Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
cktoft
Junior bruger
Oprettet: 10-Juli-2007
Status: Offline
Point: 41
|
Emne: Garanti på udskiftede dele Sendt: 31-Juli-2010 kl. 10:58 |
Hej Recordere ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) August 2006 købte jeg en NAD cd-afspiller i Hifi-klubben. I Januar 2009 opstod der problemer med at læse cd'er, og jeg fik skiftet laserværket indenfor garantien. Nu kan den igen ikke læse cd'er, men Hifi-Klubben mener, at der ikke der er to års reklamationsret på laseren, på trods af, at det er en ny komponent, der er blevet sat i (er specificeret på reparationsfakturaen). Er det mig der er en besværlig og irriterende forbruger, eller skal Hifi-klubben betale for reparationen? På forhånd tak for hjælpen.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 31-Juli-2010 kl. 12:49 |
der er altid ny garanti på den udskiftede/reparerede del.... så den kan de ikke løbe fra
|
Mvh
René
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 31-Juli-2010 kl. 14:13 |
rhsin skrev:
der er altid ny garanti på den udskiftede/reparerede del.... så den kan de ikke løbe fra |
Ja, hvis det er samme fejl (laseren som er udskiftet), hvilket du som forbruger nok har bevisbyrden for.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 31-Juli-2010 kl. 14:59 |
JesperLund skrev:
Ja, hvis det er samme fejl (laseren som er udskiftet), hvilket du som forbruger nok har bevisbyrden for.
|
Der har været en afgørelse i Forbrugerklagenævnet, hvor man lagde bevisbyrden hos sælger. Sjovt nok en afgørelse, som min bror var nødt til at slå på for nogle år siden, da han havde en defekt laser i en DVD-afspiller købt i Hifi-klubben.
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4114
|
Sendt: 31-Juli-2010 kl. 18:24 |
Man kan faktisk klage op til 3 år efter en reparation:
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 31-Juli-2010 kl. 20:06 |
PerW skrev:
Man kan faktisk klage op til 3 år efter en reparation:
|
Grundlaget for de 3 år er sandsynligvis de forældelsesregler, jeg skrev om i en anden tråd om samme emne for et par dage siden. Det undrer mig dog en del, at de i dit link skriver, at man selv skal kunne bevise, at det er samme fejl. Forbrugerklagenævnet er i en tidligere afgørelse nået frem til, at denne bevisbyrde ikke kan pålægges køber, fordi han er afhængig af en ofte mangelfuld information fra sælger, hvis han skal løfte bevisbyrden.
|
cktoft
Junior bruger
Oprettet: 10-Juli-2007
Point: 41
|
Sendt: 31-Juli-2010 kl. 21:02 |
Tak for de mange svar - og godt at høre, at jeg ikke er galt på den.
|
kaizer
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2354
|
Sendt: 31-Juli-2010 kl. 23:52 |
Jeg vil til hver en tid mene, at får du skiftet en del (f. eks. drevet eller laseren i en afspiller) har du en ny garantiperiode på den del der er skiftet.
|
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 06:20 |
Forholder det sig på samme måde hvis apparatet ombyttes, fx. man køber en cd-afspiller med de sædvanlige 2 års reklamationsret, men efter 18 måneder får den en defekt og sælgeren bytter til et nyt apparat magen til i stedet for at reparere - er der så 2 års reklamationsret på det nye eller kun de resterende 6 måneder fra det oprindelige tilbage? ..og hvis man får 2 nye år, gælder den reklamationsret så alle fejl der kan opstå i det nye apparat eller kun hvis der opstår samme fejl som det oprindelige apparat havde?
|
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 07:09 |
Får du ombyttet "hele pakken" (dvs. til en ny enhed), så er der 2 års reklamationsret på det hele, som om du havde købt den på ny.
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 09:16 |
Reklamationsretten følger varen, ikke købet.
De fleste steder jeg har fået byttet, har jeg også fået en ny bon/regning, så der har de aldrig været i tvivl.
Vi købte for snart lidt over 4 år siden en Weber stege termometer og de har det med at gå i stykker efter ca. 1 - 1½ år. Det har jeg efterhånden fået byttet 4 gange, da jeg hver gang får et ny bon.
|
Mr. Claude
Guld medlem
Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1129
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 11:38 |
Er i sikker på det gælder for dimser skiftet indenfor garantiperioden? At det ikke kun gælder når det er en rep du selv har betalt for!?!?
|