recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dedikeret bio-rum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDedikeret bio-rum

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
msorensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Emne: Dedikeret bio-rum
    Sendt: 27-Juli-2010 kl. 07:33
Jeg går og pusler med idéen om et dedikeret bio-rum. I den forbindelse har jeg omkring 1000 spørgsmål, som jeg håber på at få lidt hjælp til :)

Rummet jeg har til rådighed, er 4x3 meter i størrelse og rigtig fornuftigt indrettet med bio-brillerne på. Der er et vinduet midt for den ene væg på 4 meter, vinduet kan mørklægges 100% - der er en dør i den ene ende af den anden væg på 4 meter. 

Mine første spørgsmål:
  • Er det overhovedet realistisk, at få noget fornuftigt ud af et rum i denne størrelse (12m2)?
  • Hvilken størrelse lærred bør jeg satse på? Umiddelbart vil jeg gerne op omkring de 100", men er denne størrelse uhensigtsmæssig i den størrelse rum?
Her kan I se min nuværende stue-bio, hvor mit udstyr er listet:

Det udstyr jeg regner med at flytte over i den eventuelle biograf, er:
Dali Mentor 6 som fronthøjtalere
Dali Mentor LCR som centerhøjtaler
Pioneer BDP-LX71 til afspilning
PS3 og Xbox som konsoller

Mine umiddelbare planer om supplering af udstyr til biografen (kom meget gerne med begrundede alternativer i samme prisklasser):
  • En reciever (evt. Pio SC-LX82)
  • En subwoofer (evt. Dali Mentor Sub)
  • 4x surroundhøjtalere (evt. Dali Fazon Sat)
  • En projektor (evt. Panasonic PT-AE4000 el. Optoma HD82)
  • Et lærred (evt. Lissau Plano Frame 16:10 Widescreen Fast-ramme Lærreder - True Color dug med gain 1.0 - ISF Cert.)
  • Biografstole af en art - regner med 3 stk på række
Og her kommer så lidt flere spørgsmål:

Projektor
  • Hvad er jeres erfaringer med LCD vs. DLP? Jeg lader mig umiddelbart afskrække af regnbue-problematikken, men har svært ved at vurdere om problemet er lige så "småt" som burn-in problematikken på plasmapaneler? Vil en LCD projektor have samme tendens til "kunstige" farver som et LCD panel? Jeg er meget tilfreds med billedet på mit Pio LX5090H, så jeg sigter naturligvis efter en lignende farvegengivelse.
  • Jeg har læst meget om BenQ W6000 og Optoma HD82 på nettet, er der andre jeg seriøst bør overveje? Jeg vil skynde mig at sige, at jeg naturligvis vil se projektorerne an i virklighedens verden, men det er altid rart at researche lidt inden.
  • Hvilke ting skal jeg være opmærksom på (ud over støjniveau), når jeg kigger på projektor? Er der nogle konkrete ting man skal kigge efter, som potentielt kan drive en til vanvid senere?
Lærred
  • Jeg kan se, at den projektor jeg overvejer, kan smide film ud i 21:9 format. Dette frister mig umiddelbart. Hvilke ulemper er der ved at vælge et lærred i dette format?
  • Jeg har læst meget på nettet om "gain", og kan regne ud det handler om lysfølsomhed/styrke. Men hvad er det korrekte at vælge i min situation?

Det var hvad jeg indledningsvis godt kunne tænke mig hjælp til. Alle erfaringer og forslag er yderst velkomne.

Administrator: Jeg var ikke sikker på placeringen af mit indlæg, så flyt det endelig til en mere optimal placering hvis muligt.

Redigeret af msorensen - 27-Juli-2010 kl. 07:35
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 09:11
Hej,

Jeg har selv et dedikeret bio-rum af samme størrelse som dit. Og selvom jeg godt kunne tænke mig lidt mere albuerum, så fungerer det faktisk perfekt.
M.h.t til lærredstørrelse ville jeg ikke gå over 92" - især ikke hvis du stadig vil se alm dvd. Din siddeafstand kan vel max blive omkring 3 meter. Vælger du et fastramme scopelærred (hvilket fordyrer hele projektet voldsomt) skal det nok være max 100".
Min erfaring er at både lyd- og billedudstyr der ville fungere godt i et stort rum sagtens kan fungere i et langt mindre rum.
M.h.t til højtalere i et llille rum vil jeg klart anbefale at fronterne er standerhøjtalere. Med sådanne er det langt nemmere at få kontrol over bassen. Du skal selvfølgelig have 1 måske 2 subwooofere for at give den rigtige filmlyd. Sub's kan give megen hovedbrud m.h.t optimal placering, især i et lille rum. Det kan dog lade sig gøre. Og man er godt hjulpet hvis sub'en har en form for equalizer indbygget. (Med en SVS-eq-a1 kan ethvert sub'-probem løses).
Selvom der ikke er mange film i 7.1 formatet, kan man sagtens have et sådant set-up i et lille rum på 12 kvm. De to ekstra højtalere kan snildt udnyttes ved film der ikke er i 7.1 format.
Det var hvad jeg lige kunne komme i tanke om - held og lykke med projektet. Der bliver nok at bruge penge påSmiley´er
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 09:22
Mange tak for input, det er præcis sådan nogle erfaringer jeg har brug for :)

Men hvis jeg forstår dig korrekt, så mener du ikke at mine Mentor 6 vil fungere specielt godt i rummet? En af mine store fordele, er at jeg kunne argumentere for, at de "store grimme" højtalere kunne komme væk fra stuen :-) Hvis du forstår...
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 09:28
M.h.t til scope-setup: Du bør være opmærksom på at de projektorer der har indbygget 21:9 funktion laver effekten ved en slags zoom der forringer billedkvaliteten i nogen grad. Den "rigtige" måde at lave scope-billedet (og jeg skal hilse og sige at det er stærkt vanedannende) er ved brug af en anamorfisk linse foran projkektoren. Her er billedforringelsen usynlig og kun af teoretisk art (især med HD-materiale. Hvis du vælger scopeløsningwen skal du jo også have en form for afmaskning til film i 16:9 formatet eller endda 4:3.

Redigeret af Vijnana - 27-Juli-2010 kl. 09:29
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af msorensen msorensen skrev:

Mange tak for input, det er præcis sådan nogle erfaringer jeg har brug for :)

Men hvis jeg forstår dig korrekt, så mener du ikke at mine Mentor 6 vil fungere specielt godt i rummet? En af mine store fordele, er at jeg kunne argumentere for, at de "store grimme" højtalere kunne komme væk fra stuen :-) Hvis du forstår...
Jeg forstår dig fuldstændigt. Og du skal selvfølgelig ikke straks kassere dine højtalere. Det må komme an på en prøve. Måske er du heldig at de fungerer ganske udmærket i rummet. Hovedproblemet kan være basresonanser.

Redigeret af Vijnana - 27-Juli-2010 kl. 09:32
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:00
Det lyder da super fint :) Du kan sagtens få noget ud af et rum på 12 m2.
Når du snakker Lissau lærred, som jeg iøvrigt selv ville vælge idag, så SKAL du kontakte Otto fra AV-Precision. Hos ham kan du også få andre input Smile
Jeg drømmer om et 1:2,35 lærred og en zoom løsning.
Efter min mening, uden at have prøvet det af, behøvet man ikke forsatslinsen såfremt projektoren er lysstærk nok.
Ved brug af linsen skaleres billedet lodret og herved påvirkes kvaliteten, hvorimod den vandrette udvidelse af billedet er optisk og i 100 kvalitet som det signal der kommer ind.
Ved at bruge zoom-løsningen undgås skaleringen også i det lodrette plan - prisen er at det lys der ligger i de sorte bjælker over og under billedet går tabt - det er et tab på 33 pct.
Start med maling af rummet, selv har jeg en matsort væg bag lærredet med en kant trukket 23 cm frem på sidevæggene og i loftet. Sidevæggene er mat-grå. Mit loft og mit gulvtæppe er for lyse og kunne godt trænge til en opgradering. Btw. så er mit rum ca 4 x 4 m.
Her under VM i fodbold og den seneste Tour de France oplevede jeg at 100" med en siddeafstand på ca 3 1/2 meter er rigeligt, så et 1:2,35 lærred på lidt mere ned 100" vil være fint. Målene på lærred er jo diagonale, så det er måske bedre at tale om billedbredde. Jeg har 220 cm i bredden (123,5 i højden) og til 1:2,35 film kunne det godt være lidt bredere (og højere) end de 220 x 93,6 cm som 1:2,35 giver.
Til ovennævnte sport vil det give et lidt mindre billede og være helt fint.

Hvor i landet holdet du til?

Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:07
angående de store mentor 6
det er jo nogle rigtig gode højtalere ! og har masser af bas, dvs du kan spare sub,
måske kan det lade sig gøre at montere et 90-92" 16:9
lærred meget højt oppe, sådan at de mentor kan stå neden under ?
så er der også plads til resten af grejet på hylde i midten,
mine højtalere er også ret høje (men meget smalle) men løst på denne måde,
se evt under mit-hjørne, mit rum eller hjørne af stuen som bruges til bio er også 4 x 3 m

der har været skrevet 1000 vis af indlæg om LCD vs DLP
det er meget smag og behag samt følsomhed for regnbue der bestemmer hvad du vælger,
og i hvilken pris gruppe taler vi om, og hvor mørt bliver rummet ?
maler du evt vægge helt mat sorte, så blive billedet meget bedre, og behov for kraftig lys projektor falder, eller du kan køre i eco mode og få lang levetid på lampen
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:11
Jeg er rigtig glad for at høre, at rummet ikke er uegnet til biograf - jeg var nemlig lidt nervøs for størrelsen.

Jeg holder til i Nordjylland. Grunden til jeg endnu ikke har kontaktet Otto, som bestemt var min plan, er at jeg gerne vil have lidt mere styr på det hersens projektor/lærred halløj - da jeg stadig føler jeg skyder med spredehagl, og ikke er helt inde i tingene endnu.

Mht. til zoomløsning vs. linseløsning, kunne man altså prøve en ren zoomløsning først, og se om der er synlig kvalitetsforringelse. Hvis der er det, kan man vel altid supplere med en linseløsning, ikke?

Pt. står rummet med hvide vægge. Men min plan var bestemt at male væggene grå - måske jeg skal overveje den samme løsning som du FNørd, med at male væggen bag lærred sort, og så lade resten være grå.

Jeg skal lige forstå dig ret, når du skriver, at 33% af lyset vil gå tabt ved 1,2:35 løsningen, hvad betyder det så helt konkret?
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:13

Ang. lærred størrelse vil jeg anbefale dig at du evt. lige prøver projektorene af på en væg, inden du køber lærrede. Der er nogen personer herinde der har et meget stort synsfelt, men personlig synes jeg det er hammer ireterende at skulle sidde og dreje rundt med hovede for at kunne følge med i filmen, men det er måske fordi mit synsfelt ikke er ligeså stort som andres. Jeg vil sige max. 90" til 3,5 meter.

Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:19
TommyBoy: Jeg har lige været inde og måle lidt på væggen. Umiddelbart vil jeg vurdere, at 220cm i bredden, er det bredeste lærred der er plads til, hvis højtalerne skal kunne stå der også.

Hvis jeg forstår dig korrekt, så vil en mørkere nuance grå sammen med en komplet mørklægning af rummet, altså næsten afhjælpe regnbue-problemet. Derved kunne jeg vel med rette overveje en DLP projektor, da denne, så vidt jeg har forstået, giver et mere plasmaagtigt billede?

Aim: Tak for det tip, det vil jeg helt sikkert benytte mig af.

Redigeret af msorensen - 27-Juli-2010 kl. 10:19
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:24
Mørklægning afhjælper ikke regnbue problemer.
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:30
Du må ud og kigge på nogle DLP projektorer for at finde ud af om det er noget der genere dig. Optoma hd82 skulle være en af dem der levere mindst regnbuer. skift dit blik mellem tekster og billede, frem og tilbage, det er måden man nemmest ser regnbuer hvis man vil fremprovokere dem.
Finder du det for generene, så bare rolig der findes også masser af fine lcd projektorer.
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu