Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Martin Sjøstrand
Guld medlem
Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 528
|
Emne: Måske projektor, istedet for tv? Sendt: 03-April-2010 kl. 14:26 |
Hej recordere folk, håber i kan hjælpe :-)
Jeg skal snart have skiftet det gamle tv ud, og har i den forbindelse kigget meget efter Panasonic VT 20 50" når den udkommer
Så siger min kæreste pludseligt.... hvad med en projektor istedet?
Det skal så siges, at min kæreste intet aner om tv eller projektor.... eller interessere sig for det, for den sags skyld, hun er bare snart træt af at høre mig snakke om 3D, størrelse, billede osv, og tror at hun tænkte, at hvis jeg nu fik sådan en, så holdt jeg vel kæft :-)
Jeg ved så kun en smule om tv, sådan til hobbybehov, jeg aner så intet om projektorer.... andet end at billedet bliver herligt stort :-)
Mit spørgsmål er så... hvad får man af projektor for 15.000-20.000 kr? Jeg tænker billedekvalitet sat op mod et godt tv i den prisklasse? Det skal primært bruges til Blu-ray og spil.... og så almindeligt tv-kiggeri. Her er så også en lille hage kunne jeg forestille mig.... der er vel ikke tuner i sådan nogle, eller hvad. Og i så fald svaret er nej, hvad gør jeg så for tv-billede? Og bliver man træt af, at starte sådan en op, hver gang man skal se tv-avisen... er godt klar over det er en smagssag, men hvad er jeres erfaringer?
På forhånd tak, og god påske til alle :-)
Redigeret af Martin Sjøstrand - 03-April-2010 kl. 14:27
|
|
Skyum
Guld medlem
Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Point: 4169
|
Sendt: 03-April-2010 kl. 14:51 |
Hej Martin, og velkommen til.
Jeg ville personligt ikke undvære mit tv,men omvendt ville jeg i dag nedpriotere tv og oppriotere projektor.
Hvis du har eks. YouSee, kan du via deres boks få signal til projektoren. Der er ikke tuner i projektoren, så du skal have tv-signalet udefra.
I mit setup kører jeg signalet fra Yousee via HDMI til min Pioneer receiver, og videre til TV via HDMI-out 1 og til projektor via HDMI-out 2.
Projektor er VANEDANNENDE.
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
|
Lennon
Guld medlem
Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
|
Sendt: 03-April-2010 kl. 15:35 |
Man får nogle tommer og noget billedkvalitet med en projektorløsning. Men-men-men . . man mister en masse komfort. For at få set-uppet til at yde optimalt skal der mørklægges 100%, - og så er der alt det med lærrede,instalation i loftet (?),tuner,lyd, kabeltræk osv. Jeg vil mægtigt gerne selv ha en projektor, men kan simpelthen ikke se hvordan jeg kan forsvare en løsning i stuen . .
|
Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
|
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 03-April-2010 kl. 16:08 |
Projektor er VANEDANNENDE det kan jeg skrive under på. Men har alså et rum kun til det og kan mørklægges 100%. har så et 50 tommer i stuen. så du skal nok kigge på hvilken behov du har først. ser du rigtig mange film ser kun HD og blu-ray på min projektor samt hvis din kæreste intet aner om tv eller projektor og du selv kun en smule om projektor. så havde jeg nok holdt mig til en Panasonic 50VT20. har kigget hos mine venner først som har projektor og været rundt forskellige steder, inden jeg besluttede og kaste mig ud i det. Men jeg ser det som en hobby og ikke bare et tv eller projektor.
Men du har et stykke tid og kigge forskellige steder med en projektor opstilling, inden køb af 50vt20.
Redigeret af xcardman - 03-April-2010 kl. 16:10
|
|
Østergaard
Bruger
Oprettet: 02-December-2008
Point: 83
|
Sendt: 03-April-2010 kl. 20:11 |
Hej Martin,
Jeg har både TV og projektor i opholdsstuen. Projektor bruges til film (både DVD og Blu-ray), men kræver så meget mørklægning som muligt, så der kan ikke foregå så meget andet mens man ser film. TV bruges til at, nå ja, se TV på (nyheder, sport, underholdning mv.), og der kan man jo samtidig lave en masse andet såsom at læse avis, lave mad osv.
Projektoren giver en ægte film-fornemmelse, som et TV ikke kan, og selv om det ikke er Blu-ray kvalitet (jeg ser mange film, jeg har optaget fra TV og brændt på DVD), så er det efterhånden vanskeligt at se en film på TV.
Dig og kæresten må gøre op hvad I prioriterer mest i forbindelse med TV/film, og som du selv skriver, så kan en projektor kun vise billeder, dvs. lyd, signal m.v. skal komme fra en anden kilde, hvorimod et TV kan indeholde det hele. Herudover er placering af projektor og lærred ikke lige fleksibelt som at placere et TV. Hvis du er "sort-fanatiker" m.h.t. billede skal du bruge rigtig mange penge for at komme på samme niveau som et godt TV
Som xcardman kan jeg kun anbefale at se nogle forskellige opstillinger, og helst i private hjem, hvor man kan se hvordan hverdagens praktiske problemer er løst (eller hvordan man er noget til et brugbart kompromis).
Hilsen Østergaard
|
|
Lukket bruger 2
Guld medlem
Oprettet: 20-November-2007
Point: 586
|
Sendt: 03-April-2010 kl. 21:21 |
Nu er det jo forskelligt, hvordan folk bruger tingene i det daglige.
Hvis du ser meget tv i daglys , så kan du nok ikke undvære et tv.
Personligt bruger jeg projektor til det hele. Ejer slet ikke et tv og jeg vil ikke bytte. Det bliver sgu svært at undvære det store billede når de brænder en god film af på DR HD eller sender en god fodboldkamp. Og ja, der skal blændes ned når SAS ligaen ruller over skærmen midt eftermiddag, men det klares nemt med nogle prismæssigt beskedne rullegardiner fra IKEA.
Det kan altså være en smule besværligt, men kabeltræk, tunerboks fra YouSee etc. er altså ikke meget anderledes på projektor end det er på en skærm. Du skal jo have boksen alligevel, hvis du vil have alle fordelene ved systemet og når vi så samtidig selv kan styre valg og brug af programer, så gør det samlet set det hele så anvendeligt, at vi efter 2 måneder solgte tv'et (havde det i starten stående som back-up i tilfælde af osv.). Kabeltræk handler jo blot at sætte en wwekend af til det og så have indkøbt det nødvendige for at gøre det lidt pænt. Hvis det er for uoverkommeligt handler det vist mere om dovenskab
Selv fruen er totalt vild med det. Når hun sidder og nyder USA set fra luften, så er det sgu lidt federe, når hun bare sidder og siger "Wooouuw" flere gangen i løbet af udsendelsen end, at få et "jamen det ser da meget godt ud".
En anden ting jeg har bemærket er, at det i længden er væsentlig mere behageligt for øjnene, da du ikke sider og ser på det direkte lys. Dog skal du selvfølgelig lige tjekke støjniveauet ud på projektoren. Det kan blive lidt surt og skulle sidde og lytte til en blæser der tæsker rundt under TV2 nyhederne, men det skal nu også tages i betragtning selvom den kun bruges til film.
Redigeret af Rysz - 03-April-2010 kl. 21:22
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 03-April-2010 kl. 21:44 |
evt en Benq w6000 (ikke så fandens dyr) kan nogle ting med gamma og farveægthed , som et tv vil kigge længe efter. Ang sortniveau. prøv at se et tv under samme helt mørke forhold , som en projektor.............så er der ikke meget forskel på sortniveauet. Mit projektor setup kan godt nå det samme sorte som mit pioneer G8. Når vi snakker shadow detail kører projektoren plasmaen midt over
|
|
|
PhDream
Guld medlem
Oprettet: 28-Februar-2009
Point: 737
|
Sendt: 03-April-2010 kl. 22:42 |
Et par påmindelser, hvis man ikke lige har tænkt over det (har selv gået med tanker om projektor, men alle de nævnte ulemper + dem, der kommer her, holder mig væk fra sådan en løsning): man skal købe et ordentligt lærred, hvis man vil have et ordentligt billede - går ikke at kaste billedet op på en væg. Et ordentligt lærred koster. Dette lærred skal også hænges ordentligt op, med mindre man køber et stativlærred. Projektor skal ligeledes hænges op. Man skal skifte pærer hver 2000-3000 timer i gennemsnit - nogle gange oftere, andre gange sjældnere, afhængigt af brug og lidt held.
|
|
Lennon
Guld medlem
Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
|
Sendt: 03-April-2010 kl. 23:07 |
Det er netop møbleringsproblemet jeg ser som noget af en hæmsko . Godt nok skal der trækkes de samme kabler til et TV, - men i langt de fleste tilfælde står/hænger TV´et på/over et møbel hvor enhederne er placeret . Jeg har nærstuderet flere kreative stueløsninger med projektor og lærrede, - men herhjemme går det sgu desværre ikke rigtigt .
|
Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
|
Skyum
Guld medlem
|
Sendt: 03-April-2010 kl. 23:18 |
Østergaard skrev:
Hej Martin,
Jeg har både TV og projektor i opholdsstuen. Projektor bruges til film (både DVD og Blu-ray), men kræver så meget mørklægning som muligt, så der kan ikke foregå så meget andet mens man ser film. TV bruges til at, nå ja, se TV på (nyheder, sport, underholdning mv.), og der kan man jo samtidig lave en masse andet såsom at læse avis, lave mad osv.
Projektoren giver en ægte film-fornemmelse, som et TV ikke kan, og selv om det ikke er Blu-ray kvalitet (jeg ser mange film, jeg har optaget fra TV og brændt på DVD), så er det efterhånden vanskeligt at se en film på TV.
Dig og kæresten må gøre op hvad I prioriterer mest i forbindelse med TV/film, og som du selv skriver, så kan en projektor kun vise billeder, dvs. lyd, signal m.v. skal komme fra en anden kilde, hvorimod et TV kan indeholde det hele. Herudover er placering af projektor og lærred ikke lige fleksibelt som at placere et TV. Hvis du er "sort-fanatiker" m.h.t. billede skal du bruge rigtig mange penge for at komme på samme niveau som et godt TV
Som xcardman kan jeg kun anbefale at se nogle forskellige opstillinger, og helst i private hjem, hvor man kan se hvordan hverdagens praktiske problemer er løst (eller hvordan man er noget til et brugbart kompromis).
Hilsen Østergaard |
Helt rigtigt
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
|
Skyum
Guld medlem
|
Sendt: 03-April-2010 kl. 23:21 |
Rysz skrev:
Nu er det jo forskelligt, hvordan folk bruger tingene i det daglige.
Hvis du ser meget tv i daglys , så kan du nok ikke undvære et tv.
Personligt bruger jeg projektor til det hele. Ejer slet ikke et tv og jeg vil ikke bytte. Det bliver sgu svært at undvære det store billede når de brænder en god film af på DR HD eller sender en god fodboldkamp. Og ja, der skal blændes ned når SAS ligaen ruller over skærmen midt eftermiddag, men det klares nemt med nogle prismæssigt beskedne rullegardiner fra IKEA.
Det kan altså være en smule besværligt, men kabeltræk, tunerboks fra YouSee etc. er altså ikke meget anderledes på projektor end det er på en skærm. Du skal jo have boksen alligevel, hvis du vil have alle fordelene ved systemet og når vi så samtidig selv kan styre valg og brug af programer, så gør det samlet set det hele så anvendeligt, at vi efter 2 måneder solgte tv'et (havde det i starten stående som back-up i tilfælde af osv.). Kabeltræk handler jo blot at sætte en wwekend af til det og så have indkøbt det nødvendige for at gøre det lidt pænt. Hvis det er for uoverkommeligt handler det vist mere om dovenskab
Selv fruen er totalt vild med det. Når hun sidder og nyder USA set fra luften, så er det sgu lidt federe, når hun bare sidder og siger "Wooouuw" flere gangen i løbet af udsendelsen end, at få et "jamen det ser da meget godt ud".
En anden ting jeg har bemærket er, at det i længden er væsentlig mere behageligt for øjnene, da du ikke sider og ser på det direkte lys. Dog skal du selvfølgelig lige tjekke støjniveauet ud på projektoren. Det kan blive lidt surt og skulle sidde og lytte til en blæser der tæsker rundt under TV2 nyhederne, men det skal nu også tages i betragtning selvom den kun bruges til film. |
Meget enig. Det med mørkelægning er da til at komme over, og jeg ville også hellere uundvære mit tv end min projektor.
|
|
|
Skyum
Guld medlem
|
Sendt: 03-April-2010 kl. 23:28 |
PhDream skrev:
Et par påmindelser, hvis man ikke lige har tænkt over det (har selv gået med tanker om projektor, men alle de nævnte ulemper + dem, der kommer her, holder mig væk fra sådan en løsning): man skal købe et ordentligt lærred, hvis man vil have et ordentligt billede - går ikke at kaste billedet op på en væg. Et ordentligt lærred koster. Dette lærred skal også hænges ordentligt op, med mindre man køber et stativlærred. Projektor skal ligeledes hænges op. Man skal skifte pærer hver 2000-3000 timer i gennemsnit - nogle gange oftere, andre gange sjældnere, afhængigt af brug og lidt held. |
Hmmm. I det virkelige liv, hvor der ikke står en ivrig sælger og prøver at presse niveauet op kan man komme langt med et lærred til 3-5000 kr., og i mit tilfælde valgte jeg et uden motor da jeg hellere ville bruge pengene på selve lærredet.
Det med pæreskift er selvfølgelig rigtigt,men 2-3000 timer er jo også lang tid, og så kommer man nok over den "ulempe". Til gengæld får man jo nyt liv i projektoren (DLP) ved denne manøvre.
Efter jeg sprang ud i projektet har jeg ikke fortrudt 1 sekund. Og jeg mener oplevelsen ved 120" Full HD er helt fantastisk fra mine biografstole, i en sådan grad at jeg ikke kommer så meget i biografen mere
|
|
|