recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd ifbm husbyggeri
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRåd ifbm husbyggeri

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Emne: Råd ifbm husbyggeri
    Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:33
Hej

Min kæreste og jeg står for at bygge hus, og i den anlednig vil jeg da gerne være lidt på forkant med tv og internet indretningen.

Jeg har pt. pio fladskærm, pio reciever, pio bluray og monitor audio 5.0 surround, og der kommer fibernet (midtjylland) i huset.

Hvad bør jeg være opmærksom på?

Indtil videre har jeg bestilt ekstra tomrør, så der er til alle rum, og mellem fladskærm og bluray/reciever.  

PS. jeg har aldrig haft fibernet før, er det noget der dur? Jeg kan se, at der er et hav af underudbydere, hvilke bør man vælge?

Redigeret af TvHomer - 28-Maj-2010 kl. 14:34
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:47
Nå ja, og stuen bliver ca. 5,5*4,5, hvis det kan hjælpe nogen med ideer.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 18:32
husk et ordentligt rør til tv (50 mm) det er så bøvlet at montere et hdmi stik.
BS
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2010 kl. 17:59
ok, er der andre fif?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2010 kl. 18:07
Dobbelt netværksstik i hvert rum fremført til xfelt (er et must idag)- multi rum musik? (sonos) - indbygningshøjttalere - styring af lys via fjernbetjæning - scenarielysstyring - tomrør til alle steder hvor det bliver aktuelt (har du) - trådløst netværk - Centralt styrede stikkontakter så nogle apparater kan tændes/slukkes ved døren. Der er mange muligheder og jeg ved at hvis jeg selv skulle bygge blev jeg en fattig mand :-) 
BS
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2010 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Hej

Min kæreste og jeg står for at bygge hus, og i den anlednig vil jeg da gerne være lidt på forkant med tv og internet indretningen.

Jeg har pt. pio fladskærm, pio reciever, pio bluray og monitor audio 5.0 surround, og der kommer fibernet (midtjylland) i huset.

Hvad bør jeg være opmærksom på?

Indtil videre har jeg bestilt ekstra tomrør, så der er til alle rum, og mellem fladskærm og bluray/reciever.  

PS. jeg har aldrig haft fibernet før, er det noget der dur? Jeg kan se, at der er et hav af underudbydere, hvilke bør man vælge?

Ang. fibernet: Det er bare fint, det kører bare Thumbs Up. Men som jeg har forstået det vil der ikke være andre udbydere på fibernettet om et halvt års tid, end et fælles firma som el-selskaberne har oprettet. Dette er noget LORT da jeg dermed mister min fine hastighed jeg har hos jaynet Cry.
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Point: 845
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 07:49

Akustikken ville jeg lige give en overvejelse Smile

Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 08:06
Har boet et sted hvor vi havde fibernet fra energimidt inklusiv tv. Det er virkeligt nice at have samme upload som download istedet for sådan noget 10/1 som størstedelen af danskerne åbenbart godt vil finde sig i :)

Vil ikke kaldes deres net ustabilt men det net over okbber jeg har hos fullrate nu er mere stabilt.
Tv ville nok få hos boxer istedet da deres box er utroligt ringe med et fornyligt opdateret bruger interface som virkeligt bare gør det hele meget dårligere! Det er dog en billig måde at få analogt kabel tv på mange fjernsyn.

Husk når du trækker netværkskabel så skal det være cat6 kabel ellers kommer du bare til at udskiftte det om nogle få år.
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-September-2006
Point: 484
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 17:26
Hej

Har selv lige bygget nyt, så kan da dele lidt af mine overvejelser.......

Har bygget det meste af mit op omkring kablet netværk og udstyr fra "Flexcabling" http://flexcabling.com/
Flexcabling er ikke et andet IHC system, men en måde at forbinde dit media udstyr på centralt, med -felt og alt (TV, Radio, Musik, Billeder, film) streamet igennem netværks kabel.....

Får alt mit grej samlet i et 19" rack skab i mit bryggers, hvor tv og internet bliver fordelt til alle rum fra.... samt min nye NAS.

Har været lidt.... livrem og seler typen, så der er faktisk 4 x netværksstik i alle rum - så skulle det være sikret Embarrassed ...men som sagt ovenfor, så burde 2 x netværksstik nok også kunne gøre det, men med Flexcabling, så tager TV signalet 1 stik, evt tlf tager 1 stk, PC tager 1 stik....osv, så jeg har bare fremtidssikret!

Så beslut et central "media server rum".... træk tomrør derfra til alle rum... helst 3/4" rør, da 1/2" kan blive lidt tight, og undgå skarpe knæk på disse.

Er du nørdet nok, så kan du også trække et separat "strømkabel" fra egen gruppe til dit anlæg.... kræver at du ved nogenlunde hvor dit anlæg skal stå..... Jeg har trukket et 2,5kva til mit anlæg fra egen gruppe.... aner ikke om jeg vil kunne høre forskel, men de få krpner det koster i en ny installation, så var det da forsøget værd!

Stort tomrør i væggen fra anlæg til tv og projektor.....som sagt ovenover så sats på minimun 50 mill, da et strømkabel og lidt hdmi hurtigt fylder..... Har selv 50 mill med strøm, 2 x HDMI og et netværkskabel.....og det var tight, men flot nu da alle kabler er skjult.
Skal du bruge scart, så skal du højere op i dimension.

Overvej en mediaserver eller en NAS til streaming af media.... 

Lysindfald..... skal du kunne dække af og gøre rummet mørkt, så kan det også tænkes ind nu...

Kan til musik anbefale Sonos i hele huset, evt krydret med indbygningshøjtalere.... WAF

AKUSTIK....meget vigtig og meget nemmere i nybyggeri end at fixe bagefter. Jeg bruger akustik gips (ser fedt ud og virker) og i slyngelstuen med anlæg og TV har jeg faktisk smækket gulvtæppe på.... det virker!

Mine tanker pt....kommer måske på mere.... lykke til!

Mvh

Til top
staalorm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Point: 120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 02:10
Kan helt klart også kun tilslutte mig LBA75 udsagn. anskaf dig et NAS. det bliver du glad for. og ja installer eventuel et Sono's system. Alternativ hvis du har Iphone og en del gamle maskiner stående. Så brug i stedet XBMC til det samme. Er MEGET billigere end Sonos.
Lav et x-felt i kælderen hvor du samler alt netværkskabling.
117", Atmos & DTS-X.
- Kan man leve uden en biograf derhjemme??? :D

Se mit projekt her:
staalorm's bif
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2010 kl. 00:06

Undskyld jeg lige tager en OT, men LBA75, hvad er forskellen på IHC of Flexcabling hvad angår Netværk?, er der noget jeg har overset, fordi jeg kan ikke se den store forskel...

Redigeret af ridderdk - 02-Juni-2010 kl. 00:14
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu