|
Olympus? |
Besvar | Side 123 5> |
Forfatter | |
Guests
Gæst |
Emne: Olympus? Sendt: 13-Januar-2010 kl. 07:45 |
Hej fotofolk...
Jeg skal, som så mange andre, til at have et digitalt spejlrefleks kamera.
Det er 1. gang jeg skal have sådan et, så et "begynder" kamera er det jeg leder efter.
Nu har jeg efterhånden kigget en del steder for at se hvad folk anbefaler og Canon samt Nikon er stort set de eneste der bliver nævnt, hvor Canon nok er det der bliver nævnt mest.
Jeg går derfor ud fra at det er noget af det bedste man kan få, men alligevel undrer det mig at man næsten aldrig ser et Olympus blive anbefalet?
På siden www.dpreview.com får et Canon EOS 500D nøjagtig de samme karakterer som et Olympus E-620. Selvfølgelig performer de forskelligt på enkelte områder, men konklusionen er at de begge er kanon gode kameraer.
Nu er der så bare det at et Olympus E-620 inkl. 2 objektiver koster omkring 5500 kr. og et Canon EOS 500D inkl. 2 objektiver koster omkring 7200 kr. Det er altså 1700 kr. mere. For de penge kunne man købe taske, ekstra batteri og et hukommelseskort.
Hvorfor bliver Olympus aldrig anbefalet når det umiddelbart er et prisstærkt alternativ?
|
|
justrace
Guld medlem Oprettet: 06-August-2009 Sted: Mindanao, Ph Status: Offline Point: 1490 |
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 08:19 |
Der ligger mere end bare en flot karakter til grund for hvilket kamera man skal vælge.
Når man snakker D-SLR er det jo ikke kun et kamera, men også en masse tilbehør, såsom objektiver og flas.
Det kan jo blive en større udskrivning at købe et nyt kamera en gang med tiden, da der tit er problemer med bagudkompabiliteten.
Canon klarer sig ret godt på området, men har stadig flere forskellige fatninger, hvorimod Nikon kan bruge objektiver fra de sidste 50 (halvtreds) år!!
Derfor bør du kigge efter Canon eller Nikon, men er selvfølgelig op til din pengepung.
Men Canon og Nikon er altså samtidig meget mere udbredt, og der er en grund til det, for professionelle fotografer vælger ud fra kvalitet, både billedmæssigt og holdbarhed.
Men jeg er ikke enig i at Canon er bedre end Nikon, men Canon var bare hurtigst i kapløbet om digitalisering til en pris der var til at have med at gøre.
Lige siden dec. 08 er rigtig mange proffer ved at skifte til Nikon, og de gør det bestemt ikke for fornøjelsens skyld, da det koster en mindre (større) formue at skifte.
Samtidig kan ingen måle sig med Nikons CLS (Creative Lightning System) flash, og det siger selv mange Canon-folk.
Ok, der findes da fanatikere, men de kan jo ikke bruges i en reel sammenligning.
|
|
Guests
Gæst |
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 10:04 |
Det er klart, men et sted skal man jo starte og her er anmeldelser og et forum som dette jo et ganske udemærket sted at starte.
Hvilket tilbehør vil en nybegynder som jeg mangle ved at købe Olympus frem for Canon eller Nikon?
Da jeg for omkring 15 år siden gik til foto i ungdomsklubben fik jeg anskaffet et Olympus spejlrefleks kamera, som gjorde det rigtig godt. Dengang kunne man ikke gå ned i en fotoforretning uden at sælgeren sværgede til Olympus bla. pga. deres suveræne objektiver.
Idag 15 år senere, med hus, bil, kæreste og barn kommer foto interessen frem igen. Kameraet skal bruges til at lave gode billeder når man er ude på tur.
Jeg har ikke på forhånd valgt Olympus, men når diverse test giver f.eks. E-520 og E-620 lige så gode karakterer som de noget dyre Canon/Nikon kameraer, så undrer det mig bare? Redigeret af Zardo - 13-Januar-2010 kl. 10:04 |
|
Houmoller
Bruger Oprettet: 31-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 129 |
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 15:02 |
Når du først kommer i gang, skal du ikke regne med at du kan nøjes med de objektiver der følger med.
Derfor vil jeg bestemt vælge canon eller nikon, har selv valgt et canon.. Stativ og tasker og filtre og sådan kan du få til alle. Men et så stort udvalg af forskellige objektiver som hos nikon og canon fås ikke ved andre mærker.
Disse objektiver kan du så beholde til dine næste kamera-huse, hvis (når!) du bliver bidt af det hele igen.
|
|
ThomasP
Super bruger Oprettet: 26-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 472 |
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 20:29 |
Jeg havde også et analogt Olympus spejlrefleks i sin tid - et OM2-S, som dengang var et meget avanceret stykke mekanik med lækre små objektiver. Vidunderligt kamera! (som desværre blev stjålet)
Jeg har haft Olympus digitalkameraer i hånden, og jeg kan ikke genkende følelsen af kvaliteten fra 15 år siden. Derfor kan Olympus godt være et rigtigt valg for nogle, men jeg tror ikke, at man kan overføre erfaringerne fra 15 år siden til i dag, hvor det meste lavet af plastic og printplader. Selv har jeg nu et Nikon D70, som jeg er rigtig glad for, især fordi det medfølgende objektiv er skarptegnende (18-70 mm). Det samme gælder desværre ikke altid for medfølgende objektiver (især ikke for Canons, fremgår det af mange forum-indlæg), og hvis man skal købe nye og bedre objektiver, kan det hele blive en dyr fornøjelse. Så jeg tror, at du skal købe Olympus, hvis du holder af det kompakte design og ikke vil bruge penge på ekstra objektiver. Ellers Canon eller Nikon, som de andre foreslår. Held og lykke med kameraet. Det er under alle omstændigheder utrolig meget bedre end de små digitalkameraer. |
|
Guests
Gæst |
Sendt: 14-Januar-2010 kl. 07:34 |
Jeg vil ikke starte en religionskrig om hvilke mærke der har mest tilbehør eller ej, men hvis jeg kigger på olympus.dk kan jeg tælle omkring 21 objektiver og så er der andre mærker der også laver nogen til Olympus (dem der er med i Four-Thirds). Hvad er det egentlig for tilbehør Olympus mangler?
I får det næsten til at lyde som om at man ikke kan få andet end det der følger med i boksen?
Jeg er godt klar over at der er sket meget på 15år. og jeg har meget at lære. Derfor læser jeg en del indlæg og guider om foto for lige at opfriske det hele lidt.
Men igen, har Olympus intet at byde på mht. billedkvalitet i forhold til de andre?
|
|
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Sendt: 14-Januar-2010 kl. 09:01 |
Nu er du jo meget forhippet på Olympus, så jeg synes du skal købe det.
Men der er en del ulemper ved at købe et outsider mærke, som jeg stadig vil betragte Olympus, da de var meget sene til at komme med på det digitale SLR:
- Der er ikke nær så mange der bruger Olympus. Så til tider kan det være svært at få hjælp til at betjene det optimalt. Jeger selv medlem af en fotoklub og det er meget sjældent at jeg ser andre med et Olympys.
- Hvis man går sammen med andre og disse ike har oplympus, så kan man ikke lige låne/teste andres udstyr. Det ville jeg være meget ked af.
- Pga den manglene udbredelse, er det svært at finde brugt udstyr. Og hvis der endelig er noget brugt, så er det også meget nyt, så prisen kan være meget høj.
- Igen antallet af udvalg. Selv om du kan tælle 21 objektiver, så er det igen spørgsmålet om det lige er det du gerne vil have. Da der ikke er ret mange professionelle fotografer der bruger Olympus, så er udvalget i dyre/bedre objektiver måske også begrændset.
Så vidt jeg husker, så er chippen i Olympus mindre end i Nikon og Canon, som kan have nogle ulemper mht støj og dybdeskarphed.
|
|
Guests
Gæst |
Sendt: 14-Januar-2010 kl. 11:16 |
Jeg er bestemt ikke "forhippet" på Olympus. Lige nu sidder jeg og kigger på et Nikon D5000.
Det er mere pris kontra ydelse. Olympus er noget billigere i forhold til de 2 andre og især deres standard objektiver får ros for at være bedre end konkurrenternes.
Jeg vil gerne have et kamera der, når jeg har lært at bruge det, giver nogle rigtig flotte billeder. Om jeg så kan få 20 objektiver mere hos Nikon end hos Canon eller 20 mindre hos Olympus gør mig ikke det store.
Det SKAL være billedkvaliteten der tæller, ikke tilbehørskataloget
Pengepungen har selvfølgelig også noget sige, men ikke nær så meget.
|
|
lrev på jobbet
Guld medlem Oprettet: 05-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2051 |
Sendt: 14-Januar-2010 kl. 11:32 |
hej. Du skal ikke køve et eos 500d-køb istedet et Nokon d90 incl 18-105mm-til 6400,00 hos kamerahuset kbh.Her får du langt mest for pengene-skal du have et Canon som matcher dette bliver det EOS 50D.....og ikke 500d
mvh Leo |
|
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
|
justrace
Guld medlem Oprettet: 06-August-2009 Sted: Mindanao, Ph Status: Offline Point: 1490 |
Sendt: 14-Januar-2010 kl. 11:42 |
Se nu kommer der kød på bordet. Nikon D5000 er da et udmærket kamera, men jeg kan helt og aldeles tilslutte mig den nydelige avatars bruger, for D90 er et af de kameraer der for det første er i stand til at levere varen, og til at betale.
Jeg har faktisk selv overvejet sådan et, og det skal altså sættes i forhold til at jeg har et D3x!!
Men kig forbi http://nikonforum.dk/forum/ og spørg om de 2 kameraer: D90 og D5000.
|
|
lrev på jobbet
Guld medlem Oprettet: 05-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2051 |
Sendt: 14-Januar-2010 kl. 12:00 |
Er selv røget på et Olympus tidligere iflg en Dpreview kanon test....har skuffet mig fæææælt in real life. En Nikon d90 bliver mit næste....iflg utallige test og brugeranmeldelser er det dette "prosumer DSLR" kamera som giver klart de bedste "out og the box" billeder.....oplagt til en ny-begynder. |
|
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
|
Bimsen
Guld medlem Oprettet: 12-November-2004 Sted: Sverige Status: Offline Point: 511 |
Sendt: 14-Januar-2010 kl. 12:51 |
Kan anbefale Nikon D90 med et 18-105 objektiv. Synes det er en passende brændvidde i et enkelt objektiv. Og som en anden nævnte: out of the box ganske forrygende fotos. Har ikke helt samme erfaring med (de godt nok ældre) Canon 350D og 400D, som krævede noget mere af fotografen.
Da D90 har været på markedet længe nu, er prisen helt i bund. Synes dog ikke den er forældet i forhold til nye konkurrenter. Så er den også lidt større end de nænvte Olumpus/Canon modeller hvilket jeg ser som en fordel. F.eks Canon 500D ligger simpelthen ikke ordentlig i min hånd. |
|
Besvar | Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |