recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fastmonteret netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFastmonteret netværk

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Sir Fergie Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Fastmonteret netværk
    Sendt: 15-April-2010 kl. 21:20
Hej,

Jeg har fået trukket noget datakabel (CAT7), således jeg får netværk i flere rum.

Jeg har nu 5 løse ender, skal de "bare" kobles i en Switch eller?

Mvh

Jesper

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2010 kl. 21:56
jaeh enten i en router (hvis du ikke har en dhcpserver) eller en switch hvis du har en dhcp server.

hos mig har jeg mit moden fra antenneforeningen som går over i en router (wifi med 4 gigalan stik) og i den er der tilsluttet pt 3 strenge med 3 switche på som fordeler forbindelsen i hvert rum... alt er gigalan og cat7 kabler til switch.

iøvrigt velkommen til

og denne router http://www.shg.dk/Routere/Linksys-WRT610N-Wireless-Dual-N-Router-2115131.html (som godt kan købes billigere uden medieserverfunktionen.. den bruger jeg alligevel ikke)

Redigeret af rhsin - 15-April-2010 kl. 21:59
Mvh

René
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 09:25
Hvis der skal Internet på også vil jeg KRAFTIGT anbefale at du anskaffer dig en router. Du får dermed også dhcp evt wifi og, med mange routere, flere funktioner.

BS
Til top
Sir Fergie Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-April-2010
Sted: Denmark
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 20:09
Tak for svarene. Jeg tror jeg vil samle netværkskablerne i en switch på loftet og trække dem ned i min Router på kontoret.

Jeg bruger Cat7 kabel. Jeg kan ikke finde nogle samlere/ender her til. Ved en af jer, hvad de hedder eller kan jeg bare bruge de almindelige til Cat5 og 6?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 22:33
Jeg ville ikke tøve med at bruge en cat 6 konnector..... hvis den passer til størrelsen af kabel/ledere. Jeg formoder ikke du kommer til at køre 10 Gb over 100m som cat7 standarden tillader. Hvis du senere får behovet kan konnectorene skiftes (men så igen... det kommer også lidt an på prisen)

BS
Til top
THMhome Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2008
Sted: Silkeborg, DK
Point: 541
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af Sir Fergie Sir Fergie skrev:

Hej,

Jeg har fået trukket noget datakabel (CAT7), således jeg får netværk i flere rum.

Jeg har nu 5 løse ender, skal de "bare" kobles i en Switch eller?

Mvh

Jesper

Uden at vide hvilke krav du har til dit netværk, og dermed hvad årsagen er til at du har valgt den dyreste kabeltype, går jeg udfra at det er fordi du gerne vil have det "bedste". Og derfor bør du køre den helt ud og montere CAT7 hele vejen igennem. MEN, for at dette skal lykkes skal du sørge for at stik er CAT7, monteringen er rigtig og føringsveje og afstande til andre kabler er rigtige, for at overholde standarterne for CAT7.
Derfor, hvis det "bare" er et hjemmenet, hvor du skal køre 10/100/1000 Mbit hastigheder, til streaming, fildeling og browsing er det lige meget med CAT7 stik.
Bare køb nogle CAT6 og monter dem.

En router og en switch forskellige ting, MEN du kan sagtens få en "router" med access punkt, router og switch, plus andet indbygget. Så køb en "router" med mindst 5 port switch, den kan give dig det du skal bruge for at starte dit hjemmenetværk (som jeg går udfra at det er vi snakker om). Den Linksys der anbefales ovenfor er et godt valg.

M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N
Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2

Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 10:27
Nu er det jo altså ingen absolut nødvendighed med dhcp, men det kan da være en rar ting at have.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 12:03
HE. Nej du har ret. Jeg skulle måske også have skrevet at man som det vigtigste  får NAT med en router. Det mener jeg ikke man kan undvære i sit netværk hvis man ikke har en decideret firewall.
BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 12:15
Jep, jeg kunne da heller ikke forestille mig, IKKE at have en router Smile
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
THMhome Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2008
Sted: Silkeborg, DK
Point: 541
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

HE. Nej du har ret. Jeg skulle måske også have skrevet at man som det vigtigste  får NAT med en router. Det mener jeg ikke man kan undvære i sit netværk hvis man ikke har en decideret firewall.
BS
Du er nødt til at have en router med NAT, medmindre du har en public IP til samtlige maskiner du vil have på internettet.
En NAT router kan ikke erstate en firewall, men er det bedste alternativ. De fleste routere i dag har dog en eller anden form for firewall funktion indbygget også.
M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N
Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af THMhome THMhome skrev:

BS
Du er nødt til at have en router med NAT, medmindre du har en public IP til samtlige maskiner du vil have på internettet.
En NAT router kan ikke erstate en firewall, men er det bedste alternativ. De fleste routere i dag har dog en eller anden form for firewall funktion indbygget også.

Det kommer da helt an på HVORDAN de maskiner skal på internet. Hvis han vil sidde og surfe på internet fra dem alle, behøver han udelukkende en switch, afhængigt af udbyderen naturligvis.

At der så kan ligge nogle sikkerhedsmæssige ting i det, er en anden sag....

Men nu skriver trådstarter jo heller ikke noget om, hvor vidt han overhovedet skal på internet. Big smile
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af THMhome THMhome skrev:

BS
Jeg har selv tit set at man kobler en switch direkte på sit modem. Da flere udbydere desværre sender flere ipadresser efter hver forbruger virker dette setup ganske fortrindeligt (ja jeg har endda set hjemmenetværk på denne måde også, delte mapper - printere o.s.v). I denne situation virker ALT internet på ALLE maskiner der kan trække en adresse selvom man IKKE har en router med NAT.

Du har ganske ret TMH, der sælges mange routere med NAT der også har SPI firewall.

Mit råd til OP er stadig. Hvis du skal have internet på dit netværk så brug en router (NAT og evt SPI). Meeeen det har OP også skrevet at han vil gøre, så der er vidst ikke mere kød på den sag ;-)

MVH BS
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu