne vide, hvad man får ekstra for pengene når man vælger Sonos?
 
Jeg skriver ikke at man får noget ekstra. Jeg skriver at det virkre mere lækkert. Med dette mere jeg design, "bygge" kvalitet, interface og mega nem opsætning (som også bekræftet af ovenstående input).
Jeg tror grunden til at de 2 systemer ligger tæt op af hinanden i test er at der er + og - ved begge.
 
Jeg skriver også at jeg ikke har haft Squeezebox i hænderne, og jeg kender folk, er er meget tilfreds med Squeezebox.

Jeg er dog Sonos fanboy :-)
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 20:54
Jeg har streamet i årevis - og har indtil for nylig holdt fast i mine mange UPnP-klienter (de kører dog stadig - jeg har mange rum!). Men så tog jeg altså Sonos-skridtet - og det skulle jeg have gjort for længe siden. Jeg har tøvet pga 65.000 track-grænsen - men for pokker: Sonos er så lækkert, at jeg har glemt det igen! Forskellen fra alle andre streaming-systemer er fraværet af en server (hvor UPnP-systemer typisk bruger Twonky og Squeezebox har udviklet sin egen server) - i stedet cacher Sonos hele ens samling direkte i Sonos-hardwaren (på nær album art, som der er en sti til). Præcis derfor er der ingen som helst forsinkelse ved brug af Sonos - alt er instant (og præcis derfor er der et track-maksimum - der kan ikke mases mere ind i hukommelsen). Dette er den teknisk set største fordel ved Sonos - synes jeg! Dertil kommer selvfølgelig, at CR200-controlleren har en touchscreen som virker (tænk, at det skal specielt!) og i øvrigt er hamrende let og intuitiv at vælge musik på - WAF er tårnhøj.
 
Kun en ting savner jeg på CR200 - det danske 'ø' - men det skulle komme i næste update (å og æ ligger på a-tasten på det virtuelle keyboard). iPod Touch og iPhone har vist ø'et med under o!
 
/kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2009 kl. 23:06
Nysgerrighed for at få styr på Sonos' muligheder:
Når Sonos har indbygget sin egen server, hvor store konfigurationsmuligheder er der så?
Kan man ændre menuer, ændre displayet, tilføje plugins etc?
Kan man eks vælge at tilføje album/artist info, som hentes live fra nettet, tilføje lyrik til sangene, have en opdateret vejrudsigt når boksen er standby?
Kan man skræddersy opsætningen til et børneværelse med begrænset antal menupunkter og et bestemt/begrænset udvalg af musikken?
Er det muligt at browse frit ud fra album/artist/song/genre/year etc?
Kan man streame ud af huset - eksempelvis til en sonos-boks på ens arbejdsplads?

NB: Tror forøvrigt grænsen på de 65.000 matcher 2^16=65536 som sikkert modsvarer grænsen for én af de benyttede datayper mere end det direkte skyldes hukommelsesproblemer. (går udfra tags caches og det er jo ikke til at vide, hvad meget disse fylder!)
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2009 kl. 08:55
...nej, ingen indbygget server i Sonos - det er hele humlen. Første gang man bruger Sonos opbygges et indeks lokalt i enhederne - derfor ingen ventetid ved 'opslag'. Konfigurationsmulighederne er stærkt begrænsede. Ang. track max var tallet for et par år siden omkring 50.000 og længere tilbage 30.000. Så Sonos-ingeniørerne arbejder da på sagen! 'Track max' på 65.000 er dog et gennemsnit, idet fx klassisk musik pga. numrenes enorme tag-mængde tager mere Sonos-plads.
 
Svarene er nej til de fleste spm. - du kan browse gennem album, artist og track (og folder). Ift. børn er der ingen grund til musikbegræsning - den er så hamrende let og hurtig at bruge, at det ikke vil betyde noget - med mindre det er 'gyser-musik' vi taler om. En meget vigtig funktionalitet er også en yderst brugervenlig måde at sætte musik i kø og redigere i køerne/playlists.
 
/kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2009 kl. 00:40
kris: Tak for svaret mht. "track-max" - det satte lidt på plads - tror dog det er begrænset, hvor mange der i praksis vil møde den grænse. Sonos har vel en indbygget server - kan godt være du ikke kan konfigurere den, men det vel den der styrer tingene, sørger for cachingen etc. Hvordan virker systemet i forhold til flere enheder - kobler de så op til en master-enhed eller har de hver især deres egen lokale database over musikken på netværket?

Efter lidt mere viden om Sonos tror jeg at jeg er meget godt tilfreds med mit valg af Squeezebox - men jeg kan også godt lidt et system der er skræddersyet til mine behov.

Kan dog også se, at begge systemer absolut har deres berettigelse - der er fordele og ulemper ved begge valgmuligheder. Men er der reelt andre fornuftige valgmuligheder end Squeezebox og Sonos? (Linksys og Apple er vel skrottet - hhv. for fejlfyldt og for begrænset i muligheder)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu