recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Eksklusive 3D rettigheder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEksklusive 3D rettigheder

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Emne: Eksklusive 3D rettigheder
    Sendt: 05-April-2010 kl. 18:32
Hm... Ifølge min bedste overbevisning, er hardware-producenterne godt i gang med at skyde sig i foden mht. introduktionen af 3D i hjemmebio-sammenhæng. Ikke nok med at udvalget af 3D blu-ray film de næste par år er - skal vi sige, sparsomt - producenterne falder åbenbart over hinanden for at få eksklusiv-rettigheder til distributionen af nogle af de vigtigste titler det første år. Nu har jeg ikke nærstuderet dette emne, men ifølge dette link, så kan du vælge at købe Panasonic udstyr hvis du vil se Ice Age, eller Samsung udstyr hvis du vil se Shrek... I hvert fald det første års tid. Sagt med andre ord, så kan du det første år forvente ikke blot at vælge mellem de yderst sparsomme titler der er udgivet, du får kun lov til at købe dén andel af disse få titler som tilfældigvis er distribueret af dén hardware-producent  du har valgt at købe udstyr fra. Hvor fedt er det at sidde med sit nye Panasonic VT20 3D plasma-tv og matchende blu-ray afspiller, spæne ned i Blockbuster for at få fat i Shrek 3D så man rigtigt kan vise naboerne hvad grejet kan, og så få at vide at du kun kan få den hvis du køber en Samsung blu-ray afspiller?

Jeg kan kun sige at uanset hvor spændende man som forbruger må synes at 3D er, så er lige nu et usandsynligt dårligt tidspunkt at investere i 3D udstyr. Man kommer ganske enkelt stort set ikke til at have noget at bruge det til. Jeg kan kun opfordre folk til at holde sig til 2D i hjemmet, og lade 3D være en oplevelse nu og da når man går i biografen, og så vente med introduktionen af 3D i hjemmet til det naturligt kommer ind i dit setup efterhånden som du alligevel skal skifte udstyret ud. Her og nu er 3D på mere end én måde blot en illusion.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 19:26
Det er forhåbentlig en aprilsnar.

Venlig hilsen
KB
Til top
S_Dalsgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 29-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 19:29
Tjek datoen på nyheden.. det er det da vidst :)
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Point: 3978
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 19:43
Det er absolut IKKE en aprilsnar. Avartar har Samsung eksklusivret på i 3D i en periode, hvor den følger med Samsung 3DBD afspillere. Det er såååååeee skuffende. Og som Otto skriver et MEGA selvmål.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 19:45
Jeg tror ikke det er en aprilsnar..

Mere her:

http://www.emoiz.com/tag/keith-evans

og

http://www.techradar.com/news/video/blu-ray/worlds-first-3d-blu-ray-disc-gets-uk-release-date-672154

Det ser ud til at flere titler distribueres eksklusivt samme med Samsungs og Panasoncis hardware. Jeg går dog ud fra at filmene er kompatible, hvis man altså kan få fat i dem.

Det skal dog blive spændende at se om der bliver indbygget direkte begrænsninger på brugen af 3D skiverne. Jeg tænker på om der via firmwaren i afspilleren kan skabes mulighed for at f.eks. "Avatar", i en periode, kun kan afspilles på Samsung hardware...
Måske de er bange for at specielt Sony kunne finde på noget lignende. Sony ejer i forvejen en række produktionsselskaber og da deres meget udbredte hardware (PS3) kan firmwareopgraderes
til 3D vil Sony stå stærkt hvis de kan binde deres titler eksklusivt til deres hardware.

Jeg må dog indrømme at jeg har svært ved at fatte at hverken produktionsselskaberne og hardwareproducenterne ikke kan tage ved lære.
Let tilgængeligt indhold til rimelige priser er efter min mening alfa og omega for en given hardwareplatforms overlevelse. Det eneste de får ud af det her er utilfredse forbrugere der venter med at handle hardware, og yderligere incitament til piratkopiering!
Produktionsselskaberne konkurrerer i forvejen mod gratis (ulovlige) og 100% tilgængelige downloads fra nettet. Det ser ud til at piratebay får kronede dage Confused

tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 05-April-2010 kl. 20:54
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 20:03
Det er så bare at købe 3 forskel 3D løsningen (mene at der nu er 3 standart inden for 3D) for at kunne se alle (de få) 3D titler der blive udgive på Blu-ray Confused

Vel næste gang så skal man vel også havde en special mærker Blu-ray afspiller og TV for at kunne se en given 2D Blu-ray titlen.

Jeps dette kan så blive døden for Blu-ray og især for 3D Blu-ray.

Men det er nok tale om en aprilsnar, da 3D Blu-ray standart ikke en betinge af hvilken udstyre 3D film blive spillet på.

Redigeret af Startrek - 05-April-2010 kl. 20:05
Til top
S_Dalsgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 29-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 20:06
Sådan som jeg forstår det er det i de nævnte tilfælde i en tidsperiode kun muligt at købe filmene hvis man også har/køber et af Panasonics eller samsungs nye 3D tv, men derfor kan filmene stadig ses på et hvilket som helst 3D apparat (jeg vil gætte på at der er nogle folk der kommer til at tjene godt på ebay). 

Men læg mærke til at det er titler der allerede tidligere er udgivet på Blu-ray (Avatar 3D udgaven er ikke lige på trapperne inden for de næste par måneder), så det er jo ikke nogen film man kommer til at mangle som sådan.

Det er selvfølgelig træls som forbruger, men set fra et forretnings-synspunkt er det da ret smart. Samsung skal nok få solgt nogle fjernsyn på grund af Avatar 3D.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 20:57
Jeg kan heller ikke se, at det er smart ud fra et forretnings-synspunkt. Hvorfor skal man som forbruger kaste sig ud i at investere i 3D-udstyr, hvis udbuddet af 3D film er kunstigt begrænset i en grad, så man reelt ikke kan bruge sit udstyr?

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af S_Dalsgaard S_Dalsgaard skrev:

Sådan som jeg forstår det er det i de nævnte tilfælde i en tidsperiode kun muligt at købe filmene hvis man også har/køber et af Panasonics eller samsungs nye 3D tv, men derfor kan filmene stadig ses på et hvilket som helst 3D apparat (jeg vil gætte på at der er nogle folk der kommer til at tjene godt på ebay).

Derudover kan Blu-ray film som bekendt kopieres og BD ISO'er kan spredes over fildelingsnetværk (har jeg hørt).

Det er at invitere til fildeling hvis filmindustrien nægter at sælge den ægte vare til folk (og hvis de ikke vil sælge, kan de jo heller ikke komme rendende og sige at de taber $$$, men det vil de nok gøre alligevelLOL).

Hvis der er tale om teknisk inkompatible 3D BD standarder mellem Panasonic og Samsung, er det endnu mere tåbeligt.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 21:36
Tja, det er en underlig verden vi lever i, også AV-mæssigt. Og selv mener jeg da også, at det er dybt forkasteligt, at de forskellige producenter sætter begrænsninger over for konkurrenter fsva angår BD 3D materiale.

Omvendt, så afskrækker den filosofi nu ikke mig. Og det er der 2 årsager til:
  • Begrænsningerne kan kun være i en periode
  • Som jeg har set 3D er det så glimrende, at det vil jeg gerne have. 

Men enig, det er da ikke intelligensen der kan have opfundet de begrænsninger - for det tjener ingen på i længdenOuch

Men lad os nu se hvor galt det gårTongue

Redigeret af Hother - 05-April-2010 kl. 21:38
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det skal dog blive spændende at se om der bliver indbygget direkte begrænsninger på brugen af 3D skiverne. Jeg tænker på om der via firmwaren i afspilleren kan skabes mulighed for at f.eks. "Avatar", i en periode, kun kan afspilles på Samsung hardware...

Det er teknisk muligt, både med AACS (afspilning kræver en key som kun er uddelt til Samsung eller Panasonic indtil videre) eller med BD+ hvis det skal være mere avanceret og "sikkert".

Det kan måske forsinke den uundgåelige "pirat"kopiering et par uger, men næppe mere.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Omvendt, så afskrækker den filosofi nu ikke mig.

Hehe, så dit VT20 er forudbetalt og kan ikke afbestilles...LOLLOL
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu