|
|
Besvar ![]() |
Side 123 31> |
Forfatter | ||
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
![]() Sendt: 03-December-2009 kl. 08:07 |
|
Iflg dette link : http://politiken.dk/tjek/digitalt/billede/article850543.ece
|
||
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
||
![]() |
||
Fnulder ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-September-2008 Status: Offline Point: 503 |
![]() |
|
Hvornår var det folketinget oplyste omkring MPEG4? Mener altså først det var sommeren 08? Butikkerne kan jo ikke rigtig rådgive om en standard som ikke er lovgjort endnu. Her tænkter jeg så på salget mellem Januar 08 og Sommeren(eller hvornår MPEG4 nu blev standard).
|
||
![]() |
||
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1263 |
![]() |
|
Det var også lige præcis det jeg tænkte. På den anden side var der ikke rigtig noget der tydede på at det skulle være andet end MPEG-4 der blev standarden. Men det var selvf. ikke på skrift... |
||
![]() |
||
Fnulder ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-September-2008 Status: Offline Point: 503 |
![]() |
|
og så tænker jeg HVIS det så ikke blev MPEG4 alligevel. Så har kunderne givet penge for noget de ikke skal bruge alligevel, hvilket også vil føre til stor utilfredshed.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
![]() |
|
Tjah, endnu en understregning af min signatur...eller rettere dele af den.
![]() M.v.h.
|
||
![]() |
||
madass32 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Status: Offline Point: 199 |
![]() |
|
men hvordan bestemmer de hvem der har fået forkert rådgivning. alle dem der har købt tv med viden om at deres mpeg 2 tuner vil bliver forældet kan vel ikke få ret til 500,- mig selv inklusiv. da jeg selv arbejdede i tv butik syntes jeg vi ikke snakkede om andet end mpeg 2 og 4 fra den dag det stod klart at de vil skifte, så der er også mange "almindelige forbrugere" der er klar over det.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
![]() |
|
madass32
Helt enig! Det er helt klart en påstand mod påstand situation, og dér er der for den totalt enøjede Forbrugerstyrelse ingen tvivl - branchen er nogle løgnagtige tyveknægte - forbrugeren taler selvfølgelig sandt...
![]() M.v.h. Redigeret af Henrik B. - 03-December-2009 kl. 09:08 |
||
![]() |
||
Stefan V ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-April-2008 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 698 |
![]() |
|
Jeg kunne ikke være mere enig med jer. Der må være en grænse for galskaben. Hvorfor er det lige forhandlerens skyld at der ikke var klare fremtidsudsigter. Skal folk der køber TV med MPEG4 også have at vide at det måske kommer til at mangle dvb-t2 om nogle år? Alle ved at Radio og TV branchen er under konstant udvikling, så jeg forstår ikke at folk regner med at de kan købe et produkt og det så skal holde 10 år frem! |
||
Med Venlig Hilsen
Stefan |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
![]() |
|
Nej, og hvad md MPEG 5 (eller 6?), eller hvad det kommer til at hedde. Det ér under udvikling, og vil komme inden mange af TV folk køber / har købt, inden for de seneste år, dør....?
M.v.h.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
![]() |
|
Her er linket direkte til afgørelsen på Forbrugerstyrelsens hjemmeside:
M.v.h.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
![]() |
|
Fra afgørelsen:
"Den erhvervsdrivende afviste reklamationen, da fjernsynet var udstyret med en indbygget digital tuner, som kunne modtage kanaler udsendt i MPEG-2 standard. Den erhvervsdrivende havde i forbindelse med købet givet forbrugeren samtlige oplysninger vedrørende fjernsynet, som han på købstidspunktet var bekendt med. Endvidere kunne forbrugeren modtage kanaler udsendt i MPEG-4 standard ved at tilslutte fjernsynet en Set-Top Box. Sagen blev indbragt for Forbrugerklagenævnet, der traf følgende afgørelse:"
Hmmm, er det bare mig, eller får forhandleren skylden for, at nogle andre (TV-broadcasterne og i sidste ende politikerne) ændrer på tingene? Kan det virkelig være rigtigt at man som erhversdrivende skal tage forbehold for alverdens samfundsforhold, mens forbrugeren blot kan sætte sig med hænderne foldet i skødet, og sænke sin IQ til 35?
![]() Endvidere står der:
"Endelig fremgår, at tilslutningen af en sådan ekstern Set-Top Box ikke vil indebære kvalitetsmæssige forskelle eller lignende i forhold til et tv med en indbygget digital tuner, som kan modtage kanaler udsendt i komprimeringsstandarden MPEG-4, men at en ekstern boks vil indebære en betjeningsmæssig forringelse, idet boksen har egen fjernbetjening."
Øh ja, men en del bokse har mulighed for at betjene TV'et med boksens fjernbetjening, så man alligevel kun sidder med én - dårligt argument altså...
M.v.h. Redigeret af Henrik B. - 03-December-2009 kl. 12:11 |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Ifølge forbrugerklagenævnet, ja. Spørgsmålet er om ikke branchen slæber sagen hele vejen igennem retssystemet, for at få en mere neutral afgørelse. En afgørelse i forbrugerklagenævnet er ikke en dom.
Skulle det falde ud til forbrugerklagenævnets afgørelse, så vil der sikkert fremover kunne findes en disclaimer med en ansvarsfralæggelse på fakturaerne. Ellers har butikkerne jo ingen mulighed for at bevise om de har oplyst forbrugeren korrekt eller ej, og hvor går grænsen for hvad der skal oplyses om?
Lad os antage at folketinget i overmorgen beslutter at overgangen til MPEG-4 i 2012 sker samtidig med en overgang til DVB-T2. Kan befolkningen så få penge tilbage af staten pga. de fejlinvesteringer folk har gjort fordi de troede de fik et "fremtidssikkert" tv da de købte ét med MPEG-4? Næppe.
Jeg mener ikke som sådan det er forbrugerens opgave at "undersøge tingene selv" inden man handler, det bør være muligt at købe et tv uden at sætte sig ind i en masse teknik. MEN, jeg mener omvendt at det ER forbrugerens egen opgave at gøre sælgeren klart at han har brug for rådgivning. Jeg mener ikke man kan tillade sig at gå ind og sige "goddag, jeg vil gerne købe dén der", og så bagefter klynke over manglende rådgivning eller information. Jeg er helt på det rene med at hvis en forbruger specifikt har spurgt om tuneren i tv'et kan bruges med de nye signaler, og sælger har svaret "ja" uden at komme ind på MPEG-4, så bør det betragtes som en mangel. Men det er mildt sagt unfair at gå ud fra at alle tv-handler foregår på dén måde. Et godt eksempel er hvorvidt sælgeren SKAL spørge kunden om han skal bruge tv'et til terrestrisk, kabel eller satellit. Det mener jeg ikke at han skal. Det vil være god service, men han SKAL ikke. Men han SKAL svare korrekt hvis han bliver spurgt.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 31> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |