Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Korky
Ny bruger
Oprettet: 15-Januar-2010
Status: Offline
Point: 1
|
Emne: Fona og provisionsprikken? Sendt: 15-Januar-2010 kl. 08:29 |
< ="-" ="text/; =utf-8">< name="ProgId" ="OneNote.">< name="Generator" ="Microsoft OneNote 12">
Hey, jeg har hørt
rygter om at hvis der er en lille sort prik, eller en stjerne, ved siden af et
varenavn i Fona, så betyder det at det er en vare som sælgeren tjener optimalt
på i provision.
Er der en tidligere
(eller nuværende) Fonasælger der kan bekræfte det? Hvad betyder prikken og
stjernen?
|
 |
AP54321
Ny bruger
Oprettet: 14-Januar-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 2
|
Sendt: 15-Januar-2010 kl. 13:25 |
Det kan betyde flere ting, men i bund og grund er det rigtigt.
Men det betyder ikke at de laver penge på det, det kan være kampagne modeller eller modeller som man vil sælge ud, og man bruger det som "bonus" for at man holder focus på varer som man skal have ud for nye varer.
|
 |
Fnulder
Guld medlem
Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
|
Sendt: 15-Januar-2010 kl. 13:51 |
hm, hvad rager det egenligt folk herinde hvad det betyder? Det er jo noget internt i fona
|
 |
Kasper_J
Guld medlem
Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2822
|
Sendt: 15-Januar-2010 kl. 14:08 |
Fnulder skrev:
hm, hvad rager det egenligt folk herinde hvad det betyder? Det er jo noget internt i fona |
Det er da ret interessant om vejledningen gives ud fra et fagligt, eller financielt, synspunkt - Netop vejledningen er vel sagtens den eneste grund til at betale den merpris der typisk er ved at handle i en given butik.
Hvis jeg kategorisk blev henvist til "profit-prikken" ville jeg da nok blive mistænksom 
|
 |
Firebird
Guld medlem
Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
|
Sendt: 15-Januar-2010 kl. 14:12 |
Kasper_J skrev:
Fnulder skrev:
hm, hvad rager det egenligt folk herinde hvad det betyder? Det er jo noget internt i fona |
Det er da ret interessant om vejledningen gives ud fra et fagligt, eller financielt, synspunkt - Netop vejledningen er vel sagtens den eneste grund til at betale den merpris der typisk er ved at handle i en given butik.
Hvis jeg kategorisk blev henvist til "profit-prikken" ville jeg da nok blive mistænksom 
|
Hæhæ, jeg har sgu været mistænksom i mange år...  Og, JO, det rager os da bestemt!
|
Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Skyum
Guld medlem
Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
|
Sendt: 15-Januar-2010 kl. 17:14 |
Problemet er jo at en sælger skal sælge den vare der passer bedste til kundens behov,budget osv., og hvis der så står en sælger og blander sine egne interesser ind i handlen.så er der jo en skjult dagsorden, hvilket ikke er heldigt da kunden risikerer at købe et produkt ud fra sælgers "behov".
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
 |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
|
Sendt: 15-Januar-2010 kl. 17:27 |
Ja og vi er alle frelste.
Det er nu engang et kapatalistisk samfund vi lever i, hvor profit maksimering er drivkraften.
Der udover kan der jo være to TV´er som er nærmest lige god for kunden (vi taler om marginale forskelle i forhold til behov), så vil sælger jo også vælge det der er mest profit på.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 15-Januar-2010 kl. 17:55 |
Kasper_J skrev:
Det er da ret interessant om vejledningen gives ud fra et fagligt, eller financielt, synspunkt - Netop vejledningen er vel sagtens den eneste grund til at betale den merpris der typisk er ved at handle i en given butik.
|
Hør nu lige her, provisionsløn eller ej, så er enhver sælgers primære opgave at tjene så mange penge til firmaet som muligt. Om det gøres ved at levere god service og sælge de rigtige produkter, eller ved at være pistolsælger og sælge hvad der nu lige tjenes mest på i denne uge, det har sådan set mere at gøre med firmaets grundlæggende koncept, end hvordan medarbejderne aflønnes og hvilke arbejdsgange de har internt for at kunne finde ud af det (prikkerne ændrer jo sådan set ikke noget, andet end at det betyder at kravet til medarbejdernes IQ er knapt så højt). Jeg undrer mig lidt over at folk er overraskede over at de store kæders primære formål er at lange varer over disken så hurtigt som muligt, frem for seriøs og grundig vejledning. Helt ærligt, hvis man går ind i én af de butikker og ser andet end et supermarked der tilfældigvis kun handler med elektronik, så har man aldrig været i en seriøs radio-tv forretning.
|
 |
Firebird
Guld medlem
Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
|
Sendt: 15-Januar-2010 kl. 18:05 |
AV Precision skrev:
Kasper_J skrev:
Det er da ret interessant om vejledningen gives ud fra et fagligt, eller financielt, synspunkt - Netop vejledningen er vel sagtens den eneste grund til at betale den merpris der typisk er ved at handle i en given butik.
|
Hør nu lige her, provisionsløn eller ej, så er enhver sælgers primære opgave at tjene så mange penge til firmaet som muligt. Om det gøres ved at levere god service og sælge de rigtige produkter, eller ved at være pistolsælger og sælge hvad der nu lige tjenes mest på i denne uge, det har sådan set mere at gøre med firmaets grundlæggende koncept, end hvordan medarbejderne aflønnes og hvilke arbejdsgange de har internt for at kunne finde ud af det (prikkerne ændrer jo sådan set ikke noget, andet end at det betyder at kravet til medarbejdernes IQ er knapt så højt). Jeg undrer mig lidt over at folk er overraskede over at de store kæders primære formål er at lange varer over disken så hurtigt som muligt, frem for seriøs og grundig vejledning. Helt ærligt, hvis man går ind i én af de butikker og ser andet end et supermarked der tilfældigvis kun handler med elektronik, så har man aldrig været i en seriøs radio-tv forretning. |
Sådan!
|
Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
DrageMester
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
|
Sendt: 15-Januar-2010 kl. 18:35 |
AV Precision skrev:
Hør nu lige her, provisionsløn eller ej, så er enhver sælgers primære opgave at tjene så mange penge til firmaet som muligt. |
Ja, men det er også købers primære opgave at få den rigtige vare til den bedst mulige pris!
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
 |
Firebird
Guld medlem
Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
|
Sendt: 15-Januar-2010 kl. 18:40 |
Hæhæ, sådan ser vi også på det her i prutte-om-prisen-landet... 
Redigeret af Firebird - 15-Januar-2010 kl. 18:41
|
Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Chicco
Bruger
Oprettet: 14-November-2006
Status: Offline
Point: 74
|
Sendt: 15-Januar-2010 kl. 21:07 |
Jeg var ansat i Fona da ordningen blev indført, så jeg kan godt bekræfte at der findes en prik der viser sælgeren, at netop denne vare udløser en provision ved salg.
|
 |