recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Troubleshooting: Squeezebox
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTroubleshooting: Squeezebox

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Direkte link til dette indlæg Emne: Troubleshooting: Squeezebox
    Sendt: 02-Januar-2010 kl. 22:36
< ="-" ="text/; =utf-8">< name="ProgId" ="Word.">< name="Generator" ="Microsoft Word 12">< name="Originator" ="Microsoft Word 12">

Hej alle,

 Jeg sidder med et problem i forbindelse med en squeezebox duet, qnap NAS - og mit netværk. Efter lang, lang tids roden frem og tilbage med forskellige opsætningsvarianter er jeg ved at opgive ævret, og finde det gamle anlæg frem igen.

Kort om mit setup:

1 Thomson TG 784 som router og GW til internet (Via Telenor).

1 Linksys WRT350N. Her er DHCP slået fra, således at det er Thomson'en der er DHCP "master". Linksyssen er en del af mit net fordi den har N trådløst samt gigabit switch.

Til Linksyssen (10.0.0.50) er tilsluttet min Qnap ts109 NAS med statisk IP (10.0.0.60, gigabit). Min iMac med DHCP og gigabit. En stationær (Homeplug samt dhcp)

Til Thomson'en er tilsluttet min PS3 (DHCP), samt min printer (10.0.0.70).

Mit problem: Jeg har ikke kunnet få min squeezebox til at spille, i bogstaveligste forstand:

- efter standby kan den ofte slet ikke "finde" net igen; skal resettes

- musik afspilning kan ikke køre uden hak/afbrydelser

- "lag" på basale funktioner: Navigation i musikbibliotek, søgning, volumenjustering.

- internetradio fungerer upåklageligt

- Hvis jeg bruger den software baserede afspiller på min pc, så kører det upåklageligt.

Squeezebox server er installeret på NAS. Det skal tilføjes jeg også har prøvet med Sonos - den kunne lige spille 5 - 10 sek af et nummer, så døde den. Også med Sonos lå musikken på NAS.

Hvad har jeg prøvet:

Alt :-)

Jeg har haft en PC som squeeze server. Både med musikken liggende på NAS – eller med musikken liggende lokalt/på USB disk. Jeg har prøvet at tilslutte Duetten med wifi – og med kabel; enten med server på PC eller NAS. Jeg har bedt Duetten om at lave sit eget wifi til remoten – eller bare ladet remoten koble sig på det almindelige wifi.

Selvsamme duet kører nu upåklageligt andetsteds.

Samtidig kører tingene upåklageligt med PS3’en: Den går på nettet (surf, multiplayer, vidzone etc), samt streamer indhold fra NAS’en, herunder HD film med bitrates på omkring 18 – 20 Mbps. Alt sammen uden hakken eller sprutten.

Er der nogen der har ideer/forslag til, hvad der kan være på spil, siden lige præcist musik via en netværksafspiller ”nægter” at virke?

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2010 kl. 22:42

Jeg tror dit problem kan være at du har 2 router i dit setup: Har du slået NAT fra på Linksys'en?

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2010 kl. 22:43
Hvad med FW funktionen i Linksys'en?? Endnu en grund til at kun kører med en router.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2010 kl. 23:35

Nu kender jeg ikke dine routere men hvis begge fungerer som wifi access point kan det udgøre et problem for controlleren (roaming mellem de to access point).

Mht. lag, så kan det skyldes at din NAS er underpowered til at trække squeezecenter (SC). Du skriver ikke om den PC du har testet som server er "kraftig" eller en "gammel sag". Jeg kører med SC på en dualcore 2.0 GHz laptop uden problemer (ca. 5 % CPU). Hvis din musik ligger i andre formater end MP3 eller FLAC skal NAS/PC transcode og det trækker lidt mere kraft.  
Når du skriver at internet radio fungerer fint (det er lokal musik der halter), så peger det også på en undermotoriseret server.
 
Firewall er også et godt bud.
 
Min egen erfaring er at der en hvis lag på især coverart på Controlleren hvis musikken ligger på en USB disk (NAS sikkert endnu værre) har derfor musikken liggende lokalt på internt drev på laptoppen. Streaming fungerer selvfølgelig fint selv med musik på USB, det er blot coverart der hvirkede langsomt.
Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2010 kl. 23:47
Hej begge,

Tak for jeres svar.

FW og NAT på linksys er disabled. Har selv overvejet det her med for svag NAS; men kender et par stykker på samme NAS med en duet uden problemer. Jeg kører i øvrigt kun med flac filer.

Hvis I kan anbefale en god N-router der kan tilsluttes Telenor ADSL er jeg lutter øren.
Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2010 kl. 23:49
I øvrigt: Har størrelsen af musikarkivet (=antal albums) nogen impact på performance?
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1504
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 00:53
Nu skriver du at du har problemer med Duetten. Mener du dermed at du også har problemer med recieveren når den er koblet til netværket med et kabel og styrer den via SqueezeBox Server?

Du skriver at din QNAP er koblet til linksys'en. Er det via kabel eller er det trådløst?

Og nej størrelsen af dit musikarkiv har ingen indlflydelse på performence. Kun den tid det tager at scanne hele kataloget.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 01:04
Hmmm... det er nok en af de ting jeg har gjort mindre i sådan rent testmæssigt... Nok fordi den til dagligt skal kunne betjenes via remote for at konen også kan bruge den...

QNAP'en er kablet.


Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1504
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 01:12
Selvfølgelig skal receiveren styres via remoten, men for testens skyld så ville det være rart at få en ide om problemet er i det trådløse netværk eller i selve afspilleren eller "kun" i controlleren. 

Ok. Så er det ikke et dobbelt hop.

Hvilket format ligger din musik i?
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 09:43
Flac.

Jeg kan jo se du er en kyndig squeezebruger. Hvad er din vurdering af classic vs duet? Det er min fornemmelse, at classic'en er et mere "solidt" produkt. Hvad er din vurdering?
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 11:00
Classic vs duet:
Ved godt du spørger direkte til Kurt, men giver alligevel mit svar med på det spørgsmål, da jeg selv
har begge produkter.
 
Da Classic kan kobles op helt uden brug af trådløs, og betjenes uden brug af trådløs (den har infrarød fjernbetjening), vil den for nogen (med halvdårligt wifi) opfattes som mere "stabil".
 
Når det er sagt så er Duet'en genial. den er fed at betjene og har kun få svagheder. Det er super godt at kunne se coverart, at kunne betjene den med en hånd etc.. Jeg medgiver at Duetten havde en svær fødsel, men de seneste versioner af softwaren har efter min vurdering været super gode og jeg ville ikke undvære den.
 
 
 
 
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2010 kl. 12:01

Er det din Squeezebox der kører fint andet steds? Sådanne læser jeg dit indlæg. Og eftersom du både har prøvet via NAS og via din pc, så tror jeg stadig det er dit netværk der driller.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu